Schoonmoeder: help!

08-11-2011 20:14 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
.
.
Trek het je niet zo aan, ene oor in andere oor uit.

Al is het om jezlef niet te irriteren.

KDV zou ik echt niet doen als het niet moet.
.
.
Ene oor in andere oor uit is makkelijk gezegd maar niet gedaan, daarom open je ook een topic.

Zomaar ineens een afspraak terugdraaien is onaardig. Consequent benoemen dat je opmerkingen vreemd of denigrerend vind lijkt me een heel goed idee. Mocht je schoonmoeder door blijven gaan DAN kun je de afspraak wel veranderen. Je kunt dan immers uitleggen waarom je het niet zitten.
.
Ik moet er niet aan denken dat iemand die zulke opmerkingen maakt aan mijn kind zou komen! Ik zou het zo'n schoonmoeder niet eens gunnen om op te passen als ze zo denigrerend tegen me zou praten.

Wat ik wel zou doen is tegen je schoonmoeder zeggen dat het je dwarszit dat ze die dingen zegt, en dan niet met haar meegaan als ze het wegwuift, maar echt duidelijk maken dat je dat niet pikt. En misschien kun je aan haar vragen waarom ze zoiets zegt? Vind ze je geen goede moeder? En hoezo dan niet? En als zij dan uitlegt hoe zij het beter zou doen kun je misschien uitleggen waarom jij voor bepaalde handelingen wel of niet kiest.

Mocht het niet verbeteren zou ik aangeven aan man en schoonmoeder dat je je erg slecht voelt bij het oppasgebeuren en niet wil dat jouw kind naar haar toe gaat als ze zo tegen je blijft doen. Ze heeft de moeder van haar kleinkind maar gewoon met respect te behandelen, óók als jouw keuzes niet de hare zijn.
quote:Jojo2008 schreef op 08 november 2011 @ 21:17:

[...]

Dat zegt mijn man ook. En elke keer neem ik mij dit voor, maar als ze dan weer gaat benadrukken dat ze straks gaat oppassen krijg ik alweer de kriebels..

Hou die kriebels voor je, al is het om de rust te bewaren en uit respect, omdat het nu eenmaal de moeder van je man is. Ik denk dat je man dat ook zal waarderen. En ja ze gaat oppassen, dus op zich zegt ze niks geks... Laat dat oude mens, die leeft nu helemaal op met zo'n kleine...

Jij weet wel beter, toch
Die adem halen en zuchten en vooral niet op laten passen. Althans, niet een vaste dag per week. Er zullen nog genoeg momenten zijn dat ze de trotse oma kan uithangen.
quote:Jojo2008 schreef op 08 november 2011 @ 21:33:

De afspraak terugdraaien is idd niet heel aardig, maar de opmerkingen die zij maakt natuurlijk ook niet. Hmmzz...maargoed wil niet nu al gedonder in de tent (met schoonfamilie of mijn man), dus wil haar wel een kans geven. Maarja, hoe kom ik dan van die tegenstrijdige gevoelens af? Het liefst breek ik de boel nu niet open door in discussie te gaan over die opmerkingen. Natuurlijk ga ik wél benoemen dat we eerst eens zien hoe het bevalt en hoe het gaat.

Ik zou nu achteraf ook niet meer in discussie gaan over de gemaakte opmerkingen. Het heeft alleen zin om er iets van te zeggen op het moment dat ze het zegt. Als ze iets zegt wat jij niet prettig vindt, moet je er gelijk iets van zeggen. Op die manier komt er ook duidelijkheid voor je schoonmoeder en weet ze waar ze aan welke spelregels ze zich moet houden. Vooraf zou ik echt een goed gesprek aangaan en uitleggen wat jouw verwachtingen zijn. Ik zou ook van tevoren afspreken dat je stopt met oppassen als het spanningen oplevert. Zowel zij als jij moeten de vrijheid hebben om er mee te stoppen zonder dat het tot een familieruzie leidt. Zeg haar dat ook van tevoren. Alles staat of valt met goede communicatie op basis van gelijkwaardigheid. Je moet gewoon tegen elkaar kunnen zeggen als je iets niet als prettig ervaart.

Het vraagt inzet van twéé kanten om het leuk te houden.
Afschuwelijk!

Bij ons was het ook in die koers, is uiteindelijk niet meer goedgekomen. Sterkte en volg je eigen gevoel!
Is het jouw schoonmoeder haar eerste kleinkind trouwens? Kan het zijn dat het voor haa. Ook nog heel spannend is allemaal?

Mijn schoonmoeder was al oma maar ik ben natuurlijk een ander mens dan haar dochter. Ik vind haar geweldig maar vlak na de bevalling was het soms ook even zoeken. Hoe eerder je benoemd wat jouw keuzes zijn en wat jij wil hoe meer ruimte om een goede relatie te hebben of krijgen.
.
@seymour; dit zou ik op dit moment wel willen, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan..
1x kdv per week is ook zielig, wennen ze nooit echt b
een goede tip lijkt mij ook om als het oppassen dan toch gaat gebeuren om een evaluatiemoment in te plannen. (Van te voren afspreken dus).

Na twee maanden (ofzo) eens met elkaar bespreken hoe het gaat en bevalt van alle kanten. Dan creëer je wat ruimte, ook om de kleine irritaties te laten verdampen maar ook om überhaupt een andere weg te kiezen. Het organiseren van een gesprek op het moment dat er al irritaties zijn geeft vaak meer lading.
.

voor mij alweer een tijd geleden dit gedoe... maar wel een beetje herkenbaar...

Over de effecten van je eigen onzekerheid is al wel wat gezegd, dat gaat echt slijten..

Maar wat mij uiteindelijk pas jaren later duidelijk werd is de enorme impact van het oma worden. Vorig jaar schreven Gerda Havertong en nog een verse oma er beiden een (eigen) boek over, ik zag ze erover praten op TV en toen drong het pas tot me door. Ik heb nu wat meer begrip ervoor. Misschien een leuk kado ideetje voor haar, zo'n boek. (lijken me best leuke oma's, staan vast goeie tips in . Dan heb je laten zien dat je haar rol ook ziet en misschien brengt zo'n boekje wel wat wederzijds begrip...
quote:Ksenija schreef op 08 november 2011 @ 21:59:

[...]

Hou die kriebels voor je, al is het om de rust te bewaren en uit respect, omdat het nu eenmaal de moeder van je man is. Ik denk dat je man dat ook zal waarderen. En ja ze gaat oppassen, dus op zich zegt ze niks geks... Laat dat oude mens, die leeft nu helemaal op met zo'n kleine...

Jij weet wel beter, toch Waarom moet TO alles slikken en mag oma zich als een idioot gedragen en denigrerend lopen doen? TO is nu eenmaal de vrouw van haar zoon. Dus ook aan háár de verantwoordelijkheid de rust te bewaren en normaal te doen.
.
Het moet niet gekker worden maar ik ben het eens met Ksenja.

Waarom zo lichtgeraakt? Wat kun je er nu in hemelsnaam echt erg aan vinden als schoonmoeder deze opmerkingen maakt. En als je het echt te gortig vindt, zeg er dan iets van, praat met haar, geef aan dat het dit of dat met je doet.

Ik lees deze schoonmoeder perikkelen wel vaker trouwens en ik zie het om mij heen ook gebeuren. Ik snap echt niet waarom je onzeker zou worden van opmerkingen van schoonmoeders, daar zou ik echt boven staan. Gewoon lekker laten lullen en anders haar heel duidelijk aangeven dat je niet van die opmerkingen gedient bent. Meer smaken zijn er in mijn optiek niet.
quote:Jojo2008 schreef op 09 november 2011 @ 09:35:

[...]

Dan weet ze zogenaamd toch van niets..Dan moet je het meteen aankaarten als ze zo'n opmerking maakt. Niet mee wachten dus.
Hallo zeg, TO is net bevallen. Ik vind het absoluut niet lichtgeraakt of overdreven. Het is gewoon heel kinderachtig en denigrerend om zulke opmerkingen te maken. En inderdaad, je moet het meteen indammen. Maar niet iedereen is meteen zo ad rem en assertief.

TO succes en laat je niet op je kop zitten!
Ik heb niet alles gelezen, sorry als het mosterd is...

Maar: Ik herken de opmerkingen een klein beetje, alhoewel het hier niet om kinderen gaat.

Ik was er in het begin heel boos over en reageerde dan ook nijdig terug. Zo zij ze bijvoorbeeld dingen als: 'Het is dat jij zo graag uit huis wilde, maar aardappelman had liever nog wel een tijdje thuis willen wonen.' Terwijl HIJ juist zo snel mogelijk bij zijn bemoeizuchtige moeder vandaan wilde ;)

Maar ze bedoeld het niet kwaad, ze is alleen extreem gehecht aan haar kinderen, en alles wat zij zegt is niet de waarheid, maar wat zij graag 'hoopt'.

Zo zegt ze bijv. als een van zijn broers weg is op vakante: 'Ja hij is vast vreeeeselijk verdrietig van de heimwee!' Terwijl iedereen daar juist graag het huis uit vlucht!

Eigenlijk is het heel zielig, want buiten haar kinderen (die nu allemaal uit huis zijn) heeft ze helemaal geen eigen leven...

Ik weet dus inmiddels dat het niet aan mij ligt, en ze zegt gelukkig ook hele lieve dingen ;) En die zei ze altijd al, maar omdat ik nu haar opmerkingen los laat, hoor ik de lieve dingen ook ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven