Ambtenarenhypotheek

29-10-2011 10:41 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, volgens mij heb ik zojuist een huis gekocht! Eng, want ik ben helemaal alleen, en heb geen wereldsalaris.

Dus op zoek naar een goede hypotheek. Sinds een tijdje ben ik een vast aangestelde ambtenaar bij een Rijksdienst.

(kom maar op met je grapjes )

Nu zat ik me zojuist wat te verdiepen in de verschillende hypotheekaanbieders, en kwam er zo dus achter dat er ook zoiets bestaat als een ambtenarenhypotheek, met een lagere rente dan doorgaans het geval is. Ik las, dat dat tot wel 50% kan schelen met een normale hypotheek. Kat in het bakkie, lijkt me, die nemen we. Maar, om een berekening en wat meer uitleg te krijgen moet je al gauw naar de andere kant van het land, en ik zou het zonde vinden om niet voor een kat-in-het-bakkie maar een kat-in-het-zakkie naar god-weet-waar te rijden.

Is er iemand die ervaring heeft met een ambtenarenhypotheek?

Hoe heb je dat aangepakt, kon je meer/minder/hetzelfde lenen? Wat was voor jou het voordeel hier aan in plaats van een 'gewone' hypotheek?
.
[quote]jaimee21 schreef op 30 oktober 2011 @ 17:31:

[...]

Ja, maar dat is bij alle grote bedrijven. Je kunt je dan via je werkgever collectief laten verzekeren. Maar ook bijvoorbeeld via de consumentenbond.

[...]

Nee? Hoe weet jij dat? Vind jij dat jouw schoonzus geen zwaar beroep heeft?

Mijn schoonzusje heeft idd een zwaar beroep, zo ook de andere wat "actievere" beroepen, maar de resterende ambtenaren die gezellig de hele dag achter een balie koffie drinken, nee die hebben geen zwaar beroep nee.
.
Mijn man is ook ambtenaar (gemeente) en wij hebben toen korting gekregen op het rentepercentage. Onze hypotheek loopt trouwens bij Achmea. Ik weet trouwens niet of dat voor rijksambtenaren ook op gaat.
quote:la_rose schreef op 31 oktober 2011 @ 07:57:

[quote]jaimee21 schreef op 30 oktober 2011 @ 17:31:

[...]

Ja, maar dat is bij alle grote bedrijven. Je kunt je dan via je werkgever collectief laten verzekeren. Maar ook bijvoorbeeld via de consumentenbond.

[...]

Nee? Hoe weet jij dat? Vind jij dat jouw schoonzus geen zwaar beroep heeft?

Mijn schoonzusje heeft idd een zwaar beroep, zo ook de andere wat "actievere" beroepen, maar de resterende ambtenaren die gezellig de hele dag achter een balie koffie drinken, nee die hebben geen zwaar beroep nee.

Nou nou wat een vooroordelen. Ik ben ambtenaar, zit veel achter mijn computer, maar hee mijn werk moet ook gedaan worden! Net zoals het werk van iemand met dezelfde functie bij een commercieel bedrijf. Ja echt, ambtenaren werken soms best wel hard.

Oh en nu ben ik vrij natuurlijk Zou niet durven te forummen tijdens werktijd.
quote:jaimee21 schreef op 29 oktober 2011 @ 12:55:

[...]

En als je bij een notaris werkt, krijg je daar weer korting op de inschrijving, als je bij het Kadaster (semi-overheid) werkt krijg je én de hypotheek voor ambtenaren én je krijgt van het Kadaster alle kosten die je normaal betaalt bij hen cadeau.

Maar goed, als je in een kledingwinkel werkt krijg je ook personeelskorting, toch?Ik weet niet van wie of waar je deze informatie vandaan hebt, maar dit is zeker niet waar.
quote:pearle schreef op 29 oktober 2011 @ 10:42:

Werkelijk nog nooit van gehoord...lijkt me ook heel onwaarschijnlijkRente is een vergoeding voor risico. Ambtenaren zijn vrijwel niet te ontslaan, dus het risico voor de bank neemt daarmee aardig af. Lijkt me dus heel waarschijnlijk.
@jaimee21 Dat soort regelingen ken ik wel, maar hierboven deed men het voor alsof ik tonnen liet liggen. Vandaar die breedbeksmiley.

Maar ben je al iets wijzer geworden?
quote:sinasssss schreef op 31 oktober 2011 @ 11:42:

[...]

Nou nou wat een vooroordelen. Ik ben ambtenaar, zit veel achter mijn computer, maar hee mijn werk moet ook gedaan worden! Net zoals het werk van iemand met dezelfde functie bij een commercieel bedrijf. Ja echt, ambtenaren werken soms best wel hard.

Oh en nu ben ik vrij natuurlijk Zou niet durven te forummen tijdens werktijd.Precies, iemand kan dezelfde functie hebben, maar geen ambtenaar zijn en dus geen recht hebben op de voordelen die een ambtenaar wel heeft. Dat is gewoon heel oneerlijk, moet niet kunnen vind ik.
Maar de overheid is toch geen geheim genootschap? Iedereen kan er solliciteren.
Toen ik voor mezelf achter hypotheekinformatie aanging, kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk het beste bij die-en-die een hypotheek kon afsluiten omdat ik bij het ABP mijn pensioen opbouw, in vaste dienst als ambtenaar.

En ja, óók ambtenaren kunnen collectiviteitskorting krijgen, bij sportscholen, verzekeraars etc. Net zoals de meeste andere werknemers.

Toch heb ik mijn collectiviteitskorting niet via mijn werkgever, maar via de Vereniging Eigen Huis, dat levert me meer voordeel op dan de "ambtenarenkorting" (FBTO).

Overigens heb je als ambtenaar meestal (het klootjesvolk tenminste wel) een lager salaris dan in het bedrijfsleven, maar inderdaad ook meer rechtszekerheid. Ik zit al een paar jaar in mijn eindschaal, sinds mijn 35ste ongeveer, en uitzicht op een cent erbij is er niet. Ook zijn wij de eersten die mogen inleveren als er bezuinigd moet worden.

PC-privé-projecten en fietsprojecten zijn gewoon een broekzak/vestzak constructie, iets met bruto- en nettosalaris. Een fiets van de baas krijgen we hier echter niet, laat staan een auto van de baas.

Diskrimminaassie.....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Ann.Liv schreef op 01 november 2011 @ 08:00:

Maar de overheid is toch geen geheim genootschap? Iedereen kan er solliciteren.Wat maakt dat uit dan? Niet iedereen wil voor de overheid werken alleen omdat er dan al die voordelen aan vast zitten? Ik vind het gewoon absurd.
.
@la_rose Hoezo is het niet eerlijk dan? Iedereen kan proberen bij de overheid aan de bak te komen, daar zitten voordelen en nadelen aan. Zoals aan iedere baan. Als voor jou de nadelen zwaarder wegen, dan kies je er niet voor. Waarom dan wel zo reageren op de voordelen?

En die voordelen vallen volgens mij reuze mee. Ik krijg bijvoorbeeld geen reiskostenvergoeding, ziektekostenverz is voordeliger via mijn partner, ik kan niet onderhandelen over mijn salaris zoals in het bedrijfsleven, etc. Collectieve regelingen werken niet alleen bij de overheid zo. En een ambtenaar is iets meer zeker van je baan. Maar ook dat is in deze tijden verre van zeker. Want de bezuinigingen zijn pittig, ook voor de organisatie.
Ik vind het niet eerlijk omdat ieder ander wel de volle pond mag betalen voor zijn/haar hypotheek, okal werkt hij/zij in bijna dezelfde functie maar dan niet voor de overheid. Dus omdat je voor de overheid werkt moet je dan maar korting krijgen? Ik zie niet in waarom. Een ander met een soortgelijke functie werkt toch even hard?
quote:Booyahh schreef op 01 november 2011 @ 10:44:

Maar als je zoekt naar zekerheden, extraatjes en goed/goud gerande arbeidsvoorwaarden kan je er leuke betrekkingen vinden.

Met dank aan de nederlandse belastingbetaler.

Stel je aan zeg, al die onzinnige vooroordelen. Ik ben ook ambtenaar, en werk me een slag in de rondte. Daarbij krijg ik een stuk minder betaald dan mijn vrienden die in de commerciele sector werken, géén extratjes (voor zover ik weet) en wat zijn goede arbeidsvoorwaarden? Ik krijg geen reiskostenvergoeding, auto of ook maar fiets van de zaak om maar wat te noemen.

Nou vind ik dit allemaal niet erg, want ik vind mijn werk erg leuk (is overigens heel erg in beweging, totaal geen vaste procedures, medewerkers en stramienen hoor) en belangrijk, maar hou eens op met dat gehuil.

Voorbeeldje nog van een ambtenaar: de Rechergekundige

Bevordering naar schaal 9 vindt na vijf jaar plaats, indien:

- de masterfase goed is afgerond

- twee jaar werkervaring als recherchekundige is opgedaan.

Het maximum van salarisschaal 9 is ¤ 3.659,-

Dat is dus (als je eerst WO hebt gedaan) met twee afgeronde Master opleidingen. Geen goudmijn of wel? En die mensen werken niet hard?

Edit: Eh, volledig off-topic dus, sorry Jaimee!
@la_rose Dat hypotheekvoordeel dat jij noemt is niet voorbehouden aan de overheid: dat is een keus van de hypotheekverstrekker, omdat het voor hen veilig voelt. De overheid is niet de enige branche met dit voordeel.

En ik zal je even uit de droom helpen: mensen met een functie als de mijne, met gelijkende verantwoordelijkheid, kunnen waarschijnlijk met groter gemak hun hypotheek betalen. En ik zeur niet want vind mijn werk heel leuk, maar zou waarschijnlijk meer kunnen verdienen als ik niet bij de overheid zou werken.
quote:la_rose schreef op 02 november 2011 @ 10:37:

Ik vind het niet eerlijk omdat ieder ander wel de volle pond mag betalen voor zijn/haar hypotheek, okal werkt hij/zij in bijna dezelfde functie maar dan niet voor de overheid. Dus omdat je voor de overheid werkt moet je dan maar korting krijgen? Ik zie niet in waarom. Een ander met een soortgelijke functie werkt toch even hard?

Ik vraag mij af of jij wel leest, er is hier al een paar keer aangegeven dat die zogenaamde voordelen er vaak helemaal niet zijn voor alle ambtenaren.

Ik ben zelf rijksambtenaar geweest en nu semi ambtenaar, maar heb toen en nu zeker geen korting op de hypotheek gehad, dus betaalde ook gewoon het volle pond.
quote:la_rose schreef op 02 november 2011 @ 10:37:

Als ik de site lees klinkt het als een verkoop trucje. Misschien dat ze bij 1 bank een extra rente korting bedongen hebben maar dat zegt niets over dat een andere bank met ( gewone) rente niet goedkoper kan zijn. Mocht je toch hiervoor in gesprek gaan dan adviseer ik je de voorwaarden goed te lezen. Wat gebeurd er bijv. met de rente als je geen ambtenaar meer bent en krijg je een extra boete als je je hypotheek wilt oversluliten etc.

Ik neem trouwens aan ( en denk dat oriane (?) ) dat eerder ook bedoelde) dat je toch zeker wel al hebt laten berekenen hoeveel je kan lenen en wat je dat ongeveer gaat kosten?
.
Heb niet het hele topic gelezen, maar denk dat niet iedere ambtenaar hetzelfde is (qua werktempo, salaris), maar dat geldt ook zeker niet voor medewerkers in de profit sectoren.

Het is een combinatie van factoren, zoals (bij de profit): in welke sector werk je, wat is je achtergrond en welke functie heb je? Ik werk in de zakelijke dienstverlening maar in voor een bedrijf(stak) waarbij de salarissen om te huilen zijn. Het salaris voor recherchedesk. dat hierboven wordt genoemd: daar kan ik voorlopig alleen maar van dromen (en ik heb twee hbo- en een wo-studie afgerond + 5 jr. werkervaring). En ik heb wel gewoon een HBO+ functie.

Ik kan hierover flink gaan 'huilen' maar ik kan er ook zelf iets aan doen als ik er niet tevreden over ben.

Zou ik overigens bij een bank werken en daar een soortgelijke functie hebben, dan zou ik wrs. lachen om het salaris van recherchedesk.

En ook over de arbeidsmoraal/het werktempo van de ambtenaar (bestaat die wel 'dé ambtenaar?) kunnen we ook heel lang discussieren. Mogelijk is deze doorgaans anders (tempo lager) dan die van een medewerker die elders werkt. (Dat wil ik best geloven als ik naar de ambtenaren in mijn vrienden- en kennissenkring kijk.)

Daarom zeg ik (/durf ik gerust te zeggen) ook dat ambtenaren het echt niet zo slecht hebben (qua arbeidsvoorwaarden ook). Let wel: de leaseauto, de bonus enz. waarover hier gesproken wordt, is ook géén standaard binnen de profitsector.
Het gaat wel erg offtopic. Huilies...

TO gefeliciteerd met je huis! wat spannend, ik heb het ook alleen gedaan en doe het nog steeds! een ambetanerenhypotheek, woow wat fijn dat jij er gebruik van kan maken, als het voordeliger is moet je het zeker doen.

Ik liet me informeren bij de hypotheker en dat vond ik erg prettig.

Alles is netjes op een rijtje gezet en rustig uitglegd en mijn 100 vragen werden beantwoord.

heel veel suc6!
*laatste off-topic* Booyah, ik ben zeker niet gefrustreerd, ik ben mensen zoals jij die kennisloos ambtenaren afzeiken gewoon een beetje zat. Maar je vooroordeelT ook maar een eind weg.

*on topic* Jamiee, ik had hier nog nooit van gehoord, en ken dus ook niemand met ervaring, maar ik ben het wel eens met mooiedromen. Het lijkt wel heel erg een 'verkoopsite'. Ook het feit dat ze geen offerte naar je op willen sturen, maar dat je in Zutphen moet zou ik zelf niet prettig vinden, niet vanwege het reizen, maar omdat ik niet direct zin zou hebben in dat verkooppraatje.

Ik heb ook even een vergelijking gedaan, en ik kom op zo'n ¤ 20.000 die ik via hun hypotheek méér kan lenen. Dan vraag je je je toch af: Waar zit de adder? Het klinkt (als je max. hypotheek zou willen natuurlijk) te mooi om waar te zijn, en dat is het vaak ook. Daarnaast kan ik zo snel de maandlasten niet vinden. Ik weet ook niet of deze site al rekening houdt met de aangescherpte regels trouwens..

Aan de andere kant, zolang je niets tekent is er niets aan de hand toch? En als jij er voor naar Zutphen wil rijden, dan kan het misschien wel interessant zijn?
quote:marjorette schreef op 31 oktober 2011 @ 12:21:

[...]

Ik weet niet van wie of waar je deze informatie vandaan hebt, maar dit is zeker niet waar.Oh, da's dan apart. Toen ik er werkte, 1,5 jaar geleden, namelijk wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven