Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar, hypotheekschuld

06-11-2011 15:40 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We hebben een top-hypotheek (stom, stom, stom) van 265.000 euro, voor een huis gekocht in 2008 gekocht voor 229.000 euro. We willen bekijken of het mogelijk is de hypotheek op naam van mijn vriend kunnen zetten zodat hij er kan blijven wonen.

We vrezen namelijk voor een hoge restschuld indien we het huis moeten verkopen. We hebben 20.000 euro gespaard dat zouden we al kunnen inbrengen. Alleen weten we niet of dit boete met zich meebrengt.

Mijn vriend verdient 3.300 euro bruto per maand. Zou het mogelijk zijn hier een hypotheek op te krijgen van 245.000 euro? Volgens berekeningen via internet zou dit bij lange na niet lukken (ligt onder de 2 ton).

We hebben geen ruzie en kunnen nog wel even blijven samenwonen, maar het huis wordt steeds minder waard. Maar ik zie een schuld van 10.000 euro (p.p.) boven ons hoofd hangen.

Lotgenoten? Ervaringen?
quote:kiki1978 schreef op 08 november 2011 @ 21:07:

Is jullie relatie echt niet meer te lijmen? Een vriendin van mij had dat ook maar omdat ze met z'n enorme restschuld bleven zitten (ruim 40.000 euro) hebben ze nog eens goed met elkaar gesproken en bleek daar nog wel veel gevoel te zitten. Ze zijn toen in relatietherapie gegaan en nu zijn ze weer helemaal happy together :-)

Als het echt niet meer gaat zou je kunnen nadenken om het huis te verhuren. Bijvoorbeeld dat jullie er allebei uitgaan en dan het huis compleet verhuren aan derden zodat je de vaste lasten kan dekken. Mocht het dan weer aantrekken dan kan je het alsnog verkopen.

Het in ieder geval sterkte want het is nare situatie die iedereen kan overkomen!Het is al eerder gezegd, maar dit bewijst dat emancipatie niet kan overleven zonder de aanwezigheid van krediet.
@bachus

En jij denkt dat huren te betalen is?

Ik weet niet of het overal zo is maar wij werden min of meer gedwongen tot koop. Met een huurhuis werden beide inkomens geteld waardoor we in de vrije sector belande met een huurprijs van 1300 euro. Kopen was aanzienlijk voordeliger. Nu is het nog steeds zo dat je dit aan huur moet betalen bij ons inkomen, maar een huis kopen met dit bedrag als maandelijkse last is niet mogelijk. Beetje wazig niet?
Toch nog even over de NHG, want je hebt dus WEL een hypotheek met NHG kunnen krijgen of hebben jullie los een 2e hypotheek afgesloten? Geen idee of dat kan hoor...

Vorig jaar hebben mijn ex en ik met flink verlies woning verkocht (restschuld 27.000,-). Via de bank geregeld om via NHG kwijtschelding te krijgen. Na een paar maanden hebben we idd finale kwijting gekregen. Je moet wel aan de voorwaarden voldoen en dat is in jullie geval (echt)scheiding. Consequentie is dat je een pittige negatieve registratie krijgt bij BKR (code 2). Dat maakt het lastig om nieuwe hypotheek te krijgen, maar het is volgens mij niet onmogelijk. Ik zit momenteel in situatie om dit uitgezocht te krijgen voor mezelf.

Als je er meer over wilt weten moet je effe het 079-nr bellen van de NHG. Zij kunnen je meer info verstrekken.

Voor sociale huurwoningen geldt tegenwoordig trouwens een max loongrens. Dus huren is zo eenvoudig niet meer. Ik spreek uit ervaring.

Hoeveel hypotheek je ex kan krijgen zal per bank iets verschillen. Ik heb zeer recentelijk praatje bij de rabo gehad en verdien hetzelfde als je ex, maar heb de berekening gebaseerd op 3000,- p.m. In die berekening kon ik een woning kopen tot 170.000 en dan heb je een hypotheek van 178.500 nodig. Dat was mogelijk. Dus hij zal de hyptheek die jullie samen hebben echt niet alleen kunnen krijgen.

Mijn ervaring is dat het op een gegeven moment alleen nog maar over geld gaat en onmogelijk veel irritaties die slecht zijn voor je huid, rust en leven. Zorg ervoor dat er snel stappen worden genomen. Dan kan je beide verder.

Succes ermee!
Lees a.u.b. de volgende, bijzonder informatieve, post op fok.nl, van iemand met ervaring in het afwikkelen van restschuld i.c.m. NHG

http://forum.fok.nl/topic/1684292#99589909
Hi, ik heb de post op fok gelezen en er zijn wel heel veel posts met beetje negatieve lading. Ik heb destijds een schriftelijk verzoek ingediend bij de bank met de vraag of ik MAG verkopen. Daar heb ik een schriftelijke positieve bevestiging op gekregen. De bank heeft een taxateur ingeschakeld omdat er tegen het hoogste bod verkocht moet worden. Daarna heb ik zelf een makelaar ingeschakeld. In ruim een jaar tijd 2 kijkers en 2 kopers gehad (de eerste kopers hadden bkr-notitie en kregen helaas geen hypotheek) en de 2e koper was daardoor automatisch het hoogste bod. De uiteindelijke verkoopprijs lag onder de taxatie die de bank uit had laten voeren. Ik heb bij de bank een akkoord gevraagd voor de verkoopprijs, zij zijn akkoord gegaan. Bij de notaris was er een overdracht met een financieel gat, maar dit was vooraf allemaal netjes geregeld dus geen probleem. Bij de bank heb ik er wel een beetje achteraan gezeten dat het dossier werd doorgestuurd naar de NHG. Daar kwam het 2 a 3 maanden later terecht en een maand later ontving ik een brief betreffende de kwijtschelding. De bkr-notitie kwam pas maaaaaanden later (ruim een jaar na de verkoopdatum) en die staat 5 jr op mijn naam en op naam van mijn ex. Het is volgens mij nog steeds mogelijk om met goede onderbouwing in aanmerking te komen voor een hypotheek met nhg. Ik zit momenteel in de fase dat dit voor me wordt uitgezocht.
oja: voor jezelf is het heel fijn om te weten WIE jouw dossier in behandeling heeft op de afdeling "bijzonder beheer" van de bank. Dan kan je die persoon altijd contacten.
Andere optie is eventueel verhuren totdat de markt weer aantrekt. Er zijn voldoende expats of mensen opzoek naar een volledig ingericht huis.

Succes
zorg dat je nooit in de Cul de sac terechtkomt. Je hebt je leven zelf in de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven