vogeltjes

01-11-2011 09:27 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

iemand met vogelkennis hier?

Ik heb 2 zebravinkjes thuis, een mannetje en een vrouwtje.

Ze hebben een normale kooi dat is verder niet het probleem, maar volgens mij hebben ze niet echt een gelukkig huwelijk.

Ik ben nu veel thuis (zwangerschapsverlof) en het valt me op dat ze echt heel veel ruzie maken. Ik zie ze niet want ze staan in een ander stuk van de kamer (rustiger voor hun) maar ik hoor ze gewoon vechten en zo. Eitjes leggen doen ze niet maar dat hoeft ook niet. 's Avonds zijn ze dan wel weer lief en slapen ze knus tegen elkaar aan maar op de dag kunnen ze elkaar volgens mij niet uitstaan.

Iemand een idee of hier iets aan te doen is? Of is dit normaal vinkengedrag?
Dat is vinkengedrag, kibbelen hoort erbij
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
...hee leuk ik ben niet de enige met zo'n hobby

Vinkjes zij zowieso altijd druk als ze wakker zijn. Dat ze wel lief samen in een nestje willen is positief.

Hoe groot is de kooi ? minstens 50 -80 cm vliegruimte is een must als je ze niet laat losvliegen in de huiskamer.

Verder zijn het ontzettende nestbouwers. Is daar materiaal genoeg voor (hooi, kokosvezel oid) ? Anders gaan ze aan elkaar plukken met de nodige irritatie tot gevolg.

Verder willen ze elke dag in bad. misschien zijn ze onrustig omdat ze jeuk hebben ? een kommetje water onderin de kooi doet dan wonderen.

Met speeltjes heb ik mijn vinkjes eigenlijk nooit zien spelen.

Maar ze willen wel minstens elk een eigen zitstok hebben.

Vinken moet je niet per 4 (2 paartjes) in een kooi zetten. Dat is garantie voor ruzie. 2 erbij zou ik dus niet aanraden als je daar aan denkt.

Je kunt ze trouwens ook heel goed m-m of v-v samen houden maar nooit alleen. Dan kwijnen ze weg. Uit elkaar halen is ook niet echt een aanrader dan.

succes !
Relatietherapie?
Wat een schattig topic.

Weet nix van vogels, dus aan mij heb je nix.

Maar wat lief, een bezorgde vogelmama :-)
ch4rlie kooi is volgens mij groot genoeg. Tenminste ik heb advies gehad in de winkel. Los vliegen doen ze eigenlijk nooit, hebben we wel geprobeerd maar dan worden ze compleet gestrest...

Ze hebben nu geen nestmateriaal, we willen eigenlijk geen babyvinkjes... Maar zou dat beter zijn?

Kibbelen geen probleem hoor, maar volgens mij zijn ze nu echt niet lief tegen elkaar zo gaan ze tekeer. Het valt nu natuurlijk pas op eerder was ik niet thuis op de dag..

Badje hebben ze ook, daar gaan ze idd soms uitgebreid in. Wordt ook elke dag ververst.

4 vinken is idd geen optie, dan wordt de kooi denk ik te klein en hmmm dat is ook wel weer meer werk...

Speeltjes hebben ze idd niet, volgens mij doen ze daar niets mee, wel 3 stokken en een schommeltje waar ze graag op zitten.

Ze jagen elkaar de hele tijd achterna, tenminste het mannetje het vrouwtje. Eerst hadden we 2 mannetjes dat gaf minder ruzie alleen wilde wel het ene mannetje steeds op het andere mannetje kruipen toen 1 man doodging hebben we op advies van de dierenwinkel een vrouwtje gekocht, maar dat had dus niet gehoeven?
Los vliegen gaat bij ons juist heel goed, laat ze alleen wel zelf de kooi uit gaan (niet eruit jagen/halen). Wel even de ramen dicht en in het begin de gordijnen ook. Voeren alleen in de kooi doen, dan weten ze dat ze daar altijd naar terug moeten voor eten. Wel in het weekend doen: de eerste keer duurde het bij ons een dag voor ze terug wilden, ze vonden het veel te leuk "buiten"...

nestmateriaal .. tja daar gaan ze wel mee bouwen. en dan gaan ze vaak ook leggen. Ik heb eigenlijk geen idee wat je eraan kan doen. Maar geen nest matriaal betekent vaak "plukken" en dat wil je ook niet. Lastig.

