Geld & Recht alle pijlers

Huursubsidie vraag

28-11-2011 18:17 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
De huurgrens stijgt ook per jaar dus misschien dat het tegen elkaar wegvalt.

Als je erboven zit vervalt het volgens mij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:famkej schreef op 28 november 2011 @ 18:17:

Hallo,

Ik ben ingeloot voor een nieuwbouw huurwoning, maar ik vraag me iets af.

De huurgrens voor een sociale huurwoning is 652 euro nog wat. Dit huis zit hier net onder, dus het ligt in de verwachting dat ik binnen 1-2 jaar over die grens ga.Wat bedoel je met dat je over die grens heen gaat?
(en het is huurtoeslag geen subsidie :-)
x
x
https://www.huurtoeslag.nl/?gclid=COyN- ... Dgod3V0erA

hier al gekeken?

En nee je krijgt geen huurtoelsag over die eerset 652 als de huur daar voven komt, dan krijg je gewoon niets meer.

En als jouw salaris bovend e grens komt, krijg je ook niets meer

,

Zo simpel is het
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:famkej schreef op 28 november 2011 @ 18:25:

De huurgrens van sociale huurwoningen.Dat bedoel ik dan ook met mijn vraag, hoe zou je daarover heen gaan? Bedoel je de hoogte van de huur of de hoogte van je inkomen?
Als dit huis jou aangeboden wordt als sociale huur dan zal het dat ook blijven en dat kan niet zomaar gewijzigd worden.

Huurtoeslag krijg je naar rato van je inkomen. De huurprijsgrens die jij noemt is ook de toeslaggrens dit jaar. Mocht je huur meer stijgen dan de toeslaggrens, dan heb je geen recht meer op toeslag.

www.toeslagen.nl
quote:famkej schreef op 28 november 2011 @ 18:26:

O bedankt, je ziet ik ben nieuw in huurdersland :-)

De vader van mijn kind en ik zijn uit elkaar en nu heb ik geluk en kan ik dit huis krijgen, alleen ik zit net boven de huurtoeslaggrens. Vroeg me af wat er gebeurt als mijn inkomen (door wat voor reden dan ook) daalt.....Je bedoelt dat je met je inkomen boven de grens zit om recht te hebben op huurtoeslag, maar de hoogte van de huur valt wel binnen de grens.
quote:famkej schreef op 28 november 2011 @ 18:26:

O bedankt, je ziet ik ben nieuw in huurdersland :-)

De vader van mijn kind en ik zijn uit elkaar en nu heb ik geluk en kan ik dit huis krijgen, alleen ik zit net boven de huurtoeslaggrens. Vroeg me af wat er gebeurt als mijn inkomen (door wat voor reden dan ook) daalt.....Helemaal niks dus als je huur boven de toeslaggrens zit. Dan heb je hoe dan ook geen recht op toeslag.
x
Als de woning sociale huur is kan het nooit zo maar automatisch vrije huursector worden. Dus wat is het voor woning is de vraag? Als het een sociale huurwoning is dan mag de huur iedere jaar met een max. percentage (van de kale huurprijs) stijgen. De hoogte van de stijging wordt vastgelegd door de overheid. Huurtoeslag stijgt daar ieder jaar iets mee, maar door bezuinigingen gaan de toeslagen in 2012 omlaag.
x
Ja, dat klopt.
INKOMENSGRENZEN

Doelgroep

maximum

verzamelinkomen 2011

Alleenstaand tot 65 jaar

¤ 21.625,-

Meerpersoonshuishoudens tot 65 jaar

¤ 29.350,-

Alleenstaand 65+

¤ 20.325,-

Meerpersoonshuishoudens 65+

¤ 27.750,-

HUURGRENZEN

Doelgroep

maximum huurgrens 2011

Maximale huurgrens < 23 jaar

¤ 361,66

Aftoppingsgrens 1 en 2 personen

¤ 517,64

Aftoppingsgrens 3 personen of meer

¤ 554,76

Maximale huurgrens

¤ 652,52

Mensen van 65 jaar en ouder, alleenstaanden en gehandicapten kunnen nog 50% huurtoeslag ontvangen over het deel van de rekenhuur dat boven de aftoppingsgrens uitkomt.

VERMOGENSGRENZEN

Uw situatie

maximaal vermogen per persoon in 2011

U bent jonger dan 65 jaar

¤ 20.785,-

¤ 2.779,- voor elk minderjarig kind

U bent jonger dan 65 en een alleenstaande ouder. U heeft van 1 juli t/m 31 december 2005 huursubsidie ontvangen bij een vermogen van meer dan ¤ 20.300. In 2006 t/m 2010 heeft u huurtoeslag ontvangen en in 2011 heeft u recht op alleenstaande-ouderkorting.

¤ 41.570,-

U bent 65 jaar of ouder met een inkomen maximaal ¤ 14.062.-

¤ 48.301,-

U bent 65 jaar of ouder met een inkomen van ¤ 14.062,- tot ¤ 19.562,-

¤ 34.543,-

U bent 65 jaar of ouder met een inkomen boven ¤ 19.562,-

¤ 20.785,-
volgens mij heb je zo alle informatie die je nodig hebt.

.
Als ik jou was zou ik even de belastingdienst bellen. Volgens mij is het toch echt zo dat de huur elk jaar maar een klein percentage stijgt en de grens wordt daarop aangepast. Mwoning is rond 500, toen de grens nog 500 was steeg mijn huur steeds mee en bleef ik gewoon toeslag houden. Corporaties houden daar echt wel rekening mee, sociale huur blijft sociale huur.
Hou er rekening mee dat je niet tot 652 volledig huurtoeslag krijgt. Je krijgt huurtoeslag tot de voor jou geldende aftoppingsgrens, en daarboven moet je het overgrote deel (zo niet alles, daarover twijfel ik even) zelf betalen. Meestal stijgt de aftoppingsgrens en huurtoeslaggrens voldoende mee met de stijging van de huren, maar inderdaad wordt er volgend jaar wel op gekort. Als je zeker wil zijn zou ik voor een wat lagere huur gaan, die je sowieso kunt betalen, wat er ook gebeurt.
Klopt, die aftoppingsgrens is 517 euro en daar boven krijg je geen toeslag (ik ga er even vanuit dat je samen met een kind gaat wonen gezien je eerdere post). Maar als je inkomen boven de inkomensgrens ligt krijg je sowieso helemaal niets. Dan wordt je geacht het zelf te kunnen betalen.
De vrije en sociale sector heeft er denk ik mee te maken bij wie de woning in eigendom is, niet met de prijs ervan (al zijn sociale huurwoningen wel zo goed als altijd goedkoper).

Als een woning bijvoorbeeld eigendom is van een sociale woningbouw blijft het een sociale huurwoning (tenzij ze de woning verkopen), ongeacht of de huurprijs boven een bepaald bedrag uitkomt. Is de woning in eigendom van een vastgoedman/vrouw oid dan valt de woning in de vrije sector.

Tenminste, ik denk dat het zo werkt.
quote:famkej schreef op 28 november 2011 @ 18:57:

Maar als de huur ieder jaar met vast percentage stijgt dan kan de huurprijs dus over die 652 gaan, want het hoeft niet hetzelfde te zijn als de correctie van de toeslaggrens. Begrijp ik dat goed? Ik probeer te begrijpen hoe het werkt Volgens mij kan de huur - als het een sociale huurwoning betreft - nooit hoger worden dan de huurgrens van ¤ 652. Dan is het geen sociale huurwoning meer.
Als het een woning van een woningbouwvereniging is met een huur onder de huurtoeslaggrens dan kun je afhankelijk van het inkomen van jou en eventuele huisgenoten huurtoeslag krijgen. De huurstijgingen van sociale huurwoningen is aan een maximum gebonden en de huurtoeslaggrens stijgt hier jaarlijks gelijk mee op. Dus als je nu voor deze woning huurtoeslag kunt krijgen zal dat over 4 jaar ook zo zijn. Wetswijzigingen voorbehouden natuurlijk.

Let op dat naast de kale huur soms ook servicekosten berekend worden, die door de belastingdienst toeslagen meegerekend worden voor de huurtoeslaggrens.

Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening maken voor de huurtoeslag (en zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget).

Aanvullend hieraan:

Als je in een jaar meer dan 6 maanden alleen woont met uitsluitend eigen kinderen kom je daarnaast ook in aanmerking voor de alleenstaande ouder heffingskorting. Als je loon uit werk ontvangt en je hebt kinderen die op 1 januari jonger zijn dan 16 heb je recht op een verhoging van de alleenstaande ouder heffingskorting. Als je op 1 januari kinderen onder de 12 hebt heb je tot slot bij loon uit werk ook nog recht op de inkomensafhankelijke combinatie heffingskortingen. Deze heffingskortingen zijn geen toeslagen, maar verminderingen van de inkomstenbelasting. Je kunt ze maandelijks als voorschot laten uitbetalen door een voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting aan te vragen, dat is aan te raden, want het is zo een paar honderd ¤ per maand. Schat wel je belastbaar inkomen zo goed mogelijk (of wat lager), Dat voorkomt een terugvordering.

Meer info over heeffingskortingen op:

http://www.belastingdiens ... tingen-09.html#P356_18289

Geschreven door de echtgenoot van Snowy2
quote:19juni schreef op 28 november 2011 @ 19:32:

De vrije en sociale sector heeft er denk ik mee te maken bij wie de woning in eigendom is, niet met de prijs ervan (al zijn sociale huurwoningen wel zo goed als altijd goedkoper).

Als een woning bijvoorbeeld eigendom is van een sociale woningbouw blijft het een sociale huurwoning (tenzij ze de woning verkopen), ongeacht of de huurprijs boven een bepaald bedrag uitkomt. Is de woning in eigendom van een vastgoedman/vrouw oid dan valt de woning in de vrije sector.

Tenminste, ik denk dat het zo werkt.Deze informatie klopt niet. Sociale huur heeft met een grens in huurprijs te maken. Het maakt niet uit of je van een woningbouwvereniging huur of particulier. Zo zijn er ook woningbouwverenigingen die vrij sector huurwoningen verhuren.
x

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven