Krantenverkopers bij de supermarkt

27-11-2011 18:05 114 berichten
Bij heel veel supermarkten staat er altijd iemand bij de ingang die een krantje verkoopt, de winkelwagens opruimt, de deur open houdt of zoiets. Zo ook bij de supermarkt bij mij in de buurt. Het is een buitenlandse man, ik denk ergens in de 40, die een krantje verkoopt. Althans, hij staat er wel, meestal met een krantje, maar hij is vooral bezig met iedereen begroeten. Soms zie ik hem een praatje maken met iemand.

Deze man staat er elke dag, 7 dagen in de week. Elke keer als ik er kom begroet hij mij en als ik mijn boodschappen heb gedaan wenst hij mij een prettige dag of een fijn weekend en ik hem ook.

Het doet me wel wat dat deze man er elke dag staat heel de dag door. Soms ga ik een 2 keer op een dag naar de supermarkt en dan zie ik hem een paar keer. Voor mij is het even naar de supermakt tussendoor, maar voor hem is dit zijn leven. Heel de dag door, dag in, dag uit bij de ingang van de supermarkt staan.

Ik ga binnenkort een praatje met hem maken, ik ben benieuwd naar zijn situatie. Waarom staat hij daar 7 dagen in de week in wind en weer? Als het ijskoud is of bloedheet. Waar komt hij vandaan? Ik zou iets voor hem willen doen, af en toe een krantje kopen of een pak melk of een brood, maar ik weet (nog) niet wat hij nodig heeft of waarom hij daar staat.

Toch wil ik ook niet naief zijn. Het lijkt mij dat als hij iets anders kon doen voor zijn geld hij dat toch wel zou doen. Het is nogal wat, heel de dag bij die supermarkt staan. Maar ik wil ook niet zomaar geld aan die man gaan geven, ook al is het door middel van een krantje kopen of een brood of pak melk. Nu begroet ik hem altijd en wens hem fijne avond of weekend, maarja, wat heeft hij daaraan als hij geen geld heeft of niks te eten?

Het is zo'n vriendelijke man . En hij staat er werkelijk altijd. Dat raakt me wel. Ik zie hem bijna elke keer dat ik naar de supermarkt en dan besef ik me wat een luxe en vrijheid ik heb, waarschijnlijk vergeleken met hem.

Hebben jullie dit soort mensen bij de supermarkt staan? Doen jullie iets met of voor die mensen? Of kan je dat beter niet doen? Om welke reden wel of niet?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn AH staat ook dagelijks een meisje van een jaar of 25. Ik snap niet dat ze liever daar staat in de kou dan dat ze werkt. Volgens mij verdient dit ook niet zo goed.

Ik geef haar nooit wat. Begroet haar wel altijd. Ze heeft ook een telefoon met internet zag ik.
quote:registreerjenu schreef op 27 november 2011 @ 18:21:

Een paar weken geleden was er bij Radar/Opgelicht een hele documentaire over straatverkopers. Hieruit blijkt dat het oplichters zijn, die in "dienst" zijn van een bende. Enfin, de ins en outs ben ik vergeten.

Ik zou zeggen bekijk de uitzending eens terug:

http://www.trosradar.nl/u ... 6/daklozenkrantverkopers/Ah, dat verklaart een hoop...
Er zijn nog maar in een paar grote steden legale straatkrantverkopers. In kleinere plaatsen staan mensen die geronselt worden doot oosteuropese bendes. De drukker van de straatkrant en de bendes zelf schijner er grof geld aan te verdienen. Zie uitzending radar. De man die hier voor de appie staat, vrijwel elke dag komt uit een grotere plaats met de trein a 25 euro per keer. Nu ik dit weet koop ik geen straatkrant meer
quote:Silvy schreef op 27 november 2011 @ 18:29:

.Heb 1x gezien dat zo'n verkoper een dure smartphone uit zijn jaszak haalde. Denk dat hij dus genoeg verdiensten had.

In Amsterdam Noord zat er vroeger altijd iemand met zijn hond voor de ingang van de supermarkt. Daar had ik wel mee te doen. Heb dus wel eens de hond voorzien van wat lekkers Nog gehaaider. Dieren of kinderen erbij planten. Voor dieren heb ik een zwak dus dan geef ik altijd iets lekkers.
quote:luni schreef op 27 november 2011 @ 18:22:

]Hier zit iemand met een accordeon verschrikkelijke muziek en constant opmerkingen maken tegen, vooral vrouwelijke, voorbijgangers.

zo n een stond hier ook, stond ja, heb een klacht gemeld bij de chef van de AH, weg ermee

speelde constant het zelfde deuntje en nog vals ook
Ik snap sowieso niet dat die supermarkten al die bedelaars en vreselijke muziekmakers niet gewoon weg sturen. Is voor hen ook niet fijn lijkt me, elke keer als de deuren opengaan komt dat kattengejank naar binnen. Ze zouden meer rekening met de klanten moeten houden en het supermarktterrein bedelaarvrij moeten houden.

Overigens, de bedelaars (krant of muzikant) die hier staan worden rond 'n uur of 17 opgehaald door 'n dikke mercedes.
quote:hekje schreef op 27 november 2011 @ 18:22:

Ik heb niet altijd zin om dag te zeggen en te zeggen dat ik geen krantje hoef. Inmiddels weet hij wel dat ik zelden een krantje koop, maar ik blijf me wel schuldig voelen. En daar heb ik geen zin in tijdens boodschappen doen.

Schuldig voel ik me inmiddels niet meer, maar dat gevoel heb ik wel een tijd gehad. Het geld voor z'n krantje kan ik best missen en ik heb het ook een tijdlang braaf gekocht, bij de aardigste verkoper. Maar het belandde steeds vaker ongelezen bij het oud papier. En dat is toch niet de bedoeling. Ik heb ook afgelopen zomer geen extra komkommers gekocht omdat ik het zo zielig vond voor de komkommerboeren toen die dingen amper gekocht werden omdat ze een tijdje verdacht waren. Ik koop komkommers als ik er zin in heb. Idem voor de daklozenkrant.

De verkoper groet ik wel altijd netjes en hij groet heel aardig terug. Vandaar ook dat aanvankelijke schuldgevoel. Maar nee, ik ga toch echt geen krant meer kopen die ik vervolgens niet lees. Hoe aardig de verkoper ook is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik woon boven een Aldi en hier staat al jáááren dezelfde.

Hij helpt in de winkel met lege dozen weghalen, helpt mensen met hun boodschappen inladen en krijgt daar dan fooi voor of mag hij het wagenmuntje hebben.

Mijn zoon is gek op hem en hij heeft me al vaak geholpen met een dwarse peuter.

Ik vind het een aardige kerel, die 'werkt' voor zijn centen en dan mag hij er mee doen wat hij wil
Frankly my dear, I don"t give a damn
Maar wat is vervelender; zo'n "bedelaar" of het 48ste goede doel wat staat te collecteren?
Wij hebben een Roemeens vrouwtje voor de AH. Maak soms wel eens een praatje met haar en mijn dochter krijgt vaak een koekje of stuk fruit.

Tenminste, dat wilt ze haar altijd graag geven, maar dochter vind het een beetje eng, geloof ik.

Uit de woorden die ik met haar kan spreken begrijp ik dat ze inderdaad met hele groepen in een bus vanuit Antwerpen hier gedropt worden.

Ze heeft maar een paar tanden en loopt ook altijd in lagen samenraapsels. Ik geloof ergens dat deze mensen ook slachtoffer zijn van een organisatie.

Tis een heel vriendelijk vrouwtje, staat er al zeker 4 jaar dag in, dag uit.
quote:elninjoo schreef op 27 november 2011 @ 18:39:

Ik snap sowieso niet dat die supermarkten al die bedelaars en vreselijke muziekmakers niet gewoon weg sturen. Is voor hen ook niet fijn lijkt me, elke keer als de deuren opengaan komt dat kattengejank naar binnen. Bij de supermarkten waar ik kom, gebeurt dat wel. Ik zie regelmatig dat een agent ze verzoekt weg te gaan. Niet dat het veel helpt, want de volgende dag staat dezelfde of een ander er weer, maar toch. Meer dan wegsturen zullen ze wel niet mogen doen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik vind ze vreselijk irritant, zowel de krantenverkopers als de "muzikanten" en ben daarin niet de enige. Ik zeg muzikanten tussen aanhalingstekens, want ze kunnen vaak nog geen noot spelen. Ik hoop dat ze dat gejengel snel eens een keer gaan verbieden.
quote:registreerjenu schreef op 27 november 2011 @ 18:21:

Een paar weken geleden was er bij Radar/Opgelicht een hele documentaire over straatverkopers. Hieruit blijkt dat het oplichters zijn, die in "dienst" zijn van een bende. Enfin, de ins en outs ben ik vergeten.

Ik zou zeggen bekijk de uitzending eens terug:

http://www.trosradar.nl/u ... 6/daklozenkrantverkopers/

Heb het programma gezien.

Oa. een man met een verhaal, over z'n vrouw in het ziekenhuis. Desbetreffende vrouw zat dus bij een andere winkel, tja.

Zeker nav. het programma, geef ik deze mensen nietst anders dan een vriendelijk groet, daar moeten ze het mee doen.
bij mij staat er ook een mevrouw volgens mij uit Bulgarije of Roemenië inderdaad, en soms staat er ook een man, ze kennen elkaar. Ze staat de hele dag te roken en af en toe inderdaad met een dure telefoon te bellen. Dan denk ik ook, sorry, niet van mijn geld... ze groette altijd wel tot ik haar een keer tegenkwam en ze stond niet op haar plaats maar liep 's ochtends bij het station, toen deed ze haar mond niet open. Vanaf dat moment heb ik het helemaal met haar gehad, het is gewoon nep haar vriendelijkheid, en zoals Hekje al zegt, ik vind het nu eerder irritant: je moet altijd langs ze heen, ze staan je zielig aan te kijken en je voelt je bijna schuldig dat je niks geeft. Zij staat daar dus gewoon elke dag!

Verder is een vriendin van mij ooit uit geweest met een Egyptische jongen die ook daarvoor straatkranten verkocht, in die tijd had hij een daklozenuitkering, kluste er zwart bij, verkocht straatkranten en had alles bij elkaar meer inkomen dan ik, hij had 2 huizen in Egypte! Toen ik dat hoorde, ben ik veel minder gaan geven en nu geef ik dus helemaal niets meer.
quote:enter schreef op 27 november 2011 @ 18:36:

[...]

zo n een stond hier ook, stond ja, heb een klacht gemeld bij de chef van de AH, weg ermee

speelde constant het zelfde deuntje en nog vals ookDie man hier zit er geloofikal zo lang ik hier woon..heb weleens gedacht om er iets van te zeggen ja
quote:himalaya schreef op 27 november 2011 @ 18:29:

[...]

Ja, en het werk voor mensen die nu het straatjournaal verkopen ligt ook voor het oprapen... Hoeveel ex-verkopers zijn er bij jouw werkgever in dienst? Of hoeveel ex-verkopers die nu een baan hebben ken je überhaupt?

Gaan ze fijn in Roemenie werken. Maar met zielig gebedel verdienen ze meer geld. Of ze worden gedwongen door organisaties. Ze zouden het moeten verbieden.

Van de zomer in Lourdes geweest, dat is helemaal erg, op je geweten inspelen door kleine vervuilde kinderen en babies tentoon te stellen, gewetenloos!
Klinkt bekend. Ook hier altijd een vrouw bij de supermarktingang. Ik groet vrijwel zonder uitzondering en een keer heb ik mijn wisselgeld aan haar toegestopt. Zo'n krantje hoef ik niet, lees het toch niet. Of ik nou fooi geef in een restaurant, wat wisselgeld niet terugneem als in 'is goed zo' of die vrouw wat geef..

Wat betreft die muziek op straat, dat kan heel leuk zijn. Maar ik zie ook regelmatig een man met een viool die maar één liedje kent. En een man met hond die blokfluit (!!) speelt. Niet eens goed. Vreemd vind ik dat.

Ik heb vooral een hekel aan die junks die bedelen om een paar euro, zogenaamd voor de daklozenopvang. Het riedeltje is elke keer hetzelfde ("ik wil u niet storen, het spijt me, maar het is zo koud"). De enkele keer dat ik een paar euro heb toegestopt zag ik diezelfde persoon een halfuurtje later de Coffeeshop uit wandelen..
Hier staat er ook een vrouwtje. Enorm irritant gezien ze altijd achter je aanhobbelt met mevrouw mevrouw asjeblieft asjeblieft!
Woon in een dorp en toch staan er hier bij elke supermarkt (4 stuks) een verkoper van zo'n krantje.

Heb eens even goed gekeken, Het Haags straatjournaal. (Is maar ongeveer 100 km uit de richting...)

Voldoet dus precies aan wat ze in Radar vertelden.

De verkoper van de supermarkt hier om de hoek, staat zelfs de hele dag met oordopjes in, handsfree te bellen, en maar ouwehoeren in het roemeens, en 's avonds wordt hij opgehaald in een dure auto.

In de supermarkt in het centrum, staat een vrouw met haar kind, (soms 2) de hele dag... Ook Haags krantje.

Klopt van kanten, maar arme kinderen. Dat vindt ik echt sneu.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:isabon schreef op 27 november 2011 @ 18:46:

[...]

Gaan ze fijn in Roemenie werken. Maar met zielig gebedel verdienen ze meer geld. Of ze worden gedwongen door organisaties. Ze zouden het moeten verbieden.

En de legale verkopers? Vaak ook Nederlanders, (ex) dak/thuislozen en de andere groepen die ik eerder heb vermeld? moeten die ook maar naar Roemenië gaan werken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Er was laatst een consumentenprogramma dat hierover ging. Het schijnt in veel gevallen om delinquenten zigeuners te gaan, het zijn volgens mij de laatste tijd ook alleen maar niet Nederlanders, veel oost europeanen.
[quote]isabon schreef op 27 november 2011 @ 18:27:

Hier staan ze overal en ik vind het bloedirritant. Ze staan je een schuldgevoel aan te staren.

Terwijl ze helemaal niet dakloos zijn, het zijn vaak bijbeuners, roemenen die met zo'n dag voor de super meer verdienen dan met werken in hun eigen land. Meestal hebben ze ook gewoon een huis en een uitkering.

Daarbij als je de hele dag met een krant kan staan leuren kan je ook werken.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Poosje terug viel mij dat ook op: aantal oostblok uitziende mensen in/bij een auto met Roemeens kenteken op een parkeerterrein achter de supermarkt. Pools/Duits/Belgisch zie je hier veel, maar Roemeens is uitzonderlijk. Ik keek ernaar omdat ze mij opvielen én vanwege 't risico op criminaliteit (inbraak/autodiefstal etc).

Blijkbaar kwamen ze zo'n krantverkoop meneer (bij een Golff supermarkt) ophalen. Nu in dit topic lees ik dat dit dus geen echte verkopers zijn maar gewoon semi-criminelen die misbruik maken van bepaalde regelingen?

Ik vind die verkopers superirritant. Bij mij in de buurt zit een man die accordeon speelt, maar dat kan hij goed, en hij is erg vriendelijk. Wisselgeld heb ik hem wel gegeven, maar ik pin nu uisluitend dus dat krijg ik niet meer.
Ik heb een man (junk ws) wel eens geld gegeven voor de nachtopvang. Dat was een enorm aardige jonge vent, tijdje mee staan kletsen. Heel leuk gesprek. Hij hielp me met mijn boodschappen. Hij liet wel een of ander pasje zien van een nachtopvang, zal best maar evengoed had ik hem geld gegeven. Was gewoon een leuke vent. Vind ik heel iets anders dan een roemeense bende sponsoren.
quote:luni schreef op 27 november 2011 @ 18:46:

[...]

Die man hier zit er geloofikal zo lang ik hier woon..heb weleens gedacht om er iets van te zeggen ja

bij mij hielp het direct, irritante muziek, kreeg er gooi neigingen van

zeg nog tegen die kerel; jij weg hier, niet goed spelen op instrument, jij ga naar de muziek academie rot herrie jij maken
Ik vind ze heel irritant, sorry.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven