flessen / spenen schoonmaken
maandag 31 oktober 2011 om 21:46
Niet een heel groot dilemma maar vraag het me gewoon af.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de flessen en spenen schoonmaken van jullie kind.
ik doe de flessen zelf in de vaatwasser, maar de spenen en ringen van de fles met de hand omdat
er in de vaatwasser soms nog wel eens een laagje
water op blijft staan en dat vind ik niet zo fris.
nu doe ik elke avond de spenen e.d. in een sopje en
spoel en droog ze daarna goed af.
maar ik vind het een rot klusje, dus vroeg me af hoe jullie dat doen.
misschien zit er een goede tip voor mij bij.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie de flessen en spenen schoonmaken van jullie kind.
ik doe de flessen zelf in de vaatwasser, maar de spenen en ringen van de fles met de hand omdat
er in de vaatwasser soms nog wel eens een laagje
water op blijft staan en dat vind ik niet zo fris.
nu doe ik elke avond de spenen e.d. in een sopje en
spoel en droog ze daarna goed af.
maar ik vind het een rot klusje, dus vroeg me af hoe jullie dat doen.
misschien zit er een goede tip voor mij bij.
dinsdag 1 november 2011 om 09:52
OK, ik ben ouderwets! In de eerste maanden heb ik elke dag de flesjes in een pan water uitgekookt. De spenen ook gewoon hoor, en ze zijn echt niet dicht gegaan (niet eens aan gedacht dat dat zou kunnen).
O nee, toch niet zo ouderwets, want wij hebben wel zo'n kraan waar kokend water uitkomt, ook ideaal!
O nee, toch niet zo ouderwets, want wij hebben wel zo'n kraan waar kokend water uitkomt, ook ideaal!
dinsdag 1 november 2011 om 10:01
Ik kook alles gewoon uit, in een pan, met wat azijn. Gaat prima en is zo gebeurd. Als de tweeling wat ouder is (nu 4 wk) zal ik het wekelijks doen. De fles van de oudste (nog een fles hv melk voor het slapen gaan, ze is 3,5) gaat gewoon in de vaatwasser.
Zo'n sterilisator is handig, maar neemt mij teveel plek in. We zijn niet zo groot behuisd en zijn daarom kritisch met de aanschaf van spullen. En die pan heb ik toch al in huis .
Zo'n sterilisator is handig, maar neemt mij teveel plek in. We zijn niet zo groot behuisd en zijn daarom kritisch met de aanschaf van spullen. En die pan heb ik toch al in huis .
dinsdag 1 november 2011 om 21:04
De ouderwetse spenen waren van ander materiaal. Veeel geler, en je moest er ook zelf een gaatje in maken met een hete naald.
Ging nogal vaak mis, als ik mn moeder moet geloven.
Vroeger inderdaad uitkoken in een pannetje water (maar vroege jaren 80 of daarvoor waren het ook gewoon glazen flesjes).
Hier geen magnetron of flessenwarmer in huis overigens.
Warmde gekolfde melk altijd au-bain-marie op. Ging prima en erg snel.
De vaatwasser steriliseert overigens wel, mits het water minimaal 60 graden wordt.
Dus vaatwasser - steriliseren is overbodig.
Sopje - steriliseren is dan weer niet overbodig
Uitkoken of stomen vermoord wel alles wat leeft, maar ontvet niet.
Vroeger inderdaad uitkoken in een pannetje water (maar vroege jaren 80 of daarvoor waren het ook gewoon glazen flesjes).
De vaatwasser steriliseert overigens wel, mits het water minimaal 60 graden wordt.
Uitkoken of stomen vermoord wel alles wat leeft, maar ontvet niet.
woensdag 2 november 2011 om 00:33
quote:Jorina schreef op 31 oktober 2011 @ 23:18:
@layla; Een magnetronsterilisator is ook niet bedoeld om schoon te maken, maar om te steriliseren. Net als dat een vaatwasser dus wel schoon maakt, maar niet steriliseert.
Dat snap ik ook wel, ik waste de flessen af en daarna deed ik ze in de magnetronsterilisator.
Bij de jongste dus alleen nog maar de vaatwasser gebruikt.
@layla; Een magnetronsterilisator is ook niet bedoeld om schoon te maken, maar om te steriliseren. Net als dat een vaatwasser dus wel schoon maakt, maar niet steriliseert.
Dat snap ik ook wel, ik waste de flessen af en daarna deed ik ze in de magnetronsterilisator.
Bij de jongste dus alleen nog maar de vaatwasser gebruikt.
woensdag 2 november 2011 om 19:38
Het nadeel van uitkoken in een pan is dat het me net iets te lang duurt. Dan ga ik dus "even" iets anders doen. In het begin (hormonale vergeetachtigheid?) dus al een aantal keer rennend de keuken ingestormd om net op tijd de bijna drooggekookte pan uit te zetten. Niet leuk als je peperdure kolfspullen aan elkaar dreigen te smelten. Magnetron zegt piep als hij klaar is en gaat dan vanzelf uit .
woensdag 2 november 2011 om 19:41
quote:Zaza_zebra schreef op 01 november 2011 @ 21:04:
De ouderwetse spenen waren van ander materiaal. Veeel geler, en je moest er ook zelf een gaatje in maken met een hete naald.
Uitkoken of stomen vermoord wel alles wat leeft, maar ontvet niet.Het standaard of Eco programma is bij de meeste vaatwassers geen 60 graden.
Uitkoken of stomen vermoord wel alles wat leeft, maar ontvet niet.Het standaard of Eco programma is bij de meeste vaatwassers geen 60 graden.
woensdag 2 november 2011 om 20:42