Herkent iemand dit?

03-11-2011 20:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand dit herkent want ik ben echt gek aan het worden van mezelf en kan het niet afleren..

Ik maak me altijd heel erg druk om dingen, nu bijvoorbeeld totaal niet maar als ik straks in bed lig dan denk ik weer aan 100 dingen die echt nergens over gaan..

Zoals; maken ze mijn loon wel optijd over?

Ik controleer de wekker serieus wel een stuk of 10 keer of die wel optijd staat want ik ben zo bang om mij te verslapen.

Ik kan me ook heel erg druk maken over iets wat pas over een half jaar gaat komen of ik kan dingen bedenken die eigenlijk niet eens kunnen gebeuren en dan raak ik in paniek.

Overdag heb ik hier totaal geen last van, maar in bed begin ik zo erg te denken. Wil het liefst alles voorkomen en dat alles goed gaat.. brr heb zo vaak geprobeerd gewoon niet te denken, alles te controleren maar het gaat vanzelf.. Herkent iemand dit? Drukte om niks?
Ik heb dat ook.

Ik dwing mezelf om aan andere dingen te denken en niet nog een keer te kijken of de wekker wel aanstaat..

Bij mij werkt het omdat ik vrij goede wilskracht heb en mezelf tot dingen kan dwingen.

Geen idee wat voor jou zou werken maar t is wel irritant.. Succes!
Internagelaktisch
Je zou ook eens de moeite kunnen nemen om jezelf eens ongenadig uit te lachen. Lijkt hard, maar als je de humor in leert zien van je eigen gedrag, dan word het vanzelf minder.
True wat cateautje zegt trouwens

Sinds ik een flinke dosis zelfspot heb ontwikkeld is het al een stuk minder ook (anders)
Internagelaktisch
Ga eens met je huisart praten met de vraag of amitriptyline (de laagste dosis hoor, 10 mg!) wellicht iets voor je kan betekenen.

In deze lage dosering (innemen bij het slapengaan) werkt het als slaapmiddel en kan het tevens goed helpen tegen nachtelijk piekeren en nachtmerries.
Overdag denk ik er wel soms aan terug en dan denk ik ook van, mens doe toch normaal maar in bed gaat het weer hoor! Verschrikkelijk is ook dat als ik de deur uit ga ik wel 4 keer controleer of hij echt dicht zit, haha nou belachelijk maar het gaat vanzelf. Ik ben heel voorzichtig met dingen en wil alles goed onder controle houden! Maar ik ga straks proberen nergens aan te denken in bed, en dat is serieus al een paar jaar niet gebeurt. Ik weet wel dat je sommige dingen gewoon echt niet onder controle kan houden en dat ik niet de gene ben die het beslist maar als ik mij er druk over maak dan lijkt het net alsof ik mezelf in spreek dat het goed komt en dat ik daarmee de slechte dingen voorkom, hmm tja dat is een bijgeloof waar ik in geloof hihi.
Dwanggedachten noemen ze dat geloof ik...

Probeer in plaats van te denken "ik moet er niet aan denken" eens iets te bedenken waar je WEL aan wilt denken.

Neem je bijvoorbeeld voor om te denken aan alles dat goed ging vandaag (count your blessings), bedenk waar je graag heen zou willen op vakantie en maak je er een uitgebreide voorstelling van, concenreer je op je ademhaling of tel van 300 terug met 9 dus 291, 282, 273 etc...
Je kan ook een piekerkwartiertje voor jezelf inlassen vóór dat je naar bed gaat. Dus gewoon op de bank alle gedachten laten komen maar na 15 minuten jezelf dwingen om aan iets anders te denken. Je kunt ook in bed zo'n "slaap/meditatie-cd" proberen, dan concentreer je je daar op ipv je gedachten..
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)

Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD) is een angststoornis. Het is een aandoening die een heel mensenleven kan blijven aanhouden. Mensen met OCD kunnen verstrikt raken in een patroon van repetitieve gedachten en gedragingen die zinloos en uitputtend zijn, maar uitermate moeilijk te overwinnen. Hun symptomen kunnen gaan van licht tot ernstig, en wanneer ernstige OCD onbehandeld blijft kan het de persoon onbekwaam maken om op het werk, op school of zelfs thuis te functioneren. Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD) veroorzaakt angstige gedachten (dwanggedachten) of rituelen (dwanghandelingen) waarvan je voelt dat je ze niet onder controle kan houden. Mensen met OCD worden vaak gekweld door aanhoudende, ongewenste gedachten of beelden, of door de drang om zich bezig te houden met bepaalde rituelen. Een persoon met OCD kan bijvoorbeeld bezeten zijn door ziektekiemen of vuil en zijn of haar handen altijd weer opnieuw wassen. Een ander persoon controleert herhaaldelijk allerlei zaken of wordt geheel in beslag genomen door gewelddadige en angstige gedachten. Dwangmatig tellen wordt ook vaak waargenomen bij mensen met OCD.
Tjonge, veel te serieus allemaal. TO meid, bouw een flinke dosis zelfspot in, laat je niet ziek kletsen.
Nou yvonne aardig dat je het op zoekt maar zo erg heb ik het niet. Ik heb iets opgezocht over dwanggedachtes en ik herken een paar dingen. Gelukkig ben ik helder en wil er echt niet verder onder leiden dus ga ik nergens aan denken in bed, ik ga het proberen! Morgen post ik hoe het gegaan is.
quote:itsssme schreef op 03 november 2011 @ 21:45:

Nou yvonne aardig dat je het op zoekt maar zo erg heb ik het niet. Nou, gelukkig maar. Maar als je echt wakker ligt van het piekeren zou ik daar toch hulp bij gaan zoeken. Niet persé naar de psych, maar er is ook veel te lezen over piekeren. Probeer eens wat dingen uit, zoals een kwartiertje bewust piekeren. Misschien vind je iets dat bij jou past en wordt het minder. Sterkte ermee.
Nee ik lig er niet wakker van, na een tijdje piekeren in bed vind ik het goed geweest en ga ik slapen.
Twee uitersten in deze discussie; enerzijds het zoeken naar medische kapstokken als OCD en anderzijds symptoombestrijding door bijv. jezelf hard uit te lachen.

De basis van die extreme controledrift is onzekerheid. Waar komt dat bij jou vandaan?
Vaak hebben mensen dit die overdag ook veel dwang tot controleren voelen, controlfreaks zogezegd.

En achter controledwang zit vaak angst en onzekerheid.

Het tot in het extreme in je hoofd zitten en alles verstandelijk willen beredeneren, komt uiteindelijk voort uit angst de 'grip' op het leven zélf te verliezen. Je identificeert je vaak liever met je verstand als met je gevoel/emoties, die juist minder controleerbaar zijn. En als ze je voelt, en/of ze met je 'op de loop' gaan, zoals dat dan voelt, voelt dat onveilig, waardoor je nog angstiger of onzekerder wordt en de boel verstandelijk nóg meer op een rijtje probeert te krijgen, enz. enz.

En 's avonds in bed, neemt je malende verstand de vrije loop en kan doorslaan..

Vaak hebben mensen dit die in hun jeugd heftige of zware dingen hebben meegemaakt, dingen die veel impact hadden op hun gevoel en emoties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven