Kattenvragen en weetjes

30-08-2011 14:08 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel hier je vragen over je poes/kater en misschien kunnen we elkaar helpen en leuke weetjes uitwisselen.

Ik zal alvast aftrappen,

- waarom wilt mijn poes niet meer in haar mooie rotan "holletjesmand" terwijl ze dit eerst heerlijk vond?

- Waarom is mijn poes meteen in de badkamer te vinden zodra de douche aangaat? Ze gaat dan lekker onhandig voor de deur liggen spinnen en gaat geen cm opzij als ik erlangs moet.
@tzippa: hee, dat is interessant, dat doe ik nooit.... Bedoel je dan kipfilet ofzo? Is dat goed voor katten?
quote:koolmeesje123 schreef op 03 december 2011 @ 14:41:

@tzippa: hee, dat is interessant, dat doe ik nooit.... Bedoel je dan kipfilet ofzo? Is dat goed voor katten?

Ja, kipfilet, kalkoenfilet, kippennekjes, kippenlevertjes, eendagskuikens, parelhoen, noem het maar op. Je geeft het dan rauw (katten hebben geen last van salmonella oid, of zoals ik het vaak uitleg; ooit een kat in de natuur met een kookpitje en pannetje gezien?) Ik kies wel voor biologisch vlees (hormoonvrij en ben zelf vega, dus kan niet ineens een kiloknaller gaan kopen...)

Het is echt heel goed voor katten, als ze het niet gewend zijn, moet je het meestal eerst wat kleiner maken, maar hoe groter het stuk, hoe meer ze moeten kauwen= goed voor het gebit (zeker als er botten in zitten, daarom dus ook niet koken> bot gaat dan splinteren en is gevaarlijk dan). Kijk eens op Barfplaats voor de voordelen van vers vlees.
Bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken.
quote:tzippa schreef op 03 december 2011 @ 14:27:

Carnibest is, in mijn ogen, een goed voer, heb het heel lang gegeven aan mijn katten, maar nr. 2 at het niet graag, ik ga nr. 1 er wel weer opzetten.Dit ben ik met je eens. Carnibest en rauw vlees geven zijn het beste voor je kat en daarnaast zijn er ook nog merken blikvoer zonder graan en met veel vlees die ook prima zijn.
quote:tzippa schreef op 03 december 2011 @ 14:27:

Nu, een half jaar later, zijn ze heel close met elkaar en ook met mij, en slaap ik dus met 2 katten op m'n borst/buik, wees maar blij dat ze bij jou aan het voeteinde liggen Haha, dat is wel knus! Maar nee, het zou slecht zijn voor mijn nachtrust ;). Overigens maken ze me iedere ochtend om kwart voor zes wakker (kunnen ze klokkijken ofzo?) om te knuffelen. Dan zet ik ze de kamer uit. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze 's nachts niet op mijn bed te laten, omdat ik ook al fulltime werk. Dan maar een wekmomentje op de te vroege ochtend...
quote:iris1969 schreef op 03 december 2011 @ 16:45:

[...]

Dit ben ik met je eens. Carnibest en rauw vlees geven zijn het beste voor je kat en daarnaast zijn er ook nog merken blikvoer zonder graan en met veel vlees die ook prima zijn.Is rauw vlees een noodzakelijke aanvulling? Is het gezonder als ze het wel krijgen dan wanneer ze het niet krijgen? De mijne krijgen dat namelijk nooit, ik kook 1x per week een koolvisfilet voor ze (ook niet rauw dus) en ze krijgen 1x per week ieder een half blikje gourmet. Verder krijgen ze alleen brokjes (one).
quote:satire schreef op 03 december 2011 @ 17:21:

[...]

Haha, dat is wel knus! Maar nee, het zou slecht zijn voor mijn nachtrust ;). Overigens maken ze me iedere ochtend om kwart voor zes wakker (kunnen ze klokkijken ofzo?) om te knuffelen. Dan zet ik ze de kamer uit. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze 's nachts niet op mijn bed te laten, omdat ik ook al fulltime werk. Dan maar een wekmomentje op de te vroege ochtend...Mijn katten kunnen ook klokkijken, want die stampen 's-morgens op 7 uur keihard over mijn buik heen om aan te geven dat het etenstijd is.
carnibest, site gelezen, klinkt goed.

maar als je nou graag droge brokjes wil voeren, welke merken zijn daar dan goed van ?
quote:dasminder schreef op 04 december 2011 @ 20:35:

maar als je nou graag droge brokjes wil voeren, welke merken zijn daar dan goed van ?

Dure merken: Royal Canin, Hills en Iams

Minder duur: One van Purina.
maar een paar postings terug werd toch over Royal en One negatief gepraat .... ?
quote:iris1969 schreef op 03 december 2011 @ 14:10:

Ik heb zelf een cursus Voedingsleer katten en honden gedaan en daar vertelde men mij dat geen enkel merk slecht is, dus ook niet de goedkope merken. De duurdere merken zijn hooguit iets beter.

Verder zijn heel veel extra varianten er puur voor het baasje en de winst van de winkel of DA en niet zo zeer voor het belang van de kat, zoals al die Adult, Indoor, Activity, Nutered varianten. Alleen dieetvoer voor nierkatten en blaasgruiskatten is wel degelijk echt anders van samenstelling en dus noodzakelijk.

Mijn mening: koop een goede middenklasser uit de supermarkt, zoals One van Purina, die kwam namelijk net zo goed uit de test als Royal Canin, Hills en Iams.oh sorry, helemaal over deze posting heen gelezen, sorry !
hier vechten kitten (7 mnd) en poes (7 jaar) elkaar af en toe de tent uit.

word er af en toe wel een beetje moe van hoor, dat saggerijnige gedoe.

maar goed, gaat vast wel over als kitten minder druk / speels wordt, hoop ik....
quote:dasminder schreef op 04 december 2011 @ 20:47:

hier vechten kitten (7 mnd) en poes (7 jaar) elkaar af en toe de tent uit.

word er af en toe wel een beetje moe van hoor, dat saggerijnige gedoe.

maar goed, gaat vast wel over als kitten minder druk / speels wordt, hoop ik....Dat kan als de macht zodadelijk voorgoed vastgesteld is en het huis verdeeld is. Of het blijft helaas altijd bonje en dan moet je wellicht aan herplaatsing gaan denken als het te erg wordt, want het geeft beide katten enorme stress als het te vaak gebeurt.
Overigens heb ik gister het proefzakje van Purina hier erin gegooid en dat ging er met evenveel smaak in als de Royal Canin! Ik ga de zak RC die ik heb opmaken en dan eens kijken wat er in de supermarkt te krijgen is.
Ik gebruik voor mijn katten Royal Canin voor de kitten en Prins voor de oudste katten (anti struviet) en vindt de ontlasting veel minder stinken dan met goedkope brokken uit de supermarkt.

Ik bestel alles online en dat scheelt euro's met de dierenwinkels.
Late reactie, maar wat verdrietig voor je Iris! Wel een ontzettend dappere beslissing!
quote:truhutje schreef op 04 december 2011 @ 21:28:

Late reactie, maar wat verdrietig voor je Iris! Wel een ontzettend dappere beslissing!Dank je, wat lief van je .
quote:iris1969 schreef op 02 december 2011 @ 23:20:

[...]

Als het wondje niet dichtgaat en/of je ook echt gaat ruiken/zien (pus) dat het ontstoken is kun je beter even met je DA bellen en vervolgens langsgaan. Als het een ontsteking is krijg je kat hoogstwaarschijnlijk een AB-injectie en krijg je een ontstekingsremmer mee naar huis en anders doet de DA er waarschijnlijk een zalfje op en krijg je dat mee.

@ allen: bedankt voor jullie steun, het begint al te wennen Wondje lijkt nu wel echt dicht en het ziet er gewoon uit als een korstje. Kat krabt nu ook niet zichtbaar meer. Dus ik laat het maar zo.
quote:satire schreef op 03 december 2011 @ 17:21:

[...]

Haha, dat is wel knus! Maar nee, het zou slecht zijn voor mijn nachtrust ;). Overigens maken ze me iedere ochtend om kwart voor zes wakker (kunnen ze klokkijken ofzo?) om te knuffelen. Dan zet ik ze de kamer uit. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze 's nachts niet op mijn bed te laten, omdat ik ook al fulltime werk. Dan maar een wekmomentje op de te vroege ochtend...

Hahaha, heel herkenbaar. Kat van mij heeft de wekker rond kwart voor 7 staan, iets voordat die van mij afgaat. Hoewel het soms irritant is (vooral in het weekend, want die wekker van de kat wordt dan niet aangepast ), vind ik het ook gezellig. Luid spinnend komt 'ie me wakker maken en als ik hem aai, ploft 'ie op zijn zij neer om even lepeltje lepeltje te komen liggen. Toch liever dat dan dat gepiep van de wekker :-) .

Ik wist niet dat rauw vlees echt goed is voor katten. Ga ik ook maar eens proberen.. Hoewel ik mijn kat ervoor aan zie dat hij dat dan gek vindt en het niet aanraakt. Ik had laatst garnalen over en die heeft hij ook niet gegeten. Van koolvis gaat hij kotsen.
Ook nog een vraagje.. mijn kat 'poetst' heel vaak de vloer rond zijn etensbakje. Echt heel fanatiek. Ik moet er wel om lachen, maar waarom doet hij dat in hemelsnaam?
quote:Himmie schreef op 04 december 2011 @ 22:40:

[...]

Ik wist niet dat rauw vlees echt goed is voor katten. Ga ik ook maar eens proberen.. Hoewel ik mijn kat ervoor aan zie dat hij dat dan gek vindt en het niet aanraakt. Ik had laatst garnalen over en die heeft hij ook niet gegeten. Van koolvis gaat hij kotsen.

Het is een roofdier, dus (niet al te koud) rauw vlees is het beste voor hem. Toch kun je niet zomaar alles geven, want dat moet op een uitgebalanceerde manier gebeuren en het kan zowel in stukken rauw vlees als vermalen rauw vlees.

Dit kun je terugvinden op websites over BARF, zoals bijv. deze:

Dier in balans: versvoeding
quote:Himmie schreef op 04 december 2011 @ 22:43:

Ook nog een vraagje.. mijn kat 'poetst' heel vaak de vloer rond zijn etensbakje. Echt heel fanatiek. Ik moet er wel om lachen, maar waarom doet hij dat in hemelsnaam?

Heel veel katten krabben rond hun eet- of drinkbak en hier zijn verschillende theorieën over:

- hij heeft genoeg gegeten en wil zijn eten voor later begraven;

- hij wil met zijn nagels krassen op de grond en met de feromonen die tussen zijn voetzooltjes zitten aangeven dat de bak zijn eigendom/territorium is;

- hij geeft hiermee aan dat hij het eten niet lekker vindt.

Zelf vind ik de tweede reden het meest logisch klinken, want reden 1 vind ik meer iets voor een hond en wat betreft reden 3: heel veel katten doen het bij verschillende soorten voer en ik neem aan dat ze niet alles niet lekker vinden.
Waar mijn ene kat bijna dagelijks een muis meeneemt, 'vangt' de ander alles met een buisjesvorm: rietjes, kabels, stengels... En trots dat hij dan is! Borst vooruit en maar draaien.
quote:dasminder schreef op 04 december 2011 @ 20:35:

Mijn mening; Almo Nature Holistic, Orijen, Acana of Sanabelle (zijn nog meerdere, maar deze kwamen hier zeer positief uit de test).

Als je het groot inkoopt (je kan beginnen met een proefzakje van 400 gram) en je meerekent dat je kat er minder van nodig heeft, ben je ongeveer net zo 'goedkoop' uit als met supermarktbrokken.

Trouwens; in sommige grotere supermarkten/dierenspeciaalzaken of bij de slager kan je ook heel goedkoop lamshart kopen; voor katten met kots en diarree gevoeligheid is dit een zeer geschikte snack!)

IK geef mijn katten brokken met daarnaast wat rauw vlees. De dierenarts zei dat hun gebit fantastisch was en hun vacht glimde als een spiegeltje. Ik krijg vaak de vraag waarom mijn katten zo glimmen; kwalitatief voer is het antwoord in mijn geval...
Almo Nature Holistic, Orijen, Acana of Sanabelle

nooit gehoord van die merken....

maar groot inkopen (10 kilo of zo ? ) vitamines vervliegen toch na bepaalde tijd, ik ben daar nooit zo`n voorstander van.

lamshart is inderdaad heel goed, dat weet ik, net als kuikens, maar dat kregen ze alleen buiten van me als die jongste oud genoeg is om naar buiten te gaan wil ik dat ook weer gaan geven af en toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven