(Mislukte) erwtensoep vraag.

13-11-2011 14:25 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erwtensoep aan het maken volgens dit recept:

Hollandse erwtensoep

Nu heb ik alles keurig volgens recept gedaan, maar in de plaats van een mooie dikke gebonden erwtensoep heb ik meer een erwtenbouillon

Ik heb de soep nu al een stuk langer laten doorkoken dan voorgeschreven en alle spliterwten zijn inmiddels 'opgelost'.

Is deze soep nog te redden en vooral; hoe dan?

Nog langer laten koken? Meer erwten toevoegen?
The time is now
quote:thee schreef op 13 november 2011 @ 15:54:

Als je juspoeder hebt (ja, voor sommigen vloeken in de kerk), geeft iets meer pit en wat extra binding.
Bedankt, dunschiller

@ redband - ja, ik had ooit een amsterdamse online winkel op het oog maar nooit aangedurfd.
ik heb nog nooit spliterwten geweekt, en als je kijkt op diverse sites wordt ook gezegd dat dat niet hoeft. Linzen en spliterwten zijn de uitzonderingen onder de peulvruchten. Wel wordt het aangeraden om ze goed af te spoelen.

Maar goed, wie ze wil voorweken moet dat vooral doen, qua smaak maakt het echt niet uit.
Hij was zeker niet verkeerd! Ik miste wel een beetje bite, maar ik hoop dat dat met de toevoeging van zuurkoolspek en uien de volgende keer helemaal perfect is.

Bedankt iig voor alle adviezen, jullie hebben ons een gang naar de cafetaria bespaard!

Begrijp ik het goed dat ik andere erwten moet nemen die ik moet wellen een dag van te voren. Wat voor erwten zijn dat dan?
The time is now
Oh en nog een paar vragen voor de volgende keer. Hoeveel uien doe ik in zo'n pan vol? Moet ik die fijn snijden?

En hoeveel zuurkoolspek?
The time is now
Spliterwten hoef je niet te wellen, maar kan wel. Het verkort de kooktijd. Als je droge, hele erwten hebt, die moet je wel laten wellen.

En uien en zuukoolspek? Tja, wat je zelf lekker vindt.

Ik kijk altijd maar wat ik in huis heb.

Wat ik meestal in de snert doe is: spliterwten, winterpeen, prei, knolselderij, uien. En daarbij aan vlees: rookworst, speklapjes of uitgebakken spekjes. En soms nog iets van varkensvlees, wat ik dan mee laat koken. Als ik de spliterwten ga koken, doe ik er een paar laurierblaadjes bij.
Als je spliterwten welt (wat inderdaad niet hoeft) krijg je een fluwelerige smaak...
mergpijp erin dat bindt ook
Ik gebruik nooit hamlappen of krabbetjes oid in de erwtensoep en bij mij is hij gewoon altijd dik maar ik gooi er wel altijd 2 aardappels in kleine blokjes door.
quote:dolfje schreef op 27 november 2011 @ 15:12:

Ik gebruik nooit hamlappen of krabbetjes oid in de erwtensoep en bij mij is hij gewoon altijd dik maar ik gooi er wel altijd 2 aardappels in kleine blokjes door.Wat voor vlees doe jij er dan wel in??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven