Ski vakantie en hoogtevrees

22-11-2011 21:27 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik voor het eerst op ski vakantie geweest in Frankrijk en heb toen een hell moeten door maken met alleen al de heenreis door de bergen in het pikke donker, die nacht had ik ook alleen maar nachtmerries over dat het verkeerd zou gaan. De dag erna gaan skieen en ook daar ontdenkte ik zware hoogtevrees, ik bleef door zetten maar vond het allemaal wel eng. Die nacht dat ik ging slapen was het weer raak met mijn nachtmerries. Ik was zelfs helemaal uit mijn balans voor mijn gevoel als of ik gegeven moment niet meer wist of ik recht stond of niet.,. een heel apart gevoel. Ik moet wel zeggen dat dag 3 stukken beter ging, vooral na 3 wijntjes maar helaas moesten we toen alweer naar huis.

Nu vind ik skieen en wintersport dus helemaal te gek en wil ik echt graag weer heen maarja, hoogtevrees :(

Heeft iemand hier ervaring mee en of tips?
Of het skieeen opgeven of je hoogtevrees, lijkt me!
Ga naar een vlak gebied waar je kunt langlaufen.
Accepteren dat je hoogtevrees hebt en dus niet met alles en iedereen mee kan doen en verder zo goed mogelijk leren skiën. Hoe beter je skiet, hoe meer controle en waarschijnlijk minder angst. Ieder jaar neem ik weer les en het gaat steeds iets beter!
- Ga met de slaaptrein, gordijntjes dicht en lekker slapen

- Ga alleen in sleepliften

- Neem een hotel aan de piste zodat je niet met de skibus hoeft langs allerlei afgronden
Heb zelf vaak last van hoogtevrees. Vreemd genoeg niet bij het skiën en skieliften.
Sluit me aan bij oudzuid. Hoewel ik niet moet gaan nadenken als ik in de skilift zit. Wat helpt is dat je door de sneeuw bijna geen diepte meer ziet in de skilift. Het lijkt allemaal een stuk minder hoog. Niet naar beneden kijken helpt mij ook
Ligt er toch ook aan hoe smal/breed het skigebied is? Ik heb het op smalle paadjes, waar geen railingen zijn. Doe gewoon de brede pistes, dan is er niets aan de hand.

En tijdens de rit daar naar toe....iets anders doen. Neem je tablet mee en ga forummen.
Ik herken het en heb er na tig keer skiën nog steeds last van.Wat bij mij helpt, is verstand op nul en blik omhoog als ik in de lift stap. Ik ga dus ook altijd met m'n rug naar het dal zitten zodat ik de berg op kijk. Met skiën zelf heb ik er weinig last van omdat ik brede, relatief vlakke pistes pak. Als ik stil sta, slaat de paniek vaak toe, maar als ik dan eenmaal weer aan het skiën ben, dan ben ik gek genoeg alleen nog maar daar mee bezig.
Ik herken (deels) wat je zegt. Met het skiën zelf heb ik er geen last meer van, zolang ik niet een afgrond in kijk dan

Maar die liften.. Drama! Vooral de stoeltjeslift en de sleeplift.. Als er geen andere liften zijn probeer ik me er overheen te zetten met de gedachte dat ik die lift toch echt zal moeten gebruiken wil ik kunnen skiën.. Maar als het even kan pak ik de lift met die bankjes en kijk ik vooral niet naar beneden!
Some people aim at nothing in life and hit it with amazing accuracy..
Super bedankt voor de reacties! Ik ga het gewoon weer doen en mij zelf er overheen proberen te zetten! Ik ga morgen in ieder geval een dagje skieen in duitsland in een centrum, zo kan ik alvast wat oefenen!!
Heel herkenbaar hoor. Zit ook met klamme handjes in de auto als die haarspeldbochten naar boven (en weer naar beneden) genomen worden.

Ook met het skiën zelf was een drama. Vond het wel leuk voor mijn vriend om het ook te leren. Alles ging prima, het skiën had ik vrij snel onder de knie. Maar toen steeds een stuk hoger die berg op....steeds meer angst. Alleen het uit die lift stappen/springen op m'n skies, daar zag ik als een berg tegenop.

Heb het 4 jaar lang geprobeerd met skiklasjes en zelfs een privé-leraar, maar uiteindelijk na de zoveelste nachtmerrie en kotsneigingen, heb ik gezegd dat ik het hartstikke leuk vind om mee te gaan op wintersport, maar dat ik lekker met een goed boek in het appartment blijf. Mijn man skiet nu samen met zoon hele tochten en iedereen is happy.

Succes bezono....hopelijk krijg jij het ski-virus uiteindelijk toch te pakken en kom je over je angsten heen.
Vervelend probleem, vooral omdat je skiën zo geweldig vindt. Ik vind het niks en stoeltjesliften en gondels vind ik doodeng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven