Sparen versus gat in je hand!

15-02-2008 15:16 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was zo eens benieuwd hoe iedereen met zn geld omgaat.

Geef je vaak je geld uit aan nutteloze dingen?

Of zit je op je geld als een pinguin op zijn ei?

Ik ben van het kaliber geld moet rollen.

Vind het erg moeilijk om te sparen, het gaat op de een of andere manier toch telkens ergens aan op. Terwijl ik zo vaak van anderen hoor dat ze toch al flinke bedragen bij elkaar gespaard hebben, waarvan ze dan iets heel leuks gaan doen. Dan denk ik: dat wil ik ook.....maar hoe? Aan het eind van mijn geld heb ik vaak nog een stukje maand over!
Carien Karsten

Waarschijnlijk heb je (nog) geen probeem en ben je niet verslaafd, maar je kan een test doen. Carien Karsten geeft ook een training voor koopverslaving. Ook goed als je aan de rand bent.
Sparen is en blijft voor mij ook altijd een heikel punt waar ik al heel lang mee worstel. Het gekke is: stel nou dat ik ineens een bedrag "over" zou hebben van rond de EUR 1000,- dan zou ik er denk ik totaal geen moeite mee hebben dit op een spaarrekening te zetten en er af te blijven echter....ik betrap mijzelf er regelmatig op dat ik de EUR 100,- die ik maandelijks automatisch spaar weer net zo hard doorsluis naar mijn betaalrekening voor een extraatje of omdat ik tekort kom ofzo.

Geld uitgeven aan "nutteloze" dingen doe ik m.i. met het verstrekken der jaren steeds minder. Vroeger had ik bergen nep sierraden, goedkope geurtjes, plastic tassen (i.p.v. leer) etc...tegenwoordig koop ik liever 1 mooie duurdere leren tas dan 3 van de H&M om maar een voorbeeld te noemen. Ook koop ik niet zoveel tijdschriften meer die na 1 keer lezen op een stapel verdwijnen maar af en toe 1 of liever een boek ofzo (boeken lees ik altijd vaker dan 1 keer).

En het is maar net wat je onder nutteloos verstaat natuurlijk. Op eten bezuinigen doe ik bijvoorbeeld niet...in die zin, als ik op vrijdagavond trek heb in sushi dan haal ik het en kan het zomaar zijn dat ik binnen een half uur voor EUR 20,- aan sushi in mijn holle kies heb gepropt.

Soms denk ik: ik had al op vrij jonge leeftijd kunnen sparen uit mijn bijbaantjes, kleedgeld etc...maar juist toen kocht ik "nutteloze rommel" omdat dat nou eenmaal het einde is als je 16, 17 bent. Ben nu eenmaal geen spaarder....zal ik denk ik ook nooit worden. Heb altijd een jaloersig soort respect voor mensen die net als ik werken, een koophuis hebben, er verzorgd uitzien maar toch een aardig appeltje voor de dorst hebben opgebouwd.

Anderzijds: die mensen hebben misschien ook niet de extra paar honderd euro kosten die wij hebben aan alimentatie (voor het kind van mijn man) en aflossing studieschuld (van mij).

Ik verzucht dan ook altijd dat ik bovenstaand geldbedrag lekker apart zou zetten als we het voor onszelf konden houden....in de praktijk echter ben ik bang dat daar bitter weinig van terecht zou komen helaas.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik ben van het type spaarder, wij proberen elke maand 750 euro te sparen.

Ook ons vakantiegeld en no-claimteruggave worden gespaard.

Van ons spaargeld doen we ook wel leuke dingen zoals, vakantie, schilderbeurt door schilder, computer (als deze toevallig stuk gaat) etc.

Maar we willen wel elk jaar zien dat ons spaargeld toeneemt (tenzij er bijv. een auto is gekocht). Verder proberen we altijd minimaal 10.000 euro op de bank te hebben.

Wat betreft aankopen: als we iets nodig hebben of iets per se willen hebben dan kopen we het maar anders niet.
@MMP, hoe doen jullie dat dan?...ben daar erg benieuwd naar m.a.w. wat "laat"je er allemaal voor (iets wat jij misschien niet ziet als "laten" maar je begrijpt wel wat ik bedoel hoop ik)
Moeilijk te zeggen wat we "laten". Ik kan wel opschrijven wat we wel doen.

We hebben trouwens geen kinderen dat maakt denk ik ook wel verschil.

We gaan regelmatig uit eten (wel goedkope restaurants) en eten halen.

Kleding en kapper etc. als het nodig is. (gemiddeld 1x in de 3 maanden paar nieuwe kledingstukken).

Naar de bioscoop, musicals, pretparken, zwembad etc. Ongeveer 2x per jaar iets van dat.

Ja en verder hebben we ook geen dure hobby's, geen sportschool, kookclub of i.d. en dat scheelt natuurlijk ook.
ja daar ben ik ook heel benieuwd naar MMP...

Heb je nuttige tips?
o...late ractie haha mosterd na de maaltijd!
Wat ook helpt trouwens: als je salaris er is geld eerst overmaken naar je spaarrekening en daarna pas de andere dingen. Als ik zie dat er minder geld op de rekening staat, geef ik automatisch minder uit en doe bewuster boodschappen.
Ja, wij sparen maandelijks een vast bedrag, zowel gezamelijk naar onze gezamelijke spaar rekening (voor gezamelijke uitgiften) als individueel. Dit doen we dmv een automatische overschrijving.

Ik wil graag altijd een reserve hebben voor leuke uitgaven als vakantie, meubilair maar ook als er ordinair iets als een wasmachine, droger, tv of ijskast kapot gaat wil ik meteen naar de winkel kunnen gaan om een vervangend apparaat aan te schaffen. En wel van mijn eigen geld en niet van lenen.nl

Wij laten er niet echt iets voor, hebben altijd al geld opzij gezet dus zien dit eigenlijk ook als vaste lasten! (misschien een tip?)
wij mogen vanaf januari met spaarloonregeling mee doen op het werk. vind ik wel een goeie om te sparen. alleen lastig dat je het in delen krijg na 4 jaar. voor bijzondere dingen kan je het wel op nemen.

ik zet als ik mijn salaris heb gelijk een deel weg. heb ik wat nodig kan ik het altijd nog wat terug boeken. ik geef het dan minder snel uit als het nog op mijn rekening staat. kontant is altijd zo op......hoe zo gat in mijn hand....hihi
Heb een paar keer geprobeerd de uitgaven en inkomsten op een rijtje te zetten maar daar komt dan na een paar maanden de klad in. Het is niet zo dat wij moeten lenen als wij iets moeten vervangen...dat geld is er gewoon maar van een echte flinke appel voor een gezonde dorst is niet echt sprake en daar baal ik bij tijd en wijle best van.

Ik ken mijn eigen valkuilen maar al te goed maar er echt iets mee of aan doen dat is een tweede...kijk het is natuurlijk absurd om de "dure euro" 6 jaar na invoering nog steeds de schuld te geven maar vaak doe ik dat stiekum toch.

Sparen als vaste last zien is natuurlijk een hele goeie, misschien dat ik daar maar eens over na moet denken.

Wij zijn onlangs getrouwd (door bijzondere omstandigheden vrij eenvoudig) maar goed...geld kosten doet het evengoed en ik merk dat ik hiervan financieel nog steeds van op adem aan het komen ben.
In het verleden had ik ook nooit -of heel weinig- spaargeld achter de hand, omdat ik van alles 'moest' kopen. Inmiddels hebben wij een zeer goed gevulde spaarrekening, terwijl wij toch ook heel ruim leven. We gaan regelmatig (duur) uit eten, voor onze dochter koop ik altijd vrij prijzige kleding, we gaan zeker 3 keer per jaar op vakantie.

Tuurlijk kunnen we ons dat permitteren omdat er voldoende geld binnenkomt; maar het is ook een kwestie van keuzes maken. Als je bij wijze van spreken elke week een keer Chinees gaat halen (of Sushi zoals ik hier las), of je gaat 1x in de 2 maanden in een heel goed -en duur- restaurant eten, per saldo zul je evenveel kwijt zijn.

Ga je vaak in de stad koffie drinken, lunchen etc etc of doe je dat eigenlijk nooit en zo zijn er allerlei dingen te noemen. Vooral dat soort relatief kleine uitgaven die je vaak doet, lopen gigantisch op. Ik heb een collega gehad die een maand had bijgehouden wat ie in het bedrijfsrestaurant uitgaf, die schrok zich echt kapot. Vijf Euro per keer is niet zo'n megabedrag, maar het tikt toch aan.

En zoals Sprokkelientje al zei: koop je 3 fluttassen of 1 goede -en dure- waar je een paar jaar mee doet. Tja, ik kies dan voor een tas van Claudio Ferrici; maar ik heb niet de neiging 5 tassen per jaar te kopen. Vind je dat wel leuk, kies dan voor goedkopere tassen etc etc.

Ik kan me voorstellen als je nog relatief jong bent, net een huis hebt, wil gaan trouwen enz. dat er dan weinig geld overblijft; maar op een gegeven moment is je basis in orde en is het een kwestie van de knop omzetten.

Ik ben me op een gegeven moment af gaan vragen "wil ik dit echt?" en dat heeft best wel geholpen.

Wat ik uit het verhaal van Sprokkelientje begrijp is dat je je eigen valkuilen kent, maar niet de fut of het doorzettingsvermogen hebt om er iets aan te doen. Ik herken dat wel; maar mij heeft toen wel geholpen naast het bovenstaande om me te bedenken of ik over 10 jaar nog steeds er zo bij wilde zitten. En dan is het een kwestie van hard zijn voor jezelf!!

Succes!
Wij sparen 1000 euro per maand, 500 euro per persoon, en dat is goed te doen. We leven (naar mijn gevoel) niet bijzonder zuinig, maar het scheelt misschien dat we geen dure dingen hebben zoals een auto, een kind of een enorme hypotheek. Ook winkel ik bijna nooit, ik heb alleen een zwak voor boeken .

We gaan aan de andere kant wel geregeld spontaan uit eten, doen vaak leuke dingen met vrienden, en klussen heel veel aan ons huis (daar gaat inderdaad wel geld inzitten. Ons huis is een bodemloze put ).
Hier sparen we niet consequent, maar worden alle extraatjes (belastingteruggave van inkomstenbelasting en kinderopvangtoeslag) en vakantiegeld doorgesluist naar de spaarrekening. En hoewel het soms net zo hard weer teruggaat, groeit het saldo daar toch ook langzaamaan.

Afgelopen jaar hebben we het echter met minder inkomen moeten doen, omdat mijn baan wegviel. Financieel hebben we daardoor de extraatjes nodig gehad om rond te kunnen komen. Hopelijk kan ik gauw weer aan de slag, kunnen we dan het huidige uitgavenpatroon nog even voortzetten, en ondertussen flink sparen.

Overigens hier wel twee kinderen, huurhuis, geen vakanties. Alhoewel dat laatste ook kwam door gebrek aan vakantiedagen en andere verplichtingen.
Wat een bedragen. Ik heb niet zoveel om mee te sparen, probeer alleen af en toe wat kinderbijslag te redden van het snel op syndroom. Tegen de tijd dat de volgende bijslag komt is dat dan ook wel op hoor. Voor extraatjes als vakantie móet ik wel sparen..
eerder hadden we n oud dus duur koophuis, 2 kinderen en ik n parttime baan.

weinig te makken, dus we hadden geen vakanties,soms n weekje in t vakantiehuis van n kennis.

geen huis aan huis folders, zo weinig mogelijk naar de stad.

gratis dingen doen,strand,bos oid

pinpassen bestonden toen niet.

we spaarden elke maand en van t vakantiegeld verbouwden we ons huis of kochten n noodzakelijk iets.

zwaar?welnee je went eraan.

nu heb ik n nagelnieuw huis, genoeg geld en toch rijden we nog in n 4e hands auto en gaan maar 1x per jaar op vakantie.

gewoon tevreden zijn is t hele woord,niet kijken wat n ander heeft en geen dure leningen aangaan,dan kom je dr wel.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
kijk maar naar m,n avater,2 motors cash afgerekend.

toen gelijk met t nieuwe huis gekocht.

wel leuk die praatjes van waar doen ze t van??

nou gewoon heel lang zuinig zijn.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Wij sparen ook als vaste last, gezamenlijk 550 per maand en allebei zelf nog 200. Gaat eigenlijk prima, we hebben ook spaarloon. Op dit moment kan het allemaal, want we hebben een relatief lage hypotheek, werken beide fulltime en hebben geen kinderen en een tweedehands auto. Van het spaargeld klussen we aan het huis. Vakantiegeld gaat geheel op aan vakanties. Ik hoef nooit na te denken over geld en dat vind ik fijn. Ik realiseer me wel dat dit heel luxe is.

sparen....

Gezamelijke inkomsten 2300

Vaste lasten (inclusief eten en benzine) 2000

Dus in theorie zouden wij iedere maand 300 euro kunnen sparen. Maar... de ene keer heeft dochterlelie iets nodig voor school. Geld foetsie.

De maand erna gaat de wasmachine kapot. Geld foetsie.

Dan komt er een naheffing van de gemeente. Geld voor 3 maanden foetsie.

Auto naar de garage, geld foetsie.

Dochterlelie groeit, nieuwe kleren nodig. Geld foetsie.

Omalelie hertrouwt. Geld voor diverse maanden foetsie.

En dan zijn wij nog in de gelukkige omstandigheid dat we dat dan wel nog kunnen doen. Er zijn hele volksstammen die dus aan het einde van het geld nog 2 weken over hebben zonder dat ze weet ik wat willen of moeten.

Maar er is hoop. Volgens de astrologen wordt 2008 een gunstig jaar, en volgens de chinese horoscoop ook al. Dus het moet toch goed komen...
Nu ik nog even over 2007 nadenk...

Wij hebben een huis gebouwd, tuin aangelegd, grote schommel voor dochterlelie aangeschaft, iets meer dan 6000 euro terugbetaald die we van omalelie geleend hadden voor het huis, een (vrij prijzige) fiets voor papalelie aangeschaft.... Dus hoewel we geen spaargeld meer hebben weet ik wel precies waar het gebleven is. Bovendien hebben wij de hypotheek zo laag mogelijk gehouden, waardoor er nu al een behoorlijke overwaarde op het huis is. Daar kan ik weliswaar geen brood van kopen, maar spaargeld is dat natuurlijk toch ook wel een beetje. Dus al met al valt het me eigenlijk nog wel mee...
Vorige maand reageerde ik nog zo trots op het "goede voornemens"-topic (ofzo) dat ik automatisch ben gaan sparen...

Inmiddels heb ik alweer meer van m'n spaarrekening gepind dan dat ik er op heb gestort. En ik heb de kredietlimiet van m'n betaalrekening verhoogd.

Dit weekend écht belastingaangifte doen, dan krijgen we weer een bedrag terug. En loonsverhoging in maart.

Mijn streven is wel om minimaal drie maanden loon op de spaarrekening te hebben voor je-weet-maar-nooit.
Ik spaar niet echt, maar ik hou wel elke maand wat geld over.

Ik heb wel een spaarrekening, maar dat heeft meer te maken met een erfenis, nog een erfenis en een foutje van de Sociale Dienst van een aantal jaar terug.
Tsja...overwaarde op je huis kun je natuurlijk ook beschouwen als "spaargeld" wij hebben die overwaarde ook, alleen voelt dat niet als spaargeld op de een of andere manier.

Tot mijn grote verdriet mijn vanaf december bij elkaar gesprokkelde "spaargeldje" gisteren moeten stukslaan op een dure reparatie op mijn kreng van een autootje....grrrrrrr nu sta ik dus weer op nul en begin ik weer opnieuw.
Tja sparen. De laatste tijd slaag ik er niet echt meer in om nog wat individueel te sparen. Ik probeer wel elke maand zo'n 100 ¤opzij te zetten, maar dan haal ik dat diezelfde of de volgende maand weer af, om iets te kopen. Wij sparen gezamelijk wel zo'n goeie 500¤ / maand (met een gezamelijk inkomen van ongeveer 2500¤/maand).

Wij hebben wel nog geen kindjes, en geen hypotheek (wel een huur van 500¤), dus ik vraag mij af hoe we het gaan doen eens er wel een hypotheek en kindje is.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven