Geld & Recht alle pijlers

Uit elkaar, hypotheekschuld

06-11-2011 15:40 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We hebben een top-hypotheek (stom, stom, stom) van 265.000 euro, voor een huis gekocht in 2008 gekocht voor 229.000 euro. We willen bekijken of het mogelijk is de hypotheek op naam van mijn vriend kunnen zetten zodat hij er kan blijven wonen.

We vrezen namelijk voor een hoge restschuld indien we het huis moeten verkopen. We hebben 20.000 euro gespaard dat zouden we al kunnen inbrengen. Alleen weten we niet of dit boete met zich meebrengt.

Mijn vriend verdient 3.300 euro bruto per maand. Zou het mogelijk zijn hier een hypotheek op te krijgen van 245.000 euro? Volgens berekeningen via internet zou dit bij lange na niet lukken (ligt onder de 2 ton).

We hebben geen ruzie en kunnen nog wel even blijven samenwonen, maar het huis wordt steeds minder waard. Maar ik zie een schuld van 10.000 euro (p.p.) boven ons hoofd hangen.

Lotgenoten? Ervaringen?
quote:the_great_cornholio schreef op 07 november 2011 @ 10:16:

De bank leent bijvoorbeeld (ik ben niet bekend met de precieze getallen) 6 euro uit tegen iedere euro die zij in kas heeft. Dat betekent dat ze van die zes euro er vijf niet hebben. Deze vijf euro's zijn virtueel, bestaan dus niet.

.

Het vette deel is onjuist. Ze bestaan wel, maar de bank heeft dit weer geleend van anderen.

Dus als je de balans van de bank bekijkt, zie je aan de linkerkant de vordering (bijv de lening aan to) en aan de rechterkant 1/6 deel eigen vermogen (dus dat cash geld) en 5/6 deel vreemd vermogen, dat is geld dat van bijv andere banken geleend is, of geld dat wij op de bank zetten etc.
quote:lasvegas84 schreef op 07 november 2011 @ 08:34:

Je moet gewoon ook nooit een huis samen kopen als je het niet p.p. zou kunnen betalen. Toen niet en nu niet.

Dat zou natuurlijk het beste zijn maar in mijn/ons geval zouden we dan op basis van het laagste inkomen maar kunnen kopen tot E 128.000. Laat staan als we minder gaan werken als er kinderen komen, dan kunnen we niet eens boven de 100.000 kopen. En dan wordt het toch een beetje lastig om een woning te vinden. Terwijl we gezamenlijk zo'n 4,5 ton kunnen lenen (dat doen we niet, huidige hypotheek is de helft daarvan).
Wat je niet leert bij economie:

http://www.visionair.nl/i ... ren-voor-de-bankensector/
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:ossiepossie schreef op 07 november 2011 @ 13:39:

[...]

Dat zou natuurlijk het beste zijn maar in mijn/ons geval zouden we dan op basis van het laagste inkomen maar kunnen kopen tot E 128.000. Laat staan als we minder gaan werken als er kinderen komen, dan kunnen we niet eens boven de 100.000 kopen. En dan wordt het toch een beetje lastig om een woning te vinden. Terwijl we gezamenlijk zo'n 4,5 ton kunnen lenen (dat doen we niet, huidige hypotheek is de helft daarvan).Huizen zijn er best in die prijsklasse, dan moet je zelf gaan klussen. Als je dat niet wilt moet je gaan huren
Lotgenoot! € 26.000,- schuld
Tja...hier nog eentje! Ook hier een onderwaarde op de woning...en een scheiding....geen idee hoeveel schuld er dadelijk is...sta nog aan het begin van het hele traject....
Hier nog eentje! Was 11500 en nu gelukkig afbetaald

Voorlopig durf ik geen huis meer te kopen
Dat is kut meiden. Gewoon kut
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik heb in ieder geval gister een formulier aangevraagd voor extra aflossing en we gaan die vanavond invullen. We kunnen inderdaad 10% aflossen, dat kan dit kalenderjaar nog geregeld worden.

Nu ga ik mijn energie stoppen in het zoeken van een baan (contract loopt af in januari) en wanneer ik die heb, ga ik op zoek naar een huurwoning. Mijn vriend (of ex moet ik nu zeggen) zal dan zelf de hypotheek betalen. Hij wil nog onderzoeken of hij de hypotheek op zijn naam kan laten zetten, maar ik denk dat dat niet kan.

Het grote nadeel hiervan is, dat we er beide financieel op achteruit gaan waardoor we niet meer kunnen sparen voor extra aflossing zoals we dat nu wel doen (in 3 jaar 20K). Dus eigenlijk snijd je jezelf hiermee ook in de vingers. Zou het dan toch beter zijn je verlies te accepteren en met een lening komen te zitten?

Aan lotgenoten: hoeveel euro betalen jullie per maand voor deze lening en hoe lang duurt het voor je er vanaf bent? Is er nog sprake van een coulant rentepercentage of betaal je zo 11%?
quote:vivaviva78 schreef op 06 november 2011 @ 16:35:

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Met de kanttekening dat het huis door die verbouwing wel iets meer waard is geworden, schatten wij de waarde op dit moment op 225. En niet richting de 200. Maar goed, dat is ook maar een gok.

.

Wees daar niet te optimistisch in. Wij hebben een huis dat een paar jaar terug op 240 werd getaxeerd.. De woz waarde was vorig jaar 218, en het huis is nu getaxeerd op 197 (voor iets minder dan dat hebben we het gekocht) terwijl de staat van het huis exact hetzelfde is.

De waardes zijn zo ontzettend gezakt, verbouwing of geen verbouwing.
Oei Siepel, daar schrik ik wel van. 3 jaar geleden werd ons huis getaxeerd op 230 maar ik weet dat onze woz vorig jaar ook rond de 219 lag, daar begreep ik al niets van, dat wil toch niet zeggen dat dat de werkelijke waarde is?

Het is wel zo dat wij in Utrecht wonen en dat wordt gezegd dat hier de huizenprijzen het minste dalen (t.o.v. heel NL) maar ja, zou at zoveel uitmaken of je wel of niet in de Randstad woont?
En zijn er lotgenoten die besloten hebben wel samen de hypotheek te behouden, zoals wij nu willen doen, en dat de ander dan apart gaat wonen?

Of lotgenoten die dan toch maar samen blijven wonen?
De kans dat de waarde van je woning binnen nu en zeg 3 jaar stijgt is niet zo groot. De kans op een prijsdaling is groter. De restschuld wordt dan dus nog groter.

Je ex gaat de hypotheek gaat betalen (en ook alle overige lasten?) als hij daar woont. Het risico daarvan is dat als hij niet betaalt de hypotheekverstrekker bij jou aanbelt.

Als je samen nog door een deur kunt kun je er blijven wonen. Maar hoe reageer jij of je ex als een van jullie een nieuwe relatie krijgt? Ongetwijveld loop je ook tegen andere zaken aan.

Verkopen met restschuld geeft de meeste zekerheid voor de komende jaren. Je weet dan waar je aan toe bent.

Alleen een taxatierapport geeft duidelijkheid in welke verkoopwaarde reeël is.

Allemaal overwegingen in deze lastige situatie. Het is net wat jullie zelf willen.
quote:Dahlia74 schreef op 08 november 2011 @ 15:03:

De kans dat de waarde van je woning binnen nu en zeg 3 jaar stijgt is niet zo groot. De kans op een prijsdaling is groter. De restschuld wordt dan dus nog groter.Maar in die 3 jaar kun je toch sparen, als je samen blijft wonen hou je meer geld overquote:Dahlia74 schreef op 08 november 2011 @ 15:03:

Je ex gaat de hypotheek gaat betalen (en ook alle overige lasten?) als hij daar woont. Het risico daarvan is dat als hij niet betaalt de hypotheekverstrekker bij jou aanbelt. Ja, ook alle andere lasten. De kans is heel klein dat ik te maken krijg met een ex die niet betaald.quote:Dahlia74 schreef op 08 november 2011 @ 15:03:

Als je samen nog door een deur kunt kun je er blijven wonen. Maar hoe reageer jij of je ex als een van jullie een nieuwe relatie krijgt? Ongetwijveld loop je ook tegen andere zaken aan.Ja, bijvoorbeeld hoe gaan we om met elkaars familie, en de buitenwereld. Nu denkt iedereen (nog) dat we een stel zijn.
quote:vivaviva78 schreef op 08 november 2011 @ 15:15:

[...]

Maar in die 3 jaar kun je toch sparen, als je samen blijft wonen hou je meer geld over

Klopt, jullie hebben nu EUR 20.000 gespaard. De vraag is hoe de waarde van de woning zich ontwikkeld. Ik vind 3 jaar wel een lange tijd om nog samen te blijven wonen, in 3 jaar kan heelveel gebeuren. Ga je je bijvoorbeeld niet aan hem irriteren?

[...]

Ja, ook alle andere lasten. De kans is heel klein dat ik te maken krijg met een ex die niet betaald.

[...]

Dat hebben meerdere mensen gezegd, Stel dat ex werkloos wordt of gewoon weigert te betalen? Mensen kunnen echt, onverwacht, veranderen. Dus het blijft een risico. Is dit voor jou aanvaardbaar?

Ja, bijvoorbeeld hoe gaan we om met elkaars familie, en de buitenwereld. Nu denkt iedereen (nog) dat we een stel zijn.Dat kun je natuurlijk gewoon vertellen. Met de reden waarom je samen blijft wonen. Jullie zijn dan huisgenoten, jullie relatie veranderd. Gaat dit werken?
Ja Dahlia, dat irriteren begint soms al een beetje, maar ik leer meer te praten (ik krop alles op) gevolg is wel meer conflicten natuurlijk. Allemaal niet heftig, maar allemaal van die alledaagse dingetjes. En langzaam maar zeker aan hem als geheel natuurlijk....Het zal hopelijk begin volgend jaar nog helderder worden, als ik die baan heb, en het voorjaar begint, dan zou dat een goed moment zijn om te verkopen eventueel. Nog even de tijd om daarover na te denken.

Ik ben in ieder geval blij dat we ons allebei bewust zijn van deze situatie, door nu met hem hierover gesproken te hebben, weet hij ook waar hij staat. Hij vindt het namelijk wel prima allemaal zoals het nu is.

We gaan nu gewoon nog de feestdagen in als stel, ik vind het nog heel raar gevoel, bizar om aan de familie te vertellen hoe het zit. Want feitelijk is er aan onze situatie niets veranderd; we wonen samen, doen dingen samen, voeren gezamenlijk huishouden, alleen zijn we in bed gescheiden. Als we echt uit elkaar gaan zouden we denk ik ook geen dingen meer met elkaar moeten gaan doen, zoveel mogelijk ieder zijn eigen leven leiden. Nu gaan we nog met familie sinterklaas en kerst vieren, in december nog een paar verjaardagen..
Ik las ergens dat je NHG hebt. Dat hebben wij ook op onze woning en onze hypotheekadviseur vertelde dat als wij de woning zouden verkopen en we zouden met een restschuld blijven zitten NHG het dan kan kwijt schelden en dat gebeurd regelmatig. Je moet alleen aan de 4 criteria's voldoen:

echtscheiding, overlijden, baan kwijt of arbeidsongeschiktheid. Als ik jou was zou ik een afspraak maken met een financieel adviseur, het hoeft helemaal niet dat je met een rest schuld blijft zitten!
kiki, dat is lief dat je dat zegt, maar NHG geldt alleen voor verlies op de woningwaarde. Wij hebben er veel bij geleend en dit wordt dan niet vergoed.

En volgens mij gebeurd het niet regelmatig, ze zijn heel streng.
Is jullie relatie echt niet meer te lijmen? Een vriendin van mij had dat ook maar omdat ze met z'n enorme restschuld bleven zitten (ruim 40.000 euro) hebben ze nog eens goed met elkaar gesproken en bleek daar nog wel veel gevoel te zitten. Ze zijn toen in relatietherapie gegaan en nu zijn ze weer helemaal happy together :-)

Als het echt niet meer gaat zou je kunnen nadenken om het huis te verhuren. Bijvoorbeeld dat jullie er allebei uitgaan en dan het huis compleet verhuren aan derden zodat je de vaste lasten kan dekken. Mocht het dan weer aantrekken dan kan je het alsnog verkopen.

Het in ieder geval sterkte want het is nare situatie die iedereen kan overkomen!
quote:hoedje schreef op 07 november 2011 @ 11:01:

[...]

Het vette deel is onjuist. Ze bestaan wel, maar de bank heeft dit weer geleend van anderen.

Dus als je de balans van de bank bekijkt, zie je aan de linkerkant de vordering (bijv de lening aan to) en aan de rechterkant 1/6 deel eigen vermogen (dus dat cash geld) en 5/6 deel vreemd vermogen, dat is geld dat van bijv andere banken geleend is, of geld dat wij op de bank zetten etc.dank u! :-)
quote:kiki1978 schreef op 08 november 2011 @ 21:07:

Is jullie relatie echt niet meer te lijmen? Een vriendin van mij had dat ook maar omdat ze met z'n enorme restschuld bleven zitten (ruim 40.000 euro) hebben ze nog eens goed met elkaar gesproken en bleek daar nog wel veel gevoel te zitten. Ze zijn toen in relatietherapie gegaan en nu zijn ze weer helemaal happy together :-)

Als het echt niet meer gaat zou je kunnen nadenken om het huis te verhuren. Bijvoorbeeld dat jullie er allebei uitgaan en dan het huis compleet verhuren aan derden zodat je de vaste lasten kan dekken. Mocht het dan weer aantrekken dan kan je het alsnog verkopen.

Het in ieder geval sterkte want het is nare situatie die iedereen kan overkomen!M.a.w: Als je een uitgebluste relatie weer van wat romantiek wil voorzien, zijn dinertjes bij kaarslicht, een gedicht of een mooie serenade allemaal bullshit. Een fikse restschuld is wat je moet hebben!
quote:the_great_cornholio schreef op 09 november 2011 @ 09:25:

[...]

M.a.w: Als je een uitgebluste relatie weer van wat romantiek wil voorzien, zijn dinertjes bij kaarslicht, een gedicht of een mooie serenade allemaal bullshit. Een fikse restschuld is wat je moet hebben!hahaha
quote:hoedje schreef op 07 november 2011 @ 11:01:

[...]

Dus als je de balans van de bank bekijkt, zie je aan de linkerkant de vordering (bijv de lening aan to) en aan de rechterkant 1/6 deel eigen vermogen (dus dat cash geld) en 5/6 deel vreemd vermogen, dat is geld dat van bijv andere banken geleend is, of geld dat wij op de bank zetten etc.

Die 5/6, wat overigens iets van 8/9 is, wordt niet eens geleend bij andere banken. Dat geld is nieuw. Banken maken geld.

Lees deze link eens:

http://www.visionair.nl/i ... ren-voor-de-bankensector/

Bizar.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
quote:vivaviva78 schreef op 08 november 2011 @ 14:10:

Oei Siepel, daar schrik ik wel van. 3 jaar geleden werd ons huis getaxeerd op 230 maar ik weet dat onze woz vorig jaar ook rond de 219 lag, daar begreep ik al niets van, dat wil toch niet zeggen dat dat de werkelijke waarde is?

Het is wel zo dat wij in Utrecht wonen en dat wordt gezegd dat hier de huizenprijzen het minste dalen (t.o.v. heel NL) maar ja, zou at zoveel uitmaken of je wel of niet in de Randstad woont?Ik denk dat veel vrouwen niet het abstracte vermogen hebben om in te zien dat je pas weet wat de werkelijke waarde is zodra je je sleutel overdraagt aan de nieuwe koper. "Taxatie" en "overwaarde" zijn volledig lege termen.
Sec zou je eigenlijk kunnen stellen dat je hypotheekschuld de waarde van je huis in vroegere tijden weergeeft. Met de nadruk op vroegere tijden, want die transactie is reeds lang gepasseerd. Pas bij de volgende transactie (de verkoop aan de koper) kun je de huidige waarde weer vaststellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven