Geld & Recht alle pijlers

Wie merkt er al iets van de crisis?

18-11-2011 20:02 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een topic op actueel vroeg ik me dit af. De een klaagt over een slechte economie en houdt de hand op de knip, de ander geeft het nog goed uit.

Welke gevolgen merk jij van de crisis? Ben je je baan kwijtgeraakt, iemand in je omgeving? Of is er voor jou niets veranderd en leef je zoals je altijd al hebt gedaan? Ben je bang voor wat komen gaat of niet? Denk je dat het allemaal zal loslopen?

Ik zelf merk gelukkig nog niets van de crisis.

Ook in mijn omgeving is er niemand die zonder

werk zit, zowel vrienden als familie of kennissen.

Ergens maak ik me ook niet echt druk om de crisis. Ik heb het idee dat het aan mij voorbij gaat. Is dit naïef om te denken en zijn er meer met die insteek?
Nee, en ook zie ik niks in mijn omgeving (uit alle lagen van de bevolking)
Mijn vriend is twee weken geleden zijn werk kwijt geraakt vanwege bedrijfseconomische redenen. We kunnen het wel een tijdje volhouden, maar het moet natuurlijk niet te lang duren. Dus we merken het, maar het is nog geen persoonlijke crisis gelukkig.
Nee hoor, in mijn omgeving is ook niemand zijn baan kwijt of iets dergelijks. Alles wordt wel duurder en daar klaagt iedereen over, maar zolang ze een auto, breedbeeld-tv en smartphone hebben lijkt me dat er niet zoveel aan de hand is. Het feit dat alles duurder wordt bestond overigens al voor de crisis.
Ik merk het wel dat we met hetzelfde geld minder goed uitkomen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mijn vader zit hoogstwaarschijnlijk in de collectief ontslaggroep en raakt dus op zijn 61e (na 47 jaar te hebben gewerkt!) zijn baan kwijt. Dit heeft voor hem behoorlijk grote gevolgen ook voor zijn pensioen. Heel erg zuur dus!
Ik merk er zelf niks van. Ik heb mijn baan nog, mijn vriend ook. Hij had 3 jaar geleden wel wat stress op het werk of het allemaal wel goed bleef gaan. Ik kan op zich nog gewoon kopen wat ik wil.

Ik ken verder ook niemand die ontslagen door de crisis.
Op zich hebben wij niets te klagen. We hebben allebei onze baan nog dus nog wel inkomen. Mijn schoonvader is op zijn 60e ontslagen in faillissement en komt ook moeilijk weer aan een nieuwe baan. Verder merken wij wel dat we met hetzelfde geld moeilijker rond kunnen komen. We maken beiden in 2012 geen enorme sprong in het salaris, maar de kosten worden wel veel duurder (kinderopvang, zorgverzekering). We vermoeden dat 2012 voor ons wel een moeilijk jaar gaat worden.
Ik ben mijn baan kwijt... 6 maanden geleden begonnen na 4 maanden werkeloos geweest te zijn. Doordat het slecht gaat met het bedrijf is er geen geld om mijn contract te verlengen terwijl ik wel hard nodig ben/was........

Voelt dubbel want had het niet naar mijn zin daar, maja is toch werk en inkomen wat ik ga missen.
Ik ken niemand die kort geleden ontslagen is, of op dit moment zonder baan zit. Zelf ben ik laatst bij 3 werkgevers aangenomen (na een halve maand solliciteren). Een luxe positie waarin ik niets van de crisis merk.

Toch doe ik rustig aan met m'n geld. Bij de werkgever die ik nu heb uitgekozen hoop ik op contractverlenging als mijn huidige contract afloopt. Ik hou er namelijk wel rekening mee dat het allemaal slechter kan gaan dan het nu gaat en merk ik wel dat alles duurder wordt.
De poppetjes van Lego waren van 1,99 naar 2,49 gegaan.

Maar serieus: minder dingen kunnen doen, met hetzelfde geld.

Dus kom maar op met die nieuwe supermarktoorlog.
Wat ik er wel van merk is dat contracten voor bepaalde tijd minder snel verlengd worden.

Dat merk ik zowel privé om mij heen als op mijn werk.

Verder dat bepaalde kosten snel stijgen, bijv. kinderopvangbijdrage en ziektekosten verzekering.
Love...miss..will never forget you..
Ik werk in de GGZ. Ben al een keer boventallig verklaard en grote kans dat ik in de volgende ronde wederom boventallig ben.

Dus ben wel enigszins bang voor de toekomst ja.

Ben alleenstaand en vind het steeds lastiger financieel mijn hoofd boven water te houden.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Bij mijn vriend word er sinds korte tijd ingehouden op de uren, waar eerst overuren uitbetaald werden krijgt hij nou tijd voor tijd en moet hij van zijn normale werkuren (dus de niet overuren) ook twintig uur per maand afgeven. Wegens "bezuinigingen"
Mijn beide ouders zijn dit jaar hun baan kwijt geraakt dus ja, ik 'voel' het wel.
Het bedrijf waar ik werk gaat reorganiseren. We moeten allemaal opnieuw solliciteren op onze baan. Er moet zeker 50 man eruit. Dus hopen dat ik begin volgend jaar nog een baan heb.
Ik was ook werkzaam in de GGZ en ben wegbezuinigd ik merk er dus zeker wat van en ook in mijn vrienden en familie kring.
Ik merk er echt helemaal niks van, behalve veel stemmingmakerij in de media.
Nee, hier merk ik er vrij weinig van. Ik heb meer werk dan ooit en verdien meer dan ooit. Van de bezuinigen op het onderwijs (student) heb ik geen last en zal ik ook geen last van krijgen omdat ik bijna afstudeer. In mijn omgeving ook geen ''slachtoffers'' van de crisis.

Ben wel benieuwd hoe het straks gaat als ik opzoek moet naar een fulltime baan.
bij mij op mijn werk merk ik het. alle inhuurkrachten zijn er uit gewerkt. daarnaast zijn er op een minder leuke manier ook vaste krachten weg gegaan, een creatieve manier van wegsnijden van vaste lasten zonder officiele ontslagrondes. ik merk ook dat er minder projecten zijn (minder verkoop) dus het bedrijf moet wel. als het nog veel langer zo door gaat dan komen die ontslagrondes ongetwijfeld en ben ik ook bang voor mijn baan. maar komende maanden zit ik nog goed.

mijn man is niet bang om zijn baan te verliezen, en in mijn kennissenkring en familie zijn er gelukkig ook weinig problemen. alleen bij ZZP-ers gaat het soms niet zo goed.

in mijn portemonnee merk ik wel dat er minder kan met hetzelfde inkomen. ik let ook wel op dat we goed doorsparen om een redelijke buffer te creeren. neemt niet weg dat ik gewoon zoals altijd sinterklaas ga vieren met veel kado's, en we gewoon zoals altijd in de zomer lekker op vakantie gaan.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik heb net een vast contract gekregen, maar ik ga er eigenlijk van uit, dat wij als organisatie over 2 jaar zijn wegbezuinigd door de overheid..

Mijn ex is een jaar geleden ook weg bezuinigd. (inmiddels weer aan het werk)

Toevallig laatst ook met een goede vriend over gehad, hij riep de afgelopen jaren 'wat nou crisis' maar begint nu ook in zijn zaak/sector te merken dat mensen meer moeite hebben met betalen, duurdere opdrachten langer uistellen. Hij organiseerde een paar jaar terug ook evenementen, en daar ging toen veel geld in, grote opdrachtgevers, maar nu ontvangt hij nooit meer opdrachten. Die branche ligt echt op z'n gat.

Die vriend is zowieso zijn inkomsten de laatste jaren al uit meer andere bronnen aan het halen, dit heeft vooral te maken met dat hij zijn bedrijf binnenkort de deur uit wil gooien, maar dat hij nu echt begint de merken dat die inkomsten achter uit gaan zorgt ervoor dat hij het wel sneller de boel afbouwt.
Ik ben mijn werk 2 jaar geleden al kwijt geraakt. Heb tussentijds tijdelijk ergens gewerkt en ben nu al weer een tijdje zonder werk. Mijn broer merkt het als ZZP'er ook.
Mijn lief heeft veel minder werk dan voorheen, maar dat is al sinds de eerste recessie van 2009, en hij heeft (met wat moeite) wel een bijbaantje kunnen vinden om dat aan te vullen.

Zelf heb ik meer werk dan ooit (we zijn beide ZZPer) maar ik weet dat mijn sector zwaar getroffen gaat worden door de bezuinigingen, alleen komt die klap pas in 2013. Ik maak me daar wel zorgen over, maar niet genoeg om hals over kop werk te gaan zoeken in een andere sector. Ik investeer wel alvast in klussen en netwerk in een commercielere richting in mijn sector.

Verder geen werkelozen in mijn omgeving, wel weet ik dat bijvoorbeeld mijn vader een smak geld is kwijtgeraakt aan beleggingsspaarrekeningen en dat soort spul, maar hij hoeft zich nog steeds geen zorgen te maken.
Als ze met die onzalige euro doorgaan dan zal het niet lang meer goed gaan. We worden dan het eigendom van China en/of de banken en die gaan de zweep erover leggen.

Persoonlijk merk ik nog niks van de crisis wat de inkomsten betreft. Maar ik heb geen zin meer om te spenderen, daarom doe ik het met wat ik nog heb. Ik zou een nieuwe computer moeten kopen want deze werkt niet goed meer maar ik wou hem toch maar liever helemaal opmaken.
Ik raak mijn baan kwijt en bij manlief moet er 70% uit....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven