Soep met gehaktballetjes
woensdag 30 november 2011 om 13:44
Ik (kooknitwit) heb bedacht dat ik vanavond groentesoep wil gaan maken. Ik kom op eigen kracht een heel eind, maar er is een ding wat ik niet snap: moet je gehaktballetjes eerst aanbraden voor je ze erbij doet of kun je rauw toevoegen? En hoe lang moeten ze dan koken voordat ze gaar zijn? Alvast bedankt.
woensdag 30 november 2011 om 13:59
Als je ze niet bindt met ei en paneermeel moet je even opletten dat je de soep niet te hard laat doorkoken. Ik had een keer rul gehakt door de tomatensoep i.p.v. ballen... Waren alle ballen stuk gekookt.
Ik doe er tegenwoordig een rauw ei, 2 volkorenbeschuiten, theelepel zout en beetje peper door met een kneepje tomatenketchup. Op een pond gehakt. Door de ketchup blijven ze lekker zacht, ook als je mager gehakt neemt.
Ik doe er tegenwoordig een rauw ei, 2 volkorenbeschuiten, theelepel zout en beetje peper door met een kneepje tomatenketchup. Op een pond gehakt. Door de ketchup blijven ze lekker zacht, ook als je mager gehakt neemt.
woensdag 30 november 2011 om 14:06
quote:misspoes1 schreef op 30 november 2011 @ 13:50:
Je kunt ze rauw toevoegen. Zelf laat ik ze altijd meetrekken voor een lekkere bouillon maar mocht je snel klaar willen.zijn, een minuut of 20 - 30 is ruim voldoende. Eet smakelijk!Daar gebruik ik dan weer het soepvlees en het stuk mergpijp voor (en die trekken dan een uur of twee).
Je kunt ze rauw toevoegen. Zelf laat ik ze altijd meetrekken voor een lekkere bouillon maar mocht je snel klaar willen.zijn, een minuut of 20 - 30 is ruim voldoende. Eet smakelijk!Daar gebruik ik dan weer het soepvlees en het stuk mergpijp voor (en die trekken dan een uur of twee).
woensdag 30 november 2011 om 14:14
Als je al een bouillin hebt en de balletjes als vulling erdoor doet is 10-15 minuutjes zat (rauw)
Als je een mooie bouillon wil hebben zou ik beginnen met een schenkel en/of mergpijpje daar een bouillonblokje bij en na een uurtje of 2 heb je een mooie bouillon.
Wil je het echt lekker doen moet je zeker het gehakt kruiden,anders word het vrij smakeloos,en zoals eerder gezegd goed aanmaken met een eitje en paneermeel/beschuitje anders heb je kans op een pan los geprutteld gehakt.
succes en eetsmakelijk.
Als je een mooie bouillon wil hebben zou ik beginnen met een schenkel en/of mergpijpje daar een bouillonblokje bij en na een uurtje of 2 heb je een mooie bouillon.
Wil je het echt lekker doen moet je zeker het gehakt kruiden,anders word het vrij smakeloos,en zoals eerder gezegd goed aanmaken met een eitje en paneermeel/beschuitje anders heb je kans op een pan los geprutteld gehakt.
succes en eetsmakelijk.
woensdag 30 november 2011 om 14:15
quote:nieuwwwww schreef op 30 november 2011 @ 14:08:
Ik kook de gehaktballetjes altijd apart ivm de schuimlaag die anders op de soep vormt.
5-10 min in een apart pannetje met wat water+zout.
Da's jammer want dan gooi je veel smaak van de balletjes weg.
Zet een houten lepel in je bouillon en het schuimen is al een stuk minder,deksel schuin op de pan.
Ik kook de gehaktballetjes altijd apart ivm de schuimlaag die anders op de soep vormt.
5-10 min in een apart pannetje met wat water+zout.
Da's jammer want dan gooi je veel smaak van de balletjes weg.
Zet een houten lepel in je bouillon en het schuimen is al een stuk minder,deksel schuin op de pan.
woensdag 30 november 2011 om 14:25
woensdag 30 november 2011 om 14:30
quote:samzoen schreef op 30 november 2011 @ 13:48:
Je hoeft ze niet aan te braden,gewoon meekoken. Ik geloof dat het maar even hoeft, minuutje o0f 5 a 10
Meekoken??? Nou dat zou ik maar niet doen. Rauw gehakt in soep die aan het trekken is?
Mijn bouillon staat meestal een uur of 4 te trekken (op basis van schenkels).
Ik draai kleine balletjes en kook die in een ander pannetje met een bouillonblokje. Als ze boven komen drijven zijn ze goed/gaar.
I.v.m. het eiwit dat vrijkomt even goed afspoelen EN warme balletjes in warme soep of afgekoelde balletjes in koude soep.
Zo is het mij, als slagersdochter, altijd geleerd.
Je doet toch ook geen verse rookworst in je snert voor je deze geweld hebt?
Je hoeft ze niet aan te braden,gewoon meekoken. Ik geloof dat het maar even hoeft, minuutje o0f 5 a 10
Meekoken??? Nou dat zou ik maar niet doen. Rauw gehakt in soep die aan het trekken is?
Ik draai kleine balletjes en kook die in een ander pannetje met een bouillonblokje. Als ze boven komen drijven zijn ze goed/gaar.
I.v.m. het eiwit dat vrijkomt even goed afspoelen EN warme balletjes in warme soep of afgekoelde balletjes in koude soep.
woensdag 30 november 2011 om 14:30
Ik gebruik nooit "kaal" gehakt, er gaat altijd een en ander aan kruiden en een eitje door dus bij mij geven de gehaktballetjes wel degelijk smaak af.
Alleen als je écht heldere bouillon wil hebben is het eiwit en het vet eventueel een minpunt maar bij gewone groentensoep lijkt mij dit geen probleem .. ( maar dat is mijn kijk op het soep kook verhaal )
Alleen als je écht heldere bouillon wil hebben is het eiwit en het vet eventueel een minpunt maar bij gewone groentensoep lijkt mij dit geen probleem .. ( maar dat is mijn kijk op het soep kook verhaal )
woensdag 30 november 2011 om 14:49
quote:thee schreef op 30 november 2011 @ 14:30:
[...]
Tsja ik heb het als keurmeestersdochter, slagerskleindochter toch altijd geleerd op die manier van rauw gehakt in de kokende soep, maar heel eerlijk gezegd niet van mijn vader maar van mijn moeder.
Moet wel zeggen dat ik het ook heel raar vond en heb het kookboek er eens op nagekeken en daar staat het wel zoals ik het geleerd heb.
En ik maak nooit snert want dat vind ik zelf niet zo lekker.
Misschien toch eens leren, want door vriend wordt het wel gewaardeerd denk ik.
[...]
Tsja ik heb het als keurmeestersdochter, slagerskleindochter toch altijd geleerd op die manier van rauw gehakt in de kokende soep, maar heel eerlijk gezegd niet van mijn vader maar van mijn moeder.
Moet wel zeggen dat ik het ook heel raar vond en heb het kookboek er eens op nagekeken en daar staat het wel zoals ik het geleerd heb.
En ik maak nooit snert want dat vind ik zelf niet zo lekker.
Misschien toch eens leren, want door vriend wordt het wel gewaardeerd denk ik.
woensdag 30 november 2011 om 15:15
Elk kokend persoon heeft zijn/haar eigen wijsheid en kookschrift, ik doe ook altijd de rauwe gehaktballetjes in de soep als deze nog lang niet klaar is.
Ook kook ik altijd vanaf de start met koud water een in 4en gesneden ui mee, die per kwart ui aan elkaar is geprikt met een coktail prikker en op die prikkers zit ook altijd een gevierendeeld teentje knoflook.
Wij en de gasten die mee eten vinden het lekker, en dat is hetgeen waar het om gaat.
Verder zal zoals eerder gezegd elke kok anders soep (of ander eten) koken,het eindresultaat en het feit dat het eten smaakt en voedzaam is is hetgeen wat telt.
Ook kook ik altijd vanaf de start met koud water een in 4en gesneden ui mee, die per kwart ui aan elkaar is geprikt met een coktail prikker en op die prikkers zit ook altijd een gevierendeeld teentje knoflook.
Wij en de gasten die mee eten vinden het lekker, en dat is hetgeen waar het om gaat.
Verder zal zoals eerder gezegd elke kok anders soep (of ander eten) koken,het eindresultaat en het feit dat het eten smaakt en voedzaam is is hetgeen wat telt.
woensdag 30 november 2011 om 17:30
Nou ik gooi ze ook altijd rauw in de soep geleerd van mijn vader (chef kok). Ook mijn oma en oma van manlief gooien ze rauw in de soep. Ik maak de balletjes idd wel altijd even aan met een ei en beschuit, dan zijn ze lekkerder.
@ Nokiafan, worden ze dan gortdroog, eerst bakken en dan nog in de hete soep?
@ Nokiafan, worden ze dan gortdroog, eerst bakken en dan nog in de hete soep?