Hoe lang zijn ze al met z'n twee ? t Duurt wel een week of 3-4 voor ze echt gewend zijn. M vindt nu V nog een indringer kennelijk.

Soms helpt het om (tijdelijk) 2 voerbakjes te hebben. Probeer dat ns.

en anders:

Kan je V nog ruilen voor een M ? meestal zijn V lastiger te vinden, kennelijk overleven er meer mannetjes, misschien wil de dierenwinkel wel meewerken.

(gaat nu weer aan t werk)
ze zijn al sinds juni samen dus dat moet het niet zijn hihi.

Ruilen geen idee of dat een optie is. Vrouwtjes zijn hier wel een stuk duurder, sowieso zijn ze hier veel duurder dan in NL (denk 25 euro per vink) maar ja we hadden ze al vanuit NL. Ruilen is eigenlijk ook sneu dan komt er weer een nieuwe...

Ik zal eens gaan kijken naar nestmateriaal en dan evt de eitjes gewoon weghalen, misschien helpt het.

En zal het los vliegen eens met manlief bespreken misschien toch een optie voor het weekend ofzo..
Het vrouwtje wil waarschijnlijk niet paren omdat er geen nest is, en dat frustreert het mannetje. Je zou ze een nest kunnen laten bouwen (hebben ze ook meteen wat te doen) en eitjes laten leggen. Die eitjes kun je vervangen door kunsteitjes.

Als je hun eieren steeds meteen weghaalt, legt de pop weer nieuwe en als dat te vaak en kort op elkaar gebeurt, is dat niet zo gezond voor de pop.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

kopjekoffie aha kijk dat is weer informatie waar ik wat mee kan!

Ik heb idd het idee dat meneer nogal vaak wil

Ga morgen ofzo even een nestje kopen kijken of dat voor een gelukkiger huwelijk zorgt hihi
Heb je ze wel een gedoogcontract ( samenwooncontract) laten ondertekenen? Dan voorkom je dit.

Voor de rest succes met de birds
redband hihi nee, arme beestje zijn gewoon tot elkaar veroordeelt eigenlijk best heel sneu...
Dit is een geschikt nestkastje

Als nestmateriaal kun je kokosvezel en het witte zachter materiaal (weet even de naam niet) nemen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Gebruik in ieder geval geen krantenpapier als nestmateriaal.

De inkt is namelijk gifig voor de vinkjes.
@koffiekopje

Kunsteitjes heb ik nog niet geprobeerd. Heb nu een ongepland nestje van mijn amadines. Werkt dat echt ?

dat witte spul zit in een soort bruine peulen van ca 15 cm. Het zijn kapok zaden. Bij de dierenwinkel hebben ze het wel.

tipje: geen uitgeplozen (sisal) touw gebruiken als nestmateriaal. daar schijnt vaak een anti-rot of anti-ongedierte gif in te zitten. en dat is niet zo best voor de vinkjes.

hopelijk wordt het toch een gelukkig huwelijk
kranten wist ik idd, Ze hebben hier een mengsel van schelpenzand en speciale korrels. Werkt heel goed!

Ik ga eens kijken in de dierenwinkel wat ze aan netjes ed hebben.

Misschien moet ik juist vinken gaan kweken hihi aangezien ze hier zo duur zijn!

als dit alles niet werkt toch maar relatietherapie aanvragen
quote:ch4rlie schreef op 01 november 2011 @ 11:38:

@koffiekopje

Kunsteitjes heb ik nog niet geprobeerd. Heb nu een ongepland nestje van mijn amadines. Werkt dat echt ?

dat witte spul zit in een soort bruine peulen van ca 15 cm. Het zijn kapok zaden. Bij de dierenwinkel hebben ze het wel.

tipje: geen uitgeplozen (sisal) touw gebruiken als nestmateriaal. daar schijnt vaak een anti-rot of anti-ongedierte gif in te zitten. en dat is niet zo best voor de vinkjes.

hopelijk wordt het toch een gelukkig huwelijk

Zelf leg ik vaak nepeieren onder mijn duiven. Ze broeden dan gewoon 2 a 3 weken en als er niets uitkomt, beginnen ze weer opnieuw.

Bij kleine vogels heb ik het zelf nooit geprobeerd, maar dat zal ook wel lukken. Overigens kun je amadines waarschijnlijk wel kwijtraken via marktplaats, maar het is dan wel belangrijk dat je voldoende plaats hebt voor de jongen.

Wat voor soort amadines heb jij ?

Ik had vroeger Gouldamadines

En dit is het nestmateriaal waar ik het over had

nou ze hebben een nestje en materiaal. Ik ben heel benieuwd.

Zal het vrouwtje nu snel een nest gaan bouwen of duurt zoiets een tijdje? Ze vind het nu volgens mij maar een eng ding...
@koffiekopje

ik heb idd een koppeltje goulds' (ik noem ze ook wel vijftigeurovinkjes).. die raak ik vast wel kwijt via Marktplaats. Ik hoop wel dat ik een goed thuis voor ze vind, geen kweker die ze in zo'n saai kweekkooitje stopt om winst te gaan maken.

daarbij heb ik nog een stel spitsstaarten :

en een koppeltje zebravinken samen zitten.

Tweede koppeltje zebra's zit nu apart. Te veel ruzie en zeker nu ze "hun" nestje kwijt zijn aan de nestelende amadines wil ik rust in de voliere.

ze mogen er elke dag wel uit en als ze het zat zijn en honger hebben gaan ze vanzelf weer naar huis terug.
mevrouw kijkt nog totaal niet om naar haar nest... Misschien is ze wel bewust kinderloos en wil ze daarom niet paren gne gne

ik heb het nestmateriaal trouwens in het nest gelegd, is dat de bedoeling of moet ik her en der plukjes neerleggen?
Ze moeten nog even wennen aan het nieuwe "ding" in de kooi. Duurt een dagje of 2. Heb je t wel een beetje hoog in de kooi zitten? Bij de meest vogeltjes geldt: Hoe hoger je nest in de voliere, hoe hoger de status.

Nestmateriaal op de bodem leggen, of een pluk tussen een wasknijper aan de tralies. Dan wordt het niet zo vies. Ze vinden het heerlijk om ermee in de weer te gaan. In het nest zelf is de uitdaging er al af.

Gaan ze al wat beter met elkaar om ?
ehh nee het nest staat onderin, bovenin wordt denk ik wat lastig. Zal het materiaal wat verspreiden dan idd, ik had het er nu gewoon ingelegd.

Gisteren hebben ze nog flink gevochten, vandaag heb ik ze nog niet horen vechten. Kooitje staat nu trouwens open maar ze snappen volgens mij niet dat ze eruit kunnen.

Geloof dat ik niet zulke slimme vinken heb....
ohhhh ze vliegen nu rond en fluiten naar elkaar hahaha wat grappig. Volgens mij durft het mannetje de kooi nog niet uit dus die roept nu zijn vrouwtje hihi.
Even een update:

Vandaag zijn mijn jonge amadines geboren !

Floortje, hoe gaat het met je zebravinken-echtpaar ?
Proficiat met de kleintjes.

To, denk je er ook aan om eivoer aan je vogels te geven ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven