Konijnen wegdoen

07-11-2011 08:52 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vier konijnen. Ik begon met één vrouwtje en daar kwam een vrouwtje bij. Dacht ik...... Het bleek dus mannetje en vrouwtje en een maand na die tien seconden bij elkaar , had ik er dus vier.

Nu, vier hokken verder, kom ik er achter dat ik het echt niet trek. Ze knagen de hele zooi kapot, want vervelen zich, waarschijnlijk. Ik heb speelgoed gekocht, dat gaat stuk, anti-knaagstrips, knagen ze van de hokken af. Ik kan ze geen extra ruimte geven, want ik heb die mogelijkheid niet in mijn tuin. Ik voel me schuldig omdat ik niet goed voor ze zorg en tegelijk vind ik het heel moeilijk om ze weg te doen. Ik weet dat er opvang bestaat, voor konijnen en ik heb al gezocht, via internet. In Zuid-Holland zijn er genoeg plekken waar ze naartoe lijken te kunnen.

Overigens heb ik zelf al geprobeerd om ze bij bekenden te plaatsen, maar dat is niet gelukt. Eén konijn hou ik, de andere drie zitten samen en die gaan weg. Het gaat om een mannetje en een vrouwtje en de moeder. Mannetje is gecastreerd.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met een konijnenopvang, in Zuid-Holland.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Ben erg enthousiast met komma's, zie ik.... Maar goed, hopelijk leidt dat niet te erg af.
Waaarom probeer je ze niet aan elkaar te koppelen, zodat ze met z'n vieren kunnen blijven? Een konijn alleen is sowieso ongelukkig. Konijnen zijn namelijk groepsdieren, en moeten altijd een maatje hebben. Als je in ieder geval de mannetjes laat castreren (en als je het echt goed wilt doen ook de vrouwtjes) kun je ze aan elkaar koppelen en genieten van een leuke groep.
Ow, ik lees maar half zie ik, het mannetje is al gecastreerd. Maar dan nog blijf ik bij mijn standpunt dat het zielig is om een konijn alleen te houden. Dat zal ook elke opvang je vertellen.
quote:yvonjaspers schreef op 07 november 2011 @ 09:00:

. Maar dan nog blijf ik bij mijn standpunt dat het zielig is om een konijn alleen te houden. Dat zal ook elke opvang je vertellen.Idd
is ook zielig om er 1 alleen te houden. Als je het beste wil plaats je ze samen ergens( en begin je niet meer aan dieren, aangezien je de verzorging niet aan kunt)
Pleur gewoon op Marktplaats ofzo. Vast een gek die er wel wat mee doet. Maakt toch niet uit wat, jij bent er dan in ieder geval vanaf en misschien hou je er nog wel een paar eurootjes aan over.

Ik denk dat je ze zo kwijt bent, kerst is in aantocht. Of ze op tafel belanden voel jij toch niks van?

Beetje onzin om een noodopvang te gebruiken omdat jij geen zin meer hebt in je konijnen waar je nota bene gewoon zelf voor gekozen hebt.

Gewoon je rotzooi zelf opruimen, geen opvang of stichting mee lastig vallen. Die zijn namelijk voor noodgevallen, niet voor luie baasjes.
nou nastik, het is toch juist goed dat ze een goed tehuis wil vinden voor de konijntjes?

@TO als ik jou was zou ik ze allemaal wegdoen. want 1 of 4, ik zie het verschil niet zo in de verzorging...!
quote:Crazyinlovee schreef op 07 november 2011 @ 10:01:

nou nastik, het is toch juist goed dat ze een goed tehuis wil vinden voor de konijntjes?

@TO als ik jou was zou ik ze allemaal wegdoen. want 1 of 4, ik zie het verschil niet zo in de verzorging...!

Zo'n opvang is alleen maar een Gewetenssusser. De meeste opvangen zijn afhankelijk van donaties en mensen steken er vaak eigen geld in. Daarnaast zitten ze vaak overvol en is het moeilijk om nieuwe baasjes te vinden.

In feite zadel je dus een vangnet voor uiterste nood op met jouw "geen-zin-om-voor-te-zorgen-probleem" dat je zelf hebt veroorzaakt.

Maar heel goed hoor, TO! Je bent een heel fijne dierenbaas, een echte liefhebber!
1 konijn is idd niet goed voor het beestje. Het zijn sociale diertjes en hebben gezelschap nodig.

Zelf heb ik 2 nijnen en 1 cavia die allemaal gezellig bij elkaar zitten. Verveling ja daar hebben die rakkers van mij denk ik ook weleens last van terwijl ze echt een paleis en ruimte zat hebben. Maargoed ik kan ze niet aan het werk zetten ofzo, hadden ze maar geen konijn moeten worden

En het kost inderdaad behoorlijk wat tijd want het zijn rommelmakers eerste klas! Het is wel goed dat je nadenkt over een goed tehuis voor ze want vaak worden nijntjes als ze schattig en klein zijn in een opwelling gekocht en later als de lol eraf is gedumpt.

Misschien leuke foto's op marktplaats of bij de dierenarts en dierenwinkel ophangen met een leuk verhaaltje erbij. En liefst als koppeltje. Laat manlief castreren dan heb je al meer kans dat ie geadopteerd wil worden.

Succes
Ja en?
haha ik heb ook half gelezen zie ik, tis nog vroeg gaaaaaap
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 07 november 2011 @ 10:12:

Zelf heb ik 2 nijnen en 1 cavia die allemaal gezellig bij elkaar zitten. Ook en cavia die samen zit met konijnen is zielig. Konijnen en cavia's spreken een hele andere taal, ze hebben dus niets aan elkaar. Ook cavia's hebben behoefte aan soortgenoten, net als konijnen. Sterker nog; het kan zelfs gevaarlijk zijn (vooral voor de cavia). Ze eten daarnaast ook nog eens hele andere dingen (caviavoer bevat teveel vitamine C voor een konijn), dus het is echt onverstandig om die samen te houden. De cavia is eenzaam, omdat 'ie totaal geen aanspraak heeft aan de konijnen. En de konijnen lopen kans ziek te worden door het caviavoer (of, als de cavia dat niet krijgt, kan de cavia ziek worden door een vitaminegebrek). Geen goede combi dus!
Goed dat je het mannetje hebt gecastreerd en dat hij nu samen zit met twee vrouwtjes!

Als ze bij een opvang terecht komen, denk ik dat er zeker wel animo zal zijn voor zo'n trio dat al kant-en-klaar gekoppeld is!

Ik zou zeggen, Google even naar opvang bij jou in de buurt en pak de telefoon om te vragen of ze plaats hebben.

Mocht dat niet lukken, dan zul je via Marktplaats misschien ook wel een nieuw baasje voor je trio kunnen vinden. Maar dan moet je natuurlijk wel eisen stellen aan de huisvesting bij het nieuwe baasje, zodat ze er wel op vooruit gaan.
O'jee en nu? Ze zitten al een hele tijd samen en echt waar ze zijn dol op elkaar. Stifler ( cavia ) zit vaak tegen grote nijn die hem dan wast en likt, en ze slapen ook samen.

En wat betreft het voer, dat is speciaal voer voor knaagdieren met extra vitamine c, wat ook geschikt is voor nijnen. Ik laat het bakje wel altijd helemaal leegeten voordat ik het aanvul, en elke dag krijgen ze andijvie, witlof, peer, sinasappel, brood afgewisseld.

Dacht toch dat ik ze de hemel op aarde had gegeven wil mijn beestjes graag gelukkig houden.

Ook het hok is helemaal winterklaar, geisoleerd met mdf platen en bubbeltjesplastic tegen de tocht.

Maargoed als ik het goed begrijp moet er en caafje bij om stifler ECHT gelukkig te maken..........
Ja en?
quote:Nastik schreef op 07 november 2011 @ 10:06:

[...]

Zo'n opvang is alleen maar een Gewetenssusser. De meeste opvangen zijn afhankelijk van donaties en mensen steken er vaak eigen geld in. Daarnaast zitten ze vaak overvol en is het moeilijk om nieuwe baasjes te vinden.

In feite zadel je dus een vangnet voor uiterste nood op met jouw "geen-zin-om-voor-te-zorgen-probleem" dat je zelf hebt veroorzaakt.

Maar heel goed hoor, TO! Je bent een heel fijne dierenbaas, een echte liefhebber!

Ok, Misschien eens vragen bij een kinderboerderij in de buurt?( alhoewel de kinderboerderij bij ons in de buurt eigenlijk ook een soort opvangtehuis is).

en natuurlijk al je vrienden/familie en kennissen laten weten dat je een goed tehuis zoekt voor je konijntjes.
quote:snoopylynn schreef op 07 november 2011 @ 10:33:

Dacht toch dat ik ze de hemel op aarde had gegeven wil mijn beestjes graag gelukkig houden.Ah, het is toch wel sneu als je denkt dat je het goed doet en het blijkt dan toch niet helemaal zo te zijn. Sorry! Konijnen moeten juist geen toegevoegde vitamine C krijgen, dat is slecht voor hun urinewegen. Lees anders hier eens, daar staat nog wat uitgebreider omschreven waarom je beter geen konijnen en cavia's samen houdt.
quote:Nastik schreef op 07 november 2011 @ 10:06:

Maar heel goed hoor, TO! Je bent een heel fijne dierenbaas, een echte liefhebber!Nee, jij wint prijzen.
Bazinga!
Akkoord met Yvon, een konijn kan ook een cavia per ongeluk doden moest die in een gekke bui gaan trappen. Je kan beter het hok in twee splitsen met gaas zodat de cavia nog steeds zijn konijnenmaatjes ziet en een cavia erbij zetten zodat die iemand heeft om mee te praten .

@ Kookwekkertje; Als je echt van de konijnen af wil, doe ze of allemaal weg, of enkel twee, ze hebben echt wel gezelschap van hetzelfde soort nodig.
@ snoopylyn : als het prima gaat met de konijnen en caaf dan zou ik het zo houden. Jij ziet zelf toch het best hoe ze met elkaar om gaan en zolang de konijnen de cavia niet bezeren zou ik geen probleem zien. Zou wel ff naar het voer kijken en evt de caaf vitamine c tabletjes geven ipv via het voer. Maar elk beest is anders en als die van jullie er happy mee zijn is het toch goed. Ik heb hier nu nog 1 cavia en ben dus de grootste dierenbeul volgens sommige mensen. Maar mijn caaf is nu veel gelukkiger en liever dan toen hij 3 vriendjes had. Daar gaf ie niks om en de sfeer was regelmatig niet zo best. Het is een wereld van verschil met nu en wat mensen hier dan roepen vind ik niet zo belangrijk. Die zien niet hoe mijn cavia was en nu is. En dat het dan volgens het boekje niet zo hoort, jammer maar niet alle cavia's zijn hetzelfde en die van mij is dan de uitzondering
Ik heb 2 gecastreerde mannetjes en twee voedsters en ze zitten in een grote ren buiten. Als je nu gaas ingraaft en daarover zand, en gaas er om heen uiteraard, plus binnenverblijf wat iets van de grond af staat, dan kunnen ze lekker graven en hun konijnendingen doen. Haal ergens een stuk boomstam zodat ze fijn kunnen knagen en je hebt er nog nauwelijks onderhoud aan. En die konijnen hebben het dan naar hun zin. Konijnen horen eigenlijk ook buiten te zitten. Daar krijgen ze meer prikkels en het is daar gezonder voor ze.
Ivetje: Ja ik denk dat ik maar gewoon naar mijn gevoel luister, en die zegt dat het goed is zo. Mijn konijnen zijn heel lief voor elkaar, en ook voor de cavia. Geen agressie of ander lomp gedrag ooit gezien. Ze lijken me gelukkig en gezond zijn ze ook want bent laatst nog bij de da geweest. Da vindt voer oke overigens.
Ja en?
Zo, daar ben ik weer. Zal even uitleggen hoe ik aan mijn konijnen kom. Eerste konijn was een cadeautje van een ex. Dat ging goed. Ik heb een kat en mijn kat en konijn zijn dikke vrienden. Maar ik vond het best sneu voor mijn konijn dat zij (achteraf dus een hij), zo alleen zat. Vandaar dat ik er een konijntje bij heb genomen. Toen bleek dus dat ik een mannetje en vrouwtje had en van de konijnen die geboren zijn, hebben twee konijntjes het overleefd. Hen heb ik bij hun moeder gezet en zij heeft ze verzorgd. Ik kon ze niet met z'n allen bij elkaar zetten, dus zat ik met twee hokken in de tuin.

Dit probeer ik nu 2 jaar, maar het gaat dus niet meer. Heeft niets met lui zijn te maken. Ik heb nu sinds een half jaar een nieuw hok (het vierde hok) en ze vreten zich weer een weg naar buiten.

Aangezien ik van mening ben dat iemand die een huisdier heeft er alles aan moet doen om er voor te zorgen, modder ik maar wat door. Maar ik vind het dus gewoon zielig worden. Ik kan ze niet verzorgen. Ik schep poep, maar hou het niet bij, zo belachelijk snel vervuilt het hok weer. Ik zet eten neer, dat gooien ze om. Ze knagen alles stuk en ik raak er serieus overspannen van. Kan dat geluid niet meer horen.

Het eerste konijn, waar ik dus een maatje voor wilde, is een heel lief sociaal diertje. Hij mag ook gewoon uit zijn hok, luistert prima (serieus, hij volgt aanwijzingen op). Ik kan één konijn dus ook vermaken. Maar doordat ik zo met die drie herrieschoppers bezig ben, schiet dat er soms gewoon bij in. Vandaar dat ik besloten heb dat het zo voor geen enkel konijn opschiet. Mijn keuze is dus niet uit luiheid, maar uit liefde.

Konijn één wil ik absoluut houden. Ik heb al serieuze moeite met het wegdoen van de drie andere konijnen. Kijk... Marktplaats is makkelijk, of een kinderboerderij, of uitzetten in het wild... of weet ik welke adviezen ik al gehoord heb. maar dat is dus niet in het belang van die beestjes. Dat is simpelweg dumpen. Ik wil wel dat ze goed terecht komen. Konijnenopvang leek me daarom een goed idee. Nu twijfel ik daar aan. Ik weet dat het inderdaad zo is, dat opvang afhankelijk is van donaties. Zelf had ik het idee om ze 100 euro te geven, wanneer ik mijn konijnen breng. Maar momenteel weet ik dus nog minder wat ik moet.
Waarom koppel je degene die je wil houden niet aan 1 van de andere konijntjes en probeer je een ander huisje voor die andere 2 te zoeken? Een koppel is altijd makkelijker te plaatsen dan een trio. Verder vind ik dat je beter had moeten controleren van welk geslacht je konijnen waren voordat je ze bij elkaar zette, door je eigen schuld heb je er nu 4 en nu wil je die verantwoordelijkheid van je afschuiven. Uit liefde of luiheid, ik vind het niet kunnen. Het zijn jouw dieren. Of je had ze als kleintjes al weg moeten doen, dan had je zo een nieuw huisje gevonden.
Waarom niet gewoon op marktplaats zetten?

Je kunt in de advertentie zetten welke eisen je aan de toekomstige eigenaar stelt, zoals fatsoendelijke huisvesting.

En ze zelf naar de toekomstige eigenaar brengen om te zien waar ze terecht komen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:kookwekkertje01 schreef op 08 november 2011 @ 08:53:

Ik kan één konijn dus ook vermaken. Onzin. Je kunt je konijn NOOIT bieden wat een soortgenoot wel kan, namelijk: 24 uur per dag aanwezig zijn. Een konijn vereenzaamt en wordt ongelukkig als het geen gezelschap heeft. Het zijn namelijk hele sociale dieren; ze wassen elkaar, eten samen, spelen met elkaar, liggen tegen elkaar aan te slapen, kortom: zijn altijd in elkaars gezelschap te vinden (en geloof me, ik weet waar ik over praat: ik heb er zelf zes, die allemaal samen zitten in een grote ren, en ik geniet ervan om die interactie tussen de verschillende individuen te zien). Dit allemaal kun jij als mens een konijn niet bieden, nog afgezien van het feit dat de tijd die je met je konijn door kunt brengen beperkt zal zijn tot maximaal een tot enkele uren per dag (en dat dan alleen in het allerallergunstigste geval). Ik neem tenminste aan dat je ook wel eens moet slapen, werken, eten, boodschappen doen, op visite gaan etc? Ik ben het dus helemaal eens met blauwbloempje: koppel het konijn wat je wilt houden aan een van de anderen, dan heeft hij tenminste nog een beetje een konijnwaardig bestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven