Geld & Recht alle pijlers

geld krijgen van ex maar hij zegt dat ie niks heeft

13-10-2011 17:09 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie advies/ideeen bij het volgende:

Mijn ex en ik hebben 4 jaar geleden een huis gekocht en gaan uit elkaar. Huis staat te koop. Vraagprijs is iets hoger dan hypotheekwaarde dus dikke kans dat we verlies maken. We waren niet getrouwd, alleen samenlevingscontract met vermelding dat ik spaargeld heb gebruikt om het huis te kopen, ex niet. Dus als we verlies maken, krijg ik minder spaargeld terug en moet ik helft bij ex terugvragen.

Probleem is dat mijn ex geen geld heeft, hij zegt dat ik gewoon pech heb. Oke als hij hiervoor een goede reden zou hebben, kan ik me erbij neerleggen. Mijn ex heeft netto een salaris van 300 euro hoger dan het mijne. Kosten van ons huis betaalden we allebei half-half dus ex hield dus 300 euro over voor zichzelf. Hij heeft niet gespaard, hij is namelijk gokverslaafd.

Dat is ook de reden dat we uit elkaar gaan maargoed da's een ander verhaal, in andere topics staat genoeg gemeld daarover )

Hoe kan ik - bij verkoop van ons huis - de helft van de schuld van mijn ex terugkrijgen als hij zegt dat hij niks heeft?

Ik kan hem niet dwingen om een persoonlijke lening te regelen om mij terug te betalen?

Hoe werkt het met zo'n vorderingen?

Wij verdelen de inboedel ook half/half. Ik kan misschien beslag leggen op zijn gedeelte zodat ik meer inboedel heb maar eigenlijk zit ik niet echt te wachten op zijn bankstel etc.... Ook zal dat in totaal waarschijnlijk toch minder waard zijn dan de schuld die hij terug zou moeten betalen.

Alvast bedankt allen voor het meedenken!
quote:jerima schreef op 23 november 2011 @ 19:22:

Ik zat in dezelfde situatie.

Ik vraag me af of je dit via je rechtsbijstandverzekering kan regelen. Bij mijn verzekering ging dit niet op, omdat we beiden op de polis stonden. Ik heb via mijn advocaat een regeling moeten treffen. Aangezien meneer in eerste instantie zijn gemaakte afspraken niet na kwam is het bijna tot en rechtszaak gekomen. Met deze rechtelijke uitspraak had de deurwaarder beslag op zijn loon kunnen leggen. Zover is het niet gekomen. Na "dreiging"met een rechtszaak heeft hij alsnog betaald.wij hebben ook zo'n gezamenlijk rechtsbijstandverzekering. En ik vraag me af of ik daar nog onder val omdat ik ondertussen niet meer daar woon en hij wel. Raar ook dat je verzekering achter jou en de tegenparty tegelijk staat.
Lees net pas je verhaal. Wat een gedoe. Je bent er bijna. Iig gefeliciteerd met de verkoop van je huis. Dat is al heel wat tegenwoordig.

Rechtsbijstandsverzekering gaat om de persoon/personen die verzekerd zijn. Niet het adres.

Wie betaalde de verzekering? Ging dat van jou rekening af of een gezamelijk?

Sowieso moeten er verzekeringspolissen gesplitst worden cq. opgeheven. Misschien proberen de verzekering op jou naam te krijgen, zodat zij alleen jou vertegenwoordigen?
we betalen de verzekeringen van onze gezamenlijke rekening.
Koekie,

Gefeliciteerd, dit is toch wel een belangrijke stap.

Bel gewoon even je verzekering om te vragen hoe het zit.
@Koekie: gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Voor hoeveel is het huis nu verkocht? En hoeveel zou je straks nog van je ex meoten krijgen?
voor precies hetzelfde bedrag waarvoor we het 3jr geleden kochten: 208.500 dus de kk hebben we verloren.

hypotheek + mijn spaargeld: 225.000

spaarhypotheek opgebouwd 8000

dus vanaf 217.000 in de min, is 8.500 schuld over met z'n 2-en

die "schiet ik dus voor" en krijg dan nog iets meer dan 4000

euro van mijn ex, als ik het goed bereken.

Hij gaat weer bij zijn ouders wonen dus maakt dan vrijwel geen kosten. Nu stortten we 800 euro pp/per maand op onze gezamenlijke rekening voor het huis. Die kan hij nu aan mij storten dus zou ik na 5 maanden alles terug betaald hebben.
@ moderator

Slotje erop!!
quote:koekie1980 schreef op 24 november 2011 @ 10:29:

8.500 schuld over met z'n 2-en

die "schiet ik dus voor" en krijg dan nog iets meer dan 4000

euro van mijn ex, als ik het goed bereken.Je vraagt om een slotje, dus misschien wil je het er helemaal niet meer over hebben, maar ik lees dit nu pas en snap het niet. Jullie hebben samen een restschuld van 8.500 euro. Als jij dit voorschiet zou je inderdaad 4.250 euro van je ex moeten krijgen. Maar hoe zit het dan met dat spaargeld waarvan je ook nog een deel zou terugkrijgen? Jij hebt nu 28.500 euro geïnvesteerd, je ex niets. Zou je dan niet 14.250 euro moeten krijgen van je ex als dat zo in jullie samenlevingscontract stond?
Gaat even teruglezen hoe dat ook alweer precies zat, maar ik zou hier nog even goed naar kijken Koekkie want volgens mij ga je hier nu de boot in inderdaad.

Normaliter zou je denken dat je van het bedrag dat je nu krijgt eerst JOUW inleg (=spaargeld afhaalt), dan de rest gebruikt om de hypotheek af te lossen, je dan de 8000 euro gebruikt om de rest af te lossen en dan kijkt wat er nog aan restschuld over is en dat dan door 2 personen deelt.
Met berekening:

Jullie krijgen 208.500 euro.

Eerst haal jij je spaarinleg(20.000) eruit. Dat blijft er 188.500 euro over.

Jullie moeten 125.000 euro aflossen bij de bank.Dan blijft er 63.500 over van het bedrag dat jullie van de kopers krijgen.

Jullie krijgen beiden de helft 31.750 euro. Jullie krijgen beiden de helft van jullie spaargeld dat is 4.000 euro. Hebben julie per persoon 35.750 om jouw ouders mee af te lossen.

Houden jullie beiden 4250 euro over die jullie nog af moeten lossen aan je ouders. Dat zou jij inderdaad voor kunnen schieten voor je ex aan je ouders, waarna jij een vordering over houdt.

Ik neem mijn woorden terug, je omschrijft het niet helemaal goed, maar zoals ik het nu lees klopt het zo wel inderdaad.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 19 januari 2012 @ 16:33:

Met berekening:

Jullie krijgen 208.500 euro.

Eerst haal jij je spaarinleg(20.000) eruit.

dit klopt niet want hypotheek bank komt eerst, dan hypotheek ouders, dan ik.

Er waren ook wat kosten waar we nog geen rekening mee gehouden hadden zoals de boete als je voor einde looptijd de hypotheek geheel aflost, kosten kadaster, notariskosten voor schuldbekentenis. We hebben ondertussen al bij de notaris gezeten. En hij heeft de schuldbekentenis ondertekend.

Bij elkaar krijg ik zo'n 11.000 euro van hem (met rente)

De spaarhypotheek komt vrij en moet (in schuldbekentenis vastgelegd) volledig naar mij komen. En zijn voordeel uit de belasting over een paar weken ook. Dus ik krijg zo'n 7000 euro dan nog van hem. In febr komt de eerste 1000 euro.
Die 20.000 euro er eerst uit halen is met name voor het rekenvoorbeeld.

Maar vooral fijn dat alles nu afgerond is en dat je weet hoe jullie ervoor staan.

Jullie zijn er dus 22.000 euro bij ingeschoten samen? Pfff, dat is wel een hele sloot geld zeg. Hopelijk lost hij braaf af en kun jij je snel weer zo veel mogelijk op je eigen toekomst (zonder hem) richten.
Ik hoop het! Ik ga er vanuit dat het nog minstens een half jaar duurt. Maar nu hij bij zij ouders woont zorgen deze voor zijn geldzaken. Zijn pa en ma staan helemaal achter mij en ik heb vertrouwen in hun dus....

21.000 kwijt ja maar daar had ik al rekening mee gehouden: je koopt een huis plus 10% kosten koper. Die heb je niet terugverdiend na 3 jaar samenwonen. Ons huis was in 8 weken weg dus daar ben heel blij mee. Ons huis een jaar te koop hebben kost ook 900 euro per maand dus ongeveer 11.000 per jaar. En je kan niet na een jaar de vraagprijs 11.000 verhogen omdat je dat kwijt bent

En een jaar met hem "samenwerken" was voor mij niet te doen, er is teveel gebeurd. Hij had al een andere vriendin voordat het huis verkocht was (en ja het bed was mijn deel vd inboedel :puke: ik wil niet weten wat en hoe hun samen....) En door zijn gokproblemen was het elke maand een verrassing of de helft hypotheek/ rekening essent / waterleiding / ziggo etc betaald werden. Alles staat voor de helft ook op mijn naam dus mijn verantwoordelijkheid. Van die onzekere tijden ben ik ook af en dat is me veel waard. Uiteindelijk ben ik 10.000 euro kwijt, minder saldo op mijn bankrekening. Hij staat na het betalen aan mij, nog op nul, nada, niks. Dus zo slecht heb ik het niet.
en de eerste betaling is binnen het komt wel goed.... gelukkig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven