Geld & Recht alle pijlers

Kan dit zonder problemen?

05-12-2011 20:02 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwager heeft financiele problemen, voornamelijk veroorzaakt door zijn alcohol en cannabis verslaving.

Onlangs hebben zijn ouders ingegrepen en hem zover gekregen aan zijn problemen te werken. Hij heeft beloofd hulp te zoeken voor zijn problemen en zijn ouders hebben beloofd hem te helpen af te komen van zijn financiele problemen, zolang hij maar wel echt zijn best doet.

Tot zover gaat het goed en lijkt hij steeds meer de goede kant op te gaan.

Nou willen ze hem niet rechtstreeks geld geven uit angst dat hij er verkeerde dingen mee doet. Zelf zijn ze niet van het internet en papierwerk en dus hebben ze mijn man gevraagd dit op zich te nemen.

Zwager levert dus zijn rekeningen in bij mijn man en schoonouders geven mijn man het geld voor die rekeningen.

Mijn man stort dit geld op zijn rekening en betaalt alles.

Nu vraag ik mij af of dit zomaar kan dat je steeds geld op je rekening stort? Wordt dit niet als inkomen gezien door bijvoorbeeld de belastingdienst?
De belastingdienst heeft niet zomaar inzage in alles wat er op je rekening gebeurt.

Bij een controle zou dit zichtbaar kunnen worden, maar voor je man is dit geen probleem: gestort, en vervolgens weer eraf.

Wel dienen je schoonouders zich ervan bewust te zijn dat alles wat ze meer dan de vrijstelling van ¤ 5.000 per jaar schenken aan je zwager (middels betalingen aan je man) in principe belast is.

Ik weet natuurlijk niet precies wat ze voor hem betalen en hoeveel, maar dat is het enige probleem wat ik zo snel zie.

Niet in de betalingen plus en min. Dit wordt niet gezien als inkomen. Ook niet voor je zwager.
Waarom open je niet een rekening op naam zwager met rechten voor je man.... veel helderder toch.
ja, dat is inkomen.

check de belastingdienst: een ouder mag zijn/ haar kind per jaar een bepaald bedrag (precies staat het op de site: belastingvrije schenking) doneren waar geen belasting over betaald hoeft te worden

boven dit bedrag komt er belasting op....

goed dat je er aan denkt!
Bedankt, als het zo is, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken!

Ze betalen niet alles voor hem, hij verdient weinig en kan net zijn eigen vaste lasten betalen. Ze helpen hem bij zijn achterstallige betalingen en betalingsregelingen. Het gaat dan om een paar honderd euro per maand. De ene maand 200 euro, de andere maand 500 euro en ook niet iedere maand. Ik zal de grens van 5000 euro eens aangeven, kijken wat ze daar mee doen.
quote:mimi7 schreef op 05 december 2011 @ 20:10:

ja, dat is inkomen.

check de belastingdienst: een ouder mag zijn/ haar kind per jaar een bepaald bedrag (precies staat het op de site: belastingvrije schenking) doneren waar geen belasting over betaald hoeft te worden

boven dit bedrag komt er belasting op....

goed dat je er aan denkt!Het is wel belast boven de belastingvrije voet, maar het is geen inkomen.
Oke, dus als hij meer dan 5000 euro krijgt is het tijd om melding te doen bij belastingdienst. Maar het wordt ok rekening van mijn man gestort en niet op die van hem of maakt dat niks uit?
In principe niet. Als je het echt goed wilt doen, kun je inderdaad zoals een voorganger zegt een rekening openen op naam van de zwager, en je man het beheer erover geven.

Dat een schenking boven het onbelaste gedeelte belast is, staat los van het feit dat het via je mans rekening loopt, of dat het bestaat uit gaven in natura (rekeningen die worden betaald), het gaat om de intentie, en wie het toekomt. Jouw man verrijkt niet. Je zwager wel.
http://www.rijksoverheid. ... ele-bewind-en-mentorschap
Ik zal de optie van een rekening openen doorgeven en anders zowiezo in de gaten houden dan de 5000 euro niet overschreden wordt. Bedankt allemaal!
quote:2_day schreef op 05 december 2011 @ 20:15:

[...]

Het is wel belast boven de belastingvrije voet, maar het is geen inkomen.

Belastingvrije voet is een term uit de vorige eeuw - 8500 gulden inkomen was vrijgesteld van belasting. Daar zijn sinds 2001 de heffingskortingen voor in de plaats gekomen.

Het vrijgestelde bedrag schenking is hier niet ¤ 5030 (ouder aan kind) maar ¤ 2012 (schenking van derden)

De route is hier het openen van een rekening tenaamgesteld op zwager met machtiging op naam van de man van tata23

Van curatele, bewindvoering / mentorschap is geen sprake.
quote:fisbel schreef op 05 december 2011 @ 22:21:

[...]

Het vrijgestelde bedrag schenking is hier niet ¤ 5030 (ouder aan kind) maar ¤ 2012 (schenking van derden)

TO geeft aan:

Mijn zwager - ZIJN ouders. Lijkt me toch een ouder - kind relatie.
Ik zou eens wat info opzoeken over bewindvoering en schuldsanering. Dan weet je dat alles prima geregeld wordt en dat niemand in de problemen komt!
quote:2_day schreef op 05 december 2011 @ 22:59:

[...]

TO geeft aan:

Mijn zwager - ZIJN ouders. Lijkt me toch een ouder - kind relatie.De overgeschreven gelden gaan naar de zwager - man van tata23. Formeel dus een schenking aan derden. Hoewel de BEDOELING natuurlijk is dat de overgeschreven bedragen naar het kind gaan. En daar ook terechtkomen.

Schenkvrijstelling is hier een wat zinloze discussie. Belastingdienst heeft niet rechtstreeks inzicht in golfbewegingen bij- en afgeschreven bedragen. Wel is er een kleine consequentie tav Box3. Als er bijvoorbeeld ¤ 1000 eind van het jaar overgeschreven wordt en de vermogensvrijstelling (peildatum 1 januari) wordt overschreden is er ¤ 12 Box-3 belasting te betalen.

Het zuiverst en gemakkelijkst is echter een nieuwe rekening te openen met machtigingsbevoegdheid.
Het is mijn zwager, broer van mijn man. Term schoonbroer gebruiken wij hier niet, misschien dat daar de misvatting is ontstaan, het zijn dus van beide mannen de ouders, dus er is geen sprake van schenking aan derde.
Ach natuurlijk, twee broers en hun ouders.

En weer een nieuw probleem: wat te doen als ouders elk kind 5000 willen schenken? Toch maar die nieuwe rekening openen.
quote:fisbel schreef op 05 december 2011 @ 22:21:

[...]

Belastingvrije voet is een term uit de vorige eeuw - 8500 gulden inkomen was vrijgesteld van belasting. Daar zijn sinds 2001 de heffingskortingen voor in de plaats gekomen.

De route is hier het openen van een rekening tenaamgesteld op zwager met machtiging op naam van de man van tata23

Van curatele, bewindvoering / mentorschap is geen sprake.nee , maar het lijkt me logischer om het via die weg te regelen. Vandaar de link.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven