Geld & Recht alle pijlers

Niet meer willen werken via uitzendbureau

18-11-2011 13:52 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Op dit moment werk ik via een uitzendbureau voor een werkgever. Dit uitzendbureau loopt al 3 weken achter met betaling, de werkgever heeft wel het geld overgemaakt naar het uitzendbureau.

De werkgever waar ik voor werk heeft te kenne gegeven, dat ze me graag willen aannemen, maar dit kan niet omdat ik eerst 1040 uur moet werken.

Als ik nu ontslag neem met de reden dat ze me niet uitbetalen, kan die werkgever me dan aannemen zonder in de problemen te komen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Lijkt mij een vraag voor aan je werkgever.
quote:Ratteke schreef op 18 november 2011 @ 13:56:

Lijkt mij een vraag voor aan je werkgever.

Die is moeilijk te bereiken, maar kan hem maandag weleens proberen te bellen.

De werkgever heeft al verschillende keren gevraagd of ik wel uitbetaald krijg. Ze hebben namelijk gehoord van andere werknemers dat ze soms niet uitbetaald krijgen.
Nee, je kunt niet zomaar onder het contract met het bureau uit en de werkgever ook niet.

Wat vaak wel kan, is dat de werkgever een afkoopsom aan het uitzendbureau betaalt. Dat is een afspraak die hen beiden moeten maken en daar sta jij in principe buiten.
Als het goed is, heb jij bij jouw detacheringscontract een soort concurrentiebeding getekend, waarin staat dat jij, na ende van je dienstverband, niet zomaar over mag naar de opdrachtgever, tenzij dat gaat via de voorwaarden van je detavast overeenkomst (dus eerst 1040 uur werken).

In die zin, zou jouw huidige werkgever je dus tegen kunnen houden om bij die opdrachtgever in dienst te komen.

Wat me verstandig lijkt, is dat je om te beginnen je werkgever (dus de detacheerder) schriftelijk in gebreke stelt. Dit is in ieder geval een aanloop naar het eventueel stopzetten van je contract zonder je aan de concurrentiebepalingen te houden. Verder is een gesprek met jouw opdrachtgever en jouw werkgever en jou erbij, misschien een goede manier om alles vlot te trekken en af te handelen.

Ik zou ook zeker bij de opdrachtgever aankaarten dat je niet betaald wordt. Dit kan namelijk voor hen in de toekomst reden zijn om geen zaken meer met deze detacheerder te doen!
quote:nummerzoveel schreef op 18 november 2011 @ 14:03:

Nee, je kunt niet zomaar onder het contract met het bureau uit en de werkgever ook niet.

Wat vaak wel kan, is dat de werkgever een afkoopsom aan het uitzendbureau betaalt. Dat is een afspraak die hen beiden moeten maken en daar sta jij in principe buiten.Bedoel je hiermee, dat als ik ontslag neem, ik bij een ander bedrijf moet gaan werken? Tenzij dit bedrijf, ondanks mijn zelfgenome ontslag, een afkoopsom betaalt?
Daarmee bedoelt ze dat jij hoogstwaarschijnlijk een concurrentiebeding hebt getekend, en dat je dus niet zomaar bij de opdrachtgever mag gaan werken.
quote:zwartezwanen schreef op 18 november 2011 @ 14:08:

Als het goed is, heb jij bij jouw detacheringscontract een soort concurrentiebeding getekend, waarin staat dat jij, na ende van je dienstverband, niet zomaar over mag naar de opdrachtgever, tenzij dat gaat via de voorwaarden van je detavast overeenkomst (dus eerst 1040 uur werken).

In die zin, zou jouw huidige werkgever je dus tegen kunnen houden om bij die opdrachtgever in dienst te komen.

Wat me verstandig lijkt, is dat je om te beginnen je werkgever (dus de detacheerder) schriftelijk in gebreke stelt. Dit is in ieder geval een aanloop naar het eventueel stopzetten van je contract zonder je aan de concurrentiebepalingen te houden. Verder is een gesprek met jouw opdrachtgever en jouw werkgever en jou erbij, misschien een goede manier om alles vlot te trekken en af te handelen.

Ik zou ook zeker bij de opdrachtgever aankaarten dat je niet betaald wordt. Dit kan namelijk voor hen in de toekomst reden zijn om geen zaken meer met deze detacheerder te doen!Ik heb de detacheerder al over het niet betalen van mijn salaris gebeld en tijdens dit gesprek hebben ze me gevraagd straks even langs te komen. Maar als dit zo doorgaat ga ik ze denk ik een ingebrekestelling sturen. Maar hoelang moet ik na het sturen van deze ingebrekestelling nog doorwerken? Neem aan dat ik niet vanaf maandag ineens kan stoppen met werken voor ze, ondanks dat ze me niet betalen? Ze moeten toch ook tijd krijgen om eventueel het achterstallige loon over te maken? En hoeveel rijd kan ik ze hiervoor geven?
Zwartezwanen via het uitzendbureau werken betekent niet automatisch dat je een detacheringscontract hebt. Voor fase A uitzendkrachten geldt dat bijvoorbeeld.

TO wat heb je er al aan gedaan om je loon van het uitzendbureau te krijgen? Waar ligt het probleem volgens hun? Zijn er nog andere problemen die je hebt met het bureau?
quote:flowerbombje schreef op 18 november 2011 @ 14:14:

Zwartezwanen via het uitzendbureau werken betekent niet automatisch dat je een detacheringscontract hebt. Voor fase A uitzendkrachten geldt dat bijvoorbeeld.

TO wat heb je er al aan gedaan om je loon van het uitzendbureau te krijgen? Waar ligt het probleem volgens hun? Zijn er nog andere problemen die je hebt met het bureau?

De keren eerder dat dit voorkwam heb ik ze gebeld. Eerst werkte een accountantsbureau voor ze, dus die verwezen me iedere keer door naar het uitzendbureau. Doordat het accountantsbureau er druk achter zette kreeg ik later uitbetaald.

Maar twee of drie weken geleden kreeg ik een brief binnen dat het accountantsbureau niet meer voor ze werkt en dat ze dit zelf gingen regelen. Ik heb toen vakantiegeld gehad, maar verder geen loon. En de week erop de andere helft van het vakantiegeld. Ze zeiden dat het belastingtechnisch aantrekkelijker voor me was om het op deze manier te doen. Ik moet nu nog afgelopen week uitbetaald krijgen, die week ervoor en die week daarvoor.

Vandaag heb ik ze gebeld en toen ze niet bereikbaar bleken te zijn heb ik ze gemaild. Aan de hand van dit mailtje hebben ze me gebeld.
Als jij nu zomaar ontslag neemt, zal dat bedrijf waar je gedetacheerd bent je denk ik niet aannemen omdat ze een behoorlijke boete riskeren. En dan sta je met lege handen.

Zijn ze bereid denk je om je overnamekosten te betalen?

Uiteraard moet je werkgever een redelijke kans krijgen om te betalen na jouw ingebreke stelling.
quote:Primabella schreef op 18 november 2011 @ 14:26:

Ik zou zéker geen ontslag nemen zonder met het bedrijf waar je gedetacheerd bent te overleggen (en zaken zwart op wit te hebben, oftewel een getekend contract). Als jij zomaar ontslag neemt, zal dat bedrijf je denk ik niet aannemen omdat ze een behoorlijke boete riskeren. En dan sta je met lege handen.

Uiteraard moet je werkgever een redelijke kans krijgen om te betalen na jouw ingebreke stelling.

Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Ben ondertussen ook op zoek naar een andere baan, vind het toch wel fijn als ik erop kan rekenen dat ik betaald krijg ;). En maar niet iedere week weer moet afwachten.

Ben ook benieuwd wat het uitzendbureau me te zeggen heeft, wat niet over de telefoon kan.

Maar wat is een redelijke kans? 2 weken? Om het achterstallig loon uit te betalen?
quote:flowerbombje schreef op 18 november 2011 @ 14:14:

Als jij 1040 uur moet werken (= een half jaar) voor je over mag naar de opdrachtgever, is het vaak een detavast contract.
Neehoor, hoeft niet. Van wat ik heb gezien, meestal niet zelfs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven