Moeder?

29-11-2011 11:39 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben hier net nieuw, en ik zou graag even iets van me af willen schrijven. (Ben trouwens 22 jaar en woon nog thuis)

Mijn vader is sinds mijn geboorte kostwinner geweest, en mijn moeder is na mij en mijn broertje ook nooit meer gaan werken. Ja een blauwe maandag bij de thuiszorg.(Ik ben 22 en mijn broertje is 19)

Thuis hebben we een tijdje krap gezeten, zelfs toen ging mijn moeder niet werken. Dat wilde ze niet.

Maar het punt is, het is gewoon een chagerijnige vrouw geworden, die niets doet. Smorgens gaat ze koffie drinken bij kennissen of familie, dan gaat ze naar huis en stofzuigt een keer, en dan gaat ze naar bed. En om 5 uur maakt ze eten, en daarna gebeurd er dus weer niets. Ook hebben we 3 honden, die zij wilde hebben, maar ze doet er niks mee. ze laat ze hooguit 1 x per dag uit, en wij kunnen er daarna mee gaan sjouwen, de honden hebben geen ene regelmaat meer, zijn strontvervelend en blaffen de hele dag.In de weekenden gaat ze wel op stap.

Maar mijn punt is, ze is gewoon een chagerijnige vrouw geworden, ze zit de hele dag stom voor zich uit te staren en rookt 5 pakjes zware shag in de week. Hoest zich de longen uit het lijf, en heeft hele interressante verhalen, die 9 van de 10 x niet waar zijn, om dr leven spannend te maken, maar in feite maakt ze niets mee aangezien ze de hele dag thuis zit.

Ze doet alsof ze bergen verzet, maar meer als stofzuigen en eten koken doet ze niet, dat doe ik erbij, naast mijn 40 urige werkweek.

Ik vind het gewoon erg om te zien dat mijn moeder zo is geworden, maar als ik er wat van zeg dan heb ik het gedaan en praat ze weer een week niet tegen me.
Ik verwacht trouwens ook niet gelijk een volledig huurhuis wat ingericht is, een kamer is ook prima. Maar dat zit er voor mij nu ook even niet in.

En het hele gebeuren gaat ook niet om op mezelf te gaan, ik maak me gewoon zorgen om haar maar weet niet hoe ik het aan moet pakken.
quote:xtrada schreef op 29 november 2011 @ 11:56:

@ aardappelhoofd, ik heb geen studie. Ik ben destijds spw gaan doen, maar dat heb ik niet afgemaakt omdat mijn vader geen geld had en ik het zelf moest gaan betalen. Dat was voor mij niet goed te doen, dus ik ben gaan werken. Ik heb 3 jaar lang ergens gewerkt, en toen ik een vast contract zou krijgen ben ik eruitgedonderd omdat het slecht ging met het bedrijf. Nu werk ik momenteel in een magazijn. En ik heb vanmiddag een gesprek voor woonbegeleiding, dan ga ik werken en heb ik 1 dag in de week school.

Ik komdus ook niet in aanmerking voor een kamer vaak, omdat ik geen opleiding doe. En kamers in Arnhem etc heeft voor mij geen zin, omdat ik dan ver van mijn werk af zit (heb geen rijbewijs)Het spijt me maar wat een onzin. Je hoeft geen student te zijn om een particuliere kamer te kunnen huren.
Je zegt dat je niet met je moeder erover kan praten, maar met je vader dan? Misschien kan die met haar gaan praten en haar doorverwijzen naar een huisarts, want het klinkt niet alsof het echt goed gaat met je moeder.
@xtrada. Heb je nu een spaarrekening? Als je thuis woont en werkt lijkt het me dat je behoorlijk kunt sparen.

Met dat geld kun je je iig inschrijven voor het nieuwe studiejaar van SPW of misschien kun je wel in jan/feb instromen omdat je al gestart was.
Ik was al bezig met antwoorden

Nou de eerste 10 weken krijg ik sowieso maar 400 euro in de maand, omdat het proefdraaien is. Daarna begin in met 1 dag in de week school en 24 uur werken. Het 1e jaar verdien ik 1150 euro, 2e jaar 1400 en het 3e jaar 1750.
quote:Dahlia74 schreef op 29 november 2011 @ 11:54:

Sowieso is het verstandig om eerst zelfstandig te gaan wonen alvorens samen te gaan wonen.Dit vind ik onzin, ik ben ook vanuit huis gaan samenwonen en dat ging prima! Waarom zou je eerst beslist op jezelf moeten wonen? Ik ben nu 36 en heb nog nooit helemaal alleen gewoond, toch red ik me goed hoor!
Misschien zit ze in de overgang? Hoe dan ook, je bent al 22, ruim 4 jaar meerderjarig, als het je niet bevalt dan ga je op jezelf wonen. Als het je wel bevalt zou ik je dat ook aanraden trouwens, op jouw leeftijd.
@ Mundy, tnx voor je reactie. Mijn vader gaat er ook aan onderdoor. Sowieso omdat hij al het werk doet. Ze hebben heel vaak ruzie en hij is al 2 x een paar dagen vertrokken.

@ Sinaasappellikeur, een dikke spaarrekening heb ik niet, ik betaal 300 euro kostgeld, zorgverzekering van 110 euro, en ik ben de studiefinanciering aan het terugbetalen omdat ik na een poos met de opleiding ben gestopt.

Mijn salaris is ook niet je van het, ik verdien ongeveer 1050, en momenteel is het rustig, dus ik draai dan niet de volledige uren en zit de kans er ook in dat ik bv maar 10 uur in de week werk. Ik ben al volop aan het zoeken naar ander werk, maar dat ligt ook niet voor het oprapen.
Maar goed, je voornaamste probleem is dus niet het geld/op jezelf wonen (dat dacht ik eerst, sorry), maar dat je je zorgen maakt over je moeder?

Wat vind je broer hiervan, kun je er met je vader (of tante/oom/etc.) over praten?
Je hebt toch 10 (?) jaar de tijd om een studie af te maken? Waarom moet je nu al terug betalen?
Nee dat is zeker niet mijn prioriteit. Maak me ontzettend veel zorgen. Ook vooral omdat mijn vader vroeg of laat zegt "de groeten" als ze zo doorblijft gaan. En dan heeft ze helemaal niets. Daarbij vind ik 5 pakken zware shag ook niet normaal. Ze hoest zich helemaal kapot.

@ opleiding inschrijven, ook al geprobeerd. Ik moet dan BBL gaan doen, en eerst een stage zoeken. Daar ben ik ook mee bezig. Maar er is weinig animo voor bblers in sommige sectoren. En zolang ik geen stage heb kan ik niet aan de opleiding beginnen.
quote:xtrada schreef op 29 november 2011 @ 12:05:

@ Sinaasappellikeur, een dikke spaarrekening heb ik niet, ik betaal 300 euro kostgeldZo dat vind ik nogal wat, voor iemand die niet veel verdiend! Maar dat komt misschien ook, omdat ik nooit iets heb hoeven te betalen, terwijl ik wel tot mijn 25e thuis heb gewoond. Mijn ouders wilden liever dat ik ging sparen voor mijn uitzet e.d.
1050-300-110= 640

Terugbetalen = 50 euro in de maand?

Dus dan 590 euro. Daar kun je toch goed van sparen als je verder geen kosten hebt, of mis ik iets gigantisch?
Ik heb een brief van de ibgroep gekregen toen, en ben begonnen met terugbetalen. Want een volledige opleiding zit er voor mij toch niet in, dan heb ik helemaal geen inkomen. En voor de BBL-opleiding krijg ik geen studiefinanciering.
@ Mundy, dat is ook veel, maar altijd nog goedkoper als uit huis gaan.

Verder betaal ik 100 euro per maand aan de IBgroep, geen 50 En dan kan ik sparen, dat doe ik ook wel. Maar er zitten altijd wel weer tegenslagen bij, en ik heb mijn vader geld geleend omdat hij een poos geen werk heeft kunnen vinden. Nu zit hij in de WW en werkt een x aantal uren in de week. Dus dan lijkt sparen wel easy, maar ik heb deze maand ook al 1600 naar de Menzis afgedragen omdat mijn vader achterliep met de rekeningen, en er anders een deurwaarder komt.
Je moeder klinkt inderdaad depressief en dat komt me helaas niet onbekend voor. Hoe reageert ze als je voorstelt om eens samen naar het bos te gaan met de honden? Of samen winkelen?

Terug naar bed halverwege de dag is ook echt zo'n signaal van depressie. Iemand met een depressie moet eerst zelf beseffen dat er een probleem is en er zelf iets aan willen doen. Hoe negatiever je bent tegen haar (jeetje kom je nu pas uit bed? heb je de honden nog niet uitgelaten?) hoe meer ze zich van je zal verwijderen. Ze probeert de waarheid te ontlopen en alles kost super veel energie.

Een baan (vrijwillig of betaald) zou inderdaad een goede stimulans en dagindeling kunnen geven, maar dat kan ze op dit moment duidelijk nog niet aan. Professionele hulp zou het beste zijn, maar de meeste mensen ontkennen hun eigen probleem en vinden zichzelf heel normaal. Ook is er hele goed medicatie voor, dus probeer voorzichtig en positief met haar te praten. De huisarts kan haar goed helpen naar hulp en medicatie, hierdoor wordt haar leven echt veel leuker, alleen dat moet zij wel zelf in gaan zien.

Sterkte!

Je moeder is als jij 22 bent, zeker nog niet oud!
quote:xtrada schreef op 29 november 2011 @ 12:11:

Ik heb een brief van de ibgroep gekregen toen, en ben begonnen met terugbetalen. Want een volledige opleiding zit er voor mij toch niet in, dan heb ik helemaal geen inkomen. En voor de BBL-opleiding krijg ik geen studiefinanciering.

Hoezo zit een voltijd opleiding er niet in? Ik heb het ook op eigen houtje gedaan. Je krijgt uitwonende stufi, werkt in het weekend, leeft niet in luxe, woont op een kamer etc.

Of als je niet in het weekend wil werken dan NU vast gaan sparen en iedere vakantie flink werken, dit geld op een spaarrekening zetten en daarvan gaan leven.

Ik heb gewerkt in de schoonmaak, catering etc. Het betaalt niet super, maar je hoeft ook weinig belasting af te dragen omdat je geen mega jaarinkomen hebt.
quote:xtrada schreef op 29 november 2011 @ 12:14:

@ Mundy, dat is ook veel, maar altijd nog goedkoper als uit huis gaan.

Verder betaal ik 100 euro per maand aan de IBgroep, geen 50 En dan kan ik sparen, dat doe ik ook wel. Maar er zitten altijd wel weer tegenslagen bij, en ik heb mijn vader geld geleend omdat hij een poos geen werk heeft kunnen vinden. Nu zit hij in de WW en werkt een x aantal uren in de week. Dus dan lijkt sparen wel easy, maar ik heb deze maand ook al 1600 naar de Menzis afgedragen omdat mijn vader achterliep met de rekeningen, en er anders een deurwaarder komt.

Hoe zie jij jouw rol binnen het gezin?

Je bent huurder?

Je bent een financiele buffer?

Je bent toezichthouder?

Je bent dochter?
Ik snap dat je je zorgen maakt om je moeder (en volgens mij komt het er 'zeurderiger' uit dan je bedoelt, en maak je je gewoon zorgen, gun je je moeder een eigen leven). Maar ze is volwassen, en zal waarschijnlijk niet zo snel van jou als haar kind aannemen dat ze het in jouw ogen 'verkeerd doet'. Dat zou ik ook niet doen. Daarbij, gewoontes zijn niet zo makkelijk in een klap te veranderen.

Misschien kan je wel met kleine stapjes zorgen dat je moeder wat meer 'doet', waar ze blij van wordt. Wij kennen hier natuurlijk je moeder niet, en weten niet wat ze leuk zou kunnen vinden. Maar ik denk dan aan dingen als postcrossing (begint 'makkelijk' binnenshuis achter de computer, maar dan moet je al het huis uit voor kaartjes etc.) of zo. En dan niet: 'mam, ik vind dat je een hobby nodig hebt/iets moet doen, probeer dat eens', maar vertel enthousiast dat je zoiets grappigs tegen bent gekomen... Sowieso, niet steeds er tegenin gaan van 'je bent sacherijnig/doet niets/rookt te veel' en zo.

Oh, en persoonlijk zou ik ook op kamers gaan wonen tot je een goedkoop huisje kunt huren.
Kan je er niet met je vader en je broertje eens over praten? Jullie zijn alledrie volwassen. Misschien kunnen jullie samen je moeder op weg helpen?

Verder vind ik het heel verstandig dat je hard bezig bent met werk en opleiding. Lijkt me goed om uit huis te gaan. Het zal de zorgen die je over je moeder hebt niet helemaal weg nemen maar je zit er in elk geval niet meer met de neus bovenop.
Het is net of ik mezelf kan horen praten. Maar, mijn moeder is afgelopen maand haar vader kwijtgeraakt en dat heeft een diepe impact. Ik praat er met mijn vader over en proberen het momenteel voor haar wat dragelijker te maken.

Misschien toch een keertje met je moeder praten, dan maar genegeerd worden :-), ze weet het dan wel en geloof me, ze houdt dat niet lang vol
Op mijn 16e ging ik het huis uit, op kamers, omdat het thuis niet te doen was. Als je echt wil dan kan het, ik lees hier vooral een hoop smoesjes...

Maar dat terzijde, er is duidelijk iets aan de hand met je moeder maar ik lees vooral van jou dat je er last van hebt, veel bezorgheid is er niet bij in mijn optiek. Hoe komt dat?
Oei..

Wat voor rol draag jij in dit gezin?

Het klinkt net alsof, wanneer jij weg gaat, de boel compleet instort.

Wat een last op je schouders zeg.. En dat met 22 jaar..
Hallo,

Ik begrijp dat je je zorgen maakt om je moeder en over het gezin in zijn totaliteit. Maar wat ik nu lees; dat jij dingen moet gaan betalen zoals de rekeningen voor de Menzis.... Hele hoge thuiswoonkosten van ¤300,00, dat vindt ik niet goed! Je moeder kan werken voor geld in het laatje, maar doet dat niet (om welke reden dan ook), je vader heeft ook problemen met inkomen genereren. Zij zijn beide volwassen genoeg om hun problemen op te lossen met elkaar. Dat is niet jouw taak! Daar hebben ze jou niet voor op de wereld gezet. Misschien zou het toch beter zijn als jij uit huis gaat. Je kan evengoed dan wel helpen, maar jij richt je op jouw toekomst. Nu wordt die belemmerd door je eigen ouders.
@ Joy4Britt, dat wil ze allemaal niet meer. Ik denk dat wij 2.5 jaar geleden voor het laatst gewinkeld hebben. Als ik zoiets voorstel, dan wil ze het niet, of ze gaat alleen.

Ik probeer ook koste wat kost te sparen, en de uitzet heb ik ook voor een groot deel al. Maar dan is het gewoon lastig dat er dingen bijkomen weer. Als ik dan een aardig bedrag heb, en dr komt weer een rekening ofzo binnen voor mij of mijn ouders. Dan kan ik toch weer inleveren. En ik hoef het niet te doen voor mijn ouders, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hun in de schulden te laten zitten.

Ik heb ook al die baantjes gehad, animator, schoonmaker, catering, productie. Maar ik zou zo graag eens een stabiele baan hebben. Daar kan ik zelf ook meer mee. Dan heb ik in ieder geval zekerheid voor een huisje of kamer. Want ik ben bang als ik op mezelf ga, dat ik strax zonder werk zit, en dat ik dan weer terug moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven