Werk & Studie alle pijlers

werken als kok?

30-11-2011 11:30 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit serieus na te denken om een opleiding tot basiskok (en evt. daarna zelfstandig werkend kok) te gaan doen. Zijn er hier mensen op het forum die werken als kok, die me zouden kunnen vertellen over hoe het ze bevalt en wat zij als de voor- en nadelen ervaren? Wil een goede afweging maken voor ik de stap zet. Ik kan zelf wel wat dingen bedenken maar hoor het ook heel graag van anderen, rechtstreeks uit de praktijk! Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik ben zelf geen kok, mijn man wel. Heb wel in veel keukens als 'hulpje' gewerkt. Wat mij erg leuk lijkt aan dit beroep is dat je er veel kanten mee uitkunt, en dat verschillende keukens onderling erg kunnen verschillen. Zo heeft mijn man bijv. veel ervaring in de Franse keuken, maar werkt nu in een Spaanse keuken. Is volgens hem een wereld van verschil.

Bovendien kun je op sommige werkplekken heel veel creativiteit kwijt, ook zeker een pluspunt. Er zijn natuurlijk ook heel veel werkplekken waar alles ontzettend gestandaardiseerd is, dan zou het snel saai kunnen zijn denk ik.

Nadeel kan zijn de horeca-tijden. Je werkt (vaak) 's avonds en in het weekend. Ook heerst er in sommige keukens een ontzettende hierarchie, daar zou ik zelf niet zo goed tegen kunnen. Ligt er ook erg aan waar je werkt hoor, hier is dat bijv. totaal niet.

Welke dingen heb je zelf al bedacht?
Ik heb ooit een relatie gehad met een kok.Dat was snel over omdat we eigenlijk nooit tijd voor elkaar hadden.

Grootste nadeel vond ik de werktijden i.v sociale leven. Als je in de horeca werkt, dan moet jij werken als anderen vrij zijn en ben je vrij als anderen werken. Verjaardagen van vrienden mis je want jij moet werken. Als je partner een gewone kantoorbaan heft, dan ie je elkaar op werkdagen alleen slapend, want als die de deur uit gaat slaap jij nog, jij moet weg voor hij/zij thuis s, en als je thuiskomt is die ander al naar bed. Tenzij je aan de slag gaat als instellingskok, maar dan ben je vrij beperkt in je creativiteit, ziekenhuispatienten, bejaarden of gehandicapten zijn doorgaans geen avontuurlijke eters.
mijn vriend is ook al jaren kok. hij vindt het nog steeds erg leuk, maar hij heeft wel altijd gezegd dat hij dit niet tot zn 65e gaat doen. het is namelijk lichamelijk ontzettend zwaar werk.

ook moet je erg goed tegen stress kunnen en heel veel dingen tegelijk kunnen. ook moet je koken/met eten bezig zijn enz. natuurlijk wel leuk vinden.

de onregelmatige tijden vindt hij niet eens zo'n nadeel, daar wen je wel aan. echter je maakt soms wel ontzettend lange dagen. (van sochtens of begin van de middag tot s'avonds laat)

idd. klopt het wel dat de horeca best een harde wereld kan zijn, maar daar moet je gewoon tegen kunnen en is ook een kwestie van wennen.

als ik naar het programma over de kook kijk heb ik het idee dat heel veel mensen denken dat voor prof. kok het enige wat je moet kunnen is dat je een beetje kan koken. dat klopt echt niet. je moet ontzettend goed kunnen plannen, en wat ik hiervoor al noemde. Het beroep kok/horeca kan ontzettend leuk zijn, echter je moet wel een aantal karaktereigenschappen hebben...
Hier is vriend ook kok geweest. Is omverschillende redenen gestopt. De werktijden waren er één van: het begon hem steeds zwaarder te vallen om te werken als anderen vrij zijn en vice versa. Belangrijke reden was zijn gezondheid: het werken als kok leverde hem toch wel wat stress op waardoor hij last had van een hogere bloeddruk (was over zodra hij uit de horeca ging) en verder had hij last van de vette lucht in de keuken waardoor hij last kreeg van zijn huid.

Ondanks dat zou hij best nog wel in de keuken willen werken, hij heeft er echt een hele fijne tijd gehad, heeft nog steeds contact met collega's van de diverse restaurants (en noemt de chefkoks van daar nog steeds 'chef')
Wat phoebe zegt klopt zeker wel, het lijkt alsof het beroep kok (maar ook andere beroepen in de horeca) vaak onderschat wordt. Je moet kunnen plannen, goed vooruit kunnen denken, goed samen kunnen werken, kunnen schakelen in momenten van drukte enz. Het is in elk geval een wereld van verschil met hobby-kok
Ik ben kok,maar dan niet in de horeca.

Ik werk op een locatie waar ik de combinatie van bedrijfscatering,ala cart restaurant en luxe lunches voor bijv burgemeesters maken heb.

In combinatie met de weekenden en feestdagen vrij en van 07:30 tot15:00 werken vind ik dit een leuke baan op een leuke plek.

Ik hoef de horeca echt niet meer in hoor.

Het is een leuke en pittige opleiding maar je leert een hoop,ik kook ook met veel plezier thuis en probeer veel uit.
Dat zie je trouwens wel goed terug in de opdracten bij Materchef UK en Australie. daar moten de koks niet alleen mooie gerechten verzinnen, maar ok meedraaien in de keukens van restaurants. En dan zie je ook dat 1 kwartel uitbenen heel ieta anders is dan 100 kwartels uitbenen als iedereen ongeveer tegelijkertijd binnenkomt en binnen een half uur eten wil hebben. Dus die druk moet je ook aankunnen.
De baan kan heel erg leuk zijn. Er zijn zoveel niveaus dat er altijd wel een passend soort keuken te vinden is waar jij je thuis voelt. Erg slecht voor je sociale leven en moeilijk om een relatie te onderhouden met een niet-horaca-partner. Daarnaast moet je ook niet verslavingsgevoelig zijn want drank is beschikbaar....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
xandora; mijn vriend doet sinds een paar jaar ook zoiets. hij werkt in een groot museum. dat is dus over het algemeen overdag werken. ze doen daar ook feesten en partijen, dus soms moet hij wel buffet draaien tot laat.

Het scheelt wel dat ie niet meer de hele week tot savonds laat moet.

hihi idd. wel grappig bij die programma's. ze denken echt het gaat thuis goed dus waarom hier niet. echter 25 couverts is wel even wat anders dan 4......

ook denken ze 'ooooow ik heb 3 uur, ik begin zo wel...'wat dus (over de kook) altijd fout gaat.......
Ik ben begonnen aan de opleiding tot kok, als volwassene. In deze opleiding wordt juist heel veel aandacht besteed aan de verschillen tussen thuis wat lekkers koken en voor 40 man (of meer) een goed menu neerzetten. Veel nadruk op planning, samenwerken, voorbereiden - misschien net zoveel aandacht voor koken en productkennis!
Wat eten we vanavond?
Als je een aardig loon wilt, zou ik jet in ieder geval niet doen. Mijn man werkt al een jaar of 15 als kok maar verdient er nog steeds niet veel mee. En dat zal in de toekomst ook niet veranderen. Koks worden nou eenmaal niet goed betaald. Daarom wil hij zich ook laten omscholen. Hij vindt het enorm leuk werk, maar de werktijden staan hem onderhand echt tegen en zich uit de naad werken voor een laag loon ook.

Ik zou er in ieder geval goed over nadenken.
Ik weet trouwens niet wat voor vooropleiding je hebt, maar mijn man vond de opleiding echt een eitje.
Slechte werktijden!!! Elke avond en elk weekend sta je te zwoegen terwijl de rest van je sociale leven vrij is.

Lijkt me alleen leuk als je er echt talent voor hebt en op michelensterrenniveau kunt presteren.
Elninjoo, ik denk dat dat het ook is. Bijna elke kok droomt ervan, maar vrijwel niemand wordt het.
Als kok moet je heel hard werken, het is fysiek erg zwaar en je werkt onder grote druk.

Vaak op tijden dat iedereen die je kent vrij is en andersom. Vaak maak je lange, zware dagen en toch verdien je bijzonder weinig.

Als ik jou was zou ik iets anders verzinnen!
Nou ja, gelukkig heb je als kok vaak ook nog wel 2 avonden vrij dus dat scheelt natuurlijk wel. Al lijkt het me erg moeilijk wanneer je partner geen horeca-baan heeft. Wij hebben dat alletwee dus dat scheelt.

Er zijn inderdaad zaken waar je tegen een laag salaris de hele dag en avond staat te ploeteren (of splitdiensten moet draaien), maar bij ons beginnen de koks om 15.00. Op maandag en dinsdag zijn ze vaak rond 21.30/22.00 al weer klaar. Het ligt er dus ook net aan waar je terecht gaat komen.
Ik heb twee ex-vriendjes die allebei chef waren. Eentje werkte inderdaad 's avonds, de ander gewoon overdag ( nee, ik had ze niet tegelijkertijd ). Een kennis van me werkt als zelfstandig chef, doet kookworkshops en catering events.

Volgens mij kun je heel veel kanten uit met een goede basisopleiding, creativiteit en ondernemerschap.
Hey!

Ik heb m'n diploma tot basis kok. Heb ook een aantal jaar in de keuken gewerkt, maar ben hier mee gestopt.

Als ik de opleiding over zou doen zou ik nu voor een BBL opleiding kiezen ipv een BOL opleiding. Omdat ik van maning ben dat je meer en sneller leert als je een BBL opleiding volgt. ( En ik ben niet zo'n boekenwurm, laat mij maar gewoon werken)

Mijn werktijden waren : (dagdienst) 0700-1500 (break-dienst)10.00-14.00/17.00-22.00 (middagdienst) 13.30-22.30.

Onze chef was nooit in de avond aanwezig, alleen in de ochtend ( gewoon omdat hij te lui was.. maar wel zeiken als er in de avond wat mis was gegaan )

Ik werkte in een keuken waar je ( helaas) je creativiteit niet kwijt kon. Het was echt recepten volgen en maken.

En in de avond de bestellingen volgen en de borden opmaken ( dag in - dag uit)

En net zoals de rest zegt : jij werkt als je vrienden/ familie vrij zijn ... een vrije dag vragen doen ze vaak ook moeilijk over.

Het is fysiek erg zwaar en je moet goed tegen stress kunnen ( daar had ik dan weer geen problemen mee)

Maar dit is mijn mening over het beroep kok. ( Al mijn mede studenten van toen zijn ook allemaal gestopt en hebben een andere baan )

Qua werk zou ik je echt heeel goed oriënteren!

De opleiding is niet zo zwaar en makkelijk te behalen in 1,5 jaar ( basis opleiding)

Succes!
TO: heb je iets aan de reacties?
hoi hoi, sorry voor de late reactie, moest werken de hele dag en nu pas tijd om bij te lezen. Allemaal super bedankt, ik heb hier zeker wat aan. Om eerlijk te zijn worden precies de bezwaren genoemd waar ik zelf ook al over had zitten nadenken. Maar het is echt heel goed om dit van jullie allemaal te horen, want het zet je toch weer even met de beide benen op de grond. Wat een lastige beslissing zeg.

Ik werk op zich nu ook al 4 avonden, in het onderwijs aan mensen die overdag moeten werken (volwassenen). Dus dat ben ik wel gewend. Maar een van de redenen om hier weg te willen is dat er ook geen salarisgroei in zit, bij kok is dat dus eigenlijk ook niet geweldig zo te horen. Tegen stress kan ik wel, plannen kan ik ook wel en ben dan wel zo gedisciplineerd dat ik meteen ruim van tevoren zou beginnen.. Ik moet er echt heel goed over na gaan denken. Vind het altijd zo moeilijk, dit soort beslissingen nemen! Ik ga alles de komende dagen nog eens rustig doorlezen, dank jullie wel!
Als het je leuk lijkt, kun je een keer een dagje meelopen op de koksopleiding?
Wat eten we vanavond?
waar woon je ivlas?

Als je in de buurt woon zou je misschien een dagje met me mee kunnen draaien.

Tsja de meeste negatieve dingen zijn al genoemd.

Wat ik zelf erg leuk vind van de horeca is je collegea's. Denk dat de meeste mensen in de horeca een betere band hebben met elkaar dan op kantoor.

En ja het is hard werken, stress en druk, maar goed verdienen kan zeker wel!

o en de opleiding stelt zeker niet veel voor, koken leer je nou eenmaal in de praktijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven