Bah, het is weer winter
zondag 4 december 2011 om 21:29
Weer winter, ieder jaar komt dat rotseizoen weer terug.
Ik functioneer niet, zou het liefst in een soort winterslaap verdwijnen ergens van oktober tot en met februari. Ik weet wel wat het is, een winterdepressie, en echt niet slechts een dipje, nee het hele scala. Ik heb wel homeopatische medicijnen die helpen, maar ik neem liever niets in. Een zonnebankje helpt echt niet, en lichttherapie is mijn huisarts erg cynisch over en zelf even een lamp aanschaffen om te kijken of het werkt gaat het niet worden. Dus zit ik weer midden in de winterdip, net als ieder jaar. Ik baal er zo van dat ik 5 maanden van het jaar gewoon niet functioneer. Ik werk, want dan voer ik een soort toneelspel op naar de buitenwereld, maar verder zie ik zo min mogelijk mensen. Mijn studie ligt zo goed als stil terwijl er voor de kerst echt nog een heleboel moet gebeuren, maar ik kan me er niet toe zetten. Ik kan mijn zoon net om me heen dulden, maar zelfs dat is erg zwaar. Ik ben moe, van het moment dat ik opsta tot ik mijn bed in ga.
Geen idee trouwens wat ik met het topic wil, gewoon ff spuien. Wellicht dat er meer mensen zijn die zo veel last hebben van de winter en kunnen we elkaar er een beetje doorheen helpen? Door te klagen, of door juist te zeggen wat voor positiefs er aan de dag was.
Ik functioneer niet, zou het liefst in een soort winterslaap verdwijnen ergens van oktober tot en met februari. Ik weet wel wat het is, een winterdepressie, en echt niet slechts een dipje, nee het hele scala. Ik heb wel homeopatische medicijnen die helpen, maar ik neem liever niets in. Een zonnebankje helpt echt niet, en lichttherapie is mijn huisarts erg cynisch over en zelf even een lamp aanschaffen om te kijken of het werkt gaat het niet worden. Dus zit ik weer midden in de winterdip, net als ieder jaar. Ik baal er zo van dat ik 5 maanden van het jaar gewoon niet functioneer. Ik werk, want dan voer ik een soort toneelspel op naar de buitenwereld, maar verder zie ik zo min mogelijk mensen. Mijn studie ligt zo goed als stil terwijl er voor de kerst echt nog een heleboel moet gebeuren, maar ik kan me er niet toe zetten. Ik kan mijn zoon net om me heen dulden, maar zelfs dat is erg zwaar. Ik ben moe, van het moment dat ik opsta tot ik mijn bed in ga.
Geen idee trouwens wat ik met het topic wil, gewoon ff spuien. Wellicht dat er meer mensen zijn die zo veel last hebben van de winter en kunnen we elkaar er een beetje doorheen helpen? Door te klagen, of door juist te zeggen wat voor positiefs er aan de dag was.
zondag 4 december 2011 om 23:14
Ik heb ook last van de winter en doe aan lichttherapie thuis.
Ondanks je huisarts zou ik het toch echt gaan proberen hoor! Je kunt zo een ding huren, mocht het je bevallen, dan kun je er nog altijd eentje aanschaffen.
Oh, en een wake up light werkt hier ook érg goed!
Ondanks je huisarts zou ik het toch echt gaan proberen hoor! Je kunt zo een ding huren, mocht het je bevallen, dan kun je er nog altijd eentje aanschaffen.
Oh, en een wake up light werkt hier ook érg goed!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 4 december 2011 om 23:15
@helene31
Dat het geen dip maar een depressie is weet ik zelf ook wel. Vorige winter was het helemaal een dieptepunt en ben ik na drie weken huilend door het huis lopen maar eens naar de psycholoog gegaan. Die gesprekken hebben toen geholpen en ook hij was minder enthousiast over lichttherapie maar zei me wel vooral gebruik te maken van het Sint Janskruid omdat immers al was gebleken dat ik daar baat bij heb.
Feit blijft dat ik gewoon los van de winterdepressie ontzettend baal dat mijn lijf slechts 7 maanden van het jaar wil functioneren. En daar wil ik in dit topic dus even heerlij ongeneerd over klagen, samen met mensen die wellicht het gevoel herkennen. Punt is dat als ik het er al over heb met mensen dat ze zich wel wat voor kunnen stellen bij een winterdipje, maar niet begrijpen dat dit dipje ook een serieus probleem kan zijn en in ernstige gevallen omslaat in een depressie. En dan nog denk ik dat het gros van de mensen niet weet hoe het echt voelt om depressief te zijn. Ach positieve noot is in ieder geval dat het nog lang niet zo erg is als vorig jaar, en toen zat ik in november al op mijn dieptepunt.
Dat het geen dip maar een depressie is weet ik zelf ook wel. Vorige winter was het helemaal een dieptepunt en ben ik na drie weken huilend door het huis lopen maar eens naar de psycholoog gegaan. Die gesprekken hebben toen geholpen en ook hij was minder enthousiast over lichttherapie maar zei me wel vooral gebruik te maken van het Sint Janskruid omdat immers al was gebleken dat ik daar baat bij heb.
Feit blijft dat ik gewoon los van de winterdepressie ontzettend baal dat mijn lijf slechts 7 maanden van het jaar wil functioneren. En daar wil ik in dit topic dus even heerlij ongeneerd over klagen, samen met mensen die wellicht het gevoel herkennen. Punt is dat als ik het er al over heb met mensen dat ze zich wel wat voor kunnen stellen bij een winterdipje, maar niet begrijpen dat dit dipje ook een serieus probleem kan zijn en in ernstige gevallen omslaat in een depressie. En dan nog denk ik dat het gros van de mensen niet weet hoe het echt voelt om depressief te zijn. Ach positieve noot is in ieder geval dat het nog lang niet zo erg is als vorig jaar, en toen zat ik in november al op mijn dieptepunt.
zondag 4 december 2011 om 23:20
quote:Biscuitje schreef op 04 december 2011 @ 23:15:
@helene31
Mocht je lichttherapie overwegen, kijk dan goed welke lamp je kiest.
Ik heb er eentje, en die hoeft maar 20 minuten per dag. Dit doe ik in de ochtend. Dan zet ik hem aan in de badkamer, en tijdens mijn badkamerritueel staat hij aan. Deze tijd is meer dan voldoende om me goed te laten voelen.
Zelf heb ik een GoLite, lekker handzaam.
http://www.lichttherapieverhuur.nl/
@helene31
Mocht je lichttherapie overwegen, kijk dan goed welke lamp je kiest.
Ik heb er eentje, en die hoeft maar 20 minuten per dag. Dit doe ik in de ochtend. Dan zet ik hem aan in de badkamer, en tijdens mijn badkamerritueel staat hij aan. Deze tijd is meer dan voldoende om me goed te laten voelen.
Zelf heb ik een GoLite, lekker handzaam.
http://www.lichttherapieverhuur.nl/
zondag 4 december 2011 om 23:22
quote:helene31 schreef op 04 december 2011 @ 23:19:
Ik weet heel goed wat het is om een depressie te hebben. Ik denk alleen dat je er niet zelf uitkomt door het slikken van kruidenpreparaten en lichttherapie.
Zoek eens ech hulp, ik vind dat je dat aan je zoon bent verplicht.
Lichttherapie werkt, in mijn geval, beter dan een psych in het geval van winterdepressie.
Je moet er alleen op tijd bij zijn en in Oktober beginnen.
Ik weet heel goed wat het is om een depressie te hebben. Ik denk alleen dat je er niet zelf uitkomt door het slikken van kruidenpreparaten en lichttherapie.
Zoek eens ech hulp, ik vind dat je dat aan je zoon bent verplicht.
Lichttherapie werkt, in mijn geval, beter dan een psych in het geval van winterdepressie.
Je moet er alleen op tijd bij zijn en in Oktober beginnen.
maandag 5 december 2011 om 07:27
Een winterdepressie komt door een gebrek aan zonlicht. Meestal komt dat dus opzetten zodra de dagen korter worden en het donkere herfstweer begint. Als je er dit jaar minder last van hebt, dan komt dat doordat het ondanks de tijd van het jaar heel zonnig is geweest deze herfst.
@biscuitje
Je hebt een kindje om voor te zorgen en bovendien lopen je relaties in de winter stuk. Vind je ook niet dat je het aan jezelf en aan je kind verplicht bent om niet langer aan te blijven modderen met wat kruiden en nu echt actie te gaan ondernemen?
@biscuitje
Je hebt een kindje om voor te zorgen en bovendien lopen je relaties in de winter stuk. Vind je ook niet dat je het aan jezelf en aan je kind verplicht bent om niet langer aan te blijven modderen met wat kruiden en nu echt actie te gaan ondernemen?
maandag 5 december 2011 om 10:04
Bwah, naar zeg. Ik herken het wel (wel de depressies, niet zozeer de winterdepressie). Jouw situatie klinkt erg zorgwekkend. Wat anderen al zeggen: kruidenpreparaten zijn niet genoeg als het je leven zo sterk beïnvloedt. Je hebt echt zwaarder geschut nodig en een arts kan je daarbij helpen. Vraag om een second opinion of een doorverwijzing, want zo gaat het dus niet. Op den duur hou je dit niet vol, met een studie en een zoon om voor te zorgen. Een maandje, ja, maar niet vijf maanden per jaar. Ik weet als geen ander hoe het voelt om depressief te zijn, maar je moet er echt wat aan doen anders zak je steeds dieper weg.
maandag 5 december 2011 om 13:08
maandag 5 december 2011 om 15:02
http://www.psychischegezondheid.nl/seiz ... ndepressie
je moet echt een doorverwijzing vragen of een second opinion regelen en dan een doorverwijzing.
Bij psyQ kunnen ze je helpen met een behandeling:
http://www.psyq.nl/Programma/Depressie/winterdepressie
Sterkte. Er is echt meer tegen te doen als wat nu tegen je beweerd wordt.
je moet echt een doorverwijzing vragen of een second opinion regelen en dan een doorverwijzing.
Bij psyQ kunnen ze je helpen met een behandeling:
http://www.psyq.nl/Programma/Depressie/winterdepressie
Sterkte. Er is echt meer tegen te doen als wat nu tegen je beweerd wordt.
dinsdag 6 december 2011 om 10:57
Ik voel me ook vreselijk in de winter, zou het liefst een winterslaap houden tot het weer lente is. Vroeger deed ik dat ook zo ongeveer, dan zat ik vooral binnen met veel kaarsjes aan om het nog een beetje gezellig te maken, potten thee en boeken en tv. Maar nu heb ik kinderen en kan dat gewoon niet. Ik kom te weinig buiten met ze en voel me daar schuldig over. Maar ik vind het vreselijk buiten met dat koude, vieze, druilerige weer of vriesweer. Ik wíl dan helemaal niet buiten zijn en zeker niet gedwongen omdat het goed is voor mijn kinderen. Ook heb ik het altijd koud (al is dat nu in huis niet meer zo sinds we vloerverwarming hebben) en voel ik me gewoon vaak niet lekker. Ik vind alles gewoon zóveel leuker in de zomer, als het goed weer is tenminste (en het kan mij nooit te warm en zonnig zijn!). 's Ochtends ben ik dan al in de tuin te vinden, ook 's avonds na het eten is het dan nog heerlijk. Ik krijg zoveel energie van zomerweer! En het is dan gewoon licht! Nu heb je er elke week wel een aantal dagen bij dat het gewoon de hele dag schemerig is.
Wat mij wel helpt, is regelmatig sporten (voel ik me lichamelijk beter door) en zo nu en dan onder de zonnebank. Dat schuldgevoel vanwege de kinderen vind ik echt rot en ik weet niet zo goed wat ik eraan kan doen. Er wordt vaak gezegd dat je dan júist naar buiten moet gaan om je beter te voelen, maar dat werkt bij mij echt niet. Ik word er alleen maar supersjacherijnig van. Helaas zit een zonvakantie er niet in... Bah, bah, bah, van mij mag het weer héél snel maart/april zijn!!!!
Wat mij wel helpt, is regelmatig sporten (voel ik me lichamelijk beter door) en zo nu en dan onder de zonnebank. Dat schuldgevoel vanwege de kinderen vind ik echt rot en ik weet niet zo goed wat ik eraan kan doen. Er wordt vaak gezegd dat je dan júist naar buiten moet gaan om je beter te voelen, maar dat werkt bij mij echt niet. Ik word er alleen maar supersjacherijnig van. Helaas zit een zonvakantie er niet in... Bah, bah, bah, van mij mag het weer héél snel maart/april zijn!!!!
dinsdag 6 december 2011 om 11:24
Ik heb geen moeite met de winter. Maak het avond's gezellig met een kaarsje. Waar ik wél moeite mee heb is die eeuwige regen. Sneeuw vind ik heerlijk maar dat zal bij de meeste mensen wel zo zijn. Naar buiten gaan helpt bij mij gelukkig wel. Maar ik geef toe: ik mis de zomer,de zon en het lekker ochtend's meteen naar buiten rennen. Het enigste wat ik niet mis zijn temperaturen van 30 graden en muggen
dinsdag 6 december 2011 om 12:17
Sneeuw vind ik ook vreselijk, net als ijs. Ik heb vroeger veel geschaatst, ook op natuurijs, maar ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik dat ooit leuk vond. Die kou, getver. Als er sneeuw ligt en ik moet met de kinderen mee naar buiten, dan doe ik dat wel en vind ik het leuk om ze te zien genieten. Maar ondertussen baal ik stevig dat ik daar moet lopen.
Als we nou 9 maanden per jaar prachtig weer hebben, dan kan ik 3 maanden winterweer of druilerig weer wel hebben. Maar het is hier misschien 2 maanden mooi en de rest flut. Wat zou ik graag emigreren naar een land waar je soms in november nog op het strand kan liggen en waar het zelfs in de winter bijna nooit kouder wordt dan 15 graden.... Maar helaas blijft dat een droom...
Als we nou 9 maanden per jaar prachtig weer hebben, dan kan ik 3 maanden winterweer of druilerig weer wel hebben. Maar het is hier misschien 2 maanden mooi en de rest flut. Wat zou ik graag emigreren naar een land waar je soms in november nog op het strand kan liggen en waar het zelfs in de winter bijna nooit kouder wordt dan 15 graden.... Maar helaas blijft dat een droom...