Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
quote:pilous1 schreef op 07 november 2011 @ 08:00:

Ik had gister kwarktaart op en ijs.

En de hele nacht buikpijn/krampen gehad. Niet fijn.

Tenminste, ik denk dat het daardoor komt.

Ik eet sinds een paar weken lactosevrij. Ik had (en heb) altijd last van mijn darmen maar ik merk zeker verbetering. Eerst had ik altijd pijn en opgeblazen gevoel naarmate de dag vorderde, nu heb ik weinig tot geen pijn meer. Wel nog opgeblazen gevoel en winderig (sorry) dus het is nog niet goed maar ik herken het dus wel. Vervelend he. Zeker omdat ik melk in mijn koffie en yoghurt en kwark (ok en slagroom) erg lekker vind.

Het helpt me trouwens wel om geen suiker te eten. Ik vind melkchocolade superlekker. Maar omdat ik weet dat ik dan dagenlang weer meer last heb, kan ik het weerstaan en eet ik dus ook de suiker niet. Ja elk nadeel heb ze voordeel
quote:adios schreef op 07 november 2011 @ 12:32:

Voor hoeveel personen is dat recept want dat kan ik zo snel niet vinden?

groetjes'serves 6' staat er links onder het groene kopje easy. Ziet er lekker uit ja, die komt ook op mijn (steeds langer wordende..) lijstje.
Hm, ik vind dit topic echt heel leuk! Van het weekend was ik bij mijn ouders en die vonden het maar vreemd dat ik geen soep uit blik mee wilde eten maar zilvervliesrijst ging koken met verse groenten.

Vanavond ga ik mijn biologische groente&fruit tas ophalen. Ben erg benieuwd!
Erg goede week gehad! voel me top en 2 kilo kwijt wauw! terwijl dat nieteens mijn hoofdzaak was.

Vanmiddag die mierikswortelbieten gekocht ben benieuwd.

Mijn lunch was vandaag basmati, witte kool, komkommer en linzen.. eerste keer dat ik deze maakte.. heb meteen 300 voor hele week gedaan maar het is net moes geworden. Wel lekker!

Iemand tips ?

Wat doen jullie met de amandelpulp van de melk?

Vanavond wil ik wortelen eten.. heeft iemand nog een lekker recept?
Amandelpulp roer ik door de pap. De melk kan ik dan voor koffie oid gebruiken en de pulp geeft nog een lekker romige smaak en bite aan de pap (havermout, boekweitvlokken, quinoavlokken noem maar op). De pap maak ik namelijk met water. Ik bewaar de pulp een paar dagen in de koelkast, gaat prima.

Recept voor de wortelen: http://www.101cookbooks.c ... tofu-scramble-recipe.html

Er zitten geen wortelen in officieel maar ik ga dit vanavond maken met wel wortelen erin, want die heb ik nog liggen. Ik heb ook nog venkel en ik wilde het combineren, vandaar dit recept. Ik ga het trouwens maken met kip ipv met tofu. Alhoewel nu ik het aan typen ben, begin ik toch wel een beetje te twijfelen of ik hier wel zin in heb..
Hier ligt de pompoen nu in de oven, ben ik vast aan het voorbereiden voor vanavond. Ik laat jullie weten of het lekker was! Alleen pompoen lijkt me een beetje kaal, dus ik doe er wat zilvervliesrijst bij. Op de foto hebben ze er naan bij geserveerd, maar daar hou ik niet zo van.

En ik heb ook spelt gehaald vandaag! Ga ik morgenochtend denk ik iets mee doen.
dat recept ziet er trouwens ook lekker uit, boselfje. Ben benieuwd wat je ervan vindt!
quote:boselfje schreef op 07 november 2011 @ 13:28:

[...]

'serves 6' staat er links onder het groene kopje easy. Ziet er lekker uit ja, die komt ook op mijn (steeds langer wordende..) lijstje.

Ohja nu zie ik het!

Thanks
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Gisteren een redelijk dagje gehad, heb alleen een pannenkoek gegeten in het pannenkoekenhuis. Moest gelijk de rekening betalen, want werd er dus misselijk van.. Zul je net zien.

Vandaag gaat het echter wel goed, alleen geen tijd meer om boodschapjes te doen, dus het wordt iets uit de vriezer van voor AA tijd (zelfgemaakte roti, jamjam).

Maar vandaag ziet mijn lijstje er zo uit:

O: slappe thee + extra vezel bio muesli (met abrikozen, erg lekker) en Bio yoghurt (volle)

T: mandarijn + appel

L: 2 extra volkoren donker brood + kip en hummus en een tomaat

T: 2 rijstewafel met humus + kiwi

T: noten + gedroogde abrikozen

D: roti

T: ??

Ik ben wel gestopt met de groentesap s morgens want daar ga ik dus van kokhalzen. Zolang het nog niet hoeft begin ik de dag liever niet spugend .

Verder gaat het hier goed, al begin ik me wel steeds meer zwanger te voelen. Af en toe dus een vlaag van misselijkheid, en had vanmorgen toch echt wel moeite om mn bed uit te komen. Van t weekend gaan we het de ouders vertellen, ben benieuwd!
Leuk sparood, dit weekend! Heb je al een echo gehad?

Het is dus niks geworden met mijn venkelrecept.. Ik had er echt geen zin in. In plaats daarvan heb ik cranberrycurry gemaakt: kip, ui, knoflook, currypoeder, tomaat, citroensap, paar lepels cranberry-bosbesjam van st. Dalfour (suikervrij, op basis van alleen fruit!), kruidnagel, laurierblad. Erbij gekookte gierst. Heerlijk zoet en een beetje zuur van de tomaat en citroensap. O ja en er overheen blanke amandelen.

Verder heb ik vandaag gegeten:

O: amaranthcrackers met tahin en kokosolie, koffie met havermelk, honing en kaneel. Lepeltje gewelde lijnzaad en chiazaad.

T: halve avocado

L: in beetje water gewelde havervlokken, lijnzaad, kokos, amandelen, raw cacao, banaan, kaneel.

T: paar paranoten, granenkoffie met havermelk, honing en kaneel, schaaltje gestoomde broccoli.

D: bovenstaande cranberrycurry met gierst.
Nee nog geen echo, die verwacht ik pas begin december ofzo. Maar vind het wel prettig als de naaste familie (alleen ouders, broer en zus) het wel al weten. Vorige keer heb ik het ook zo gedaan. De rest heb ik idd pas na een goeie echo en toen ik rond de 12 weken was ingelicht.

Verder geen roti vandaag, maar boekweitpasta met gehakt, tomaten, peentjes, paprika en verse basilicum. Heb er wel een beetje kaas overheen gestrooid. Was lekker, maar zit nu enorm snel vol. Is wel handig, maar ik heb dan ook wel weer snel honger.

@ Boselfje, klinkt goed die cranberrycurry! Die ga ik ook eens proberen.
Ja, cranberrycurry klinkt inderdaad heel lekker!

Dan mogen wij ons wel vereerd voelen, spaatjerood.

Ik heb gisteren braaf mijn hang naar een stuk taart vermeden (wel duizend keer geroepen 'ik wil dat stukje taart zo graag, als ik zo langs een winkel kom dan koop ik een stuk taart...' en een banaan gegeten uit de groente/fruittas. Die tas is trouwens best leuk, maar om de één of andere reden had ik iets meer verwacht. Er zit een pompoentje, paksoi, spruitjes, mandarijntjes, witlof en bananen in, voor 7,50. Denk dat ik goedkoop toch boven biologisch vind gaan in deze periode in m'n leven. Maar ik moet nog even testen hoe lang ik ermee doe etc.

Nu heb ik sojamelk gekocht, is dat AA-proof? Dacht iig beter dan koemelk. En ik zit havermout met sojamelk en kaneel te eten.
Hee, leuk dat recept voor cranberrycurry! Ik heb hier net een hele grote pot cranberrycompote staan. Ga het recept zeker een keer maken.

De pompoen was trouwens een succes, ik vond hem heerlijk! wel een beetje veel werk, maar het resultaat mag er zeker zijn. Ik at hem met een salade van spinazie, witlof, appel, dadel en citroensap en olijfolie en een beetje zilvervliesrijst. Ik vond het trouwens niet erg vullen, je kunt gerust 2 stukken pompoen pp aanhouden.

Nu staat hier havermout te pruttelen, ga die eten met frambozen en aardbeien ipv appel. ben benieuwd!
wow, mijn havermoutontbijtje was heerlijk! Bijna net zo lekker als de quinoa. Ik heb hem gemaakt met amandelmelk en havervlokken en er daarna kaneel, agavesiroop, frambozen, aardbeien, sesamzaad, lijnzaad en gojibessen doorheen gedaan. Vind deze versie veel lekkerder dan de versie met appel. Ga hem morgenochtend weer maken, mjammie.
Boebele, klinkt zeker als een goed ontbijt. yam

Bigdipper, ik had er denk ik te hoge verwachtingen van. Had er ook lang op gewacht, het was al laat in avond toen ik eindelijk kon eten. Heb van wat over was inmiddels nog 2 keer gegeten en vond het lekker.

Boselfje, ik had de vorige keer ook bedacht waar ik de amandelpulp allemaal doorheen kon doen. Maakte ik het de tweede keer en toen had ik geen pulp!! haha als je het lang in de blender doet hou je het blijkbaar toch niet over.

Zephora, ik vind het wel ver gaan als je niet meer met je ouders mee eet als het soep uit blik is. Voer je het helemaal in je leven door? En wat als je bij vrienden eet?

Als je zoooveel zin hebt in een stuk taart, waarom neem je het dan niet (tenzij je dat elke dag hebt ) Amber schrijft in haar boek dat je beter biologische sojamelk kunt halen.. waarom weet ik niet meer exact en kan het niet terugvinden.
In dat boek, wat ik nog steeds niet heb!!!! grrrr.
Soyamelk is prima hoor!
Ik vind amandelmelk het lekkerst!

Ik heb niet zoveel tijd om te koken, dus ik zit nu aan een salade met spinazie, cherrytomaat, rode ui, rode paprika, avocado, cashewnoten, feta en een dressing van olijfolie en balsamicoazijn. Heerlijk! Vanmiddag het restje pompoenlinzenprut opgewarmd van gisteren.

En een paar stukjes merci gegeten, die kreeg ik van iemand op mijn werk.

Merken jullie ook dat jullie veel minder snel honger hebben? Ik eet zoveel minder dan "eerst", maar ik ben wel verzadigd. Deze salade is ook prima voor vanavond, daar kom ik de avond wel mee door. Vooral die avocoda vult lekker. En straks neem ik misschien nog een kamutwafel met amandelpasta. Vind die witte nu ook erg lekker.

hm, verheug me nu alweer op mijn ontbijt van morgenochtend
Die bio groente-fruittas klinkt inderdaad vrij beperkt, zephora. Ik heb voor dezelfde prijs: Broccoli, pompoen, knolselderij, prei, waspeen, venkel, ui en boerenkool, appel en kiwi.

Ik snap trouwens wel dat je bij je ouders geen soep uit blik wil en ook de taart niet neemt. Als ik naar mezelf kijk, is er bijna dagelijks wel een situatie waarin het veel makkelijker is om hetzelfde als anderen te eten of dat ik in de verleiding kom voor iets lekkers, maar bij mij is 1x wat lekkers meestal meteen de remmen los. Ik probeer te zoeken naar lekkere dingen die wel goed voor me zijn.

quote:ayli schreef op 08 november 2011 @ 17:19:

Amber schrijft in haar boek dat je beter biologische sojamelk kunt halen.. waarom weet ik niet meer exact en kan het niet terugvinden.

Ik heb het boek niet gelezen hoor, maar kan het te maken hebben met genetisch gemodificeerde soja? En toevoeging van rietsuiker? Daarom heb ik zelf de voorkeur voor biologisch.

Mm Boebele jouw havermout klinkt lekker. Die ga ik volgende keer zo eten. Ik heb nog best wel wat jam staan, verschillende smaken die ik eerst in mijn yoghurt deed, dus ik denk dat ik die erdoorheen ga doen. En ik heb ook nog wat frambozen in de vriezer.
quote:boebele schreef op 08 november 2011 @ 19:04:

Merken jullie ook dat jullie veel minder snel honger hebben? Ik eet zoveel minder dan "eerst", maar ik ben wel verzadigd.

hm, verheug me nu alweer op mijn ontbijt van morgenochtend

Ja ik ben ook veel sneller verzadigd. Maar wat ik ook fijn vind is dat ik al die granen en noten enzo echt goed moet kauwen. Snel eten gaat dus lastig. Ik blijf wel altijd meer willen, maar dat komt omdat ik gewoon erg van eten houd maakt niet uit hoeveel of wat ik eet.

Op mijn ontbijt kan ik me ook altijd verheugen. Eerlijk gezegd al als ik mijn laatste hapje op heb. Maar ook daarmee kan ik wel blijven eten, dus ik neem dan niet meer maar wacht braaf tot de volgende dag.

Vanmiddag had ik havermelk met boekweitvlokken en appel. Nagenoeg geen eiwt\itten, dus ik had besloten om vanavond veel eiwitten te eten. En ik vond dat ik wel wat lekkers had verdiend (want: ik heb geen door mijn broertje gemaakte borstplaat genomen, geen m&m's van mijn moeder en geen stokbroodje met kaas! Ik moet wel eerlijk bekennen dat het komt omdat er overal room/ melk inzit waar ik buikpijn van krijg, als het alleen de suiker was, was ik waarschijnlijk overstag gegaan voor de borstplaat want die is Heel Lekker. Maar ik heb het niet gedaan en nu geen buikpijn. Dat is het met (nét) waard!), dus met die combinatie in mijn achterhoofd heb ik dit recept als inspiratie gebruikt: http://www.101cookbooks.com/archives/00 ... l#comments

Ik had gewone tofu ipv silken tofu (schijnt wat waterig en zachter te zijn maar die hadden ze niet) en gewone sojamelk ipv choco sojamelk want daar zit suiker in. Verder maar een paar stukjes 86% chocolade erin, is maar minimaal suiker, en aangevuld met een paar lepeltjes raw cacoa en wat honing.

Er moest ook amandelessence in, hadden ze niet bij natuurwinkel. Dus bij jumbo gekeken. Dit waren de ingredienten: E zoveel en chemisch klinkende naam zoveel. En dan stond eronder als opmerking: bevat amandelen. Maar dat stond dus niet bij ingredienten Is toch eigenlijk niet te geloven? DIe heb ik dus niet meegenomen en ik heb er wat gemalen amandelen doorheen gedaan. Was niet helemaal lekker qua structuur en gaf weinig toevoeging aan de smaak. Ook een klein beetje tia maria, had geen amaretto en zonder overheerste de smaak van tofu.

Dus.. Om een heel lang verhaal kort te maken.. Het was wel oke, structuur (afgezien van de amandelen) was erg goed. Ik ga het nog een keer proberen te maken, maar dan ga ik wel wat dingen aanpassen. Maar het ziet er wel goddelijk uit toch?

http://www.101cookbooks.c ... ages/food/chocmousse1.jpg

Hm sorry plaatje direct plakken lukt niet, ik ctrl C maar ctrl V of plakken doet ie niet,
Ah krijg net een mailtje wat er deze week in mijn pakket zit:

Romanesco (soort bloemkool), paprika, paksoi, veldsla, afalfa, zuurkool en groenselderij. Appel, banaan, mandarijn en Valencia sinaasappel.

Van het fruit krijg ik meestal 2 varianten ipv 4 omdat ik combipakket heb, groentes wel allemaal. Maar ik eet toch weinig fruit.

Ik vind het leuke van zo'n pakket dat ik ook dingen eet die ik anders niet zou eten en dat het heel gevarieerd is. Hebben jullie die romanesco weleens gezien? Die vind ik echt heel mooi, erg leuk om te gebruiken.
Ja, prachtig om te zien inderdaad, een Romanesco. En ook heel lekker. Om die reden had ik voorheen ook dat tasje. Kan ik eerdaags wel weer gaan doen
quote:pilous1 schreef op 08 november 2011 @ 20:01:

Ja, prachtig om te zien inderdaad, een Romanesco. En ook heel lekker. Om die reden had ik voorheen ook dat tasje. Omdat die romanesco zo lekker is? Ik heb net nog even een plaatje opgezocht ervan, ik vind m echt mooi!
ja
oh ja ziet er heel lekker uit boselfje. De romanesco komt op een goede tweede plek

Boebele, in korte tijd iets heel gezonds en lekkers in elkaar geflanst, klinkt goed! Pompoen vind ik ook zo heerlijk. Na AA eten ben ik ook goed verzadigd.. waardoor ik daarna minder eet/snoep. Amandelpasta ga ik nu ook maar eens halen, ben wederom overtuigd.

Vandaag de quinoa met tofu en broccolipesto uit het boek gemaakt als diner. Was lekker! Vooral de broccolipesto. De tofu vervang ik de volgende keer door kip/kalkoen. Weet iemand nog een manier om tofu heel lekker te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven