hond heeft verlatingsangst

18-11-2011 14:05 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een hele lieve teef van 4 jaar oud en ze vind het vreselijk om alleen te zijn. Mijn vriend werkt voor zichzelf en is daarom regelmatig thuis. Als we dan boodschappen gaan doen of ergens op visite gaan dan jankt en blaft ze de hele buurt bij elkaar. Ik schaam me rot tegenover de buren, die lopen erover te klagen namelijk.

Ik weet niet wat ik ermee aan moet, ze is nooit meer dan 3 uurtjes alleen en dat moet toch makkelijk kunnen lijkt mij.

Wie heeft er tips voor mij?
hier het zelfde, alleen is die van ons 8 maand oud,

ik zou haar in de bench doen zodra je weggaat ookal is het maar 10 min met een lekker botje, dat geeft al enorm veel afleiding.

hebben wij ook een tijd gedaan en moet zeggen het is een stuk verbeterd.
Arme buren :(
Internagelaktisch
Hoe ik het heb gedaan, is heel langzaam aan opvoeren, vanaf 5 minuten zo opvoeren, hele ritueel vooraf, uitlaten, in bench doen, jas aan trekken, rondje lopen, ( of blokje met de auto, ze herkennen je auto met weggaan terug komen) mochten ze nog te keer gaan, niet binnen komen, afwachten tot ze rustig zijn, dan binnen komen,zo langzaam aan opbouwen, boodschappen opruimen, gaan zitten, én dan pas aandacht geven.

Het is heel veel werk, maar op den duur beloont het.

Blijven herhalen, negatieve negeren, positief gedrag ( het rustig binnen komen) belonen met extra aai of spelletje.

Zo langzaam aan opbouwen.

Een hond van 8 maanden is aan het puberen, maar de hond van 4 jaar is het wat moeilijker om oud gedrag af te leren, maar het kan wel.
Ze valt haast niet af te leiden, misschien met iets dat ze ontzettend lekker vind, maar een gewone kluif volstaat niet. En ze is niet eens helemaal alleen want we hebben ook nog een pussycat, we hoopten dat ze dan wat rustiger zou worden maar helaas. Ik zet eten en drinken neer, koekjes, en laat de radio of tv aan.
Heb je haar wel eerst getrained op alleen zijn?
@redband, dat is een goeie tip, ga ik proberen. Ze vond het altijd al vervelend om alleen te zijn, alleen dat janken en blaffen is nieuw.
Ik heb ook zo'n buurhond gehad en ik kan je vertellen dat je in ieder geval er heel gek van word en gefrustreerd.

Ik ben uiteindelijk verhuisd dat was een grote hallejuja.

Verder geen tips maar hou het bespreekbaar
Word er vuurwerk afgestoken in de buurt? Is het teefje of reutje?
Nee heb haar er nooit op getraind, omdat iedereen om mij heen eigenlijk zei dat het vanzelf wel zou wennen...maar ja niet dus.

Misschien een cursus ofzo voor de hond, geen idee of dat ooj bestaat voor volwassen honden.
Het is een teef, vuurwerk is ze volgens mij niet bang voor, ze reageert er nooit op
Alleen laten van honden, ook pups moet opgebouwd worden met kleine stapjes.

Ga als eerste eens alleen maar buiten voor de buitendeur staan, al is het maar 2 minuten.(wel de deur "op slot" draaien de hond went aan het geluid)

Naar binnen gaan en als de hond stil is geweest helemaal de hemel inprijzen ( o wat is ie braaf, grote hond,en ga zo maar door )

Als dat goed gaat,ga je wat langer weg en zo opbouwen.

Als de hond een minuut of 10 alleen kan zijn opbouwen naar 15 minuten, als dat goed gaat kom je er voor de rest ook wel, maar laat de hond niet ineens uren alleen dat werkt averechts.

Een bench kan een oplossing zijn als eigen vertrouwde plekje met een lekkere kluif of iets anders wat de hond lekker vind, een bench gebruiken is niet zielig.
Ik kan je nog een tip geven, neem het geluid eens op(microfoontje op pc) Wie weet kan je een cameraatje lenen en ergens op centraal punt ophangen.

Dan krijg je enig idee met wat er gebeurt zodra je weg gaat.
Wij hebben altijd de radio ook aan.
Is je hond een herplaatser?
Ik ben blij met de goeie tips, ik ga het opbouwen maar eens proberen. De camera is ook een goed idee, ben wel benieuwd wat ze nou allemaal doet. Ze maakt zich vreselijk druk in ieder geval want ze is altijd bekaf als we thuiskomen. Een bench hebben we niet meer, alleen toen ze pup was, misschien wel een idee om er weer een aan te schaffen
Nee heb haar vanaf dat ze twaalf weken was
Is er de laatste tijd iets veranderd in gezinssituatie? Baby er bij, kinderen naar school etc?
Even een kort antwoord hoe ik het doe:

- Radio aan, zodat er geen geluiden van buiten gehoord kunnen worden.

- Gordijnen dicht, zodat er niet naar buiten gekeken kan worden

Dus prikkels verwijderen of verminderen.

- Kong (te koop bij dierenwinkel) vullen met kvv of pindakaas of wat jij wilt en deze in de vriezer leggen dag van tevoren. Zodra je weggaat, de kong geven.

Mijn hond is zeker een half uur druk met die kong, maar die is erg gericht op eten. Daarna gaat die meestal lekker slapen.

Succes!
Nee we hebben geen kinderen. Wel een poes, maar die hebben we ook alweer bijna een half jaar. Vriend en ik zijn wel wat gestresst omdat we in een zeer korte tijd een andere woning moeten vinden en dat wil niet erg vlotten. En we hebben ook nooit ruzie
Kan de kat de hond mischien zijn gaan terroriseren?
Dat denk ik niet, maar ik weet natuurlijk niet wat ze doen als ze alleen zijn
Voor een gezonde volwassen hond moet drie uren te doen zijn,

als het is opgebouwd

Mocht je hond je in huis ook steeds achterna lopen, daar eerst maar eens mee aan de gang, door dat niet toe te laten.

Jullie moeten weer terug naar het begin en met opbouwen het vertrouwen van je hond weer krijgen.

Bij kort weggaan radio aan, je jas achter de deur op de kruk (snuffelt ie aan de deur dan ruikt hij de vertrouwde geur)

Gaat het goed dan langzaam de tijdsduur verlengen. Niet als het een half uur goed gaat, meteen naar een uur.

Als je hond niets vernield, vind ik de bench niet meteen nodig (ben geen bench fanaat)
Hier ook een fan van de Kong. Inmiddels niet meer nodig voor het alleen zijn, maar wel een goed hulpmiddel. Een botje zou ik zelf niet snel geven, vind ik niet veilig.

En verder trainen, trainen, trainen. Wat je ook wel eens hoort, een DAP verstuiver. Daar zit een geur in waar ze rustig van worden.

Maar goed, op stap een staat toch echt trainen en dus heel rustig opbouwen. Succes!
Je zou hulp in kunnen roepen van een gedragstherapeut. Wat je zelf kan doen is zorgen dat je hond voldoende beweging heeft gehad voordat je weg gaat. Zelf gooi ik 's morgens naast het normale uitlaten 10 minuten met een werpstok, daarna kirjgen ze eten en vallen ze tevreden is slaap. Als ik het een keer oversla sloopt mijn jongste gegarandeerd wat... Daarnaast kun je als je weg gaat een Kong gevuld met smeerkaas of smeerworst en brokjes kunnen geven om haar bezig te houden. Ook kun je hulpmiddeltjes gebruiken zoals een Thundershirt of Groene Os Rust Compositum. En begin weer langzaam met alleen thuis laten, eerst 10 minuten, en steeds verder opbouwen. Niet net zo lang wachten tot ze gaat blaffen, dan ben je net te lang weg geweest. Succes!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-12-2011 18:29
Reden: Spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven