Geld & Recht alle pijlers

nibud werkelooshiedsberekenaar

23-11-2011 09:39 36 berichten
https://service.nibud.nl/ ... r/Rekentool-Algemeen.aspx

Schrik niet van de uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou ik moeten schrikken. Het lijkt me logisch dat je minder inkomsten krijgt op het moment dat je werkeloos raakt. Dus nee, ik schrik er niet van.
Om heel eerlijk te zijn valt het me nog mee ook. Ik zou er 284 euro op achteruit gaan. en daar zou ik het ook nog mee kunnen redden zonder hele drastische veranderingen (ja minder kunnen sparen). Maar interessant om even te checken!
schrik me rot! scheelt maar 500 euro. zou toch minstens duizend moeten zijn (in onze situatie).
Het valt mij ook mee.

En ja, het wordt dan krapper, maar ook met dit berekende inkomen zal ik het wel redden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Gewoonsuz, dan heb je zeker een huurwoning en kinderen......
Ik ga er 867 euro per maand op achteruit, best veel.

Als ik de helft zou verdienen, een huur ipv een koophuis had en twee kinderen ipv nul, zouden idd zorg- huur en kinderopvangtoeslag stijgen op het moment dat ik werkloos word en zou het gat maar EUR 325 zijn. Gelukkig maar voor de kinderen, I suppose
Oh, sorry voor tikfout in topic.Kan hem helaas niet meer herstellen.
Ik ruim 500. Dat is meer dan ik had verwacht (sterker nog dat is veel meer dan ik had verwacht). Gelukkig heb ik een goede buffer en is de kans klein dat ik op dit moment ontslagen wordt.
Zouden er zo'n 750 euro per maand op achteruitgaan, best veel maar wel te doen in het geval dat.
Ik 405 euro.
Jottum!

Ik ga werkloos worden.

Ons netto inkomen is nu 417,- en als we een uitkering krijgen 1.452,-

Lang leve het ondernemerschap. Ik verdien nu geen reet om het salaris van het personeel te kunnen blijven betalen.

Maar daar kan ik dus beter mee ophouden en gewoon lekker van de staat gaan leven.

Bedankt RedBand! Zeer verhelderend.
Ik schrik er echt van.

Waar ben ik nu in godsnaam mee bezig?

Netto 1452 voor twee mensen vind ik veel geld. We doen het al een paar jaar op veeeeeel minder en ik lig 's nachts wakker omdat de loonbelasting weer betaald moet worden.

Weinig geld went. En we hebben toch geen tijd om het uit te geven. Maar allemachtig, de cijfers zo voor me zien...
quote:StabiloBoss schreef op 23 november 2011 @ 10:06:

Jottum!

Ik ga werkloos worden.

Lang leve het ondernemerschap. Ik verdien nu geen reet om het salaris van het personeel te kunnen blijven betalen.

Maar daar kan ik dus beter mee ophouden en gewoon lekker van de staat gaan leven.

Bedankt RedBand! Zeer verhelderend.

Dat is nou eenmaal het risico van ondernemer zijn, en ik neem aan dat je dat wist voor je er aan begon. Als het zo slecht gaat met je bedrijf is het tijd om een actieplan te bedenken of ergens in loondienst te gaan.

Bovendien gaat dit om WW uitkering en daar kom je niet voor in aanmerking omdat je niet aan de weken eis voldoet (26 van de 36 weken in loondienst werken).
valt mij ook best mee! Had een grotere terugval verwacht!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 23 november 2011 @ 10:16:

[...]

Dat is nou eenmaal het risico van ondernemer zijn, en ik neem aan dat je dat wist voor je er aan begon. Als het zo slecht gaat met je bedrijf is het tijd om een actieplan te bedenken of ergens in loondienst te gaan.

Dus... Omdat je ondernemer bent moet je het risico van geen inkomen voor lief nemen. Maar mensen die werkloos raken zijn zielig?

En ja, natuurlijk zijn we bezig om uit het dal te krabbelen. In loondienst gaan vind ik niet echt een optie omdat er dus werknemers afhankelijk van me zijn. Die zouden dan hun baan kwijt raken.

quote:Bovendien gaat dit om WW uitkering en daar kom je niet voor in aanmerking omdat je niet aan de weken eis voldoet (26 van de 36 weken in loondienst werken).Dit moet je ook invullen in het Nibud-ding. Ik neem aan dat die berekenaar daar dus rekening mee heeft gehouden. Ik begrijp dat het hier om bijstand gaat. Anders zou het ook nooit meer dan wat ik nu verdien kunnen zijn.
quote:bergamot schreef op 23 november 2011 @ 09:51:

Gewoonsuz, dan heb je zeker een huurwoning en kinderen......Dat klopt helemaal, huurwoning & 1 kind...
Ik ga er 1400 Euro per maand op achteruit.
Ik vraag me enkel af wat redband hiermee zeggen wil. Dat dit iemands schuld zou zijn?
Waarom zou ik er iets mee willen zeggen?
quote:StabiloBoss schreef op 23 november 2011 @ 10:30:

[...]

Dus... Omdat je ondernemer bent moet je het risico van geen inkomen voor lief nemen. Maar mensen die werkloos raken zijn zielig?

Nee, je hoeft dat risico niet voor lief te nemen. Maar als je ondernemer bent weet je dat je ervoor kiest om niet terug te kunnen vallen op de overheid, dat betekent dat je rekening zult moeten houden met het zelf kunnen dragen van de risico's. Ik vind dus dat jezelf had kunnen weten dat dit scenario denkbaar was en hier eventueel maatregelen voor kunnen treffen.

Ik vind mensen die werkloos raken helemaal niet zielig, van mij hoeft die hele WW voorziening er niet perse te zijn, maar dan moet je dat wel van te voren weten (zoals een ondernemer dat ook weet) zodat je daar zelf rekening mee kunt houden.

quote:En ja, natuurlijk zijn we bezig om uit het dal te krabbelen. In loondienst gaan vind ik niet echt een optie omdat er dus werknemers afhankelijk van me zijn. Die zouden dan hun baan kwijt raken.

Ik vind dit heel nobel van je, maar dit is natuurlijk wel je eigen keus. Als jij structureel niet genoeg winst maakt met je onderneming om jezelf een goed salaris te geven en een buffer op te bouwen voor mindere tijden, dan denk ik dat je je achter je oren moet krabben of de onderneming wel gezond is. Daarbij de kanttekening dat je het nu laat klinken alsof dit een structureel probleem is, dus als dit eenmalig is dan is er natuurlijk niets aan de hand.

quote:

[...]

Dit moet je ook invullen in het Nibud-ding. Ik neem aan dat die berekenaar daar dus rekening mee heeft gehouden. Ik begrijp dat het hier om bijstand gaat. Anders zou het ook nooit meer dan wat ik nu verdien kunnen zijn.

Ah, je kan ook door als je niet aan de wekeneis voldoet, dat had ik niet gezien. Voor jou zal het dus inderdaad bijstand zijn.

Met die laatste opmerking bedoel je daarmee dat je de laatste jaren niet meer hebt verdiend dat wat je nu verdiend? Dan ben je echt gek dat je dit blijft proberen.
Hmm, zoveel zo ik er niet eens op achteruit gaan..alleen het idee dat ik dag in dag uit zonder werk thuis zou zitten zou me geestelijk denk ik wel een klap geven. Ik moet er niet aan denken.
quote:redband schreef op 23 november 2011 @ 10:44:

Waarom zou ik er iets mee willen zeggen?Omdat je het plaatst...
quote:StabiloBoss schreef op 23 november 2011 @ 10:06:

Jottum!

Ik ga werkloos worden.

Je inkomen is 417?? Hoe kan je daarvan wonen en eten dan?

Als dit echt je inkomen is zou ik heel snel stoppen met dat bedrijf.
Tsja, leuk die rekentool, ik zou er flink op achter uit gaan.

Maar er is niks dat ik er aan kan doen, dus als het zover zou komen dan moeten we maar zien hoe we het oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven