wanneer naar de dietist?

21-11-2011 22:09 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ons kind (3,5) eet al 1,5 jaar geen hap groente. Aardappelen gaan er kokhalzend in. Hij wil ook geen hapje proeven, begint al te krijsen als we een stukje wortel aan zijn vork doen. We scheppen wel trouw elke avond groente, vlees en aardappel op zijn bord en hij mag dan eerst een stukje vlees (=lekker) en daarna vlees afgewisseld met hapjes aardappel (met appelmoes) maar de groente blijft onaangeroerd. Alles al geprobeerd, niet pushen, wel pushen, prakken, pureren maar bij alle pogingen eindigt het in een groot drama. Hij is wel gek op patat en gefrituurd spul maar dat willen we niet te vaak eten. Hij eet wel fruit. Bij pasta en pizza krijgt hij standaard een krentenbol met kaas en een stuk fruit.

We vragen ons af of en wanneer we een dietist moeten inschakelen voor dit probleem.

O ja, en het gaat NIET vanzelf over!! (wat mensen in onze omgeving sussend zeggen)
Let's have tea...
Zelf moeder van 3 jarige peuter en dietist. Weet hoe moeilijk dit is én hoe sterk zijn eigen wil mee speelt. Evaring leert dat hoe meer aandacht je aan wel/ niet eten geeft hoe lastiger het wordt.

Maar je wilt ook dat hij eet... Mijn advies: probeer er zelf ontspannen mee om te gaan en ga in op zaken die hij leuk vindt/ goed kan bij het eten. Bij mij werkte het goed om zelf groente/aardappelen/ vlees op te laten scheppen uit aparte voor hem bestemde bakjes. Zo heeft hij zelf invloed op wat hij eet. Succes!
quote:Jorina schreef op 21 november 2011 @ 22:29:

[...]

Zal ongetwijfeld bij veel mensen werken, maar ten eerste zijn de gekookte groente bij ons niet draderig, zompig, of papperig, en ten tweede eet zoon groente ook niet rauw. Sterker nog, de aversie tegen rauwe groente is nog groter dan die tegen gekookte

Waarom zou je je groenten nog koken als ze daar zompig en papperig van worden? Apart stukje..

Ik kook groenten inderdaad ook niet tot smurrie, maar stoom ze, niet al te lang.

Vind ik zelf veel lekkerder dan de meeste rauwe groenten en dat vinden mijn kinderen ook. Ze willen best proeven, maar houden het bij rauwe groenten altijd bij dat proeven, vinden het niet echt lekker.
quote:janine82 schreef op 21 november 2011 @ 22:09:

Bij pasta en pizza krijgt hij standaard een krentenbol met kaas en een stuk fruit.

Waarom geef je je kind alleen maar aardappels, vlees en groente? Juist met pasta en pizza (zelfgemaakt) kun je veel variëren, en kun je ook veel groenten verwerken. Desnoods een saus maken, staafmixer erin, en er blijft altijd wel wat aan de pasta plakken.
Zoon neemt hier éénmalig een likje, om vrijwel direct tot het besluit te komen dat dat écht niet lekker kán zijn
quote:tieger schreef op 21 november 2011 @ 22:40:

[...]

Waarom geef je je kind alleen maar aardappels, vlees en groente? Juist met pasta en pizza (zelfgemaakt) kun je veel variëren, en kun je ook veel groenten verwerken. Desnoods een saus maken, staafmixer erin, en er blijft altijd wel wat aan de pasta plakken.Ik heb zomaar het vermoeden dat de groente in de pasta en op de pizza het probleem is. Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk...
Je zal vast alles al geprobeerd hebben, maar mijn zoontje van 2,5 begon ook een half jaar geleden met het niet meer 'lusten' van groenten. Ik heb toen besloten hem meer te betrekken bij het eten. We gaan samen naar de supermarkt, en hij mag, als ik pasta/couscous/rijst/aardappeltjes heb gekozen, groenten uitkiezen. Hij vond dit van begin af aan super leuk! Daarna samen koken (vooral hij kijken).

Het is alsnog wel voorgekomen dat hij de groenten dan alsnog niet wilde eten, maar dat was geen probleem. Ik besteedde er geen aandacht aan, maar zette het gewoon de volgende dag weer op tafel. En anders de volgende dag weer. Hij heeft dit wel eens anderhalve week volgehouden. Ik maak er dan maar een wedstrijdje van 'ik hou het langer vol!'. En als hij het dan wel at, zei ik er niks over en kwam de volgende dag weer wat anders wat hij weer zelf mocht uitkiezen.

Ik besteed(de) er super veel aandacht aan, maar naar hem eigenlijk geen. Groenten zijn normaal, dus ik wilde er niet hoog of laag om springen. Nu eet hij eigenlijk alles weer (zelfs olijven en snotterige groenten ), maar het heeft wel een half jaartje geduurd. Misschien kan je er wat mee?
er staan hier idd een paar goede tips tussen, die zou ik iig eerder proberen dan naar een dietiste te gaan. ik ben ook geen fan van groentes en ik weet nog dat mn moeder vroeger (toen ik n klein meisje was) aan de dokter vroeg of t wel normaal was dat ik weinig groentes at en of er geen andere stappen moesten worden genomen? de dokter antwoordde dat het normaal is dat sommige kinderen minder van groentes houden dan andere kinderen en dat ik er wss wel over heen zou groeien. nou had mn moeder ook een goed systeem en dat was; van de groente moest ik minimaal 1 hap eten en als ik t echt niet lekker vond dan hoefde ik de rest niet op te eten. dat was een fijn systeem omdat je dan niet onder druk wordt gezet en het eten leuk blijft. nu, 20 jaar verder, lust ik veel meer groenten dan vroeger maar er blijven groenten bij die ik echt niet lust/ lekker vind.

dus ik denk dat het belangrijkst is dat je je kind niet teveel onder druk zet, maar wel uitlegt waarom het belangrijk is om bepaalde dingen te eten.
Mijn jongste van 16mnd lust ook absoluut geen groente, behalve broccoli en rode bieten, in tegenoverstelling tot mijn oudste van 3,5 die makkelijk zo'n half kilo groente en fruit per dag naar binnen werkt. Wat ik doe is groente onzichtbaar maken: ik verwerk ze in sapjes (bvb appel/wortel), pannenkoeken (met pompoen en kaneel, een heerlijk antiliaans recept!), soepjes met vlees en groente (gepureerd) eet hij ook af en toe... Ik zou het iig niet forseren, kost je alleen energie, en het resultaat is vaak negatief
En als hij 3,5 is kun je natuurlijk ook mooie verhalwn verzinnen, supermandrank etc
Hier hetzelfde gehad. Eten is een strijd die kinderen goed kunnen voeren .... Dochter heeft het ooit 2 weken volgehouden NIETS te eten s'avonds . Omdat ik had ingevoerd dat groente eerst moesten en daarna de rest. Deden ze op kdv ook en dat werkte goed. Thuis een stuk minder maar doorzetten heeft geholpen. Zi is nu 6 en eet vele soorten groente....
@Neele, mijn jongste eet 's avonds ook niets. Nooit dus. Op zijn vlees na dan. Maar aardappels en groenten raakt hij niet aan, mogen niet eens op zijn bord liggen.

Alleen friet, pizza en soep gaan er gretig in. En van rijst- en pastagerechten neemt hij wel een paar happen.

Gelukkig houdt hij wel van appel, banaan, rauwe komkommer en paprika.

Wat ik echt alleen als tip kan geven: NOOIT pushen. Dat werkt echt averechts. Het eten gezellig maken. En de ene dag werkt dit en de andere dat. Maar er echt geen strijd van maken. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is. (Mijn jongste heeft een klein half jaar sondevoeding gehad omdat hij helemaal weigerde te eten en te drinken.)
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Hoi ,

mijn jongste is ondertussen 8 en eet heel weinig groente en nooit fruit.

Ik heb ondertussen gelukkig een paar recepten die werken .

We hebben alles geprobeerd van boos worden tot compleet negeren , samen koken (vindt ie leuk maar hij eet het niet op!)

Eigenlijk werkt compleet negeren wel in die zin dat het dan tenminste gezellig is aan tafel.

Maaaaarrrrrr , sinds een paar weken hangt er hier een zelfgemaakt stickerbord, 1 tm 100.

Elke keer als hij iets proeft wat hij niet durft (want volgens mij is het dat ) krijgt hij een sticker.

Bij 10 , 20 , 30 enz mag hij "iets", wat hij zelf (in overleg) mag verzinnen.

Bij 10 wilde hij een uurtje extra op de DS.

Bij 100 mag hij verzinnen waar we met z'n 4en naar toe gaan.

Een pretpark , dierentuin ofzo.

Ik heb hem laten beloven dat als hij iets lekker vind dit ook eerlijk zegt , dat waren nu 2 dingen , zoete aardappel en DRUIVEN!!!

MIjn kind die nooiooooooooit fruit at eet nu druiven!!!!

Positief zijn en zelf de controle houden (het kind bedoel ik) blijkt dus te werken!
Heb je al geprobeerd de groente te verstoppen? Dus zelf een tomatensaus maken waar je ook paprika, wortel, pompoen, ui, bleekselderij, courgette etc. en dus heel veel verse tomaten doorheen gooit en dan door de blender? Dit doe ik wel eens en deze saus gebruik ik als basis voor pasta en pizza etc. Bij pasta hoef je er alleen nog vlees doorheen te doen, als je dat wilt, en op een pizza kan dit ook prima. Als ik zelf een pizza maak met deze saus als bodembedekker, doe ik nog wel eens hele dunne sliertjes courgette erop, verstopt onder de kaas. Zo krijgen ze toch wat binnen.

Of inderdaad sapjes/smoothies maken met veel fruit en evt. verborgen groente. En misschien houdt jouw kind veel meer van rijst/pasta/ovenschotels dan van aardappels, groente, vlees. Ikzelf in ieder geval wel!

Ik kan me niet voorstellen dat een kind zijn hele leven geen groente zal eten. Dat zal toch ooit wel eens goed komen?
Ik had laatst bijvoorbeeld een ovenschotel van Jamie Oliver met macaroni, ham en kaas en daardoorheen heel fijn bloemkool. Daar zag en proefde je niks van, maar het zat er wel doorheen!
Mijn neefje is 6 en eet nu af en toe een sperzieboon, sinds een maand of twee. Vanaf ongeveer 1,5 heeft hij geen hap groente meer aangeraakt. Een heel enkele keer een gebakken aardappeltje of stukje gehaktbal (van oma), maar verder niks. Wel brood, melk en fruit en als het aan hem ligt snoep :-). Maar goed, wat ik wil zeggen: ik denk dat het uiteindelijk wél goedkomt. Maar dat kan best heel lang duren. Eet hij verder wel fruit, brood, ed?

Als je je zorgen maakt, bel je toch eens een diëtist, om te vragen of een bezoekje zin heeft? Ik zou toch proberen het zo te laten, je kan het er moeilijk in proppen; deze strijd verlies je toch. Maar ik snap je zorgen. Die heb ik ook wel eens als dochter van 2,5 weer eens niks eet.
Mijn oudste dochter at tot twee jaar alles, is toen acuut gestopt met warm eten., echt wel een paar jaar lang. Wel veel brood, fruit en yoghurt. We zijn blijven aanbieden en geleidelijk aan begon ze weer met aardappels en vlees en enkele soorten groentes. Ze is nu 11, eet geen vlees meer (dierenvriendje, bewust vegetariër geworden), groentes nog steeds vrij selectief en nog steeds heel veel brood (7 boterhammen per dag) , fruit en zuivel.

Ze sport op hoog niveau, is slank en gespierd en weinig ziek.

Het is moeilijk, maar probeer niet te veel te pushen, wel stimuleren. We gaven trouwens geen alternatief, dus geen brood ipv warm eten tijdens de maaltijd, wel wat royaler met de yoghurt. Nog trek, jammer dan, dan had je moeten eten.

Het komt vast wel weer goed. Als hij wat groter is en meer begrijpt kun je ook beter uitleggen waarom hij goed eten nodig heeft (anders kun je niet voetballen bijv., als hij voetbal leuk vind).

Dat kindje bij Derek had trouwens een autitische stoornis, (de vader is een chauffeur die ook bij ons bedrijf langs komt). Hij wilde niet eten omdat zijn ouders zich zorgen maakte hoe het verder moest als hij volwassen werd, niet eten betekende voor hem niet groot worden. Het gaat nog steeds goed, ze krijgen volgend jaar nog een tv-opname.
Ik heb hier een eigenwijze jongedame van 3.5 jaar die vertikt al meer dan 2 jaar alle groenten en fruit te eten. Aardappelen horen daar ook bij, tenzij opgebakken ;)

Tot haar derde heb ik haar af en toe nog eens potjes olvarit (puur fruit moesjes) laten lepelen. Met haar derde verjaardag ben ik daar mee gestopt, met het idee van: nu ben je al zo groot, nu kan je al echt fruitstukjes eten, jippie!

Werkte niet. Ik heb het geprobeerd te forceren, heb geprobeerd het er in te duwen, geprobeerd het te 'verstoppen', niets laten eten als ze niet eens 1 hapje wilde proeven, zelf laten koken, laten opscheppen....

Ben met dat alles gestaakt, ben alleen gek genoeg om dus elke dag groenten en fruit te presenteren om momenten dat wij thuis fruit eten / warm eten samen. Sinds afgelopen zomer 'tolereert' ze de groenten op haar bord en weet ze dat ze niet hoeft te gillen en dat ik niet boos wordt zolang ze het maar netjes laat liggen. Het is heel moeilijk om naast mij neer te leggen, maar voorlopig laat ik het hier maar bij.

Ik geef haar trouwens wel goede vitaminetabletten, ik heb nu iets nieuws gekregen van de apotheek met lsyine erin, dat zou eetlust opwekkend moeten werken. Nu maar hopen dat het ook lust om groenten/fruit te eten opwekt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven