Geld & Recht alle pijlers

Verklaring rechtsgeldig?

10-11-2011 13:19 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn familieleden is gediagnosticeerd met een vorm van dementie. Omdat de hele familie weet dat het proces snel kan gaan en dat het grillig zal verlopen is unaniem besloten om de financiele en overige zaken rondom "de patient" nu al te regelen. Immers, nu is er nog niks aan de hand dus er kan met volle verstand een verklaring worden opgesteld.

De patient wil graag dat een van de familieleden een zgn. mandaat krijgt indien de hersenen niet meer meewerken. Deze "mandataris" beheert vanaf dat moment de rekening, doet betalingen, neemt beslissingen (alles in overleg met de rechtstreekse familie).

De patient heeft zelf een verklaring opgesteld, waarin de mandataris wordt aangewezen. Deze verklaring is ondertekend door de patient, alle betrokken familieleden en door de mandataris.

Is een dergelijke verklaring rechtsgeldig? Voor de goede orde: we spreken hier niet over een onder curatele-stelling oid... maar gewoon over een onderlinge afspraak waar we allemaal achterstaan. Wij twijfelen eraan of we de verklaring officieel, door een notaris of een kantonrechter moeten laten bekrachtigen....

Zij er deskundigen die mij kunnen informeren?
Kijk hier eens wat je nodig hebt voor onder bewind stellen en mentorschap.

http://www.rijksoverheid. ... -onderbewindstelling.html
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ik durf het niet te zeggen....

misschien even bij een notaris navragen?
quote:Starshine schreef op 10 november 2011 @ 13:36:

ik durf het niet te zeggen....

misschien even bij een notaris navragen?Onder bewind stellen gaat via het kantongerecht. Ik zou het zeker zo regelen dat het rechtsgeldig is. Soms komt er bij overlijden gelazer over de financiën.
Het beste is om bij een notaris een volmacht te regelen.

Op deze manier is er nooit geen "twijfel" over de vrijwilligheid van de ondertekening van die verklaring.

Informeer anders bij de bank wat zij willen zien als volmacht.

Zinvol is ook om bij de notaris dan vast te laten leggen hoe er gehandeld moet worden bij medische vragen als de patient niet zelf mee kan beslissen. Denk maar aan reanimeren, en andere levensreddende handelingen.

Sterkte ermee.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Wat betreft de uitvaart, misschien is het handig om een laatste wilsbeschikking in te laten vullen.

http://www.uitvaartinfoth ... atstewilsbeschikking.html
Bij een notaris een algemene volmacht laten opstellen waarbij de patient de mandataris gevolmachtigde maakt die dan vervolgens alles in naam van de patient kan regelen.

Het meest handige
Met andere woorden.. een verklaring door ons zelf opgesteld is niet rechtsgeldig?

(de meningen zijn nl. verdeeld)
volgens mij niet nee. Maar ik zou het hoe dan ook ergens echt laten vastleggen, dan kan er inderdaad nooit gedoe ontstaan over wanneer die verklaring getekend is door de patient.
quote:Bergje65 schreef op 10 november 2011 @ 13:51:

Met andere woorden.. een verklaring door ons zelf opgesteld is niet rechtsgeldig?

(de meningen zijn nl. verdeeld)

Kijk, het maakt wel duidelijk hoe de familie daarover denkt.

het is alleen de vraag hoe banken, zorgverzekeraars, en andere grote bedrijven dat willen accepteren.

Zo heb ik een notariele volmacht voor mijn man, (al jaren en heel uitgebreid) en het was dit jaar voor het eerst dat de bank daar moeilijk over deed.

Het gaat er dus om hoe de bedrijven bij wie jij er eventueel gebruik van zou willen maken dat accepteren. En als die dat niet willen, en het familielid is niet meer aanspreekbaar, dan wordt dat lastig. En bovendien, dan zijn niet de momenten dat je dat gevecht nog aan wil. Dan wil je gewoon dat het goed geregeld is.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:katrien1974 schreef op 10 november 2011 @ 13:46:

Bij een notaris een algemene volmacht laten opstellen waarbij de patient de mandataris gevolmachtigde maakt die dan vervolgens alles in naam van de patient kan regelen.

Het meest handigeDit en volgens mij een aparte verklaring bij de bank, dat er toegang is tot alle bankrekeningen.
quote:jojanneke66 schreef op 10 november 2011 @ 14:05:

[...]

Kijk, het maakt wel duidelijk hoe de familie daarover denkt.

het is alleen de vraag hoe banken, zorgverzekeraars, en andere grote bedrijven dat willen accepteren.

Zo heb ik een notariele volmacht voor mijn man, (al jaren en heel uitgebreid) en het was dit jaar voor het eerst dat de bank daar moeilijk over deed.

Het gaat er dus om hoe de bedrijven bij wie jij er eventueel gebruik van zou willen maken dat accepteren. En als die dat niet willen, en het familielid is niet meer aanspreekbaar, dan wordt dat lastig. En bovendien, dan zijn niet de momenten dat je dat gevecht nog aan wil. Dan wil je gewoon dat het goed geregeld is.Helemaal mee eens. De 'patient' en de familie kunnen het wel honderd keer met elkaar eens zijn. De bank en andere instanties/bedrijven hebben daar geen boodschap aan. Die willen gewoon een rechtsgeldig papiertje waarop staat dat oom Joop gemachtigd is voor bepaalde zaken.
Ik zou eerst eens deze folder gaan bestellen en vanaf het begin beginnen want er zijn volgens mij verschillende manieren en ook voor verschillende doeleinde.

Brochure ‘dementie en rechtsbescherming’ voor ¤2,95 te bestellen bij Alzheimer Nederland (030-6596900)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven