Schoonmoeder en mijn zoon

26-11-2011 10:22 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje aan jullie, wil namelijk weten of ik het me allemaal te persoonlijk aantrek of dat jullie het ook niet leuk zouden vinden.

Om te beginnen heb ik een lieve en leuke schoonmoeder, maar soms kan ze me zo het bloed onder de nagels uit halen.

Voorbeeld 1:

Wij willen absoluut geen speelgoed op batterijen cq op een knopje drukken en er gebeurt iets. Wij willen zijn eigen fantasie prikkelen. Schoonmoeder blijft stug babytelefoons, gitaren en andere chinese batterij meuk aanschaffen voor onze zoon.

Voorbeeld 2:

Zoon heeft een bugaboo waar we heel blij mee zijn, schoonmoeder heeft een ouderwetse klapbuggy. Ze wilt perse onze zoon meenemen in die klapbuggy. Met dat hij in de winter geen winterzak om zijn beentjes heeft maar een fleecedeken. Opzich niet erg natuurlijk, hij overleeft het wel.Omdat ze de buggy zelf toch minder goed voor zijn rugje vind legt ze het kussen van zijn kinderstoel maar in dat ding ? Het ziet er niet uit en kan gewoon niet comfortabel voor zoon zijn.

Voorbeeld 3:

Zoon heeft een hele mooie en leuke schoenen collectie. Schoonmoeder wilt perse dat zoon elephanten draagt. Ik vind de dingen stront lelijk en wil ze niet aan de voeten van mijn zoon zien. Hij komt gisteren thuis van een middagje oma en wat heeft hij aan ? Juist die lelijke dingen.

Ik wordt het langzaam een beetje zat, en wil er op een nette, rustige toon iets van zeggen. Maar wil haar ook niet oor het hoofd stoten omdat ze verder een ontzettend lieve en leuke oma en schoonmoeder is.

Wat zouden jullie doen ?
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 november 2011 @ 10:55:

Ik vind het inderdaad erg belangrijk hoe wij als gezin eruit zien. Dat komt, denk ik, omdat wij jonge ouders zijn en mensen je dan als eerste op je uiterlijk beoordelen. Als mijn man met nikes en een petje achter een goedkope buggy zou lopen zouden mensen heel anders over hem oordelen dan dat hij een net paar schoenen aan heeft een zijn haar netjes in model heeft. Hetzelfde geldt voor mij. Dus inderdaad ik hecht veel waarde aan uitstraling.

De schoentjes die onze zoon heeft zijn allemaal goed, behalve zijn ugg (neppers) slofjes die hij aan heeft als we op de fiets zitten. Zodat zijn voetjes lekker warm zijn. Op het kinderdagverblijf draagt hij slofjes en thuis ook.

Ja ,natuurlijk de buitenwereld mocht eens denken dat jullie niet het perfecte nutellagezinnetje zijn..

Stel je niet zo aan zeg.!

Ik vind het inderdaad erg belangrijk hoe wij als gezin eruit zien. Dat komt, denk ik, omdat wij jonge ouders zijn en mensen je dan als eerste op je uiterlijk beoordelen. Als mijn man met nikes en een petje achter een goedkope buggy zou lopen zouden mensen heel anders over hem oordelen dan dat hij een net paar schoenen aan heeft een zijn haar netjes in model heeft. Hetzelfde geldt voor mij. Dus inderdaad ik hecht veel waarde aan uitstraling.

De schoentjes die onze zoon heeft zijn allemaal goed, behalve zijn ugg (neppers) slofjes die hij aan heeft als we op de fiets zitten. Zodat zijn voetjes lekker warm zijn. Op het kinderdagverblijf draagt hij slofjes en thuis ook.Dus, zolang het nog een beetje functioneel is wat hij aan heeft, maakt het je niet uit wat mensen van jullie denken?
Ik vraag mijn zus overigens heel bewust wat zij graag willen hebben/nodig heeft voor haar dochter (mijn petekind). Ik weet dat ze ook kritisch is, bepaalde dingen gewoon niet mooi/leuk genoeg vindt en ik zou het heel jammer vinden als er niks gedaan wordt met de dingen die ik koop.

Dit houdt in dat ik niet meer 100% vrij ben om te kopen wat ik zelf het mooist/leukst vind en als ik écht zelf zou mogen kiezen zou ik met totaal iets anders aan komen zetten, maar vind het té zonde als het helemaal niet gebruikt wordt. En mijn eigen smaak/stijl kan hopelijk ooit gebruikt worden voor als we zelf het geluk mogen hebben een kindje te krijgen...
Dankjewel voor jullie visies. Het nuanceert het een en ander voor mij. Wil het nog even aan kijken en misschien aanbieden om samen voor zoon te winkelen. Omdat dat toch veel gezelliger is dan dat ze alleen in de stad is.

Heb inderdaad een hele lieve schoonmoeder, ze is een beetje als vervanging van mijn eigen moeder. Dit is ook het enige dat ik jammer vind, maar zal wat meer slikken.
Ik vind je schoonmoeder brutaal. Het is jouw kind, dus jij bepaalt.
Mijn hemel, waar maak je je druk om. Een paar schoenen die niet bij de rest van de kleding past en een stuk speelgoed met batterijen. Je kind is 11 maanden! Lekker belangrijk :S

Eten en drinken vind ik een ander verhaal want dat heeft met gezondheid te maken maar verder..... ongelooflijk dat jij je hier druk om maakt.

Dochter (7 jaar) krijgt van haar opa en oma (mijn ex-schoonouders) ook geregeld Hello Kitty-kleding of ribfluwelen broeken. Totaal niet mijn smaak maar ik trek dat dan aan wanneer dochter naar haar opa en oma gaat en niets aan de hand, toch?

Serieus, maak je druk om dingen die het er toe doen in het leven maar of een paar schoenen bij een broek passen bij een kind van 11 maanden........ daar zakt nou mijn broek van af.
Nou badeendje maakt zich volgens mij vooral druk om wat de mensen op straat en de buurvrouw om de hoek wel niet zullen denken.
Ik interpreteer dit topic helemaal niet als 'spullen gericht' of 'oppervlakkig' of 'wat de buren wel niet denken' of iets dergelijks.

Het gaat er volgens mij om dat schoonmoeder voorbij lijkt te gaan aan de wensen van TO en TO daar van baalt.

TO: maak eens een inschatting of je het gevoel hebt dat ze jou / je wensen voor je kind 'expres' negeert of niet.

Als je het idee hebt dat ze jou niet serieus neemt of het misschien wel een beetje expres doet, dan kun je overwegen om rustig een gesprek aan te gaan. Hou het bij jezelf. "ik heb het gevoel dat' enzovoorts.

Als je het idee hebt dat ze het niet eens doorheeft, dan zou ik het lekker laten gaan (en het inderdaad beschouwen als een excentriek trekje).

En dit is de kern van je probleem, want oma's aankopen doen afbreuk aan het imago van je gezin zoals jij dat voor ogen hebt. Het gaat niet om iets wezenlijks, zoals een verschil in voeding of opvoeding, het gaat om hoe het eruit ziet.

Oma is niet het probleem, jij bent het probleem. En dan is het compleet not done om een liefhebbende oma aan te spreken op het feit dat ze jouw zorgvuldig bedachte image om zeep helpt. Een paar uur per week.

Je doet net alsof oma zich met alles bemoeit en alles regelt en zich niets van je aantrekt. En dan gaat het om imago. Ik vind het eerlijk gezegd bizar, zoals jij redeneert.
Je schoonmoeder heeft geen respect voor jou. Jij hebt toch wel respect voor haar? Ze gaat bewust haar eigen gang en negeert jou. Zou ik echt niet op prijs stellen. Jouw vader lost het goed op.
quote:waterloo74 schreef op 26 november 2011 @ 11:10:

Ik interpreteer dit topic helemaal niet als 'spullen gericht' of 'oppervlakkig' of iets dergelijks.

Het gaat er volgens mij om dat schoonmoeder voorbij lijkt te gaan aan de wensen van TO en TO daar van baalt.

TO: maak eens een inschatting of je het gevoel hebt dat ze jou / je wensen voor je kind 'expres' negeert of niet.).Serieus niet?? Heb je de rest van haar posts gelezen? Ze wil wat uitstralen naar de buitenwereld. etc. Sorry maar dat vind ik dus wel oppervlakkig. Ik vind het ook erg leuk om dochter in mooie kleren te steken maar er zijn wel grenzen.
Heb de rest van het topic ook gelezen, inclusief de uitspreken over 'uitstraling'. Zou mij verder ook totaal niet interesseren of mijn kind een matchend setje aanheeft. Maar het lijkt mij dat het pijnpunt vooral zit in de communicatie met schoonmoeder.

Misschien goed dat TO gewezen wordt op het feit dat een liefhebbende oma een belangrijk iets is, maar het is ook fijn als schoonmoeder zich een beetje inleeft in de wensen van TO. De voorbeelden zijn misschien wat 'oppervlakkig' maar ik meende tussen de regels door te lezen dat het meer om het grote geheel ging (ik heb bepaalde wensen over de opvoeding van mijn kind en schoonmoeder lijkt daaraan voorbij te gaan).
quote:Silvy schreef op 26 november 2011 @ 11:12:

[...]

Serieus niet?? Heb je de rest van haar posts gelezen? Ze wil wat uitstralen naar de buitenwereld. etc. Sorry maar dat vind ik dus wel oppervlakkig. Ik vind het ook erg leuk om dochter in mooie kleren te steken maar er zijn wel grenzen.

Helemaal mee eens.

En die grens is toch wel bereikt als je een lieve oma en schoonmoeder (die je notabene ziet als vervanging voor je eigen moeder) wilt gaan aanspreken op het feit dat ze je imago ondermijnt. Want daar hebben we het over.
Vind het trouwens wel opvallend dat je véél vaker hoort dat de opa's, oma's, kraamvisitie etc. aan komt zetten met zgn. meer commerciële "meuk" (Adidas, Nike, Hello Kitty, Barbie) en de ouders van de baby dit zelf helemaal niks vinden, dan andersom (ouders houden wel van deze "meuk" en krijgen houten speelgoed en Lilluputiens of Petit Bateau kleding).

Zou het een generatieverschil zijn?
TO jouw man moet dit eigenlijk maar oplossen. Het is zijn moeder!
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 november 2011 @ 11:16:

[...]

Helemaal mee eens.

En die grens is toch wel bereikt als je een lieve oma en schoonmoeder (die je notabene ziet als vervanging voor je eigen moeder) wilt gaan aanspreken op het feit dat ze je imago ondermijnt. Want daar hebben we het over.Het is haar kind en haar keuze. Oma heeft gewoon niet haar zin door te drukken waar het haar kleinkinderen betreft.
Nou TO, help ons uit de brand. Gaat het je echt om het ondermijnen van je imago of speelt er iets diepers? Ik ben benieuwd!
quote:NYC schreef op 26 november 2011 @ 11:17:

Vind het trouwens wel opvallend dat je véél vaker hoort dat de opa's, oma's, kraamvisitie etc. aan komt zetten met zgn. meer commerciële "meuk" (Adidas, Nike, Hello Kitty, Barbie) en de ouders van de baby dit zelf helemaal niks vinden, dan andersom (ouders houden wel van deze "meuk" en krijgen houten speelgoed en Lilluputiens of Petit Bateau kleding).

Zou het een generatieverschil zijn?Even voor mezelf sprekend. Dochter vindt Hello Kitty en voorheen Dora helemaal geweldig. Bij opa en oma krijgt ze dat wel voor elkaar, bij mij hooguit in de vorm van een pyjama ;)
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 november 2011 @ 11:16:

[...]

Helemaal mee eens.

En die grens is toch wel bereikt als je een lieve oma en schoonmoeder (die je notabene ziet als vervanging voor je eigen moeder) wilt gaan aanspreken op het feit dat ze je imago ondermijnt. Want daar hebben we het over.

Volgens mij worden er nu 2 verschillende discussies gevoerd...
Wat ik in die jaren als moeder heb geleerd is gewoon niet zo moeilijk doen. Waar gaat het nou eigenlijk om? Het maakt voor die kleine geen bal uit of of hij zo nu en dan in een bugaboo of een ouderwetse hobbehobbehop van vroeger zit. Wij zijn er immers allemaal groot in geworden. De creativiteit van je kind wordt niet ondermijnt door zo nu en dan een speeltje met een batterij. Dan onderschat je je kind rijkelijk. En wel druk doen om zijn rugje, maar het afschuwelijk vinden omdat hij op elefante schoentje loopt. Wat prima, wat zeg ik, meer dan prima schoenen zijn. Maak het jezelf, je kind en de mensen om je heen niet zo moeilijk want deze dingen doen er helemaal niet toe in het leven. Focus je op de belangrijke dingen. Hij heeft een lieve oma. Punt.

Wel druk doen om creativiteit, maar in dezelfde adem je kind leren dat uiterlijk hetgeen is waar het om draait? Bizar. Leg je prioriteiten op de juiste plek. Voor jezelf en voor anderen.
Sorry, zal over de vraag die ik in de groep gooide even een ander topic over openen, want ben wel benieuwd naar ervaringen van moeders hier, en kunnen we hier gewoon discussiëren over TO's dilemma.
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 november 2011 @ 11:10:

[...]

En dit is de kern van je probleem, want oma's aankopen doen afbreuk aan het imago van je gezin zoals jij dat voor ogen hebt. Het gaat niet om iets wezenlijks, zoals een verschil in voeding of opvoeding, het gaat om hoe het eruit ziet.

Oma is niet het probleem, jij bent het probleem. En dan is het compleet not done om een liefhebbende oma aan te spreken op het feit dat ze jouw zorgvuldig bedachte image om zeep helpt. Een paar uur per week.

Je doet net alsof oma zich met alles bemoeit en alles regelt en zich niets van je aantrekt. En dan gaat het om imago. Ik vind het eerlijk gezegd bizar, zoals jij redeneert.Gut IBA, ik ben het helemaal met je eens.
quote:Oriane schreef op 26 november 2011 @ 11:30:

Wat ik in die jaren als moeder heb geleerd is gewoon niet zo moeilijk doen. Waar gaat het nou eigenlijk om? Het maakt voor die kleine geen bal uit of of hij zo nu en dan in een bugaboo of een ouderwetse hobbehobbehop van vroeger zit. Wij zijn er immers allemaal groot in geworden. De creativiteit van je kind wordt niet ondermijnt door zo nu en dan een speeltje met een batterij. Dan onderschat je je kind rijkelijk. En wel druk doen om zijn rugje, maar het afschuwelijk vinden omdat hij op elefante schoentje loopt. Wat prima, wat zeg ik, meer dan prima schoenen zijn. Maak het jezelf, je kind en de mensen om je heen niet zo moeilijk want deze dingen doen er helemaal niet toe in het leven. Focus je op de belangrijke dingen. Hij heeft een lieve oma. Punt.

Wel duk doen om creativiteit, maar je kind leren dat uiterlijk hetgeen is waar het om draait? Bizar. Leg je prioriteiten op de juiste plek. Voor jezelf en voor anderen.Eens.
Deem? Ben je het echt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven