Wanneer ben je attent?
maandag 14 november 2011 om 15:47
Ik heb hier geen ervaring mee, want mijn langste relatie was maar 2.5 jaar. Heb vandaag precies 1 jaar een relatie met mijn huidige vriend, dus is het vaak nog spontaan. Ook niet zoals toen we net een paar weken verkering hadden, maar ik trek nog vaak mijn hold - up kousen en een sexy setje aan, kook zijn favoriete eten en trakteer hem vaak. Hoe het in de toekomst zal zijn weet ik niet, maar wil er wel een goede gewoonte van maken lief en attent te zijn. Doet hij ook!
maandag 14 november 2011 om 15:50
quote:houvanjezelf schreef op 14 november 2011 @ 15:40:
In een relatie wen je aan elkaars gedrag.
Wat eerst attent is/was, wordt na een aantal jaren iets gewoons.
Ben ik niet helemaal met je eens.
Ik vind het bijvoorbeeld attent als mijn vriend uit zichzelf ziet dat ik me niet lekker voel, en dan voorstelt om m'n nek te masseren (hoofdpijn), wat te eten/drinken voor me te maken, etc. Dat zal ik altijd blijven waarderen, en neem ik zeker niet voor 'gewoon' aan. Ookal zijn we nu al jaren bij elkaar.
In een relatie wen je aan elkaars gedrag.
Wat eerst attent is/was, wordt na een aantal jaren iets gewoons.
Ben ik niet helemaal met je eens.
Ik vind het bijvoorbeeld attent als mijn vriend uit zichzelf ziet dat ik me niet lekker voel, en dan voorstelt om m'n nek te masseren (hoofdpijn), wat te eten/drinken voor me te maken, etc. Dat zal ik altijd blijven waarderen, en neem ik zeker niet voor 'gewoon' aan. Ookal zijn we nu al jaren bij elkaar.
maandag 14 november 2011 om 15:57
Ik probeer in een relatie altijd kleine dingetjes voor een ander te doen. Koffie voor hem zetten ookal moet hij eerder op als ik, spontaan een uitgebreid ontbijtje verzorgen in het weekend, of een klein cadeautje kopen als ik iets tegenkom waar ik denk dat hij blij mee zal zijn. Een boek waar in ik iets kleins schrijf of de nieuwe cd van zijn favoriete artiest.
maandag 14 november 2011 om 15:58
Ik vind dat attent zijn zit in kleine dingen.
Een (e-)kaartje als je niet lekker in je vel zit.
Een bloemetje meenemen, gewoon zomaar.
Een arm om je heen midden in de nacht.
De deur van de auto vast open doen als het plenst van de regen.
Je partners lievelingseten koken.
En daarvoor hoef je echt niet pas net samen te zijn. Gewoon laten blijken dat je aan die ander denkt.
Een (e-)kaartje als je niet lekker in je vel zit.
Een bloemetje meenemen, gewoon zomaar.
Een arm om je heen midden in de nacht.
De deur van de auto vast open doen als het plenst van de regen.
Je partners lievelingseten koken.
En daarvoor hoef je echt niet pas net samen te zijn. Gewoon laten blijken dat je aan die ander denkt.
maandag 14 november 2011 om 16:00
Ik ben van nature niet attent, al probeer ik dat wel te zijn. Je kunt m.i. attent zijn in andere situaties dan in een relatie.
Volgens mij, als je rekening houdt met iemands voorkeuren en dan niet alleen deze informatie hebt, maar ook dat omzet in daden.
Ik heb een collega die hoofdpijn had, en bij wie het een beetje te veel werd, en daarom begint te huilen, voorgesteld om een Paracetamol te nemen. Zij aarzelde, maar kort daarna gaf ik haar toch twee Paracetamol. Ik weet niet of zij dat ook gebruikt heeft.
Een ander voorbeeld:
Ik zat in een trein. Op een gegeven moment minderde de trein de snelheid omdat hij een station naderde.
Medepassagier: Is dit B.?
Ik: Nee.
Toen de trein het volgende station naderde zei ik: "Dit is B."
Medepassagier: Dank je wel!
Volgens mij, als je rekening houdt met iemands voorkeuren en dan niet alleen deze informatie hebt, maar ook dat omzet in daden.
Ik heb een collega die hoofdpijn had, en bij wie het een beetje te veel werd, en daarom begint te huilen, voorgesteld om een Paracetamol te nemen. Zij aarzelde, maar kort daarna gaf ik haar toch twee Paracetamol. Ik weet niet of zij dat ook gebruikt heeft.
Een ander voorbeeld:
Ik zat in een trein. Op een gegeven moment minderde de trein de snelheid omdat hij een station naderde.
Medepassagier: Is dit B.?
Ik: Nee.
Toen de trein het volgende station naderde zei ik: "Dit is B."
Medepassagier: Dank je wel!
World of Warcraft: Legion
maandag 14 november 2011 om 16:08
Volgens Vandale is "attent": erop gericht om het iem naar de zin te maken.
In zekere zin zie ik dit toch als voorbeelden van attent (proberen te) zijn. De voorbeelden van Aardappelhoofd en Helene zie ik evengoed als attent zijn.
Maar in veel gevallen zie ik dit soort dingen niet, en ben ik dus niet attent.
In zekere zin zie ik dit toch als voorbeelden van attent (proberen te) zijn. De voorbeelden van Aardappelhoofd en Helene zie ik evengoed als attent zijn.
Maar in veel gevallen zie ik dit soort dingen niet, en ben ik dus niet attent.
World of Warcraft: Legion
maandag 14 november 2011 om 16:11
quote:gemini2011 schreef op 14 november 2011 @ 16:07:
Wat Helene en aardappelhoofd zeggen dus.
Ik hoop dat dat soort dingen binnen mijn relatie zo blijven. Ik denk het eigenlijk wel en ik neem het niet voor vanzelfsprekend aan.Eens. Ik vind het daarentegen wél vanzelfsprekend dat je attent bent voor je partner als je een fijne relatie hebt.
Wat Helene en aardappelhoofd zeggen dus.
Ik hoop dat dat soort dingen binnen mijn relatie zo blijven. Ik denk het eigenlijk wel en ik neem het niet voor vanzelfsprekend aan.Eens. Ik vind het daarentegen wél vanzelfsprekend dat je attent bent voor je partner als je een fijne relatie hebt.
maandag 14 november 2011 om 16:13
Ik ben zelf niet zo attent, maar in mijn relatie probeer ik er wel rekening mee te houden. Af en toe moet ik mezelf er echt even aan herinneren dat ik meer attent wil zijn... Naar vrienden toe ben ik niet zo attent en ook niet naar familie. Ik denk er simpelweg niet aan. Gelukkig zijn ze het inmiddels wel van me gewend en weten ze dat ik het niet verkeerd bedoel.
maandag 14 november 2011 om 16:16
quote:hans66 schreef op 14 november 2011 @ 16:08:
Maar in veel gevallen zie ik dit soort dingen niet, en ben ik dus niet attent.Ik denk dat de scheidingslijn ook erg lastig uit te leggen is.
Maar in veel gevallen zie ik dit soort dingen niet, en ben ik dus niet attent.Ik denk dat de scheidingslijn ook erg lastig uit te leggen is.
maandag 14 november 2011 om 16:29
quote:hans66 schreef op 14 november 2011 @ 16:18:
Voor mij geldt dat ook, Ailien. Als ik niet attent ben, is dat geen kwestie van onwil, maar dat komt voornamelijk, omdat ik bepaalde dingen niet zie.Ja, dat heb ik ook. Maar omdat ik het van mezelf weet, doe ik wel mijn best om eraan te denken. Soms ga ik er echt even over nadenken, zovan: zal ik eens iemand bellen? kaartje sturen? wat zou een goed cadeau zijn? waar zou ik iemand mee kunnen blij maken? Vaak komt er dan wel wat. Maar ik moet mezelf er echt regelmatig aan herinneren, het gaat niet vanzelf bij mij...
Voor mij geldt dat ook, Ailien. Als ik niet attent ben, is dat geen kwestie van onwil, maar dat komt voornamelijk, omdat ik bepaalde dingen niet zie.Ja, dat heb ik ook. Maar omdat ik het van mezelf weet, doe ik wel mijn best om eraan te denken. Soms ga ik er echt even over nadenken, zovan: zal ik eens iemand bellen? kaartje sturen? wat zou een goed cadeau zijn? waar zou ik iemand mee kunnen blij maken? Vaak komt er dan wel wat. Maar ik moet mezelf er echt regelmatig aan herinneren, het gaat niet vanzelf bij mij...
maandag 14 november 2011 om 16:42
Nee, het moet niet gewoon worden. Het gaat niet om gigantische cadeaus maar om het verrassingseffect. Een keer samen lunchen, een keer samen borrelen (ipv naar de pc rennen als de kids op bed liggen), een leuk idee om in het weekend te gaan doen of een lief klein cadeautje als je een kind gebaard hebt. Of een leuk verjaardagscadeau en niet eens die bij een tankstation vandaan komt.
Twee keer per jaar; daar zou ik mijn handen voor dichtknijpen.
Twee keer per jaar; daar zou ik mijn handen voor dichtknijpen.
dinsdag 15 november 2011 om 04:37
dinsdag 15 november 2011 om 06:51