Moeder?

29-11-2011 11:39 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben hier net nieuw, en ik zou graag even iets van me af willen schrijven. (Ben trouwens 22 jaar en woon nog thuis)

Mijn vader is sinds mijn geboorte kostwinner geweest, en mijn moeder is na mij en mijn broertje ook nooit meer gaan werken. Ja een blauwe maandag bij de thuiszorg.(Ik ben 22 en mijn broertje is 19)

Thuis hebben we een tijdje krap gezeten, zelfs toen ging mijn moeder niet werken. Dat wilde ze niet.

Maar het punt is, het is gewoon een chagerijnige vrouw geworden, die niets doet. Smorgens gaat ze koffie drinken bij kennissen of familie, dan gaat ze naar huis en stofzuigt een keer, en dan gaat ze naar bed. En om 5 uur maakt ze eten, en daarna gebeurd er dus weer niets. Ook hebben we 3 honden, die zij wilde hebben, maar ze doet er niks mee. ze laat ze hooguit 1 x per dag uit, en wij kunnen er daarna mee gaan sjouwen, de honden hebben geen ene regelmaat meer, zijn strontvervelend en blaffen de hele dag.In de weekenden gaat ze wel op stap.

Maar mijn punt is, ze is gewoon een chagerijnige vrouw geworden, ze zit de hele dag stom voor zich uit te staren en rookt 5 pakjes zware shag in de week. Hoest zich de longen uit het lijf, en heeft hele interressante verhalen, die 9 van de 10 x niet waar zijn, om dr leven spannend te maken, maar in feite maakt ze niets mee aangezien ze de hele dag thuis zit.

Ze doet alsof ze bergen verzet, maar meer als stofzuigen en eten koken doet ze niet, dat doe ik erbij, naast mijn 40 urige werkweek.

Ik vind het gewoon erg om te zien dat mijn moeder zo is geworden, maar als ik er wat van zeg dan heb ik het gedaan en praat ze weer een week niet tegen me.
Ach meis,

wat naar om je moeder zo te zien. Wat vindt je vader er van? Vindt je het geen goed idee om eens een keer met de huisarts over je thuissituatie te gaan praten?
Ik snap wel dat dit lastig is.

Maar meissie, je moet echt op jezelf gaan wonen! Natuurlijk kan dat wel! Je kunt toch op kamers gaan? Direct vanuit huis gaan samenwonen vind ik maar niks.
quote:Roosh schreef op 29 november 2011 @ 12:23:

Hallo,

Ik begrijp dat je je zorgen maakt om je moeder en over het gezin in zijn totaliteit. Maar wat ik nu lees; dat jij dingen moet gaan betalen zoals de rekeningen voor de Menzis.... Hele hoge thuiswoonkosten van ¤300,00, dat vindt ik niet goed! Je moeder kan werken voor geld in het laatje, maar doet dat niet (om welke reden dan ook), je vader heeft ook problemen met inkomen genereren. Zij zijn beide volwassen genoeg om hun problemen op te lossen met elkaar. Dat is niet jouw taak! Daar hebben ze jou niet voor op de wereld gezet. Misschien zou het toch beter zijn als jij uit huis gaat. Je kan evengoed dan wel helpen, maar jij richt je op jouw toekomst. Nu wordt die belemmerd door je eigen ouders.Waarom is het zo raar dat TO, die per slot van rekening gewoon meerderjarig is, meebetaalt aan het huishouden? Ze is dan wel hun kind, maar feitelijk geen kind meer. Zij is nu net als haar ouders één van de volwassenen in huis, klaar uit. En als ze wel op zichzelf woonde dan moest ze het ook overigens...of jij dat nou goed vindt of niet.
@ Hierboven, ik had ergens al verteld dat mijn pa dit ook niet goed trekt. En ik zou best naar de huisarts willen,maar mijn moeder gaat toch niet mee, en zonder haar kan ik er ook niets aan doen.

Ik vind het gewoon lastig om alles op een rijtje te zetten, want het gaat me echt niet voor de wind. En zeker niet nu met werk vinden. Dat is in deze tijd lastig, en ik kan wel blijven waar ik nu zit, maar zij kunnen mij geen uren garanderen. Als ik dat allemaal op een rijtje heb, dan kan ik voor een kamer of huisje kijken. maar daarmee help ik mijn moeder nog niet.
quote:xtrada schreef op 29 november 2011 @ 12:29:

@ Hierboven, ik had ergens al verteld dat mijn pa dit ook niet goed trekt. En ik zou best naar de huisarts willen,maar mijn moeder gaat toch niet mee, en zonder haar kan ik er ook niets aan doen.

Das niet waar meid. Je kunt ook naar de huisarts gaan en je zorgen uiten. Wellicht kunnen jullie samen tot een plan komen.
Je kan wel bij de huisarts langs om jouw gevoelens te uiten en je zorgen. Daarvoor hoeft je moeder niet persé mee. In elk geval kan je dan een keertje je verhaal kwijt.
Dat is een optie, en dat zou inderdaad wel fijn zijn. Tnx!
Confronteren die moeder van jouw! Je kan wel accepteren, maar daar help je haar niet mee. Stel dus moeilijke vragen! Waarom wil je niet samen met me gaan winkelen? Desnoods: wat is er mis met mij dat je dat niet wilt? Maak haar gedrag niet normaal en accepteer het niet!

Mijn moeder is fobisch en dit weet ik, accepteer dat ze dit heeft, maar laat haar niet toegeven aan de fobie. Mijn moeder probeer ik dus constant te wijzen op dingen die ze niet doet vanwege haar fobieën. Zodat ze zich bewust wordt ervan.
quote:xtrada schreef op 29 november 2011 @ 12:11:

Ik heb een brief van de ibgroep gekregen toen, en ben begonnen met terugbetalen. Want een volledige opleiding zit er voor mij toch niet in, dan heb ik helemaal geen inkomen. En voor de BBL-opleiding krijg ik geen studiefinanciering.Met een BBL kun je wel 4 dagen werken en ga je één dag ik de week naar school.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Allereerst vind ik je helemaal niet zeuren en ik begrijp ook dat je zorgen om je moeder hebt. Al die opmerkingen over dat je uit het huis moet zijn geen prioriteit (wordt altijd als eerste geroepen). Het is belangrijker dat jij de zaken eerst zelf op een rijtje hebt, zoals jezelf al aangeeft.

Ik heb geen ervaring met depressieve mensen, maar ik zou het volgende doen. Ik denk dat jij ervoor moet waken om niet de volwassene in het huis te worden. Hoe meer verantwoordelijkheid jij op je neemt hoe minder je moeder zal gaan doen. Dus stop met poetsen (ruim wel je eigen rommel op) en ga ook niet de rekeningen van je ouders betalen (kostgeld is al voldoende). Waarom zou je moeder actie ondernemen als ze een dochter heeft die toch haar rekeningen zal betalen? Verder wel veel met je vader praten en samen één lijn trekken. Het is aan je vader om je moeder tot actie te bewegen. Jullie zouden wel de huisarts kunnen inlichten en vragen om een huisbezoek.

Hoe triest ook voor je moeder, zorg goed voor jezelf!
quote:Tickel schreef op 29 november 2011 @ 12:44:

[...]

Met een BBL kun je wel 4 dagen werken en ga je één dag ik de week naar school.Ja, ik zeg toch ook dat dat zo is? Ik ben opzoek naar een bbl-leerwerkplaats. Maar dan krijg je voor BBL nog geen studiefinanciering, en dan moet ik alsnog mn vorige studieschuld betalen, en daar ging het over
quote:xtrada schreef op 29 november 2011 @ 12:49:

[...]

Ja, ik zeg toch ook dat dat zo is? Ik ben opzoek naar een bbl-leerwerkplaats. Maar dan krijg je voor BBL nog geen studiefinanciering, en dan moet ik alsnog mn vorige studieschuld betalen, en daar ging het over Maar je krijgt wel gewoon salaris voor 5 dagen
Dit is een heel leuke opleiding

Bij de juiste werkgever werk je 4 dagen, en het verdient best goed.
Tnx voor de tip.

Ik wacht vanmiddag even af, in de woonzorgbegeleiding.

Verder heb ik een hoop brieven voor stage de deur uitgedaan, want ik zou graag de opleiding dierenartsassistente paravetinair gaan doen. Helaas nog geen reacties vernomen, dus afwachten.
.
Met kostgeld betalen en meehelpen in de huishouding is niets mis en behoorlijk logisch.

Je studie stoppen omdat je die zelf moest betalen? Hoe oud was je toen?

Als je 18 was of ouder lijkt het me logisch dat je zelf je eigen kosten betaald. Dus je opleiding enzo.

Ik adviseer je om een kamer/studio/appartementje ofzo te gaan huren.
Hoe is het, TO? Goed gesprek gehad?
@ flower, ik was net 17.

@ aardappelhoofd, het ging wel goed, maar er waren wel veel mensen geweest en maar 4 plekken vrij. Dus het is afwachten, ik krijg volgende week bericht.

Ook heb ik volgende week een gesprek bij de thuiszorg, en ik heb gesolliciteerd voor 40 uur in een broodjeszaak, bij een tankstation. Maar die gaat pas in januari open
Zo , ik kom jullie even mededelen....dat ik ben AANGENOMEN

Mijn opleiding begint eind januari, het werken begin februari!
Gefeliciteerd!!! :D
quote:eleine schreef op 29 november 2011 @ 12:22:

Oei..

Wat voor rol draag jij in dit gezin?

Het klinkt net alsof, wanneer jij weg gaat, de boel compleet instort.

Wat een last op je schouders zeg.. En dat met 22 jaar..

Hier ben ik het mee eens. Je hoeft niet steeds de geld-problemen van je ouders op te lossen. Je kon nota bene niet eens je school afmaken. Probeer toch maar wat afstand te nemen - en op jezelf wonen zou daarbij helpen- en voor hun niet meer de rekeningen te betalen. Dat zal moeilijk zijn maar zij hebben hun eigen verantwoordelijkheid.

En als ze niet kunnen betalen, vergaat de wereld niet hè. Zo snel wordt men niet dakloos maar het kan wel dat ze in de schuldhulpverlening komen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Super Xtrada! Heel goed dat je voor jezelf kiest. Je kunt het leven van je ouders niet veranderen, maar dat van jezelf wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven