Schoonmoeder en mijn zoon

26-11-2011 10:22 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje aan jullie, wil namelijk weten of ik het me allemaal te persoonlijk aantrek of dat jullie het ook niet leuk zouden vinden.

Om te beginnen heb ik een lieve en leuke schoonmoeder, maar soms kan ze me zo het bloed onder de nagels uit halen.

Voorbeeld 1:

Wij willen absoluut geen speelgoed op batterijen cq op een knopje drukken en er gebeurt iets. Wij willen zijn eigen fantasie prikkelen. Schoonmoeder blijft stug babytelefoons, gitaren en andere chinese batterij meuk aanschaffen voor onze zoon.

Voorbeeld 2:

Zoon heeft een bugaboo waar we heel blij mee zijn, schoonmoeder heeft een ouderwetse klapbuggy. Ze wilt perse onze zoon meenemen in die klapbuggy. Met dat hij in de winter geen winterzak om zijn beentjes heeft maar een fleecedeken. Opzich niet erg natuurlijk, hij overleeft het wel.Omdat ze de buggy zelf toch minder goed voor zijn rugje vind legt ze het kussen van zijn kinderstoel maar in dat ding ? Het ziet er niet uit en kan gewoon niet comfortabel voor zoon zijn.

Voorbeeld 3:

Zoon heeft een hele mooie en leuke schoenen collectie. Schoonmoeder wilt perse dat zoon elephanten draagt. Ik vind de dingen stront lelijk en wil ze niet aan de voeten van mijn zoon zien. Hij komt gisteren thuis van een middagje oma en wat heeft hij aan ? Juist die lelijke dingen.

Ik wordt het langzaam een beetje zat, en wil er op een nette, rustige toon iets van zeggen. Maar wil haar ook niet oor het hoofd stoten omdat ze verder een ontzettend lieve en leuke oma en schoonmoeder is.

Wat zouden jullie doen ?
Je komt over als een behoorlijk oppervlakkige moeder.

Draait het bij jou alleen om hoe je zoon overkomt/eruit ziet naar de buitenwereld toe?

Zo komt je OP namelijk wel over.
Oma niet meer gebruiken als oppas als je je er zo aan ergert?
Het is wel een beetje herkenbaar, in mindere mate, dat dan weer wel. Ik maak me er niet te druk over, als ze er niet is ligt het speelgoed dat ik niet zie zitten in de kast, draagt hij de lelijke schoentjes niet. Maar als ze er dan 1 keer per week is, dan ga ik me er niet over opwinden.

Ze is een hele lieve oma en mijn zoontje is echt heel vertrouwd bij haar, dat is me echt 1000 keer meer waard dan welke spulletjes ze voor hem koopt die ik misschien zelf niet had gekocht.
Over welke leeftijd heb je het?

Zoon heeft een hele leuke collectie schoenen?
Voorbeeld 1 kom je niet onderuit, word alleen maar erger.

Voorbeeld 2 geef schoonmoeder dan een buggy die je zelf koopt.(.alhoewel er voor 2 uurtjes nog rug krom van wordt hoor)

Voorbeeld 3 Is die spaarlijn aan dure kinderschoenen ook goed voor kinds voetjes dan?

Ik vind je nogal zeuren.
@ Kriebelbeest Nee dat is niet zo, voor mijn gevoel tenminste. Het is meer dat wij hard gespaard hebben voor bepaalde spulletjes, daar heel erg trots op zijn en mijn schoonmoeder dat gewoon aan de kant schuift. Door haar zin en smaak door te drijven.

Op het gebied van speelgoed en voeding ben ik gewoon heel erg strikt. Geen meuk, van beide niet. Ik wil niet dan mijn zoon van 11 maanden ice tea in zijn flesje heeft. Hij krijgt thee en bij uitzondering roosvicee of appelsap.

Over de schoenen had ik duidelijk gezegd dat hij genoeg schoenen heeft en dat ik die elephanten schoenen niet mooi vind en ook niet bij zijn andere spulletjes vind passen.

Ik vind het gewoon jammer dat ze zo aan mij als moeder voor bij gaat, ze drijft haar zin door bij mijn kind en daar wil ik graag wat over zeggen zonder haar te kwetsen cq boos te maken.
quote:moods schreef op 26 november 2011 @ 10:27:

Oma niet meer gebruiken als oppas als je je er zo aan ergert?Oma is geen oppas, zoon gaat naar het kinderdagverblijf. Oma haalt zoontje gemiddeld 1x in de week op om samen een momentje te hebben en wat leuks te doen.
quote:redband schreef op 26 november 2011 @ 10:29:

Zoon heeft een hele leuke collectie schoenen?
Over eten en drinken bepalen jullie gewoon wat hij krijgt, dat lijkt me duidelijk. Zeg gewoon wat hij wel en niet mag hebben.

Maarre schoenencollectie, voor een kind van elf maanden?

Mijn schoonmoeder kocht vrij snel een paar nikes, die ik gewoon niet mooi vond, niet mijn stijl, maar manlief vond het stoer, ik ga daar echt niet over zeuren hoor, hij heeft ze drie keer aan, want hij groeit er ook zo weer uit. Ik blij, zij blij.
Wat een geneuzel over kleding voor een 11 maand oude baby..

Wt maakt het uit wat je schoonmoeder hem aantrekt?
quote:redband schreef op 26 november 2011 @ 10:29:

Zoon heeft een hele leuke collectie schoenen?Onze zoon is 11 maanden. Hij heeft bij zon geboorte aan aantal paar schoenen gekregen in grotere maten. Onder andere van mijn broer die een grote sneakerfan is. In totaal heeft hij 4 tot 5 paar schoentjes. Sommige duurder (de gekregen) en andere rond de 20 euro. Het is niet zo dat ik onze zoon van top tot teen fashionable kleed. Hij draagt gewoon h&m, hema en primark met af en toe een uitschieter van de uitverkoop in een boetiekje hier in de stad.
By the way, ( heb geen kleine kindren meer) vind het V tec speelgoed prachtig wat je momenteel in de winkels ziet.

Maar ja gaat batterijen in he.
Ik begrijp het wel. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als er schoenen/speelgoed voor ons kind (dat er nog niet is) wordt aangeschaft waar we niet op zitten te wachten, en het dan (zelf thuis) ook niet gebruiken, maar in de kast leggen.

Uiteraard kun je zeggen dat je geen speelgoed op batterijen wil. Heb je dat al eens verteld? Maar het blijft moeilijk hoor, een vriendin van mij kreeg van haar schoonmoeder hele lelijke barbies voor haar 2-jarige dochter, terwijl zij die eigenlijk nog helemaal niet in huis wil hebben, en haar met zachte, vriendelijk-ogende (baby)poppen wil laten spelen.

Maar als ze blijft volhouden en speelgoed kopen voor je zoon wat je niet wil, kun je niets anders doen dan dankjewel zeggen en het speelgoed dan maar in de kast leggen. Speelgoed dat ze voor hem koopt en bij zichzelf in huis houdt, heb je uiteraard niet veel over te zeggen.

Over schoenen/kleren die ze koopt en hem aandoet zou ik me niet te druk maken. Je kunt idd aangeven dat je liever zelf schoenen uitzoekt, maar als er niet naar geluisterd wordt, dan gewoon uittrekken en iets aandoen wat je hem wel leuk vindt staan, of goed voor de voetjes.

Over de wagen misschien eens uitleggen hoe de bugaboo werkt, misschien is het gewoon een kwestie van niet vertrouwd zijn met het systeem en daarom teruggrijpen op een ouderwetse variant.

Ik vind het niet oppervlakkig, zelfs niet als het er 'alleen maar' om gaat hoe je zoontje eruit ziet. Ik zou het ook fijn vinden om samen met mijn partner te stijl van het kind (kleding, schoenen, haartjes, speelgoed, spulletjes) te bepalen.
Nou, dan ging ik voor de elefante schoenen, heb liever degelijke schoenen.
Gewoon laten gaan. Het speelgoed gooi je achterin de kast, je laat oma met die buggy rondrijden als zij dat graag wil en een discussie over schoenen boeit niet. Tenzij de schoenen slecht zijn voor de voetjes natuurlijk. Maar volgens mij is elephant prima.

De oma's van mijn zoontje hebben zo ook hun eigen opvoedmethode. En elke keer als die conflicteren met die van mij bedenk ik me dat al hun kinderen leuke mensen zijn en goed terecht zijn gekomen. Zo erg is het dus allemaal niet.
Is ze lief voor hem? Doet ze leuke dingen met hem? Is hij blij om oma te zien? Zoja, dan zou ik me niet zo druk maken over dat ene moment per week.
quote:ambrosia9 schreef op 26 november 2011 @ 10:28:

Het is wel een beetje herkenbaar, in mindere mate, dat dan weer wel. Ik maak me er niet te druk over, als ze er niet is ligt het speelgoed dat ik niet zie zitten in de kast, draagt hij de lelijke schoentjes niet. Maar als ze er dan 1 keer per week is, dan ga ik me er niet over opwinden.

Ze is een hele lieve oma en mijn zoontje is echt heel vertrouwd bij haar, dat is me echt 1000 keer meer waard dan welke spulletjes ze voor hem koopt die ik misschien zelf niet had gekocht.

Precies dat is waarom ik er iets in een luchtige manier over wil zeggen. Want zoon en oma zijn dol op elkaar ! En ik ook op schoonmoeder, zou alleen graag wat meer overleg willen over bepaalde dingen als ze iets wilt kopen. Ze weet dat we een hele verschillende smaak hebben, maar drijft de hare gewoon door. Met als gevolg dat kleding ongedragen in de kast hangt. Zonde ! En niet nodig.

Mijn vader heeft ook een horror smaak in mijn ogen. Hij lost het op door of samen met ons de stad in te gaan als hij iets wilt kopen. Of door even te overleggen wat zoon nog nodig heeft cq waar hij aan toe is. Zo heeft onze zoon van mijn vader zijn winterjasje gekregen, maar hij heeft eerst mijn man gebeld om te vragen naar welke jasjes ik had gekeken en of ik een kleur voorkeur had. Trouwens koopt ook hij die speelgoed meuk....
Hoe moeilijk het ook is, loslaten.

Oma mishandelt het kind niet, oma is misschien niet de meest handige oma wat betreft aanvoelen wat jullie belangrijk vinden, maar als ze verder een ontzettend lieve en leuke oma en schoonmoeder is, zou ik het proberen te zien als een vaag exentriek trekje.

Chinese batterij meuk boven in de kast leggen tot je ooit zelf er misschien iets relaxter in staat. Geloof me, je verlegt grenzen soms, al had je dat nooit van jezelf verwacht

Als zij voor schut wil lopen met een in jouw ogen belachelijke buggy, laat dat dan. Kind piept heus zelf wel als het niet lekker zit.

Lelijke schoenen doe je gewoon uit als ie thuis komt en nooit aan als jij met hem ergens naar toe gaat. Of gebruik ze vooral als hij in zandbakken gaat spelen of als het regent. Worden ze snel oud. Het zijn ieder geval geen slechte chinese meuk schoenen met lichtjes en batterijen erin

Succes!
Als het nu niet naar je zin is, hoe kan je dan na praten met je schoonmoeder (en toezeggingen van je schoonmoeder) nog 100% erop vertrouwen dat het dan wel naar je zin zal zijn?

Is het niet beter voor je om een ander oppasadres te zoeken?
Oef lastig!

Wat vindt je man hier allemaal van?

Ik zou het heel slecht trekken als mijn schoonmoeder zich met mijn kind ging bemoeien (in het hypothetische geval dat ik kinderen zou hebben). Zij heeft haar kans gehad om met haar kids te doen wat haar goeddunkte, denk ik dan.

Aan de andere kant is er iets voor te zeggen dat een goede band met 'oma' misschien meer waard is.

Hoe is jouw band verder met haar? Zou je aan haar kunnen vragen waarom ze zo graag de buggy pakt in plaats van de bugaboo, die er veel beter op is uitgerust?

Is er een mogelijkheid waarop je gedecideerd kunt zeggen 'Alsjeblieft, hier is de bugaboo. Nee sorry, ik wil niet dat hij in een buggy zit, we hebben juist expres gespaard voor een bugaboo omdat we dat belangrijk vinden.'
een ggegeven paard niet in de bek kijken..
Wat leuk, zo'n oma die haar kleinzoon ophaalt om wat mee te doen.

Ik zou ervoor tekenen, niet iedereen is zo gelukkig.

En ja dan vind ik dat jij zeurt en zeer oppervlakkig bent. Jij kijkt naar spullen en niet naar de liefde en aandacht die zij aan jouw zoon geeft.
Je topic komt op een perfect moment Gisteren heeft mijn schoonmoeder haar 30 jaar oude buggy van stal gehaald. Ze had er heel trots een foto van gemaakt met het onderschrift dat ze hem nog zal oppoetsen. Wij hebben een heerlijk comfortabele joolz aangeschaft, dus geen idee wat onze dochter in deze buggy te zoeken heeft. Ik heb het voor gisteren nog maar even genegeerd, want ik kreeg er een beetje jeuk van. Aan de andere kant; ze doet wel heel erg haar best en is op haar manier het onze dochter naar haar zin aan het maken. Ik geloof dat het mij stoort dat ze zoveel moeite in dit project steekt, terwijl het van mij niet zo nodig hoeft. Beetje sneu voor haar zeg maar.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven