Planning van het weekend - partner & feestje.

17-11-2011 21:06 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Even klagen.

Net met partner even vooruitgepraat, over hoe het komende weekend er hier uit gaan zien. Zaterdagavond staat er een verjaardagsfeest van een vriend van hem op de agenda, iemand die ik ook ken. Voor diens 40e verjaardag hebben ze een locatie afgehuurd, met eten en muziek, leuk. De oppas is geregeld, lekker een avond samen weg. Komt partner er nu mee, dat hij zaterdagmiddag ook een sportwedstrijd heeft. Dat staat ook op de kalender, zag ik pas net, na dit gesprek, maar in een onleesbaar kriegelschrift. Sportwedstrijd (teamsport) houdt in dat hij de hele zaterdagmiddag weg is, en normaal komt hij dan rond zevenen weer thuis. Toen we het er net over hadden, sloeg mijn hele zin in dat feestje dan ook om.

Want al met al gaat dit inhouden dat ik de hele zaterdagmiddag twee kinderen (1,5 en 3,5) mag entertainen, dan koken (terwijl zij de chaos in het huis nog verder vergroten), samen eten, dan hen beide richting bed dirigeren. Op dat moment ziet het huis eruit of er een explosie heeft plaatsgevonden, komt partner binnenrennen om te douchen en die hoopt dan te vertrekken richting feestje met een relaxte en happy me. Not.

Allereerst zuigt zo'n hele middag met 2 kinderen heel veel energie uit me. Ook wil ik liefst de grootste speelgoed en etenszooi uit de weg te hebben, zodat de oppas zich enigszins op z'n gemak voelt hier in huis. Al met al zie ik dit nog niet zo voor me

Ben ik nou zo'n zeikerd, dat ik hier over val? (Hahaha, dit vraagt om harde reacties!) Ik zie de mooie oplossing nog niet.
Het klinkt alsof je door je slaapgebrek als een berg opziet tegen iets wat in theorie een leuke zaterdag zou kunnen zijn.

Ergens zou ik de lat toch wat omlaag gooien,

minder huishouden of klussen dit weekend. Zondag in je eentje behang gaan trekken met goede muziek maar even zonder man en kinderen?

Of misschien toch maar niet naar het feestje, met twee kleine kinderen en een verbouwing moet je nu even zuinig zijn op je energie.
Huur de oppas vroeger in of breng je kinderen te logeren bij opa en oma en haal patat of eet onderweg naar 't feestje samen met je vriend ergens 'n pizza.
En dat je partner het niet kan waarderen dat jij niet gekookt hebt gaat me nou net een stapje te ver. Hij wil en sporten en naar een feest. Dat gun je hem ( normaal vast) maar hij moet de lat niet nog hoger voor jou leggen!
quote:tof schreef op 17 november 2011 @ 21:24:

Qua kinderen bezighouden: ze moeten die avond enigszins bijtijds om bed liggen en dan niet nog eindeloos blijven spoken. Oftewel, als ik ze voor de tv plant, dan kan ik het vergeten dat ze slapen tegen de tijd dat we weggaan.

dat hoeft geen hele middag te zijn, maar een kwartier zodat jij even opruimt kan vast wel hoor

En dat vind ik niet zo'n prettig idee, zeker niet voor de jongste. Dus die middag moeten ze even flink buiten zich uitleven, energie kwijtraken. Het weer en de temperatuur buiten zullen dit echter behoorlijk beperken qua tijdsduur.

warme winterjas, sjaal, handschoenen en voor de jongste met een voetenzak in de wandelwagen en dan een flinke wandeling. Valt het best mee hoor. Op school spelen ze ook wel een 3 kwartier buiten. Kinderen klagen veel minder snel over de kou

Binnen hebben ze op dit moment de gewoonte om heel veel speelgoed volledig over de benedenverdieping te verspreiden ("entropie"), liefst spul met allerlei kleine onderdeeltjes.

daar ben je toch zelf bij. Dan zeg je "die doen we nu even niet" En je laat ze eerst opruimen voordat ze iets nieuws pakken.

Ze helpen op zich wel met opruimen, maar als ik alleen ben en toch al niet al te veel tijd heb en twee kinderen die moe zijn, ga ik geen opruimstrijd met ze aan. Als je nu alles even netjes opruimt, gaan we straks samen thee drinken met een koekje er bij.

En ja, ik leg de lat redelijk hoog, that is me.
Fijn he kids ;-D

Ga met je kids lekker de hele middag naar de indoorspeeltuin, waar jij rustig met een tijdschrift en een espresso-tje kan luieren. Vervolgens met de kids om 16.00 al naar de MC Donalds, kids om 18.00 naar bed (kunnen toch geen klok kijken) oppas ook om 18.00 laten komen zodat jij je kan optutten om vervolgens met partnerlief een hoofdgerechtje eten in een eetcafe om uitgerust en bijgepraat met een grote glimlach naar het feest te gaan.

Maar dat zou ik doen (eigenlijk niet natuurlijk, die polonaise is aan mij niet besteed ik heb geen kids)

Of is er meer aan de hand? Wil je dat je partner zich meer inzet in jullie gezin?
Hier begrip voor TO' s gevoel.

Ik snap TO in dat opzicht dat het TO niet om de praktische oplossing gaat (ze gaat nl toch de kids vermaken) maar dat zij zich ook de mogelijkheid wenst om - net als partner - het feestje relaxt en ontspannen in te gaan.

Daar komt bij dat de wedstrijd voor haar een beetje als verrassing komt door onleesbare aantekening op de familieplanner.

TO ik vindt niet dat je zeurt. Je zult het wel in je eentje moeten doen, die middag. Dus zou ik je willen aanraden om de reeds gegeven adviezen te volgen en het jezelf zo makkelikk mogelijk te maken.
Suggesties als zet je ze lekker de hele middag in de indoorspeeltuin klinken natuurlijk heel lekker maar iedereen met kleine kinderen in die leeftijd weet dat als je 10 minuten de krant kan lezen dat mooi is meegenomen. :-)

Berusting en niet te veel te goed willen doen is volgens mij het enige dat werkt. Ik ben zwanger en heel moe en ga dan lekker een uur in bad met mijn dochter. Dan maar een viezig huis.
quote:kitty.elastic schreef op 17 november 2011 @ 22:31:

[...]

daar is de macdonalds voor uitgevonden

Juist en de cafetaria,chinees,shoarmazaak etc.

Zo erg is dat toch niet voor een keer?
Ik begrijp het helemaal. Man van mij kon dat ook zo goed. De dag te vol plannen met te kleine pauzes tussen twee activiteiten. Ik denk dat TO dat vaker ervaart. Man vertrekt zonder er nog over na te denken hoe het thuis gaat. Komt weer thuis en verwacht dat alle gewoon is doorgegaan en alle gewoon kan doorgaan. Hier heeft het veel geholpen dat manlief een dagje minder ging werken en ontdekte hoe een dag alleen met kinderen is.

Hij bleef een dag thuis waarop ik werkte. Op zijn eerst dag alleen ging hij naar Oma, naar de kinderboerderij en naar de bieb. Kwam om 16.30 uur thuis, en wilde toen snel nog even boodschappen doen en gaan koken. No way dat hij om 18.00 uur (als ik thuis kwam) de prak op tafel had. Speelgoed verborg de vloer helemaal en de kinderen zaten vies voor de TV. Hij is tot na 20.00 uur bezig geweest de schade te herstellen. De volgende week ging het al iets beter en nu negen jaar later draait hij zijn hand er niet meer voor om. We hebben aan het begin wel afgesproken wat we van elkaar verwachtten en als iets echt eens misliep dan hiel ik wel hoor. Maar foutjes in de planning zoals die boodschappen liet ik hem zelf oplossen.

Succes er verder mee.
TO doet voorkomen alsof het een praktisch probleem is (geen tijd, geen ah-online, kinderen moeten vermaken) en dus krijg je praktische oplossingen (oppas eerder komen, kinderen in een ballenbal of opa en oma inschakelen).

De feitelijke nood is van emotionele aard. TO vind het diep in haar hart niet eerlijk dat haar man wél kan relaxen en zij niet. Ze vind dat hij rekening met haar zou moeten houden en de zorg van de kleintjes met haar zou moeten delen. Dus eigenlijk wil ze dat hij ook thuis blijft. Omdat ze al in de troep zit, slaaptekort heeft, zondag ookalweer moet klussen.....het is allemaal makkelijker te dragen als TO het gevoel heeft dat haar man er gewoon is.
TO moet gewoon zelf wat vaker 'n weekendje weg gaan en man met de kinders laten zitten.
Ik herken het best wel hoor! en ben het ook helemaal niet eens met alle opmerkingen dat het altijd maar leuk moet zijn met je eigen kinderen.

Jij wilt in het weekend ook even bijkomen, je man is lekker de hort op en jij bent alleen maar druk en moet dan 's avonds ook nog even gezellig lopen doen op een feestje.

Zondag is dus voor jou!
quote:xxxlondon schreef op 18 november 2011 @ 09:07:

TO doet voorkomen alsof het een praktisch probleem is (geen tijd, geen ah-online, kinderen moeten vermaken) en dus krijg je praktische oplossingen (oppas eerder komen, kinderen in een ballenbal of opa en oma inschakelen).

De feitelijke nood is van emotionele aard. TO vind het diep in haar hart niet eerlijk dat haar man wél kan relaxen en zij niet. Ze vind dat hij rekening met haar zou moeten houden en de zorg van de kleintjes met haar zou moeten delen. Dus eigenlijk wil ze dat hij ook thuis blijft. Omdat ze al in de troep zit, slaaptekort heeft, zondag ookalweer moet klussen.....het is allemaal makkelijker te dragen als TO het gevoel heeft dat haar man er gewoon is.Tsja dan zal to met haar man om de tafel moeten gaan zitten en dit probleem moeten bespreken.
quote:tof schreef op 17 november 2011 @ 21:24:

Het weer en de temperatuur buiten zullen dit echter behoorlijk beperken qua tijdsduur.

Dit ben ik niet met je eens. Het is schitterend weer om lekker in het bos te ravotten, blaadjes e.d. te zoeken. Gewoon warm aankleden. Kinderen hebben niet zo snel last van de kou. Daarna lekker thuis met warme chocomelk.

Ik heb niet alles gelezen, maar wil vast even reageren. Misschien ben ik wel mosterd.
Zoveel vrouwen zijn op zaterdag alleen met de kinderen, ik ook. En als ik dan 's avonds een feestje heb, heb ik daar ook niet altijd meer zin in, maar dat had ik vroeger ook niet toen ik nog andere drukke bezigheden had op zaterdag. Dat jij wilt relaxen in het weekend, heeft helemaal niets met dat feestje te maken, maar met het feit dat je man elke week sport in het weekend en jij geen tijd voor jezelf hebt. Dan moet je dat aanpakken, niet klagen over deze ene zaterdag. Er zijn hierboven al zoveel tips gegeven die allemaal nuttig zijn en waarmee je het jezelf makkelijk maakt.

Trouwens, waarom kan je niet douchen en jezelf optutten als de kinderen thuis zijn? Ik doe het al jaren gewoon terwijl ik alleen thuis ben met de kinderen, hoe moeilijk kan dat zijn?

Spreek met je man af dat jij ook je vrije tijd hebt in het weekend en je man dan voor de kinderen zorgt. Dáár zit het probleem volgens mij, deze ene zaterdag zal echt het probleem niet zijn.
Ik snap het best hoor, maar aan de andere kant moet je ook niet zo zeuren. Zo erg is een zaterdag met de kids ook nou weer niet.

Op zondag stuur je je man met de kinderen op pad en je gaat zelf lekker relaxen thuis, of je doet een sauna dagje.
Als je toch de hele week thuis bent, waarom stel je dan de boodschappen en het schoonmaken uit tot in het weekend? Als je man zaterdag wel thuis zou zijn is het voor hem toch ook fijner als jullie met z'n allen iets leuks kunnen gaan doen, i.p.v. dat er nog een hele riedel verplichtingen gedaan moet worden?
quote:kusunum schreef op 18 november 2011 @ 00:14:

Fijn he kids ;-D

Ga met je kids lekker de hele middag naar de indoorspeeltuin, waar jij rustig met een tijdschrift en een espresso-tje kan luieren. Vervolgens met de kids om 16.00 al naar de MC Donalds, kids om 18.00 naar bed (kunnen toch geen klok kijken) oppas ook om 18.00 laten komen zodat jij je kan optutten om vervolgens met partnerlief een hoofdgerechtje eten in een eetcafe om uitgerust en bijgepraat met een grote glimlach naar het feest te gaan.

Maar dat zou ik doen (eigenlijk niet natuurlijk, die polonaise is aan mij niet besteed ik heb geen kids)

Of is er meer aan de hand? Wil je dat je partner zich meer inzet in jullie gezin?

dit zou ik ook doen

1 dag in de week is het hier chaos en spitsuur. Dan moeten de kinderen allebei naar hun sportclub en man en ik gaan 's avonds ook nog eens weg.

Met mijn zoon kom ik om 18.00 uur thuis van voetbal (man komt dan ook net binnenhollen en om 18.50 uur staat de oppas al voor de deur.

Hoe doe ik dat? Opruimen doe ik als de kinderen nog op school zitten en 's avonds eten we gewoon pizza.

Dat opruimen gaat vaak ook met de franse slag (hup volle wasmand in onze slaapkamer verbergen)
quote:Ska schreef op 17 november 2011 @ 22:18:

Dus je hoeft alleen voor de kinderen te koken? Dan sla je het koken desnoods voor een keertje over en geef je ze een boterham?op die leeftijd (1,5 en 3,5) volstond ik op hectische dagen met een olvaritpotje en zo'n peutermaaltijd.
Het klinkt alsof je het runnen van een druk huishouden nog niet helemaal onder de knie hebt. Je bent fulltime huisvrouw? Of werk je er ook nog bij?
Is het probleem niet gewoon dat jouw vriend/man ervan uitgaat dat jij alles wel regelt en jij nooit tijd voor jezelf hebt?
Op zondag uitrusten is er niet bij schreef TO. Dan gaat de verbouwing weer verder.

Denk dat verbouwstress hier ook een grote rol speelt.

En TO ziet problemen die er niet zijn. Ze gaan naar een feestje waar ze te eten krijgen. Thuis eten hoeven ze dus niet. De kinderen maak je blij met kant en klare pannenkoeken. En als je zelf toch trek hebt, schuif je even snel een boterham naar binnen.

En ik kan de keren niet tellen dat ik pas in de auto tijd had op mezelf in de make up te zetten. Dus begin van de avond even snel wat leuke kleren aan, haren in de krul, en afwerking in de auto (partner laten rijden natuurlijk).
Ach, beetje autistisch is het wel, ik herken het wel, als dingen anders gaan dan gepland, of iig anders dan in jouw hoofd gepland is niet leuk en levert meer stress.

The key is loslaten.
Wat bij ons ook goed helpt op drukke zaterdagen. We houden bij het ontbijt werkoverleg en daarin maken we 'harde'afspraken.

- Wie brengt wel kind naar welk sportveld en met welk vervoermiddel?

- Wie doet de het eventuele boodschapje of wasje (in de trommel/ophangen) of andere klusjes?

- Wie eet met wie en hoe laat?

- Wie maakt het avondeten?

- Hoe laat is iedereen thuis voor het avondeten?

De kinderen zijn al 8, 11, en 13 dus ook zij doen mee in dit gesprek en krijgen ook taakjes in het geheel.

Zondags overigens houden we zo'n zelfde gesprek over de invulling van de week. Manlief werkt deels onregelmatig deels niet dus elke week is anders.

Goede afspraken en je er allebij aanhouden is dan wel van belang.
Ik herken het wel een beetje hoor Tof. Mijn kids zijn in dezelfde leeftijd en ik vind dat ook zwaar soms hoor. Als je er dan op rekent dat je in het weekend kan bijtanken dan moet je ff flink schakelen als dat niet zo is. Neem die tijd sowieso voordat je reageert. Vaak zakt het 'stressgevoel' wel als er wat tijd over heen gaat. Probeer dan weer opnieuw naar die zaterdag te kijken? wat zou jij nou relaxt vinden? Ja misschien wel een keertje eten afhalen. Of naar de videotheek voor een leuke kinderfilm. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk!! In het weekend mag er gewoon iets meer dan doordeweeks. dat kun je je kinders best uitleggen.

En misschien kun je met je partner afspreken dat jij in de ochtend even weg kan en dat hij het alleen doet? Of je slaapt uit of je gaat in bad of zoiets dergelijks?

ik vind dat de andere meiden wel heftig reageren hier trouwens. Het forum is toch bedoelt om je gevoelens te kunnen uiten? En iedereen is toch wel eens een zeikerd of hoe je het ook wil noemen. laat we elkaar vooral blijven respecteren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven