Te open?

04-11-2011 21:30 66 berichten
Elke keer neem ik me voor om niet te snel open te zijn . Ik ben benieuwd of er hier meerdere vrouwen zijn dit met hetzelfde probleem zitten.Ik heb zelf namelijk erg makkelijk contact met mensen, en ik leer soms aardige mensen kennen die leuk reageren op mijn openheid maar ik leer VAKER mensen kennen die dan in de eerste plaats wel aardig reageren maar vervolgens toch steken onder water geven. En dan vraag ik me dus af, moet ik veranderen? Ben ik gewoon te snel open? Schat ik niet goed in tegen wie ik wel en niet open kan zijn?

En met open bedoel ik niet dat ik mijn hele verleden op tafel gooi, helemaal niet, maar ik ben gewoon heel open over mijn leven nu, hoe ik me voel, en misschien te snel enthousiast.

Ik weet ook vaak niet of het nou aan mij ligt en ik die steken onder water te zwaar opvat, ik denk dat het erop neerkomt dat ik in het leven altijd voor lief ben en word genomen. Zo ging het thuis ook, maar ik zou daar graag vanaf willen, hoe kom ik daar toch vanaf? Of moet ik daar niet vanaf willen komen?

Herkent iemand zich hierin?
quote:zwartezwanen schreef op 05 november 2011 @ 11:22:

Ik vind dat er wel een verschil,is tussen open zijn en maar al je belvenissen, gevoelens en gedachten spuien (te pas en te onpas).

Over bijvoorbeeld het voorbeeld van de zwangerschap van de collega TO, zeg je eerst dat je heel meelevend en eintesseerd was omdat je zelf later ook graag zou willen. Een paar posts later zeg je dat haar opmerking extra gemeen was OMDAT jij toch al onzeker was of je wel kinderen zou kunnen krijgen. nergens uit je eerdere bericht blijkt tdat dat zo was, aangezien jij en je vriend volgens dat bericht nog niet bezig waren, blijkt volstrekt niet waarom jij reden zou hebben om daar onzeker over te zijn. Maar wat mij opvalt, is dat je jouw-mogelijke onterechte- onzekerheid projecteert op iemand die heeft wat jij graag ozu willen hebben. Dat mag jij 'open' noemen, maar vanuitnde ontvanger van die attenties (iemand dus die wel zwanger is en zich omringd weet door iemand die graag haar eigen angsten bespreekt) kan het heel benauwend zijn. Die openheid lijkt nl heel erg eenrichtingsverkeer te zijn. Misschein was voor die andere vrouw (die ook nog eens barstenvol hormonen zit) wel de limiet beriekt van wat ze aan kon.

Let wel, ik ben er niet bij, ikminterpreteer wat jij hier in twee berichten kort aanstipt. En mijn indruk is dat wat jij openheid noemt, wel eens heel iets amders zou kunnen zijn.

Misschien zou je eens eencursus communiceren moeten doen, met veel feedback over hoe anderen jou zien. Misschein zou je daar iets uit halen.

Nou ik heb nooit mijn onzekerheden op haar geprojecteerd, ik heb juist alleen maar geluisterd en interesse erin getoond, omdat ik een beetje tegen haar opkeek, omdat ik het ook graag wou. Waaruit trek jij dan weer de conclusie dat er sprake was van eenrichtingsverkeer, kan je dit toelichten?

Overigens was ik onzeker omdat ik een slecht werkende schildklier heb en overal spookverhalen op internet te vinden zijn dat je hierdoor onvruchtbaar kan zijn...dat is toch logisch dat je als vrouw dan onzeker bent? Maar het klinkt alsof jij denkt dat ik het haar niet gunde of zo, terwijl dat absoluut niet het geval is. Je kan iets even graag willen zonder het de ander te misgunnen...daar is niks mis mee, dat is menselijk
Nog een toevoeging: toen ik eenmaal zwanger was en dit blij aan haar vertelde, een jaar na haar bevalling, was haar eerste reactie: maar je kunt nog tot maand 3 een miskraam krijgen.

Wie misgunt hier dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de opmerking: 'Jij bent zo'n iemand die geen kinderen kan krijgen omdat ze te graag wil', hoe dan ook, een gemene opmerking, of in ieder geval, idd. een steek onder water.

Ik was ook een open persoon die over mijn zwakheden en genante dingen kon vertellen tegen collega's.

Maar ik heb mijn lesje ook wel geleerd. Ik ben voorzichtig geworden met wat ik vertel en tegen wie.

Mensen kunnen vreemde opmerkingen maken, dat je denkt: HUH ?!

Eén keer verdraag ik dat, maar nog een keer, en ze krijgen een vervelden opmerking terug.
quote:Jole schreef op 05 november 2011 @ 17:10:

Ik vind de opmerking: 'Jij bent zo'n iemand die geen kinderen kan krijgen omdat ze te graag wil', hoe dan ook, een gemene opmerking, of in ieder geval, idd. een steek onder water.

Ik was ook een open persoon die over mijn zwakheden en genante dingen kon vertellen tegen collega's.

Maar ik heb mijn lesje ook wel geleerd. Ik ben voorzichtig geworden met wat ik vertel en tegen wie.

Mensen kunnen vreemde opmerkingen maken, dat je denkt: HUH ?!

Eén keer verdraag ik dat, maar nog een keer, en ze krijgen een vervelden opmerking terug.Ja ik neem me dat voor, om eens wat terug te zeggen, maar het komt er nooit van, het zit gewoon niet in me, ik zou niet weten wat ik moet zeggen..en als ik iets gemeens zou bedenken om te zeggen zou ik me meteen schamen wanneer het eruit komt rollen..
wat soms wel jammer is...want ik zou ze graag lik op stuk willen geven, maar ben er gewoon niet goed in, ik vraag me af of je zoiets ooit kunt leren...ik denk het niet
quote:minnieme schreef op 05 november 2011 @ 18:18:

wat soms wel jammer is...want ik zou ze graag lik op stuk willen geven, maar ben er gewoon niet goed in, ik vraag me af of je zoiets ooit kunt leren...ik denk het niet

Leer dat maar ook niet, de wereld wordt er niet beter op. Wat dat betreft vind ik wat africastle zegt wel een goede om gelijk over te steken.

@zwartezwanen:Volgens mij zie jij iets anders voor je dan de openheid waar de meeste het hier over hebben.

Wat ik er zoal uithaal bij iedereen zijn een aantal dingen. Er is een sterke samenhang tussen hoe de forummers hier zelf zijn en hoe de ander gezien wordt.

-de ander nabij voelen (dus je wel sterk het lot van de ander aantrekken, dan denk je automatisch dat de ander dat ook doet)

-uit zorg/troost/geruststelling voor de ander dingen over jezelf vertellen, omdat je je sterk de gevoelens van de ander aantrekt.

-ervan uitgaan dat de ander te vertrouwen is (en dit kan niet anders dan wanneer jezelf vertrouwen als norm aanhoudt.)

Je zou dit ook in de andere richting kunnen lezen.

Overigens vind ik dit wel een erg leerzame en fijne topic, een beetje thuiskomen zeg maar
Precies wat ik bedoel, je eigenlijk teveel in de ander verdiepen terwijl het andersom helemaal niet zo is, je open stellen voor een ander door je gevoelens te delen over iets waar je het op dat moment over hebt, gewoon eerlijk je gevoelens en niet wat je hoort te zeggen of wat cool staat om te horen..
Ik vind het ook erg leerzaam en fijn om te lezen dat er toch wel vrouwen zijn zoals ik

Hopelijk kom ik die ook wat vaker tegen in het dagelijks leven...
In het dagelijks leven trek je waarschijnlijk tegenpolen:) , maar dat zal wel verminderen met het ouder/wijzer worden.
Ik ken het probleem, ik doe helaas precies hetzelfde... Zucht.. En vaak wordt het tegen mij gebruikt..

Ik ben ook te open, ik ben ook heel enthousiast, praat gemakkelijk.

Ik stink er telkens in..

Resultaat..: weggepest op mijn werk, bijna overspannen.. Dit komt mede dat ik dingen gezien heb, die niet door de beugel kunnen... Denk aan diefstal op t werk..

Eigen schuld??? Helaas ben ik geen bitch, leef gelukkig met mensen mee.

Maar ik wil wel dat veel mensen mij leuk vinden..

Ik ben wel voorzichtiger geworden, vertel niet meer mijn gevoelens..

Zolang het duurt...
quote:minnieme schreef op 05 november 2011 @ 18:18:

wat soms wel jammer is...want ik zou ze graag lik op stuk willen geven, maar ben er gewoon niet goed in

Ik ben daar ook niet goed in hoor. Ben vaak te verbaasd over opmerkingen die anderen durven maken.

Weet je, ik weet eigenlijk ook niet of het rechtstreeks met elkaar te maken heeft, 'open zijn' en 'steken onder water krijgen'.

Wel heb ik eens op mijn werk tegen een collega in vertrouwen iets privé's verteld en gevraagd of ze het niet door wilde vertellen.

Vervolgens wist de hele afdeling het
quote:Jole schreef op 05 november 2011 @ 19:37:

[...]

Ik ben daar ook niet goed in hoor. Ben vaak te verbaasd over opmerkingen die anderen durven maken.

Weet je, ik weet eigenlijk ook niet of het rechtstreeks met elkaar te maken heeft, 'open zijn' en 'steken onder water krijgen'.

Wel heb ik eens op mijn werk tegen een collega in vertrouwen iets privé's verteld en gevraagd of ze het niet door wilde vertellen.

Vervolgens wist de hele afdeling het Ja inderdaad, vervelende opmerkingen moeten ook altijd even op mij inwerken, en tegen de tijd dat ik door heb hoe akelig die opmerking wel niet was bedoeld is het al te laat...
Ik heb nog een lotgenoot gevonden:) vooral het gedichtje is erg toepasselijk.

http://confessionsoftheun ... od-not-fried-chicken.html

En dan natuurlijk:

http://www.youtube.com/watch?v=k9Xtvj_JVSM
quote:klunt schreef op 06 november 2011 @ 03:04:

Ik heb nog een lotgenoot gevonden:) vooral het gedichtje is erg toepasselijk.

http://confessionsoftheun ... od-not-fried-chicken.html

En dan natuurlijk:

http://www.youtube.com/watch?v=k9Xtvj_JVSMHihihi inderdaad! Leuk
quote:minnieme schreef op 04 november 2011 @ 22:05:

En plots tijdens de lunch in het bijzin van 3 collega's zei ze;; jij bent echt zo'n type die geen kinderen kan krijgen, omdat je het gewoon te graag wilt.

Ik heb net een huis gekocht met mijn man, en stond hier met een kennis over te praten, ik was enthousiast en vertelde oh zo blij te zijn met een tuin, en vervolgens ging ze tegen me opbieden, maar mijn huis heeft een grotere tuin...!

Ik ervaar dit als steken onder water, maar misschien heb ik het verkeerd en ben ik overgevoelig

Ik denk niet dat jij overgevoelig bent. Die twee mensen zijn gewoon onzeker of jaloers, omdat jij open kunt zijn en durft te dromen / te hopen.

Veel mensen kunnen daar niet tegen, het maakt ze zenuwachtig wanneer iemand niet struisvogelend door het leven gaat. Blijf zoals je bent, want dat is een mooie karaktereigenschap.
Hoe mensen op jou reageren ligt vaak aan hen. Daar kun jij niets aan veranderen en dat moet je ook helemaal niet willen. Er zijn mensen die een open persoonlijkheid helemaal leuk vinden. Anderen slaan dicht en weten niet zo goed daarmee om te gaan. Dat is vaak hun onzekerheid. En joh, als het ze niet bevalt, dan niet toch.

Ik weet van mezelf dat ik heel aanwezig kan zijn en soms wat overheersend. Ik werk met heel veel mannen om me heen en die geven daar direct feedback op. Zo heb ik ook geleerd om niet zo snel onder de indruk te zijn van opmerkingen. Ene oor in, andere uit.

Men gaat je uiteindelijk waarderen zoals je bent....of niet. Maar who cares

Je moet het allemaal niet zo ingewikkeld maken en ervoor zorgen dat jij het leuk hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven