Schoonmoeder: help!

08-11-2011 20:14 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Herkenbaar. Toen ik pas moeder was voelde ik me ook echt een tijger. Hoe meer ik groeide in mijn moederrol en dus hoe zelfverzekerde ik werd, des te minder van dit soort opmerkingen kwamen. Probeer je er niks van aan te trekken, hoe moeilijk dat soms is. Oma's slaan soms een beetje door.
Bah, wat een rotsituatie! Ik snap dat je die opmerkingen opvat als steken onder water, dat is niet fijn!

Heb je het hier met je man over gehad? Hoe staat hij hierin?
Gaat ze 1x in de week oppassen?
Ik heb in mijn kraamperiode ook heel wat opmerkingen om mijn oren geslagen gekregen, waar ik toen niet blij mee was en nu nog steeds niet ( als ik er aan terugdenk) Ik heb het toen allemaal geslikt, maar zou het een tweede keer niet weer zo doen. Dit gaat je namelijk ook bijblijven als je terug denkt aan je kraamperiode.

Wat je kan doen is heel rustig een weerwoord geven. Dit hoeft helemaal niet uitgebreid en je hoeft nu ook niet ineens een heel gesprek met schoonmoeder aan te gaan, maar als ze weer zo'n opmerking geeft, duidelijk en kort je mening geven. Bv: "dat zie ik niet zo" of "wat een vreemde opmerking". En dan ben je verdere uitleg helemaal niet verschuldigd!

Mensen zeggen tegen dingen tegen je, waar ze denken mee weg te komen. Als jij rustig aangeeft dat je dit niet "pikt", dan zullen die opmerkingen steeds minder worden.
Wat een vervelende opmerking maakt jouw schoonmoeder naar jou toe. Waar komt dat vandaan? Klinkt wel heel jaloers allemaal. Als ik jou was zou ik de tip van Cathoilily gebruiken. Als zij dit soort nare opmerkingen maakt, duidelijk zeggen: 'He wat een nare opmerking'"of 'dat klinkt niet echt aardig naar mij toe'. Zoiets. Dat ze gelijk merkt dat dit voor jou niet fijn is om te horen. Misschien schaamt ze zich dan. Ik zou het zeker niet zomaar over mij heen laten gaan.
Zoek een goed kinderdagverblijf en breng je baby daarheen. Als de relatie nu al zo is gaat het alleen maar slechter worden.
Waarom gaat je schoonfamilie oppassen? Ik hoor daar lang niet altijd goede verhalen over, zeker niet als er al onderlinge spanningen zijn.

Wat die steekjes betreft, je kunt best netjes zeggen: Ik vind het niet prettig als je zus of zo over me zegt / mijn kwaliteiten als moeder in twijfel trekt.
quote:Jojo2008 schreef op 08 november 2011 @ 20:14:

- "Jojoman is een hele lieve vader." Stilte. "Ach...jij zult ook wel een lieve moeder worden...?!"

Maar dat wat ze indirect over mij zegt voelt als een steek onder water.

Ik snap dat ze enthousiast is over dat ze straks mag oppassen...maar ik vind dit zo onwijs moeilijk. Het idee dat ik straks mijn baby bij haar moet achterlaten voelt momenteel vreselijk.

Man o man wat moet ik doen? Ik maak mezelf gek met deze gedachten en maak ik alleen maar moeilijker voor mezelf! Iemand tips/ervaringen?

Zeg dit en het probleem is opgelost;

Weet je, schoonma, ik snap dat je enthousiast bent om op te passen, maar ik moet er NIET aan denken!

Dan weet ze meteen dat je een (in haar ogen) hartstikke goede moeder bent!
Wat je moet doen?

Niet laten oppassen gaat alleen maar narigheid geven.
Computer says nooooo
Zou deze schoonfamilie echt niet op laten passen, zorg zelf voor je kind of zoek een kdv of gastouder.
Ik zou m'n schoonmoeder nóóit voor vast laten oppassen als de relatie niet heel goed is. Als de communicatie nu al moeilijk verloopt en de verwachtingen zijn verschillend, kun je wachten op grote problemen. Ik pas zelf 1 à 2 keer per week op bij mijn eigen dochter. Als moeder/oma moet je dat doen omdat je het zelf leuk vindt en je moet er geen verwachtingen/verplichtingen tegenover stellen. Mijn dochter kan heel goed haar grenzen aangeven en ik houd me daar strikt aan. Op die basis kan het goed gaan maar de relatie moet van tevoren echt al heel goed en vooral gelijkwaardig zijn. Als je je als moeder of schoonmoeder op gaat stellen als iemand die het allemaal wel beter weet, wordt het niet leuk. Niet voor de moeder en niet voor de oma.

Met een schoonmoeder lijkt met dat nog lastiger dan met je eigen moeder. Maar zoals gezegd.... ook de relatie met je moeder moet vooraf goed maar vooral gelijkwaardig zijn. Anders begin er maar niet aan!
Ze gaat idd 1dag per week oppassen. Daarnaast gaat de kleine ook 1dag naar het kdv. Was het er, toen ik zwanger raakte, zelf mee eens hoor dat ze naar schoonmoeder toe zou gaan. Ze is enthousiast en ik twijfel er niet aan dat ze de kleine goed zal gaan verzorgen. Ik gun de kleine natuurlijk ook haar 'oma' en het scheelt wat kdv aanzienlijk in de kosten. Maar ze doet zo claimerig. Soms lijkt het haast wel of zíj degene is die een kind heeft gekregen! En die opmerkingen zitten me ook niet lekker. Die maakt ze trouwens heel sneaky; vaak even tussen neus en lippen door.

Misschien moet ik daar inderdaad eens op reageren. Aan de andere kant wil ik er boven kunnen staan (ook al lukt dit nu nog niet), ben bang dat ik haar anders nóg meer voer geef om mij af te zeiken..
quote:marianko schreef op 08 november 2011 @ 20:40:

Ik zou m'n schoonmoeder nóóit voor vast laten oppassen als de relatie niet heel goed is. Als de communicatie nu al moeilijk verloopt en de verwachtingen zijn verschillend, kun je wachten op grote problemen. Ik pas zelf 1 à 2 keer per week op bij mijn eigen dochter. Als moeder/oma moet je dat doen omdat je het zelf leuk vindt en je moet er geen verwachtingen/verplichtingen tegenover stellen. Mijn dochter kan heel goed haar grenzen aangeven en ik houd me daar strikt aan. Op die basis kan het goed gaan maar de relatie moet van tevoren echt al heel goed en vooral gelijkwaardig zijn. Als je je als moeder of schoonmoeder op gaat stellen als iemand die het allemaal wel beter weet, wordt het niet leuk. Niet voor de moeder en niet voor de oma.

Met een schoonmoeder lijkt met dat nog lastiger dan met je eigen moeder. Maar zoals gezegd.... ook de relatie met je moeder moet vooraf goed maar vooral gelijkwaardig zijn. Anders begin er maar niet aan!Dit bedoelde ik dus.
quote:hgjb schreef op 08 november 2011 @ 20:38:

Zou deze schoonfamilie echt niet op laten passen, zorg zelf voor je kind of zoek een kdv of gastouder.Tja, dit gevoel komt voor mij ook steeds dichterbij. Maarja, we hebben het al afgesproken. Was het er notabene eerst mee eens! Dus om dit nu terug te draaien? Bovendien is manlief het er absoluut niet mee eens als ik het terug zal gaan draaien!
eens, ga voor een kdv, geeft heel veel rust (spreek uit ervaring)
Waarom zou je erboven moeten staan dat zij jou kwetst en kleineert? Als je dit toelaat en geen grens aangeeft, gaat zij natuurlijk lekker door. Dus ik denk dat dat het enige is dat haar kan stoppen: dit niet pikken. Hoewel zou je haar anders nóg meer 'voer' geven!? Ik denk juist het tegenovergestelde!

Het lijkt mij idd ook niks, oma als vaste oppas, want er gaan dingen door elkaar lopen en als het nú al zo gaat... ik zou er nog eens goed over nadenken. Misschien kun je bij het kvd informeren of er op die dag nog plek is, ook voor je eigen gevoel, dat je een alternatief hebt. Ik wil niet te negatief doen maar als schoonmama zo claimerig doet en jij je zo door haar laat ondersneeuwen, voorspel ik niet veel goeds.
Vraag haar eens rustig maar recht op de man af wat ze precies bedoelt met die opmerking, als ze weer eens zoiets zegt....en als het antwoord je niet bevalt, zeg dan wat je van die opmerking vindt. Spreek haar persoon niet aan, maar haar gedrag.
@jojo wat je schrijft, sneaky opmerkingen en claimerig gedrag vraagt om problemen. Als ik dat zou doen bij mijn dochter zitten mijn kleinkinderen volgende maand een dag langer op het kdv! En als je oma laat oppassen omdat het jou scheelt in de kosten, is het geen goede basis. Oma zal dat prima aanvoelen en daar waarschijnlijk haar eigen eisen tegenover stellen.
quote:Jojo2008 schreef op 08 november 2011 @ 20:44:

[...]

Tja, dit gevoel komt voor mij ook steeds dichterbij. Maarja, we hebben het al afgesproken. Was het er notabene eerst mee eens! Dus om dit nu terug te draaien? Bovendien is manlief het er absoluut niet mee eens als ik het terug zal gaan draaien!Wat is er nou belangrijker, je eigen gevoel over waar je je kind met een gerust hart achterlaat, of het terugdraaien van een afspraak? Het is toch niet verboden om ergens op terug te komen? Het is op zo'n vroeg moment ook nog heel moeilijk om te overzien waar je eigenlijk ja tegen zegt. Manlief kan wel van alles willen, maar jullie moeten er allebei een goed gevoel over hebben.
Voor een baby is meer vastigheid misschien ook wel fijn, dus 2 dagen kdv ipv 1 dag oma en 1 dag kdv.
Hebben wij dezelfde schoonmoeder?

Zo herkenbaar wat je schrijft. Kan mij de eerste week met verse baby nog goed herinneren.

"oh wat ben je een lieverdje, echt precies je vader blablabla maar wordt maar snel groot en laat de tijd maar heel snel gaan want over 4 maanden heb ik je lekker een dag per week voor mezelf"

Kan er nog boos om worden.

Wij zijn heel snel gestopt met die ene dag oppas. Teveel discussie over ons kind, vaak de opmerking gekregen dat zij op de oppasdag de baas is over ons kind. Dat viel niet goed.
Ik denk dat het vooral belangrijk is om bij weer zo'n opmerking aan te geven dat je je hierdoor gekwetst voelt, en dit bovendien zelf niet zo ziet. Het niet straks ineens tot een explosie vanuit het niets laten komen, want dan heb je de poppen aan het dansen!
quote:Jojo2008 schreef op 08 november 2011 @ 20:44:

[...]

Tja, dit gevoel komt voor mij ook steeds dichterbij. Maarja, we hebben het al afgesproken. Was het er notabene eerst mee eens! Dus om dit nu terug te draaien? Bovendien is manlief het er absoluut niet mee eens als ik het terug zal gaan draaien!Dan zou ik op zíjn minst vooraf met je schoonmoeder openlijk hierover praten en duidelijk aangeven wat jouw verwachtingen zijn, wat je wensen zijn en je moet je grenzen aangeven. En vooral zou ik vooraf heel goed duidelijk maken dat het oppassen gelijk is afgelopen als het niet goed verloopt en er wederzijds irritaties optreden. Laat je schoonmoeder goed voelen waar je grens ligt. Ik kan het hartstikke goed vinden met mijn dochter maar vooraf heeft ze duidelijk tegen me gezegd dat ik het moet doen omdat ik het zelf leuk vind en dat ze ermee stopt als het niet goed loopt. Op die basis zijn we er samen aan begonnen en hebben duidelijk afgesproken dat we er sans rancune mee moeten stoppen als het niet soepel verloopt. Ook met je man zou ik dit van tevoren heel goed afspreken want voor je het weet heb je een huis vol herrie! En dat is óók niet goed voor de band tussen jouw kindje en oma.
Misschien een hele rare vraag, maar heb je het hier al eens met je schoonmoeder over gehad? Dus wanneer ze een opmerking maakt die je niet zint "schoonma, ik vind het echt niet leuk dat je dit zegt".

Die opmerking van dat ze je kind dan helemaal alleen heeft, ach, dat zou ik lekker laten gaan. Er is voor een oma namelijk niets leuker dan lekker tutten met kleinkind zonder dat de moeder in de buurt is. En dat ze zorgzaam met je kind zal omgaan, dat zal wel goedkomen denk ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven