Geld & Recht alle pijlers

Bedrijf betaalt onterecht betaalde spookfacturen niet terug

25-11-2011 23:49 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een juridisch vraagje. Een familielid van mij heeft van de zomer een onterechte factuur gekregen voor de huur van een geiser. Leuk detail: hij heeft geen geiser. Mijn familielid heeft in de veronderstelling dat het wel zou kloppen de factuur (ca. 200 euro) betaald. Sindsdien factureert een grote energieleverancier namens de geiserleverancier ca. 10 euro voor de huur van de geiser. Mijn familielid betaalt deze facturen netje omdat hij bang is voor duerwaarders, afsluiting van energie, e.d.

Mijn familielid heeft twee keer telefonisch contact gehad met de geiserleverancier. De laatste heeft toegegeven dat het om een fout gaat en dat alle onterecht betaalde facturen met spoed terugbetaald zouden worden. Inmiddels zijn we weer een maand verder en nog steeds geen geld terug. Helaas heeft mijn familielid verder geen dingen op papier gezet (hij heeft een lichte gedragsstoornis en is WAJONG-er, wat dit voor mij wel verklaart) en ook geen data waarop hij contact heeft gehad noch namen met wie hij die twee keer heeft gesproken.

Ik heb aangeboden dit voor hem af te handelen, omdat hij niet zo sterk in zijn schoenen staat. Ik weet dat hij in staat is om het in het ergste geval het maar zo te laten, omdat het veel moeite kost.

Nu is mijn vraag kan ik gelijk schriftelijk gaan sommeren (zonder dat ik exacte data en contactpersonen kan noemen van de telefoontjes die hij gepleegd heeft) of moet ik hun eerst schriftelijk benaderen met het probleem.

Wat zijn de juiste vervolg stappen en welke tussentermijnen voor de volgende stap moet ik aanhouden om het juridisch zo correct mogelijk te doen? Ik wil hen overigens niet nog maanden gaan geven, aangezien het betaalde bedrag nu al tegen de 250 euro loopt en mijn familielid moet rondkomen van minder dan 900 euro netto per maand.

Alvast bedankt!
Kijk even op deze site: Fraudemeldpunt

Hier kan je fraude melden en er staat info over juridisch advies. Succes!
Hoi je kan het beste schriftelijk aan beide partijen (afschrift aan de geisermaatschappij) een brief sturen waarin je opneemt, dat er sprake is van een onverschuldigde betaling omdat er geen sprake is van een geiser en zij dus geen kosten in rekening hadden mogen brengen.

Daarbij een overzicht geven van de reeds betaalde kosten. Het beste met bewijsmateriaal zoals afschriften van de bank dat eea daadwerkelijk betaald is. En het verzoek daarbij doen om het bedrag zsm doch uiterlijk voor ' datum' terug te betalen. Indien na deze datum geen reactie is gekomen kun je verdere stappen zetten.

Ter info, juridisch gezien heeft er dus een onverschuldigde betaling plaatsgevonden:

De wet spreekt over onverschuldigde betaling (art. 6:203 e.v. BW) als zonder rechtsgrond een goed aan een ander is gegeven. In dat geval kan het goed worden teruggevorderd. Wie bij voorbeeld een schuld aflost terwijl hij de schuld al eerder heeft afgelost, kan het te veel betaalde terugvorderen als hij zijn vergissing ontdekt.

In dit geval is er ook geen rechtsgrond geweest voor de betalingen aangezien je familielid geen geiser heeft.
quote:ninon schreef op 25 november 2011 @ 23:56:

Kijk even op deze site: Fraudemeldpunt

Hier kan je fraude melden en er staat info over juridisch advies. Succes!Dank je ninon, het gaat echter niet om acquisitiefraude. Hij heeft nooit een contract ondertekend. De hele fout zou volgens de geiserleverancier ontstaan zijn door verkeerde info van de woningbouw. Op zich is de geiserleverancier geen vreemde, want ook wij huren via dezelfde woningbouw. Wij hebben een Cv-ketel van diezelfde leverancier, maar daar zijn wij geen aparte huur voor verschuldigd.
quote:hadda schreef op 26 november 2011 @ 00:03:

Hoi je kan het beste schriftelijk aan beide partijen (afschrift aan de geisermaatschappij) een brief sturen waarin je opneemt, dat er sprake is van een onverschuldigde betaling omdat er geen sprake is van een geiser en zij dus geen kosten in rekening hadden mogen brengen.

Daarbij een overzicht geven van de reeds betaalde kosten. Het beste met bewijsmateriaal zoals afschriften van de bank dat eea daadwerkelijk betaald is. En het verzoek daarbij doen om het bedrag zsm doch uiterlijk voor ' datum' terug te betalen. Indien na deze datum geen reactie is gekomen kun je verdere stappen zetten.

Ter info, juridisch gezien heeft er dus een onverschuldigde betaling plaatsgevonden:

De wet spreekt over onverschuldigde betaling (art. 6:203 e.v. BW) als zonder rechtsgrond een goed aan een ander is gegeven. In dat geval kan het goed worden teruggevorderd. Wie bij voorbeeld een schuld aflost terwijl hij de schuld al eerder heeft afgelost, kan het te veel betaalde terugvorderen als hij zijn vergissing ontdekt.

In dit geval is er ook geen rechtsgrond geweest voor de betalingen aangezien je familielid geen geiser heeft.Dank je Hadda, hier heb ik zeker wat aan. Kan ik alvast een opzet voor de brief maken, totdat ik alle kopieën van de nota's heb.
quote:blofor schreef op 26 november 2011 @ 00:17:

[...]

Dank je Hadda, hier heb ik zeker wat aan. Kan ik alvast een opzet voor de brief maken, totdat ik alle kopieën van de nota's heb. Succes, ik hoop dat ze gelijk op deze terugvordering reageren. Scheelt namelijk hoop gezeur/stappen daarna, maar ook als dat zo is je hebt dan in ieder geval schriftelijk een terugvordering gezet, waarna je dus de verdere stappen kunt zetten.
quote:blofor schreef op 26 november 2011 @ 00:14:

[...]

Dank je ninon, het gaat echter niet om acquisitiefraude. Hij heeft nooit een contract ondertekend. De hele fout zou volgens de geiserleverancier ontstaan zijn door verkeerde info van de woningbouw. Op zich is de geiserleverancier geen vreemde, want ook wij huren via dezelfde woningbouw. Wij hebben een Cv-ketel van diezelfde leverancier, maar daar zijn wij geen aparte huur voor verschuldigd.Duidelijk, ik werd op het verkeerde been gezet door de term spookfactuur. Dit lijkt meer een fout dan een bedrijf dat bewust mensen probeert op te lichten.
Nog even een aanvulling, is er al gebeld met de woningbouw? Zij hebben toch die verkeerde info gegeven? Lijkt mij dat de woningbouw er wat druk op kan zetten bij de geiserleverancier?
quote:ninon schreef op 26 november 2011 @ 00:40:

Nog even een aanvulling, is er al gebeld met de woningbouw? Zij hebben toch die verkeerde info gegeven? Lijkt mij dat de woningbouw er wat druk op kan zetten bij de geiserleverancier?

Naar wat ik heb vernomen van familielid heeft hij alleen contact gehad met de leverancier van de geiser. Verder met niemand. Ik weet niet of de gasleverancier en de woningbouw onderling contact hebben gehad nav de telefoontjes van familielid naar bedrijf. Immers kunnen ze altijd met hun vinger wijzen, ze hebben een contract met de woningbouw, dus de ander beschuldigen van verkeerde info is vrij gemakkelijk. Ik denk zelf dat de fout echt bij henzelf ligt. Want als zij er zelf een geiser hadden geinstalleerd hadden ze dat ook in hun eigen administratie moeten kunnen vinden. Bovendien plegen ze zelf onderhoud aan de CV die in dezelfde woning staat. Een CV en geiser in een woning lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Daarnaast is naar mijn weten een huurwoning inclusief een geiser of cv-ketel, tenzij jij zelf besluit er iets anders te laten installeren. Dan wordt het een voorziening die je vervolgens ook zelf dient te onderhouden en heeft de woningbouw er helemaal niets mee te maken. Het lijkt mij niet dat de woningbouw bedrijf gaat vertellen dat ze iemand moeten gaan factureren voor een plaatsing van een ketel waar woningbouw nooit opdracht toe heeft gegeven/ Enfin... laat ik daar maar niet te veel over gaan uitwijden.

Ik wil er wel een telefoontje aan wijden, al vraag ik me af of het echt wat gaat opleveren. Een zinssnede in de brief dat deze ook in cc naar de woningbouw wordt verzonden lijkt me overigens niet overbodig.

Hoop zo dat alles snel geregeld kan worden en er geen facturen meer gaan komen, want het is toch elke maand weer ruim een tientje wat hij erg goed kan gebruiken met z'n armetierige uitkering.
Lief van je Blofor
quote:blofor schreef op 26 november 2011 @ 02:03:

[...]

Bovendien plegen ze zelf onderhoud aan de CV die in dezelfde woning staat. Een CV en geiser in een woning lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Is volgens mij niet zo vreemd hoor, ken tenminste twee huizen waar dat zo is. Heeft te maken met de afstand van de ketel naar de keuken oid.

Ik zou als ik jou was de grote energieleverancier nog even bellen, want die factureren het bedrag en dan laten doorverbinden naar de afdeling klachten/de tweede lijn. Met een beetje geluk heb je een medewerker die meteen het geld kan laten terugstorten. (Heb op een callcenter gewerkt en had wel die mogelijkheid)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven