Geld & Recht alle pijlers

verschil overlijdingsrisico en levensverzekering?

09-11-2011 10:17 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik dacht altijd dat we een levensverzekering moesten hebben en daarnaast een overlijdingsrisico. Maar ik heb net gehoord dat wij met onze levens hypotheek ( bankspaar) sws al een 'levensverzekering' hebben, en dat een overlijdinsrisico ongeveer hetzelfde zou zijn. Wat heb jij, of heb je beide, en waarom?
"Veel mensen denken dat een overlijdensrisicoverzekering hetzelfde is als een levensverzekering. Er zijn overeenkomsten, maar ook verschillen tussen beide verzekeringen. Een overlijdensrisicoverzekering keert alleen uit als de verzekerde overlijdt en is bedoeld om de financiële gevolgen voor de nabestaanden op te vangen. Een levensverzekering doet hetzelfde, maar kan daarnaast worden gebruikt als bijvoorbeeld een aanvulling op het pensioen."

Ik heb een ORV, omdat ik een hypotheek met NHG heb en die daarbij verplicht was.

Wij hebben de verzekering dus alleen om de lasten van de hypotheek te kunnen betalen na wegvallen van een van de twee.
Een bankspaar hypotheek is geen levensverzekering.

Bij een bankspaar hypotheek is er een spaarrekening aan je hypotheek gekoppeld waar je vermogen in opbouwt om later (een deel van) je hypotheek mee af te lossen.

Een levensverzekering kan uit twee onderdelen bestaan. Een deel dat uitkeert op einddatum (hoogte kan afhankelijk zijn van beleggingen) en een deel dat uitkeert bij overlijden van de verzekerde. Je hebt verzekeringen die beide onderdelen bezitten en dat noemen we dan een gemengde levensverzekering. Daarnaast kan je dus ook een losse risicoverzekering hebben, die keert alleen uit bij overlijden. Of een losse verzekering die alleen uitkeerd als de verzekerde nog leeft op de einddatum van de polis.

Vaak moet je naast je bankspaardeel ook een risicoverzekering hebben. Wanneer je komt te overlijden keert deze een bedrag uit zodat de hypotheek voor een deel kan worden ingelost. Het opgebouwde geld op de bankspaarrekening gaat naar de nabestaanden maar moet vaak ook worden ingelost op de hypotheek.
aha dank. Wij hebben ook nhg, maar geen levensverzekering dus, alleen ovr.
een bankspaar hypo keert het gespaarde deel uit richting hypotheekverstrekker en lost daarmee een deel van de hypotheek af, dat kan ook plaatsvinden als een van de partners komt te overlijden. Een ORV keert uit bij overlijden. Dus als een van de partners het loodje legt komt zowel het verzekerde bedrag als opgspaarde vermogen vrij, de hypotheek wordt met beide bedragen verlaagd.

Klopt mijn uitleg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven