Welke kolf???

07-11-2011 10:11 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke kolf???

Bij de oudste 2 kids heb ik gekolft met een medela mini electric op m'n werk. Waardeloos!! Had toen gewoon al moeten investeren in een goede kolf....maar ja das achteraf.

Dus nu bij de derde toch maar een keer een goede aanschaffen.

Maar wat zijn die dingen duur!

Die Medala Freestyle is prachtig....maar de prijs... (evt tweedehands???)

Ameda lactaline en Calypso zien er ook goed uit en qua prijs iets vriendelijker.....

Wie heeft er ervaring met 1 van bovenstaande kolven en hoe is de kwaliteit van de Ameda en de Calypso???

Graag jullie advies...
Medela Swing! Ik ga hem binnenkort voor de derde keer gebruiken, via internet koop ik weer verse nieuwe onderdelen. Heerlijke kolf die je zelf kan instellen en makkelijk mee te nemen.

Die nieuwe Difrax kolf lijkt me overigens helemaal geweldig, dubbele kolf maar ook die is makkelijk mee te nemen. geen idee wat daar de ervaringen mee zijn.
Ik heb ook de medela mini electric en hij bevalt me eigenlijk prima, vind alleen dat ie nogal veel herrie maakt. Wat vond je er niet goed aan TO?
Jij kolft dus enkel??

Ik ga is even googlen op die difrax! Tnx
Ja, ik kolf enkel, ik heb de andere hand nodig om mijn e-reader te bedienen.
Ameda is echt een superfijne kolf, stukken beter dan de mini elctric. Prijs is ook prettig. Ik vond het even wennen om dubbelzijdig te kolven en de knopjes te bedienen, maar werd daar heel snel handig in. En ik kon er ook nog een tijdschriftje bij lezen of wat internetten.

Aanrader!
snowy2 wijzigde dit bericht op 07-11-2011 10:26
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Bij de 1e heb ik eerst ook de mini electric gehad, ik vond het waardeloos. het ding maakte veel herrie en ik kolfde er maar weinig mee.

Daarna de medela swing gebruikt. Dat vond ik echt een goede kolf. Niet te veel lawaai en ik kolfde er echt veel meer mee. Alleen jammer dat het enkelzijdig is.

Bij de 2e had ik ander werk en kon ik niet te lang weg blijven om te kolven, toen maar een dubbelzijdige kolf gekocht. De Ameda lactiline. Opzich wel een prettige kolf en ook fijn dat je er dubbelzijdig mee kunt kolven. Maar ik vond de Swing toch fijner en thuis gebruikte ik dan de Swing en op het werk de Ameda.

De kolf van difrax lijkt mij ook wel handig.
Ik heb ook de swing. Op zich een goede kolf, zeker de afmetingen, maar ik had toch liever een dubbele gehad. Scheelt gewoon een hoop tijd, maar ja.

Over de difrax heb ik trouwens ook een hoop slechte verhalen gehoord, dus misschien is die niet heel handig.

Hier een linkje naar het onderzoek van de difrax:

https://docs.google.com/d ... ZtNCzMsY/edit?hl=nl&pli=1

(ik hoop dat de link werkt)
Medela swing is handzaam en werkte hier uitstekend. Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen, zou ik toch voor dubbelzijdig gaan. Ik heb veel langer (9 mnd) en vaker gekolfd dan ik van tevoren had bedacht en enkelzijdig duurt, zoals Maya al schreef, wel een stuk langer.
Ik heb zelf in het begin met een gehuurde Medela symphony gekolft, dat was wel een dubbele kolf en hij kolfde prima. Goed ding om de boel mee op te wekken/op peil te krijgen.

Maar ik lees hier over tijdbesparing, waar hebben jullie het dan over. Ik krijg met die mini electric in een kwartier ongeveer 200ml uit mijn borsten, is dat veel of weinig, duurt dat lang? Of wordt het heel anders na een maand of 3 (kind is nu 2 maanden oud).
@Vl43inder

kwartier voor 200 ml is niet lang. Ik kolf ook redelijk snel, maar met een dubbele ga ik er vanuit dat t sneller is, aangezien je twee borsten tegelijk doet. Daarnaast schijn je sowieso iets meer te kolven met dubbelzijdig, omdat je profiteert van de toeschietreflex van de andere kant. Dus voor mensen die wat moeite hebben met kolven/wat weinig kolven, kan dubbelzijdig wel handig zijn
Ik heb de Medela Freestyle en ben er tevreden over. Het geluid vond ik in het begin hard, maar het went wel. Makkelijk in te stellen met een geheugentoets, draadloos etc. en hij is heel klein.

Ik had gelijk een heel pakket met tas, koeltas, flesjes etc. ze hadden 15% korting bij de Prenatal, dus dat scheelde toch weer een slok op een borrel.

Ik kolf 5 keer per dag, dus een dubbele is wel handig. Ik huurde eerst de Symphony, maar die kosten lopen na een tijdje ook op, vandaar maar een eigen kolf aangeschaft.

Bij sommige lactatiekundigen/borstvoedingsshops kun je trouwens kolven huren om uit te proberen.
Ik heb de dubbelzijdige electrische kolf van avent. Hij bevalt mij heel erg goed!! Met 5 minuten ben ik klaar met kolven en heb dan een goede tot zeer goede opbrengst.

Je kunt deze kolf ook ombouwen tot handkolf wat soms erg handig is.

Hij is ook makkelijk in te stellen op sterkte en snelheid. De kolf onthoudt dan voor de volgende keer wat je hebt ingesteld.
via de link van mamavanmb kwam ik dit artikel tegen:

klik

Misschien staan hier nog goede tips in.
Honderd jaar geleden ook begonnen met ik denk die Medela mini electric. Niet het niet beviel maar heel tevreden was ik er niet mee. Bij kind 2 had ik een andere, geen idee welke, ook electrisch en dubbelzijdig. Vond het helemaal niets,

Merkte dat tegelijkertijd minder opbracht dan 1 voor 1 borst. Omdat ik aanzag komen dat ik nog wel even door ging kolven ben ik over gegaan op de Avent, handkolf, hoorde goede verhalen.

Ik vond hem ideaal, kost geen moeite, melk stroomde eruit.

Bij nummer 3 ook lang en vaak gekofd op deze manier.

Maar ook dat is al weer 10 jaar geleden, ik lees al weer veel nieuwe namen
Je bent zelf een theepot
Ik heb eerst 2 weken de medela symphony gehuurd en daar alle voedingen mee gekolft. Geef nu weer gewoon borstvoeding maar heb de difraxkolf gekocht om te kolven als dat nodig is. Is even puzzelen hoe hij in elkaar moet maar dit went snel. Omdat het veel losse onderdelen zijn kost schoonmaken/uitkoken ook wel wat tijd. Kolven zelf bevalt mij wel prima. Alleen jammer dat hij enkelzijdig is. Dat hij weinig zuigkracht zou hebben heb ik geen last van. Heb hem altijd op de laagste stand staan. Handsfree is finn. Soms voed ik zoon aan de ene borst en kolf tegelijkertijd de andere.
Ik heb een freestyle. Vind hem erg fijn, vooral door zijn formaat: ik reis een uur enkele reis met bus, trein, andere trein, tien minuten lopen, dus ik probeer zo min mogelijk mee te slepen.

Ook fijn: je hebt geen stopcontact nodig, hij is oplaadbaar. ik laad hem 1x in de week op, op vier dagen werken (zo'n acht keer kolven, ik kolf niet elke dag even vaak). Handig als je een keer op een rare plek moet kolven.

Ik kolf meestal dubbelzijdig, tenzij ik iets af moet typen tijdens het kolven, dan heb ik iets meer bewegingsvrijheid nodig, haha.

misschien heb je nog iets aan deze link? kolf kiezen

op p. 3 staat een handig overzicht van kolf + voor- en nadelen
quote:Vl43inder schreef op 07 november 2011 @ 10:35:

Ik heb zelf in het begin met een gehuurde Medela symphony gekolft, dat was wel een dubbele kolf en hij kolfde prima. Goed ding om de boel mee op te wekken/op peil te krijgen.

Maar ik lees hier over tijdbesparing, waar hebben jullie het dan over. Ik krijg met die mini electric in een kwartier ongeveer 200ml uit mijn borsten, is dat veel of weinig, duurt dat lang? Of wordt het heel anders na een maand of 3 (kind is nu 2 maanden oud).

Een kwartier per borst en 200ml per borst? Of een kwartier en 200ml totaal?

Ik kolfde enkelzijdig (met de swing0 20 min per borst en dan 200 - 250 ml per borst. dubbelzijdig kolfde ik even veel maar was ik in 20 min totaal klaar. Dus scheelt 20 min.
Ik had bij de eerste erg veel moeite met kolven. Het schoot niet toe, dus zo'n neusspray gebruikt. En dan 20/25 min kolven voor 70/80 cc uit twee borsten!! Die mini electric vond ik echt te basic, dus vandaar nu toch nog maar een keer investeren in een goede kolf. Flesvoeding is ook niet bepaald goedkoop dus nouja.... Ik ga is even de links bekijken die allemaal gestuurd zijn.

Thanks allemaal!!
Bij nr 1 maanden gekolfd met de Avent, handmatig. Na vijf maanden een avent Elektrische gekocht. Vond het niks (kopen ;) ?)

Bij nr 2 wederom de avent gepakt. Nu bij nr drie een medela freestyle. Haalt het niet bij de profesionele symphony, maar prima ding. Ik kolf in 10-15 min tussen de 100-250 ml. Erg wisselend dus. Overigens gebruik ik de kolf 5-6 per dag ivm fulltime time kolven.
quote:maya_bee schreef op 07 november 2011 @ 13:00:

[...]

Een kwartier per borst en 200ml per borst? Of een kwartier en 200ml totaal?

Ik kolfde enkelzijdig (met de swing0 20 min per borst en dan 200 - 250 ml per borst. dubbelzijdig kolfde ik even veel maar was ik in 20 min totaal klaar. Dus scheelt 20 min.Hoeveelheden zijn erg persoonlijk. Maar 400 of 500 per kol sessie is echt gigantisch veel. Denk niet dat veel vrouwen je dit na doen. Zijn 2-3 voedingen per kolf sessie, ben jaloers!
Ik lees even mee, ben zwanger en zal ws ook een kolf nodig hebben. Heb even gekeken bij Avent, heb hier nl ook de flessen van. Maar jemig, wat duur!! 600 euro voor een dubbelzijdige, electrische kolf....pfff. Die van difrax is "maar" 190, maar ik heb dus al Avent flessen aangeschaft. Zou dan weer de difrax flessen moeten nemen. Tweedehands vind ik dan weer niet zo fris om heel eerlijk te zijn. Maar als ik dit zo zie dan denk ik dat ik gewoon even wacht tot ik bevallen ben. Wie weet lukt bv geven helemaal niet ofzo en dan zit ik met zo'n apparaat te kijken
Ameda lactaline. Aanbevolen door bv/centrum Amsterdam. Geweldige kolf. En te gebruiken met smalle flessen. Die dus heul veul goedkoper zijn dan die Avent dingen en net zo goed werken.
Bij Agis krijg je kolf aangeschaft bij Vos Medisch (deels) vergoed als je aanvullend verzekerd bent.
Hier ook een ameda, best tevreden over. Heb er een paar maanden fulltime mee gekolfd en later nog op mijn werk. Maar achteraf was ik misschien toch voor de freestyle gegaan. Toch iets kleiner en dus makkelijker mee te nemen. En door het ft kolven heb ik hem zeer intensief gebruikt, dus was het het extra geld wel waard geweest.

Bij Vos medisch kun je de Ameda trouwens eerst huren. Dan krijg je gewoon een nieuwe en kun je die uitproberen. Bevalt hij dan houd je hem, en betaal je dus gewoon de aanschafprijs. Bevalt hij niet stuur je hem terug en betaal je huur + kolfsetje.

Ik kolfde trouwens altijd erg langzaam . Toch wel 30-40 minuten voor 200cc. Na 5 minuten had ik pas 50cc of zo. Dus dubbelzijdig was absoluut noodzakelijk.

Ivetje, bij een kolf krijg je een paar flesjes. Nieuwe flesjes van Medela zijn 10 euro per 3. En bovendien vroor ik meestal in in diepvrieszakjes. Dus ik zou geen peperdure kolf kopen omdat je toevallig al flessen van Avent hebt. En inderdaad pas na de bevalling kopen, wie weet vind je borstvoeding helemaal niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven