Geld & Recht alle pijlers

financieel vraagje....

04-11-2011 13:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie hulp nodig.....

Ik heb 2 levensverzekeringen afgekocht.

bij de opgave van de afkoopwaarde stond er op beide een x bedrag en bij 1 van de opgaves stond nog een mededeling dat er nog een x bedrag aan kosten vanaf ging.

Ik heb toen direct de maatschappij gebeld met de vraag of dat bij die ander ook niet het geval was.

Ik kreeg toen als antwoord dat dit niet het geval was en dat ik dus uit kon gaan van de afkoopwaarde die erin stond.( Er stond ook bij dat alle kosten er vanaf getrokken waren)

Van de uitkering gaan wij een verbouwing financieren en nu is het geld gestort en jawel hoor.....er zit een groot gat tussen de opgeven afkoopwaarde en het bedrag wat gestort is. (een gat wat ik niet zo ergens vandaan kan toveren.) qwant jullie raden het al er gingen nog kosten vanaf........

Wat nu, kan ik de maatschappij aansprakelijk stellen of iets?
Belegde de levensverzekeringen in aandelen? Want dan kan er natuurlijk een gat zitten tussen de datum van opgave en de datum waarop jij opdracht hebt gegeven tot afkopen.
nee als ik het voor een bepaalde datum regelde kon ik uitgaan van dat bedrag
Waar had je ze voor aansprakelijk willen stellen? Kijk, dat de informatievoorziening slecht is, is wel duidelijk. Maar wat wil je daaraan doen?
Bellen natuurlijk! En vragen hoe het zit.
Ik heb het ook een keer gehad met de afkoopwaarde van een klein pensioentje ( van een bedrijf waar ik een half jaar had gewerkt). Bij mij bleek de opgave BRUTO te zijn, en werd het dit niet vermeld en ook niet wat het netto bedrag zou zijn. Het netto bedrag was dus een stuk kleiner. Misschien is dit het geval?
Heb ik al gedaan en er is toegeven dat er fout gehandeld is, ze gaan het uitzoeken maar ik wil graag weten hoe het met mijn rechten zit er is 1x schriftelijk een bedrag genoemd en 1x telefonisch en nog gaan ze de fout in......
Ok. Van rechten heb ik niet veel verstand in dit geval. Maar zelf zou ik niet ongerust zijn. Als ze aangeven dat er een fout is gemaakt, dan komt het vast goed.
quote:flowerbombje schreef op 04 november 2011 @ 13:40:

Waar had je ze voor aansprakelijk willen stellen? Kijk, dat de informatievoorziening slecht is, is wel duidelijk. Maar wat wil je daaraan doen?

weet ik dus niet maar als ik 2x groen licht krijg en ineens is het toch rood heb ik een probleem.

Ik heb heel duidelijk aangegeven waar we het voor gingen gebruiken en dat ik dus wel zeker moest weten waar ik op kon rekenen....
Cathoilily, netto bedragen kan een pensioenfonds nooit noemen omdat dat afhangt van hoe hoog je inkomen is. Zit je met je totale inkomen, incl pensioenuitkering, in belastingschaal 1 dan betaal je 33,nogwat procent erover, maar zit je in schaal 4 dan betaal je opeens 52 procent over dat bedrag.
Maar het licht is toch niet rood? Het bedrag is alleen anders. Wat je zou kunnen doen is kijken of die kosten terecht in rekening zijn gebracht. Is het niet het geval, dan zou je er wat mee kunnen.
quote:flowerbombje schreef op 04 november 2011 @ 14:06:

Cathoilily, netto bedragen kan een pensioenfonds nooit noemen omdat dat afhangt van hoe hoog je inkomen is. Zit je met je totale inkomen, incl pensioenuitkering, in belastingschaal 1 dan betaal je 33,nogwat procent erover, maar zit je in schaal 4 dan betaal je opeens 52 procent over dat bedrag.Nou dat verklaart het! Dank je wel.
quote:muismiem schreef op 04 november 2011 @ 13:56:

Ok. Van rechten heb ik niet veel verstand in dit geval. Maar zelf zou ik niet ongerust zijn. Als ze aangeven dat er een fout is gemaakt, dan komt het vast goed.

Ik vind het wel heel lief dat je dat zo denkt, maar er goed echt niet bijgestort worden. Ze geven aan dat er een fout is gemaakt met het benoemen van de bedragen, niet met de hoogte van de uitkering.

Siepje, je kunt hooguit nog eens bellen hoe het komt dat er minder wordt uitgekeerd dan jou schriftelijk en telefonische is meegedeeld. Dat kunnen ze vast verantwoorden. Ik vrees dat het niet meer gaat worden, dan er nu is uitgekeerd.
Ik heb het juridisch loket gebeld en die geven aan dat het nu aan de coulance van de maatschappij ligt, iets met rechtvaardig vertrouwen......ik wacht het maar af......
Ook eens meegemaakt, toen had de maatschappij onterecht de afkoop tegen de dagwaarde gedaan. Aandelen waren toen in de tussentijd gedaald. Wel enige discussie, maar er stond heel duidelijk in het afkoopdocument dat als ik het document voor datum X tekende en retourneerde, ik die waarde gegarandeerd zou krijgen.

Maar een bruto netto verschil is ook goed mogelijk als het verschil erg groot is!
Je hebt het over levensverzekeringen. Vervolgens heeft iemand het over pensioenen, en bruto-netto.

We weten totaal niet wat je nu uit hebt laten keren.

Het kunnen kapitaalverzekeringen zijn, het kunnen lijfrentes zijn. Bij beide kan het voorkomen dat je naast de afkoopwaarde geconfronteerd wordt met extra kosten (dit is contractueel dan wel geregeld, namelijk een stukje provisie wat teruggenomen wordt (wat anders in de rest van de looptijd was verrekend)).

En...ben je op de hoogte van de gevolgen van jouw specifieke polissen in je aangifte inkomstenbelasting? Sommige polissen zouden nog weleens belast kunnen zijn.

Omdat het ingewikkelde materie is, zoals altijd het goede advies: laat je adviseren door een deskundige, liefst een kennis, want die kost niets

Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven