Wie merkt er al iets van de crisis?
vrijdag 18 november 2011 om 20:02
Nav een topic op actueel vroeg ik me dit af. De een klaagt over een slechte economie en houdt de hand op de knip, de ander geeft het nog goed uit.
Welke gevolgen merk jij van de crisis? Ben je je baan kwijtgeraakt, iemand in je omgeving? Of is er voor jou niets veranderd en leef je zoals je altijd al hebt gedaan? Ben je bang voor wat komen gaat of niet? Denk je dat het allemaal zal loslopen?
Ik zelf merk gelukkig nog niets van de crisis.
Ook in mijn omgeving is er niemand die zonder
werk zit, zowel vrienden als familie of kennissen.
Ergens maak ik me ook niet echt druk om de crisis. Ik heb het idee dat het aan mij voorbij gaat. Is dit naïef om te denken en zijn er meer met die insteek?
Welke gevolgen merk jij van de crisis? Ben je je baan kwijtgeraakt, iemand in je omgeving? Of is er voor jou niets veranderd en leef je zoals je altijd al hebt gedaan? Ben je bang voor wat komen gaat of niet? Denk je dat het allemaal zal loslopen?
Ik zelf merk gelukkig nog niets van de crisis.
Ook in mijn omgeving is er niemand die zonder
werk zit, zowel vrienden als familie of kennissen.
Ergens maak ik me ook niet echt druk om de crisis. Ik heb het idee dat het aan mij voorbij gaat. Is dit naïef om te denken en zijn er meer met die insteek?
maandag 21 november 2011 om 12:54
Ik merk het in mijn werk; door bezuinigingen moeten er mensen uit. Wel via natuurlijk verloop en beeindiging van inhuurcontracten, dus geen gedwongen ontslagen. Ik zit dus veilig. Wel merk ik het ook met projecten, die zijn er een stuk minder. Verder zijn er een paar vrienden ontslagen, maar zij hebben weer werk gevonden.
maandag 21 november 2011 om 17:12
Ik (student) merk het echt wel ja. De meeste van mijn uren op het werk (overheid) worden wegbezuinigd(zit ook vast aan een contract waardoor ik niet zomaar iets anders kan zoeken, lang verhaal), de langstudeerboete komt eraan dus wat minder studeren(uitspreiden over langere tijd) en meer werken zit er ook niet in. En de kosten lopen steeds meer op. Op dit moment ga ik dus ook maar gewoon niet naar de tandarts en huisarts. Want ik kan het niet betalen.
maandag 21 november 2011 om 17:47
Ik merk er ook niet echt iets van. Hoewel, we hebben een paar jaar geleden geprobeerd een huis te verkopen wat niet is gelukt. Daarop hebben we besloten het te gaan verhuren, binnen 2 weken hadden we huurders gevonden via een makelaar. Ik ben meer gaan werken en onze vaste lasten zijn gedaald (lagere woonlasten huurwoning, gas, elektra en water zijn all-in, geen auto meer nodig enz).
Ik werk in een restaurant en ook daar merk ik niets van de crisis. Sinds we open zijn (nu ruim een half jaar) is er nog niet één weekend geweest dat we niet vol zaten. Man en ik hebben beiden een jaarcontract maar de 'grote baas' durft toch nooit iemand te ontslaan we zijn nu bezig om de zaak over te gaan nemen.
Verder wonen we boven de zaak en doordat we voornamelijk in de avond werken hebben we geen (of nauwelijks) opvang voor mijn zoontje nodig.
Daar waar iedereen maar moeilijk aan het werk kan komen kunnen wij maar moeilijk aan (goed) personeel komen lijkt het wel...
Ik werk in een restaurant en ook daar merk ik niets van de crisis. Sinds we open zijn (nu ruim een half jaar) is er nog niet één weekend geweest dat we niet vol zaten. Man en ik hebben beiden een jaarcontract maar de 'grote baas' durft toch nooit iemand te ontslaan we zijn nu bezig om de zaak over te gaan nemen.
Verder wonen we boven de zaak en doordat we voornamelijk in de avond werken hebben we geen (of nauwelijks) opvang voor mijn zoontje nodig.
Daar waar iedereen maar moeilijk aan het werk kan komen kunnen wij maar moeilijk aan (goed) personeel komen lijkt het wel...
dinsdag 22 november 2011 om 06:54
Er wordt zo enorm veel 'wegbezuinigd' aan banen door de overheid.... ( Denk aan bijv die gezinscoach in de aflevering van Zembla over arme gezinnen, zo gaat er nog veel meer op de schop).
Dat LIJKEN bezuinigingen, maar hoeveel van die mensen komen in de WW/ WWB en komen daar mss niet meer uit?
Momenteel zit ik in de WWB omdat het slecht gaat met mijn chronische ziekte, maar als het weer beter gaat zou ik echt niet weten waar te solliciteren! In een paar jaar tijd is de branche waarin ik werkte/ opgeleid ben compleet verdwenen. Alle bedrijfjes zijn na een periode van enorme bloei en groei failliet gegaan. De tak is wegbezuinigd door de overheid.
Dus... zijn bezuinigingen wel ECHT bezuinigingen of gewoon verplaatsen van het probleem?
Dat LIJKEN bezuinigingen, maar hoeveel van die mensen komen in de WW/ WWB en komen daar mss niet meer uit?
Momenteel zit ik in de WWB omdat het slecht gaat met mijn chronische ziekte, maar als het weer beter gaat zou ik echt niet weten waar te solliciteren! In een paar jaar tijd is de branche waarin ik werkte/ opgeleid ben compleet verdwenen. Alle bedrijfjes zijn na een periode van enorme bloei en groei failliet gegaan. De tak is wegbezuinigd door de overheid.
Dus... zijn bezuinigingen wel ECHT bezuinigingen of gewoon verplaatsen van het probleem?
dinsdag 22 november 2011 om 11:36
dinsdag 22 november 2011 om 16:58
Mijn ouders zijn vorig jaar hun baan kwijtgeraakt en ik zelf ook. Meer mensen in omgeving die hetzelfde hebben meegemaakt. Ondertussen ben ik zelf bezig met het opzetten van een eigen bedrijf, zit alweer een paar maanden zonder werk (maar nu zoek ik ook even niet meer) en mijn ouders hebben weer werk gevonden maar nu kan mijn vader niet langer meer blijven. Heel rot voor hem, het is niet makkelijk zoeken als je in de 50 bent en het levert veel stress op.
dinsdag 22 november 2011 om 20:08
Ik merk niets van de crisis, werk als zelfstandige en kan als ik zou willen 24/7 werken en moet regelmatig "nee" zeggen tegen aanvragen en opdrachten. En wordt daarnaast nog regelmatig benaderd door ex-werkgevers (uit een hele andere branche dan ik nu werk) voor klussen en vaste banen.
Man heeft een vaste baan die ondanks de crisis een hogere omzet dan ooit heeft gedraaid en het personeel hiervan laat meeprofiteren door dit jaar een dubbele bonus (2 maandsalarissen) naast de eindejaarsuitkering (13e maand) uit te keren. Ik stond echt perplex toen man gisteren met dit nieuws thuiskwam.
Naast vaste baan heeft man nog een eigen bedrijf met een alsmaar stijgende omzet. Verbaas me hier soms over omdat het product wat hij verkoopt een luxe product is, waar ik zelf als eerste op zou bezuinigen of de aankoop nog even zou uitstellen tot het financieel weer wat beter zou gaan.
Ik ken verder ook eigenlijk niemand in mijn omgeving die baan is kwijtgeraakt. Zie wel dat huizen van vrienden niet verkocht worden.
Wij leven eigenlijk gewoon door zoals we altijd gedaan hebben, maar realiseer me heel goed dat morgen alles anders kan zijn. Je weet nooit hoe het loopt.
Man heeft een vaste baan die ondanks de crisis een hogere omzet dan ooit heeft gedraaid en het personeel hiervan laat meeprofiteren door dit jaar een dubbele bonus (2 maandsalarissen) naast de eindejaarsuitkering (13e maand) uit te keren. Ik stond echt perplex toen man gisteren met dit nieuws thuiskwam.
Naast vaste baan heeft man nog een eigen bedrijf met een alsmaar stijgende omzet. Verbaas me hier soms over omdat het product wat hij verkoopt een luxe product is, waar ik zelf als eerste op zou bezuinigen of de aankoop nog even zou uitstellen tot het financieel weer wat beter zou gaan.
Ik ken verder ook eigenlijk niemand in mijn omgeving die baan is kwijtgeraakt. Zie wel dat huizen van vrienden niet verkocht worden.
Wij leven eigenlijk gewoon door zoals we altijd gedaan hebben, maar realiseer me heel goed dat morgen alles anders kan zijn. Je weet nooit hoe het loopt.
woensdag 23 november 2011 om 07:36
Misschien dezelfde vraag nog eens stellen in april 2012: wanneer iedereen de eindejaarsuitkering op heeft, de ziektekostenverzekering pp nog eens 40 euro duurder geworden is, de kindertoeslagen per maand echt tegen vallen en na het eerste kwartaal blijkt dat er toch een nieuwe ontslagronde moet plaatsvinden ivm te weinig omzet...
Ja ik merk het wel: blijf in een jaarcontract 'hangen', terwijl me bij aanname anderhalf jaar geleden gezegd is dat na een jaar een vast contract zou volgen (kan men niet waarmaken door reorganisatie); nu we een (kleine) auto hebben, merk ik ook de forse extra kosten; we kopen niet veel extra's terwijl ons inkomen samen boven modaal is en we niet duur wonen...
We bezuinigen daarentegen niet op eten en we sparen wel.
Ik ben echter nogmaals wel benieuwd hoe 2012 eruit gaat zien...
Ja ik merk het wel: blijf in een jaarcontract 'hangen', terwijl me bij aanname anderhalf jaar geleden gezegd is dat na een jaar een vast contract zou volgen (kan men niet waarmaken door reorganisatie); nu we een (kleine) auto hebben, merk ik ook de forse extra kosten; we kopen niet veel extra's terwijl ons inkomen samen boven modaal is en we niet duur wonen...
We bezuinigen daarentegen niet op eten en we sparen wel.
Ik ben echter nogmaals wel benieuwd hoe 2012 eruit gaat zien...
Only dead fish go with the flow
woensdag 23 november 2011 om 09:00
Wij gooien bijna alla aanvullende verzekeringen er uit en dan nog betalen we bijna evenveel ziektekostenpremie als vorig jaar. Terwijl we met een behoorlijke collectiviteitskorting bij één van de goedkoopste zitten. En het wettelijk eigen risco gaat van 170 naar 220 euro.
Kinderopvang uurprijs omhoog. Toeslag naar beneden.
Kinderopvang uurprijs omhoog. Toeslag naar beneden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
woensdag 23 november 2011 om 11:53
Wij merken er behoorlijk wat van. Heb kinderen, ben student en werknemer dus voel het op alle vlakken qua bezuinigingen. Bij mijn man worden alle krachten die geen vast contract hebben eruit gegooid. Mijn broer heeft een half jaar gedaan om een nieuwe baan te vinden na faillissement van zijn oude werkgever. Mijn zwager een jaar, voor de simpelste baantjes was hij te hoog opgeleid, en voor de rest waren er 100 sollicitanten voor 1 baan dus dat schiet ook weinig op. Mijn man merkt het in zijn loon, verdient weinig en kan niet omhoog wegens bezuinigingen. Zou een opleiding mogen volgen via zijn werk paar jaar terug maar mag ook niet meer, alweer wegens bezuinigingen.
Over een hypotheek krijgen maar niet te spreken, vorig jaar konden we het nog wel krijgen. Ons gezamenlijk bruto inkomen is omhoog gegaan en nu kunnen we een bedrag krijgen waar we niks fatsoenlijks van kunnen kopen.
Dus merken wij het? Ja, behoorlijk
Over een hypotheek krijgen maar niet te spreken, vorig jaar konden we het nog wel krijgen. Ons gezamenlijk bruto inkomen is omhoog gegaan en nu kunnen we een bedrag krijgen waar we niks fatsoenlijks van kunnen kopen.
Dus merken wij het? Ja, behoorlijk
woensdag 23 november 2011 om 15:05
Mijn maandpremie is ook 4 euro gestegen, eigen risico idd van 170 naar 220 euro. Verder wil ik mn tandartsverz. een stap uitbreiden dus dat kost ook ongev. 10 euro extra p maand. Dus bij mij gaat het zo'n 14 euo omhoog volgend jaar.
Verder merk ik weinig van de crisis. Heb een baan voor 40 uur per week en woon nog thuis.
Verder merk ik weinig van de crisis. Heb een baan voor 40 uur per week en woon nog thuis.
woensdag 23 november 2011 om 15:07
Ik ben begin dit jaar wegbezuinigd (inburgering), maar heb gelukkig na 6 maanden weer werk gevonden (en nog leuker werk ook). Maar mijn contract is maar voor 6 maanden met daarna een verlenging tot eind 2012 omdat er daarna wegens nieuwe subsidies niets zeker is.
Mijn vriend is verplicht gedetacheerd omdat er anders geen werk meer voor hem was, met veel reistijd tot gevolg. En dit is maar voor 2 maanden, daarna is het weer onzeker.
En tenslotte is mijn moeder ontslagen op 59-jarige leeftijd en komt met geen mogelijkheid meer aan het werk.
Die crisis merk ik dus wel ja.
Ik heb ook het idee dat alles duurder is geworden want het lukt me steeds moeilijker om te sparen. En dat terwijl ik bijna al mijn spaargeld heb moeten gebruiken voor de vaste lasten toen ik nog werkloos was. Voelt niet prettig.
Mijn vriend is verplicht gedetacheerd omdat er anders geen werk meer voor hem was, met veel reistijd tot gevolg. En dit is maar voor 2 maanden, daarna is het weer onzeker.
En tenslotte is mijn moeder ontslagen op 59-jarige leeftijd en komt met geen mogelijkheid meer aan het werk.
Die crisis merk ik dus wel ja.
Ik heb ook het idee dat alles duurder is geworden want het lukt me steeds moeilijker om te sparen. En dat terwijl ik bijna al mijn spaargeld heb moeten gebruiken voor de vaste lasten toen ik nog werkloos was. Voelt niet prettig.

zondag 27 november 2011 om 09:31
quote:Ruza schreef op 23 november 2011 @ 14:57: pfieuw. net een brief van verzekeraarT binnen. 2 euro per maand meer wordt het.
Hier 17 euro meer t.o.v. vorig jaar. Dat valt gelukkig weer wat mee.
Bij bezuinigingen dossier, die ik een maand geleden las, werd er geschreven dat het kan oplopen tot 40 euro extra per maand.
Het ligt er denk ik echt aan wat je aanvullend verzekerd hebt. Ik heb aanvullend + tandpolis. Dat zorgt bij min verzekering voor ruim 40 euro extra t.o.v. de basispremie.
17 euro per maand is trouwens nog altijd ruim 200 euro per jaar. Vind ik niet weinig hoor. En ik heb ook gehoord (maar moet ik zelf in de voorwaarden nog goed doorlezen) dat je zelfs bij aanvullende verzekering dus niet alles vergoed krijgt. Bij tandartsfacturen, die ik naar mijn verzekeraar opstuur, krijg ik voor sommige ingrepen nu al max 80% vergoed. Ik ben benieuwd hoe dat zit met de nieuwe voorwaarden 2012....
De energie kosten gaan jaarlijks ook omhoog en ik moet nog afwachten wat mijn beoordeling dit jaar is en of ik per maand wat erbij krijg. Ik merk dat in alles bezuinigd wordt qua inkomsten, terwijl de uitgaven meer worden.
Bij bezuinigingen dossier, die ik een maand geleden las, werd er geschreven dat het kan oplopen tot 40 euro extra per maand.
Het ligt er denk ik echt aan wat je aanvullend verzekerd hebt. Ik heb aanvullend + tandpolis. Dat zorgt bij min verzekering voor ruim 40 euro extra t.o.v. de basispremie.
17 euro per maand is trouwens nog altijd ruim 200 euro per jaar. Vind ik niet weinig hoor. En ik heb ook gehoord (maar moet ik zelf in de voorwaarden nog goed doorlezen) dat je zelfs bij aanvullende verzekering dus niet alles vergoed krijgt. Bij tandartsfacturen, die ik naar mijn verzekeraar opstuur, krijg ik voor sommige ingrepen nu al max 80% vergoed. Ik ben benieuwd hoe dat zit met de nieuwe voorwaarden 2012....
De energie kosten gaan jaarlijks ook omhoog en ik moet nog afwachten wat mijn beoordeling dit jaar is en of ik per maand wat erbij krijg. Ik merk dat in alles bezuinigd wordt qua inkomsten, terwijl de uitgaven meer worden.
Only dead fish go with the flow

zondag 27 november 2011 om 12:21
quote:Dreamglasses schreef op 27 november 2011 @ 09:31:
[...]
Bij ons was het 24 euro per maand meer, per persoon. We hebben op Independer gekeken naar een goedkopere verzekering en we hebben kritisch gekeken naar de aanvullende verzekering. Nu gaan we een paar euro meer betalen. Maar in 2013 moet mijn spiraaltje worden vervangen, dus zal ik toch weer aan de aanvullende verzekering moeten.
[...]
Bij ons was het 24 euro per maand meer, per persoon. We hebben op Independer gekeken naar een goedkopere verzekering en we hebben kritisch gekeken naar de aanvullende verzekering. Nu gaan we een paar euro meer betalen. Maar in 2013 moet mijn spiraaltje worden vervangen, dus zal ik toch weer aan de aanvullende verzekering moeten.