ondernemend kind...
vrijdag 4 november 2011 om 08:30
Mijn dochter van 15 maanden is een ondernemend kind. Ze klimt op de trap, de bank, de subwoofer, haar kinderstoel of onze stoelen. Ze haalt in de keuken alle laden leeg, voert de kat, weet hoe de weegschaal aan moet (piept zo leuk), belt met alle telefoons, trekt haar sokken en kleren uit, knuffelt dfe open haard, rent achter de kat aan, haalt de aarde uit de bleompotten, wil zelf eten, giet haar drinken uit over de vloer... Als ze de kans krijgt. Ze is watervlug en probeert het rustig 10 keer. Negeren, afleiden, weghalen, en soms boos worden, het helpt niks. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk dat ze zo'n actief en pienter kind is. Maar soms, zoals nu, als ik vanaf half 6 met haar wakker ben, en twee half gedronken koude koppen koffie heb staan, dan wil ik wel eens dat ze gewoon zoet gaat spelen. En eindelijk, na 3 uur wervelwind, doet ze dat ook. Ik probeer zo veel mogelijk met haar te doen, maar vaak is ze meer geinteresseerd in de afstandbediening uit elkaar halen of de stereo aan en uit zetten dan in met mij spelen. Ik kan toch moeilijk een heel kaal huis hebben...
Ach weet je, soms moet ik even zeuren, maar ze is ook echt heel lief. Wie heeft er ook zo'n wervelwind?
Ach weet je, soms moet ik even zeuren, maar ze is ook echt heel lief. Wie heeft er ook zo'n wervelwind?
vrijdag 4 november 2011 om 08:36
Misschien heb ik dan de verkeerde voorbeelden, maar andere kindjes in mijn omgeving van die leeftijd waren net iets minder mobiel, eentje loopt nog niet, die kun je rustig even ergens neerzetten. Mijn nichtje was af te leiden met de tv, en ander kindjes kun je in hun stoel zetten met wat speelgoed. Mijn dochter klimt dan via de rand van de triptrap op tafel.
vrijdag 4 november 2011 om 08:38
Ik! Mijn jongste zoon in sneller dan het licht, brutaler als wie dan ook, heeft geen (gevaren) inzicht*edit dat is logisch dat hebben kinderen nog niet * en bezorgt me regelmatig hartkloppingen en menig grijze haar!!
Alles wat gevaarlijk is trekt hem aan als een mot naar een vlam.
Hij moet een tuigje om als we buiten lopen want hij is een keer bijna de provinciale weg op gehold, hij loopt naar sloten, en kijkt niet voor zich. Haalt alles uit mekaar, klimt overal op en onder. Het hoogste klimrek is een grote uitdaging die met een ongekend enthousiastme begroet word( en beklommen als hij de kans krijgt)!
Hij word bijna 3, en het word niet minder haha.
Alles wat gevaarlijk is trekt hem aan als een mot naar een vlam.
Hij moet een tuigje om als we buiten lopen want hij is een keer bijna de provinciale weg op gehold, hij loopt naar sloten, en kijkt niet voor zich. Haalt alles uit mekaar, klimt overal op en onder. Het hoogste klimrek is een grote uitdaging die met een ongekend enthousiastme begroet word( en beklommen als hij de kans krijgt)!
Hij word bijna 3, en het word niet minder haha.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
vrijdag 4 november 2011 om 08:41
vrijdag 4 november 2011 om 08:42
Ja hoor, hier ook zo'n snelle tante. Waar de eerste nooit spullen ergens vandaan pakte, gaat zij nu alle kastjes af en trekt ze die leeg. Je kan haar geen moment alleen laten omdat ze dan echt alles gaat ontdekken. Zo tekent ze op de bank( met een pen die ze uit een la heeft getrokken, smeert ze zichzelf onder mijn dure crème, trekt steeds haar kleren uit en dan MOETEN ze weer aan. Ze is inmiddels 18 maanden. Ik geniet ook van haar vrolijkheid en van haar energie maar toen ze vanochtend om 05:30 WEER besloot dat het een mooie dag zou worden, was ik het wel even zat.
Zoveel mogelijk genieten en volhouden maar!
Zoveel mogelijk genieten en volhouden maar!
vrijdag 4 november 2011 om 08:44
Die van mij is net zo hoor. Moet overal op en aanzitten. De hele dag is ze bezig met rennen, praten, klauteren en ongein uithalen.
Wij hebben een afstandsbediening en oude telefoon leeggehaald en daar mag ze mee doen wat ze wil. Verder hebben we haar geleerd hoe je de dvd speler bedient. Als ze er toch aan moet zitten, dan met beleid. Ze moet wel eerst vragen of het mag en dat doet ze ook.
Maar ik vind het heerlijk hoor. Gewoon heel gaaf dat ze het kàn!
Wij hebben een afstandsbediening en oude telefoon leeggehaald en daar mag ze mee doen wat ze wil. Verder hebben we haar geleerd hoe je de dvd speler bedient. Als ze er toch aan moet zitten, dan met beleid. Ze moet wel eerst vragen of het mag en dat doet ze ook.
Maar ik vind het heerlijk hoor. Gewoon heel gaaf dat ze het kàn!
vrijdag 4 november 2011 om 08:50
Ik geniet ook erg van hem hoor! Maar hij heeft me al menig schrikmoment bezorgt
Hij is vandaag 3 geworden en besloot dat hij omdat hij nu toch groot is de laatst 5 treden van de trap wel kon overbruggen door te springen, wat was ik blij dat ik voor hem liep
Hij is vandaag 3 geworden en besloot dat hij omdat hij nu toch groot is de laatst 5 treden van de trap wel kon overbruggen door te springen, wat was ik blij dat ik voor hem liep
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
vrijdag 4 november 2011 om 08:56
Hmmmm..... herkenning herkenning, maar vanuit een ander perspectief. Mijn zusje was het wilde kind, en mocht dientengevolge niet zonder toezicht de tuin uit (en stond dus aan het hek keihard te brullen).
Ik mocht rustig op mijn driewielertje met een buurjongetje de wereld verkennen, want blijkbaar waren wij zo voorspelbaar dat iedereen altijd wist waar we waren en dat e nooit de straat uit zouden fietsen.
Nu heeft mijn wilde zusje zelf 2 kinderen, je raadt het al: het eerste exemplaar is en rustig en zoet kind dat je gerust kunt laten spelen. De tweede is impulsief en als je twee seconden niet kijkt is ze weg, of gevallen, of ergens in of op geklommen, of heeft iets beetgepakt......
Maar troost je, het komt goed.
Ik mocht rustig op mijn driewielertje met een buurjongetje de wereld verkennen, want blijkbaar waren wij zo voorspelbaar dat iedereen altijd wist waar we waren en dat e nooit de straat uit zouden fietsen.
Nu heeft mijn wilde zusje zelf 2 kinderen, je raadt het al: het eerste exemplaar is en rustig en zoet kind dat je gerust kunt laten spelen. De tweede is impulsief en als je twee seconden niet kijkt is ze weg, of gevallen, of ergens in of op geklommen, of heeft iets beetgepakt......
Maar troost je, het komt goed.
vrijdag 4 november 2011 om 09:03
Hier ook herkenning. Mijn jongste is superactief, klom toen ze nog geen 2 was al helemaal naar boven in zo'n huisje in de speeltuin (is zo'n 3 meter hoog). Als ze de kans krijgt loopt ze ook altijd weg als we bijv. gaan winkelen, dus ze krijgt vaak een tuigje om. Slapen deed ze van jongsaf aan al amper overdag,en nu slaapt ze vaak ook pas om half 10 (ze is nog geen 3!) en wordt 'snachts altijd wakker en is dan lastig weer in slaap te krijgen. Het is een schat van een kind, praat heel goed en is heel bijdehand, maar af en toe is het echt vermoeiend.
Mijn oudste is daarentegen heel rustig en kan zichzelf heel goed vermaken, luistert heel goed en sliep van jongsaf aan lekker door.
Ik denk wel eens dat ik blij ben dat de jongste zo is, als de oudste zo ook was geweest weet ik niet of er nog een 2e zou komen.
Mijn oudste is daarentegen heel rustig en kan zichzelf heel goed vermaken, luistert heel goed en sliep van jongsaf aan lekker door.
Ik denk wel eens dat ik blij ben dat de jongste zo is, als de oudste zo ook was geweest weet ik niet of er nog een 2e zou komen.
vrijdag 4 november 2011 om 09:06
Oh zo herkenbaar. Mijn oudste is de rustige, verstandige, ietwat angstige en dus voorzichtige.
De jongste daarentegen doet alles wat je niet verwacht van zo'n dreumes. Klimmen op te hoge dingen, staan op de tafel, tekenen op de muur (had ik die stift niet hoog genoeg opgeruimd dan?). We houden ons hart vast met haar. Wijsheid komt met de jaren misschien?
De jongste daarentegen doet alles wat je niet verwacht van zo'n dreumes. Klimmen op te hoge dingen, staan op de tafel, tekenen op de muur (had ik die stift niet hoog genoeg opgeruimd dan?). We houden ons hart vast met haar. Wijsheid komt met de jaren misschien?
vrijdag 4 november 2011 om 09:07
Er zitten op de meeste kastjes wel kindersloten, maar de lades kunnen daarmee altijd een beetje open, en omdat er een automatisch sluitsysteem op zit krijgt ze dan dus steeds haar vingers er tussen. Dan ruim ik liever de pannnen nog eens in.
Ze heeft nu ontdekt hoe deurklinken werken, en doet met een wandeling dus alle poorten in de buurt open waar ze groot genoeg voor is. Wil alle honden aaien, wil ook boodschappen in de kar doen, haalt regelmatig mijn tas leeg. Tja, ik weet iig precies wat er in zit.
Ze heeft nu ontdekt hoe deurklinken werken, en doet met een wandeling dus alle poorten in de buurt open waar ze groot genoeg voor is. Wil alle honden aaien, wil ook boodschappen in de kar doen, haalt regelmatig mijn tas leeg. Tja, ik weet iig precies wat er in zit.
vrijdag 4 november 2011 om 09:12
Feest der herkenning! Mijn zoon is nu 16mnd en ook zo'n drukte maker. Als hij eerder wakker is dan ik dan gaat hij in bad zodat ik me aan kan kleden make-up op enz zodat ik dus wat tijd heb.
Verder klimt hij overal op en trekt stekkers uit het stopcontact.
Lekker bij ons hangen doet hij niet.
Maar het is wel een zalig jongetje en dat ondernemende vind ik helemaal niet erg. Hoort er allemaal bij.
Verder klimt hij overal op en trekt stekkers uit het stopcontact.
Lekker bij ons hangen doet hij niet.
Maar het is wel een zalig jongetje en dat ondernemende vind ik helemaal niet erg. Hoort er allemaal bij.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
vrijdag 4 november 2011 om 09:14
quote:hipslala schreef op 04 november 2011 @ 08:32:
Eh, kinderen van die leeftijd doen toch niet anders?
er zijn hele rustige kindjes , en zeer ondernemende kindjes
en als je ene heel ondernemend kind hebt en omgeven bent door mensen met kindjes die veel makkelijker/ rustiger zijn/ lijken... dan is het altijd lekker om even te zeuren/ klagen / mopperen en op het forum herkenning te zoeken
zodat je je er in iedergeval weer van bewust bent dat je niet de enige bent
er zijn hele rustige kindjes , en zeer ondernemende kindjes
en als je ene heel ondernemend kind hebt en omgeven bent door mensen met kindjes die veel makkelijker/ rustiger zijn/ lijken... dan is het altijd lekker om even te zeuren/ klagen / mopperen en op het forum herkenning te zoeken
zodat je je er in iedergeval weer van bewust bent dat je niet de enige bent
vrijdag 4 november 2011 om 09:18
quote:hipslala schreef op 04 november 2011 @ 08:32:
Mijn oudste dus echt niet hoor. Die is heel rustig en voorzichtig, dus die haalde het niet in haar hoofd om op hoge dingen te klimmen o.i.d.
Ze hebben gewoon een heel verschillend karakter. Mijn oudste is heel verlegen terwijl mijn jongste op iedereen afstapt en met iedereen een praatje aanknoopt.
Mijn oudste dus echt niet hoor. Die is heel rustig en voorzichtig, dus die haalde het niet in haar hoofd om op hoge dingen te klimmen o.i.d.
Ze hebben gewoon een heel verschillend karakter. Mijn oudste is heel verlegen terwijl mijn jongste op iedereen afstapt en met iedereen een praatje aanknoopt.
vrijdag 4 november 2011 om 09:19
quote:allis schreef op 04 november 2011 @ 09:07:
Er zitten op de meeste kastjes wel kindersloten, maar de lades kunnen daarmee altijd een beetje open, en omdat er een automatisch sluitsysteem op zit krijgt ze dan dus steeds haar vingers er tussen. Dan ruim ik liever de pannnen nog eens in.
.Met deze zijn de kastjes en lades dicht. kunnen ook niet een beetje open ( wel als de magneet sleutel gebruikt word natuurlijk )
klik !
de gamma kindersloten had mijn dochter binnen een week door en gesloopt. de magneet sloten zijn hier perfect.
maar let er wel op dat je kleine de magneetsleutel niet in handen krijgt ! D heeft ze en keer verstopt vastgeplakt achter de radiator, zo kon ik een week niet bij borden pannen messen en de voorraadkast bleef potdicht
.Met deze zijn de kastjes en lades dicht. kunnen ook niet een beetje open ( wel als de magneet sleutel gebruikt word natuurlijk )
klik !
de gamma kindersloten had mijn dochter binnen een week door en gesloopt. de magneet sloten zijn hier perfect.
maar let er wel op dat je kleine de magneetsleutel niet in handen krijgt ! D heeft ze en keer verstopt vastgeplakt achter de radiator, zo kon ik een week niet bij borden pannen messen en de voorraadkast bleef potdicht
vrijdag 4 november 2011 om 09:19
Hahaha, heerlijk herkenbaar. Ik heb er 2 (jongens). De naam van de jongste betekend zelfs wervelwind en hij doet zijn naam eer aan, hahaha.
Oh, ik hoor mezelf echt te vaak zeggen dat ik het een stom plan vind om een toren te bouwen van dingen die breekbaar zijn.
Mijn man en ik verbazen ons heel erg over wat voor soort zinnen we soms zeggen; Wil je nu wel even uit de vrieskist komen (in een winkel), nee, pissebedden moet je niet eten, je kan beter niet met je fiets op de tafel klimmen....
Oh, ik hoor mezelf echt te vaak zeggen dat ik het een stom plan vind om een toren te bouwen van dingen die breekbaar zijn.
Mijn man en ik verbazen ons heel erg over wat voor soort zinnen we soms zeggen; Wil je nu wel even uit de vrieskist komen (in een winkel), nee, pissebedden moet je niet eten, je kan beter niet met je fiets op de tafel klimmen....
vrijdag 4 november 2011 om 09:21
vrijdag 4 november 2011 om 09:21
Oh, wat een feest der herkenning!
Ik heb er 2 van anderhalf die ook zo ondernemend en actief zijn.
Wij hebben hier in huis eigenlijk gewoon alles zo veilig mogelijk gemaakt, hebben nu maar even geen planten/vazen/andere dingen die kapot kunnen of gebruikt kunnen worden als moordwapen binnen bereik van de kinderen. Ik was het zo zat om steeds maar weer nee te roepen. Nu hoef ik alleen nog maar nee te zeggen als ze op de tafel zitten of als ze van de trap naar beneden willen springen.
Vond het wel lastig of ik het allemaal wel goed aanpakte, wat ik ook doe het hielp niet. Ik draai me om en ze zitten weer in de gordijnen. Ik heb het er vorige week op het consultatiebureau over gehad en zij gaven aan dat we het gewoon goed doen. Consequent blijven, nee zeggen, benoemen welk gedrag je wilt zien en afleiden. Ook al helpt het nu niet (kinderen van deze leeftijd hebben nog geen besef dat ze iets stouts doen dus snappen ze niet dat het de volgende keer ook niet mag), uiteindelijk is het maar een faaaaase en zullen ze het ooit snappen. En dan zal het consequent zijn z'n vruchten afwerpen (sprak zij hoopvol )
En stiekem vind ik het prachtig dat ik zulke ondernemende en actieve kinderen heb. Ik zat zelf altijd in een hoekje te bibberen bij het idee dat ik buiten moest spelen.... wat dat betreft heb ik dus liever dit en ben ik blij dat ze op hun vader lijken.
Ik heb er 2 van anderhalf die ook zo ondernemend en actief zijn.
Wij hebben hier in huis eigenlijk gewoon alles zo veilig mogelijk gemaakt, hebben nu maar even geen planten/vazen/andere dingen die kapot kunnen of gebruikt kunnen worden als moordwapen binnen bereik van de kinderen. Ik was het zo zat om steeds maar weer nee te roepen. Nu hoef ik alleen nog maar nee te zeggen als ze op de tafel zitten of als ze van de trap naar beneden willen springen.
Vond het wel lastig of ik het allemaal wel goed aanpakte, wat ik ook doe het hielp niet. Ik draai me om en ze zitten weer in de gordijnen. Ik heb het er vorige week op het consultatiebureau over gehad en zij gaven aan dat we het gewoon goed doen. Consequent blijven, nee zeggen, benoemen welk gedrag je wilt zien en afleiden. Ook al helpt het nu niet (kinderen van deze leeftijd hebben nog geen besef dat ze iets stouts doen dus snappen ze niet dat het de volgende keer ook niet mag), uiteindelijk is het maar een faaaaase en zullen ze het ooit snappen. En dan zal het consequent zijn z'n vruchten afwerpen (sprak zij hoopvol )
En stiekem vind ik het prachtig dat ik zulke ondernemende en actieve kinderen heb. Ik zat zelf altijd in een hoekje te bibberen bij het idee dat ik buiten moest spelen.... wat dat betreft heb ik dus liever dit en ben ik blij dat ze op hun vader lijken.