(Mislukte) erwtensoep vraag.
zondag 13 november 2011 om 14:25
Ik ben erwtensoep aan het maken volgens dit recept:
Hollandse erwtensoep
Nu heb ik alles keurig volgens recept gedaan, maar in de plaats van een mooie dikke gebonden erwtensoep heb ik meer een erwtenbouillon
Ik heb de soep nu al een stuk langer laten doorkoken dan voorgeschreven en alle spliterwten zijn inmiddels 'opgelost'.
Is deze soep nog te redden en vooral; hoe dan?
Nog langer laten koken? Meer erwten toevoegen?
Hollandse erwtensoep
Nu heb ik alles keurig volgens recept gedaan, maar in de plaats van een mooie dikke gebonden erwtensoep heb ik meer een erwtenbouillon
Ik heb de soep nu al een stuk langer laten doorkoken dan voorgeschreven en alle spliterwten zijn inmiddels 'opgelost'.
Is deze soep nog te redden en vooral; hoe dan?
Nog langer laten koken? Meer erwten toevoegen?
The time is now
zondag 13 november 2011 om 16:54
ik heb nog nooit spliterwten geweekt, en als je kijkt op diverse sites wordt ook gezegd dat dat niet hoeft. Linzen en spliterwten zijn de uitzonderingen onder de peulvruchten. Wel wordt het aangeraden om ze goed af te spoelen.
Maar goed, wie ze wil voorweken moet dat vooral doen, qua smaak maakt het echt niet uit.
Maar goed, wie ze wil voorweken moet dat vooral doen, qua smaak maakt het echt niet uit.
zondag 13 november 2011 om 18:51
Hij was zeker niet verkeerd! Ik miste wel een beetje bite, maar ik hoop dat dat met de toevoeging van zuurkoolspek en uien de volgende keer helemaal perfect is.
Bedankt iig voor alle adviezen, jullie hebben ons een gang naar de cafetaria bespaard!
Begrijp ik het goed dat ik andere erwten moet nemen die ik moet wellen een dag van te voren. Wat voor erwten zijn dat dan?
Bedankt iig voor alle adviezen, jullie hebben ons een gang naar de cafetaria bespaard!
Begrijp ik het goed dat ik andere erwten moet nemen die ik moet wellen een dag van te voren. Wat voor erwten zijn dat dan?
The time is now
zondag 13 november 2011 om 19:03
Spliterwten hoef je niet te wellen, maar kan wel. Het verkort de kooktijd. Als je droge, hele erwten hebt, die moet je wel laten wellen.
En uien en zuukoolspek? Tja, wat je zelf lekker vindt.
Ik kijk altijd maar wat ik in huis heb.
Wat ik meestal in de snert doe is: spliterwten, winterpeen, prei, knolselderij, uien. En daarbij aan vlees: rookworst, speklapjes of uitgebakken spekjes. En soms nog iets van varkensvlees, wat ik dan mee laat koken. Als ik de spliterwten ga koken, doe ik er een paar laurierblaadjes bij.
En uien en zuukoolspek? Tja, wat je zelf lekker vindt.
Ik kijk altijd maar wat ik in huis heb.
Wat ik meestal in de snert doe is: spliterwten, winterpeen, prei, knolselderij, uien. En daarbij aan vlees: rookworst, speklapjes of uitgebakken spekjes. En soms nog iets van varkensvlees, wat ik dan mee laat koken. Als ik de spliterwten ga koken, doe ik er een paar laurierblaadjes bij.
maandag 28 november 2011 om 13:06