Werk & Studie alle pijlers

WW na interimcontract?

17-11-2011 17:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het solliciteren voor mijn droombaan. Maar wat ik me ineens afvroeg;

De werkgever wil een nieuwe werknemer eerst een half jaar ad interim laten werken via een werving- en selectiebureau, dus zeg maar op uitzendbasis. Als een soort van verlengde proeftijd. Als ze na dat half jaar tevreden zijn, treedt de werknemer direct in dienst en krijgt gelijk een vast contract.

In eerste instantie dacht ik; prima, ik kan er helemaal inkomen dat 1 of 2 maanden proeftijd te kort is om te zien of iemand goed past en daarna een vast contract is natuurlijk ook fijn.

Maarr; ik vroeg me net af; stel, ik krijg de baan en word na het eerste half jaar niet geschikt bevonden. Heb ik dan wel recht op WW?

Ik heb echt geen zin om risico te lopen aangezien ik begin dit jaar al werkloos was en ik nu wel werk heb. Het is ook nog eens dichtbij en goed betaald en ik hoef hier niet weg. Ik krijg ws juni volgend jaar ook een vast contract hier. Ik zou de sprong dus puur maken omdat het mijn droombaan is
Waarom zou je geen ww krijgen? Als jij aan de wekeneis voldoet dan zie ik het probleem niet. Heb je al op de site van het uwv gekeken? Daar staan alle voorwaarden duidelijk uitgelegd.
Als je gewoon in dienst komt als werknemer bij dat wervingsbureau ben je verzekerd voor de ww. Als je er dan vervolgens niets aan kan doen dat ze het contract vervolgens niet verlengen dan krijg je ook gewoon ww. Dus het moet niet verwijtbaar zijn dat het contract na afloop stopt.
maar wat is 'niet verwijtbaar'?

Je zou ook kunnen zeggen als werkgever; ze heeft kwalitatief niet voldoende werk geleverd en dat is wel verwijtbaar....

Pff, zo vaag altijd dit soort zaken.
Begrijp ik het goed dat jou een halfjaar contract wordt aangeboden? Dan is het toch een einde van rechtswege als dat niet verlengd wordt. De reden doet er bij deze vorm van beëindiging niet toe voor de ww. Het stuit hier dus niet op af.

Overigens is een disfunctioneren geen verwijtbaarheid. Dat is alleen een dringende reden (gangbare redenen voor ontslag op staande voet, kun je je vast wel iets bij voorstellen) en als je zelf ontslag neemt.

Ik hoop dat je gerustgesteld bent! Zou er gewoon voor gaan!
Idd, als je als werknemer in dienst treedt, behoud je recht op ww. Of dat bij de werkgever of in eerste instantie bij een bureau is, maakt dan niet uit.

Het wordt anders als je niet als werknemer in dienst treedt, maar de klus als ZZPer - al dan niet via een bureau - aanneemt. Dan bouw je geen ww-recht op.

Bij een dienstverband voor bepaalde tijd maakt de reden van beeindiging niet uit. Wordt je er om goede redenen die aan jou verwijtbaar zijn eerder uitgegooid, dan heb je wel een probleem.
Overigens kun je alleen ww krijgen als je ouder bent dan 27. Als je jonger bent dan gaat het om wij (toch? iets met klop en klepel)
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 november 2011 @ 18:07:

Overigens kun je alleen ww krijgen als je ouder bent dan 27. Als je jonger bent dan gaat het om wij (toch? iets met klop en klepel)Dat is de WWB, de Bijstand. WW krijg je gewoonlijk na zes maanden, in ieder geval voor drie maand basisWW en dan wordt nog naar je gewerkte jaren gekeken voor de rest, waar vervolgens die drie maand weer vanaf gaat.
Hoe kom je daar nou in vredesnaam bij?

WW bouw je op aan de hand van de jaren die je werkt. De WIJ hangt samen met de WWB en is bot gezegd bijstand en heeft geen klap te doen met je werk en recht op ww mocht je je baan kwijtraken.
@Flowerbombje: ik zal de volgende keer klok en klepel ondertitelen in: "ik weet niet precies hoe het zit, maar was hier niet ook iets mee".

Nu ik de uitleg van eefje lees ben ik verbaasd dat ik zo kon denken, is natuurlijk wel logisch dat je gewoon ww rechten opbouwt als je maar werkt, maar ik zit duidelijk in mijn pre-diner dip dus ik vergeef mezelf.
Hallo to, laatst soortgelijke situatie gehad. Heb je nu een vast contract of ook tijdelijk? Als het vast is en je geeft dat op, dan is het voor de ww el belangrijk dat je een contract krijgt voor een half jaar net een intentieverklaring voor vervolg. Heb je dit niet dan ben je wel verwijtbaar omdat je vast contract opgeeft voor niet eens een jaarcontract. Zo is het mij in elk geval destijds verteld door jurist.
Kaaaaaaaatje: er is wel even sprake van geweest dat inderdaad ook de WW onder de 27 afgeschaft zou worden, maar dat plan is snel van tafel gegaan. Zou ook lekker zijn: Gewerkt van je 21e tot 26e, baan kwijt: geen WW. Op je 27e halfjaar gewerkt, 3 maanden WW. Hoezo krom? Maar gelukkig is dat plan dus niet doorgegaan.
@didietje

Dat klopt niet helemaal. Als je goede redenen hebt om van baan te veranderen (bijv omdat je veel meer gaat verdienen, omdat je je kunt ontwillen, omdat het dichter bij huis is, enz) dan is dat algemeen geaccepteerd. Je mag geen vast contract inleveren voor een overeenkomst van bijv 2 of 3 maanden, maar 6 maanden is prima omdat 6 maanden door veel bedrijven als 'standaard' wordt aangehouden.
Beste Cosmopolitan2208,

Na de aanvraag van een WW-uitkering kijkt UWV of je verwijtbaar werkloos bent.

Je bent verwijtbaar werkloos in deze gevallen:

- Ontslag om een dringende reden (bijvoorbeeld diefstal)

- Als je zelf je baan opzegt zonder een dringende noodzaak

Vindt je werkgever dat je niet geschikt bent voor je functie/werk en biedt hij je geen nieuw contract aan ?

Je bent dan niet verwijtbaar werkloos.

Je WW-uitkering zal dus niet om deze reden worden afgewezen.

Je moet vanzelfsprekend wel voldoen aan de voorwaarden die gelden voor een WW-uitkering.

Met vriendelijke groet,

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven