Pittige dochter

01-12-2011 21:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is de laatste tijd erg pittig en brutaal en ik merk dat ik erg worstel hoe hiermee om te gaan. Hopelijk krijg ik hier wat tips en mogelijk wat herkenning; zou fijn zijn.

Mijn (oudste) dochter is nu 3,5. Ze is behoorlijk slim en met name verbaal haar leeftijd ver vooruit. Op t CB en KDV is al geopperd dat ze mogelijk hoogbegaafd is, maar dit denk ik niet. Ze is slim maar ik denk niet dat haar IQ zo hoog is.

De laatste 2 maanden merk ik dat ze steeds meer weerwoord heeft en ook 'brutaal' is. Ik zet brutaal tussen aanhalingstekens omdat ik het idee heb dat ze zelf niet snapt dat ze brutaal is. Toen ik haar vanavond nl zei dat ze niet tegen mij mocht zeggen dat ik mijn mond moest houden, was haar oprechte reactie: 'maar dit zeg jij toch ook wel eens?'.

Ze snapt dus (logischerwijs) nog niet dat je als kind niet hetzelfde kan zeggen tegen een volwassene als dat een volwassene zegt tegen een kind.

Soms kan ze echt een dag hebben dat ze constant iets terugzegt of erg nukkig is. Ze heeft dit met name met mij. Ik merk dat t bij mij ook best wel irritatie oproept dus dat reageert dan lekker op elkaar.

Dus...hoe hiermee om te gaan? Ik ben superduidelijk tegen haar; ik benoem wat ik niet pretig vindt en wat ze dan wel kan zeggen, soms negeer ik het of maak ik er een grapje van, enz. Het lijkt op t moment allemaal niet echt te helpen.

Ik denk ook wel dat het een fase is, maar ik wil ook niet dat anderen mijn kind 'bitchy' gaan vinden, want over het algemeen is ze gewoon erg leuk en vrolijk. Maar de laatste maanden dus even wat minder...
Volgens mij is dit heel normaal gedrag voor een 3,5 jarige. Tussen de 3 en 4 zijn ze eigenlijk al gewoon klaar voor school. Ik kan niet zeggen dat ik afwijkend gedrag zie eerlijk gezegd. Mijn dochter van bijna 3 is ook een betwetertje die goed kan praten en heldere opmerkingen maakt.

Op een gegeven moment zijn ze gewoon klaar voor school.
quote:Tuorrebout schreef op 01 december 2011 @ 21:52:

Volgens mij is dit heel normaal gedrag voor een 3,5 jarige. Tussen de 3 en 4 zijn ze eigenlijk al gewoon klaar voor school. Ik kan niet zeggen dat ik afwijkend gedrag zie eerlijk gezegd. Mijn dochter van bijna 3 is ook een betwetertje die goed kan praten en heldere opmerkingen maakt.

Op een gegeven moment zijn ze gewoon klaar voor school.

Bedankt voor je reactie!!

Ik vind haar gedrag ook niet persé afwijkend, al vind ik haar wel heftiger dan de kinderen van haar leeftijd die ik bij vriendinnen ed zie.. Maar vind het wel vervelend dat ze soms echt brutaal is en zoek een manier om daarmee om te gaan en liever wat positiever dan dat ik het nu soms doe.
Een echte 3,5 jarige meid!

Dat brutale is heel vervelend. Echt uitleggen is ook moeilijk. Blijven corrigeren. Ik ging op elk waarom-weerwoord een zelfverzonnen liedje zingen: "omdat je moeder het zegt!!"

Daar moest ze dan weer om lachen en was het over.

Gelukkig is het echt maar een fase!
Misschien vergroot je het probleem wel omdat je er zo de nadruk op legt dat ze heftiger reageert dan andere kinderen in je omgeving. Stop met vergelijken en kijk waar je je dochter kunt helpen. Als mijn dochtertje boos is dan pak ik haar bij mij op schoot en dan geeft aan wat er mis is gegaan en waarom ze zo boos is. Als ik haar dan het eea uitleg gaat ze er regelmatig in mee. Uiteraard niet altijd, maar dan laat ik er haar even uitrazen.
Mijn middelste dochter is nu 3 jaar en 9 maanden en is ook volop bezig met ontdekken van grenzen en wat wel kan en niet kan. Hoort bij de leeftijd, ook is ze erg bezig met het ontdekken en benoemen van haar gevoelens en de gevoelens van anderen.

Ik leg haar veel uit en benoem veel, maar soms krijgt ze ook gewoon straf als ze brutaal is. Als zij haar grenzen verkent, krijgt ze die ook van mij.
Ik denk dat ze enorm toe is aan de basisschool.

En dat reageren ze dan af op degene die het dichtst bij hen staan en ze zich het veiligst voelen.

Zie het dus maar als een compliment dat ze het bij jou doet.
quote:bubbelwijn schreef op 01 december 2011 @ 22:01:

En dat reageren ze dan af op degene die het dichtst bij hen staan en ze zich het veiligst voelen.

Zie het dus maar als een compliment dat ze het bij jou doet. Waarheid als een koe!
quote:isabon schreef op 01 december 2011 @ 22:02:

[...]

Waarheid als een koe!

Ja hier ook zo'n "geval". Maar ik heb meer dan eens verzucht dat ík ook wel eens een lief, gezellig grietje zou willen hebben en dat ze op het KDV/bij oma/waar dan ook maar het monster moest gaan uithangen.

Na de kerst mag ze naar de basisschool en al wil ik geen wonderen verwachten, de dagen dat ze is wezen wennen waren al een stuk leuker! Na thuiskomst dan he, niet dat ze weg was hoor!
ook echt iets voor meisjes geloof ik...

Corrigeren en geduld hebben, ik legde alles uit, ook al van te voren: nu gaat mama haar koffie opdrinken en dan ga jij je schoenen en jas aandoen en gaan we naar de winkel. Hierin merkte ik dat ze daardoor wist wat haar te wachten stond en dus relaxter was.

en als je merkt dat ze zich verveelt en al toe is aan de basisschool kan je bijvoorbeeld naar een knutselmiddag van een buurthuis gaan, of op ballet gaan, zwemles of een andere sport.(kan je altijd weer mee stoppen als ze naar de basisschool gaat en dus erg moe zal zijn)

en een beetje stimuleren door moeilijke puzzeltjes en dat soort dingen te laten proberen.
quote:bubbelwijn schreef op 01 december 2011 @ 22:01:

Zie het dus maar als een compliment dat ze het bij jou doet.

Dan moet ik nog aardig wachten...dochter wordt in mei 4, maar op de school waar ze naartoe zal gaan, mogen 'mei-kinderen' pas in september starten.....

Ik besef me ook wel dat ze t bij mij (en papa) uitprobeert omdat ze zich bij ons veilig voelt, maar soms is t zoooo vermoeiden. Ook voor haarzelf ook; ze kan zo met haar ziel onder d'r arm lopen.
Nou, niet alleen maar voor meisjes hoor. Mijn oudste was tussen 3,5 en 4 jaar ook bijna niet meer te hanteren. Echt helemaal klaar voor school. Toen hij daar begonnen was, ging het ook met een paar weken al een heel stuk beter. Hij is nu net 5 geworden en een schat van een jongen, lief, redelijk gehoorzaam, voor rede vatbaar, heerlijk.
..
In het land waar mijn moeder vandaan komt gaan kinderen pas met 7 voor het eerst naar school :-)

Ik vraag me dan ook echt af of het toe aan de basisschool is of gewoon per definitie een lastige leeftijd die in NL toevallig zo valt.

Gewoon een hersenspinsel.
@summerbreeze precies! Waar ik vandaan kom gaan kinderen ook pas naar school als ze 6 of 7 zijn. Ik snap dat dus ook niet. Die kinderen zouden dan volgens die logica helemaal gek moeten worden. Ik geloof echt dat dat gewoon een lastige vase is, de overgang van peuter naar kleuter oid. Mijn oudste zoon is nu nl ook 3,5 en hij gaat naar de creche, voorschool, zwembad en dansles. Druk genoeg dus. Toch is hij soms best pittig. En dat kijken hoever hij kan komen is heel bekend. Hij daagt ons gewoon uit om te zien hoe wij gaan reageren. Hij doet het wel s ook bij andere volwassenen.
Lijkt net of het over mijn dochter gaat. Ze doet precies zoals jij omschrijft, ze is ook slim, maar niet hoogbegaafd. Ze heeft net een tweelingbroer en zus gekregen, dus dat uit ze ook behoorlijk. Vind het soms echt naar voor haar. Wij die haar begrenzen, terwijl ze nu de aandacht moet delen. Ze doet het best goed, en zorgt ook zelf voor haar portie aandacht, maar soms moet ze even wachten of kan iets niet.

Ze is idd duidelijk toe aan school. Ze lijkt het wel een beetje gezien te hebben op het kdv. Nog maar vijf maanden....
Kijk eens op www.ieku.nl, bij 'ouders' !! Vooral ergens dat stukje over kleine advocaten.
Hier ook zo'n exemplaar. Altijd een weerwoord en heel boos worden als ze haar zin niet krijgt. Maar ze is ook erg aan het veranderen. Ze wil echte gesprekjes nu. Ze worden zich nu ook heel bewust van de dingen om zich heen en eerlijk gezegd houdt ze me ook wel een spiegel voor. Zo snauwerig dat ik reageer, zo doet zij dat ook. Ik probeer nu rustig te blijven, door de knieen te zakken en haar in de ogen te kijken als ik met haar praat. En ook blijven beseffen dat ze soms gewoon weer baby willen zijn, knuffelen met mama i.p.v. mama die boos wordt omdat ze aan het draken zijn. Nu benoem ik het vaak ook, ben je verdrietig/moe etc. Dan kijkt ze me met zo'n verdrietig koppie aan en zegt ja, alsof ze bijna opgelucht is dat ik het begrijp. Meestal na een lekkere knuffel is haar gedrag 100% beter.

Maar het is vermoeiend, zo'n bijdehand ding.

Favoriet van mevrouwtje hier:

Ik - niet zo'n grote mond jongedame

Zij - maar ik heb geen grote mond, ik heb een kleine mond

Peuter-puberteit!

Fluit leeftijd . Hier ook een pittige tante, bijna 4 jaar en ontzettend toe aan school.

Het is een fase . De pest met een weerwoord is dat je in discussie kan gaan, dit probeer ik te vermijden. Erg consequent zijn, niet overal op in gaan en soms de boel negeren werkt hier heel erg goed.

Heb ook een zoon en merk sinds een half jaar echt het verschil tussen het gedrag van jongens en meisjes

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven