De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
vrijdag 2 december 2011 om 21:29
Ja zeker zonde, was een dure aankoop. Ik kolf ook niet fulltime hoor. In principe alleen op werk en alleen 's morgens vroeg thuis maar moet nu laatste weken op mijn vrije dagen bijkolven omdat ik anders niet genoeg voor de werkdagen heb.
Ik denk dat hij wel goed in elkaar zit, hij trekt vacuüm en mijn tepels worden er wel ingezogen zeg maar. Maar kan niet goed leegkolven en dat gaat echt ten koste van mijn productie. Dan maar verder met mijn handkolf. Vind ik niet erg, vind alleen zonde van de freestyle.
Fijn dat het kolven bij jou nu beter gaat!
Ik denk dat hij wel goed in elkaar zit, hij trekt vacuüm en mijn tepels worden er wel ingezogen zeg maar. Maar kan niet goed leegkolven en dat gaat echt ten koste van mijn productie. Dan maar verder met mijn handkolf. Vind ik niet erg, vind alleen zonde van de freestyle.
Fijn dat het kolven bij jou nu beter gaat!
vrijdag 2 december 2011 om 23:15
Ik heb inderdaad ook veel moeite gehad met het overstappen van de Symphony naar de Ameda. In eerste instantie baalde ik enomr van de "miskoop". Ben toen langzaam overgestapt, en toen ging het steeds beter. Ik moest gewoon 1-2 weken even wennen, daarna ging het weer als vanouds.
RosaP, balen dat aanleggen niet meer gaat!
RosaP, balen dat aanleggen niet meer gaat!
vrijdag 2 december 2011 om 23:54
Lieve dames, wil even mijn productie melden van vandaag: 260 cc. Waar het aan ligt weet ik niet, ik kolf niet veel vaker, gewoon zo vaak ik kan. Maar wellicht dat de verdwenen placentarest, de domperidon en de neusspray zijn vruchten afwerpen. Ook heb ik vaker live getroost, dat zal ook geholpen hebben.
Gek genoeg had ik gister nog geen 200 cc en dat werkte erg demotiverend. Nu ben ik back on track. Mede dankzij jullie adviezen .
Voor de dames bij wie het aanleggen niet lukt en . Zonder die beleving zou ik het kolven niet volhouden. Denk ik....
Gek genoeg had ik gister nog geen 200 cc en dat werkte erg demotiverend. Nu ben ik back on track. Mede dankzij jullie adviezen .
Voor de dames bij wie het aanleggen niet lukt en . Zonder die beleving zou ik het kolven niet volhouden. Denk ik....
zaterdag 3 december 2011 om 10:07
Q, wat ontzettend goed! In hoeveel keer kolven haal je dat dan? Enne die bv thee: heb m van de natuurwinkel, Weleda heeft m ook.
Wat ft kolven: je verlegd je grenzen wat dat betreft. Riep altijd dat ik dat nooit zou doen. Het mislukken van de live bv vond ik vreselijk, helemaal geen bv nog erger. Ben stiekem erg trots dat ie morgen al acht weken bv krijgt, waarvan dus 6 volledig uit de fles. De kv staat na drie flesjes te verpieteren.Mik ik lekker weg. In de koelkast staat nu 600 cc en hij hoeft pas over ene uur of twee weer te drinken!
Wat ft kolven: je verlegd je grenzen wat dat betreft. Riep altijd dat ik dat nooit zou doen. Het mislukken van de live bv vond ik vreselijk, helemaal geen bv nog erger. Ben stiekem erg trots dat ie morgen al acht weken bv krijgt, waarvan dus 6 volledig uit de fles. De kv staat na drie flesjes te verpieteren.Mik ik lekker weg. In de koelkast staat nu 600 cc en hij hoeft pas over ene uur of twee weer te drinken!
zaterdag 3 december 2011 om 16:18
Bedankt voor de reacties en de tips, dames!
Mijn zoontje is 7 weken oud. De Symphony is inderdaad de (dubbelzijdige) ziekenhuiskolf. En ja, die had ik inderdaad op vrijwel de hoogste stand staan (en de Freestyle nu dus ook). De hoop om mijn zoontje aan de borst te krijgen heb ik definitief opgegeven (van alles geprobeerd i.o.m. lactatiekundige etc. dus ben zeker niet over 1 nacht ijs gegaan...) en nu ben ik blij hem op deze manier in elk geval nog moedermelk mee te kunnen geven (met de Medela Calma fles, net als Biebeltje). Clusterkolven heb ik ook al wel gedaan (ook met de Symphony trouwens) maar jullie andere tips kan ik ook meenemen; bv-thee, warme compressen en 's nachts (snif...). Ik heb trouwens ook het idee dat de Freestyle mijn borsten niet leeg krijgt. De tweede nacht moest ik bij de vroege ochtendvoeding kolven omdat mijn borst zo'n pijn deed - had ik al weken niet meer gehad!
Wat ook raar is, is dat ik nu rechts soms meer heb dan links, terwijl rechts altijd mijn 'mindere' borst is geweest. Nou ja, ik blijf het maar proberen in de hoop dat het goedkomt. Twijfel of ik er een handkolf bij zal kopen om misschien af en toe even na te kolven, zou dat kunnen werken? En zijn die duur? Want inmiddels is er al een aardig bedrag richting Medela vertrokken...
Mijn zoontje is 7 weken oud. De Symphony is inderdaad de (dubbelzijdige) ziekenhuiskolf. En ja, die had ik inderdaad op vrijwel de hoogste stand staan (en de Freestyle nu dus ook). De hoop om mijn zoontje aan de borst te krijgen heb ik definitief opgegeven (van alles geprobeerd i.o.m. lactatiekundige etc. dus ben zeker niet over 1 nacht ijs gegaan...) en nu ben ik blij hem op deze manier in elk geval nog moedermelk mee te kunnen geven (met de Medela Calma fles, net als Biebeltje). Clusterkolven heb ik ook al wel gedaan (ook met de Symphony trouwens) maar jullie andere tips kan ik ook meenemen; bv-thee, warme compressen en 's nachts (snif...). Ik heb trouwens ook het idee dat de Freestyle mijn borsten niet leeg krijgt. De tweede nacht moest ik bij de vroege ochtendvoeding kolven omdat mijn borst zo'n pijn deed - had ik al weken niet meer gehad!
Wat ook raar is, is dat ik nu rechts soms meer heb dan links, terwijl rechts altijd mijn 'mindere' borst is geweest. Nou ja, ik blijf het maar proberen in de hoop dat het goedkomt. Twijfel of ik er een handkolf bij zal kopen om misschien af en toe even na te kolven, zou dat kunnen werken? En zijn die duur? Want inmiddels is er al een aardig bedrag richting Medela vertrokken...
zaterdag 3 december 2011 om 18:03
Ik kolf standaard 15 minuten. Dan zijn mijn borsten echt niet leeg. Maar ik heb ook niet echt een tsr waarna de melk begint te stromen. Het komt alleen als de borst gestimuleerd wordt.
Zat eerder te kolven, maar lette niet op. Merkte pas dat het flesje vol was toen ik ineens wat warms op m'n been voelde.
Heeft mijn korte offensief van gisteren toch al iets geholpen (3 x achter elkaar met twee uur ertussen waarbij de laatste keer 4 x 5 minuten waarvan elke keer 2 minuten opwekken en 3 minuten pompen).
Zat eerder te kolven, maar lette niet op. Merkte pas dat het flesje vol was toen ik ineens wat warms op m'n been voelde.
Heeft mijn korte offensief van gisteren toch al iets geholpen (3 x achter elkaar met twee uur ertussen waarbij de laatste keer 4 x 5 minuten waarvan elke keer 2 minuten opwekken en 3 minuten pompen).
zaterdag 3 december 2011 om 18:45
maandag 5 december 2011 om 21:32
Hallo dames, ik wil jullie graag om advies vragen. Mijn dochter is nu 5 maanden en krijgt nog 6 voedingen (meestal om de 3 uur en s nachts niet). Volgende week ga ik terug aan het werk. 3 lange dagen van 7 tot 19 van huis. Plan is s morgens en s avonds live te voeden( dus drie keer).
Zou ik ook echt overdag op het werk drie keer moeten kolven om genoeg bij elkaar te krijgen of is de opbrengst met twee keer (bv om 11 en 15 uur) gewoon groter per keer? Het is voor mij namelijk moeilijk in te plannen om tussendoor drie keer te kolven. Gelukkig ben ik met de dubbele kolf meestal binnen tien minuten klaar en heb dan tussen 150 en 250 ml. Ze drinkt nu 150 per keer dus ik moet wel 450 ml bijeen krijgen anders is de diepvries snel leeg.
Zou ik ook echt overdag op het werk drie keer moeten kolven om genoeg bij elkaar te krijgen of is de opbrengst met twee keer (bv om 11 en 15 uur) gewoon groter per keer? Het is voor mij namelijk moeilijk in te plannen om tussendoor drie keer te kolven. Gelukkig ben ik met de dubbele kolf meestal binnen tien minuten klaar en heb dan tussen 150 en 250 ml. Ze drinkt nu 150 per keer dus ik moet wel 450 ml bijeen krijgen anders is de diepvries snel leeg.
maandag 5 december 2011 om 21:46
Waarom probeer je thuis niet alvast wast voor jou het beste werkt? Kolf je die 150-250 naast de gewone voedingen? Of in plaats van? Klinkt als een goede productie. Wel kan het zo zijn dat de productie terugloopt door de drukte van het werk. Nu je nog thuis bent kun je toch rustiger aan doen (meestal).
maandag 5 december 2011 om 21:50
Rosa, wegkiepen die KV, klinkt heerlijk. Ben jaloers .
Mijn uitschieter was eenmalig. Nu al twee dagen krap aan 200 cc. Zal de drukte van de Sinterklaas zijn, denk ik. Ik kolf nu zo vijf tot zeven keer per dag een minuut of tien en masseer ze leeg. Meer tijd heb ik echt niet. Zo jammer, maar ben al blij met wat ik heb.
Mijn uitschieter was eenmalig. Nu al twee dagen krap aan 200 cc. Zal de drukte van de Sinterklaas zijn, denk ik. Ik kolf nu zo vijf tot zeven keer per dag een minuut of tien en masseer ze leeg. Meer tijd heb ik echt niet. Zo jammer, maar ben al blij met wat ik heb.
dinsdag 6 december 2011 om 15:32
Kaetje, dank voor de tip van het meemasseren! Het helpt echt; ik heb nu per keer kolven minimaal 100 cc, dus nu zelfs al meer dan met de Symphony! Ik vind het ook eigenlijk best handig om (af en toe) enkelzijdig te kolven; kost wat meer tijd maar ik heb wel een hand over om indien nodig een speentje terug te duwen of een aaitje uit te delen, naast het masseren dan! Verder kolf ik nu ook gelijk na de vroege ochtendvoeding in alle rust in een andere kamer terwijl mijn mannen nog even doorslapen. Is weliswaar niet meer echt in de nacht (vanmorgen kwam zoontjelief pas om 7.15 u!) maar toch. Zo kom ik af en toe toch nog aan de zes keer kolven per etmaal en dus aan een aardige opbrengst (voor mijn doen).
dinsdag 6 december 2011 om 15:41
Ik ben blij dat het helpt MarMira!! Heb je ook een fimpje of uitleg oid gezocht over het masseren? Je moet als het ware van binnen naar buiten masseren, eerst bovenop de borst en dan zo steeds dichter naar de tepel toe.
Quacker, jammer dat het een tijdelijke opleving was. Of misschien (hopelijk) is dit een tijdelijke dip en gaat de productie weer omhoog als het weer rustiger wordt. Maar 200 ml is toch elke dag weer 200 ml!
Quacker, jammer dat het een tijdelijke opleving was. Of misschien (hopelijk) is dit een tijdelijke dip en gaat de productie weer omhoog als het weer rustiger wordt. Maar 200 ml is toch elke dag weer 200 ml!
dinsdag 6 december 2011 om 15:41
Yes! Een kolftopic! Fijn!
Ik kolf nu alweer 4 maanden fulltime, Lunetje heeft nooit goed kunnen drinken aan de borst. En snapt het nu helemaal niet meer.
Ben er eigenlijk nog steeds verdrietig van, de teleurstelling is elke keer zo groot. Vandaar dat ik nu ook niet meer aanleg. Gaat dit verdriet ooit over? Vind het ook een beetje stom van mezelf. Het is al bijna 4 maanden zo, maar toch speelt elke keer die teleurstelling weer op.Ik had me zo vreselijk verheugd op de borstvoedingstijd, met een tevreden babytje aan de borst. Het leek me heerlijk. Heb er nooit van kunnen genieten helaas.
Maar ben blij met dit topic! Zal me later op de dag eens fatsoenlijk aan jullie voorstellen.
Heb nu last van een enorme productiedip dus ga weer ff aan m'n kolf hangen.
Tot later!
Ik kolf nu alweer 4 maanden fulltime, Lunetje heeft nooit goed kunnen drinken aan de borst. En snapt het nu helemaal niet meer.
Ben er eigenlijk nog steeds verdrietig van, de teleurstelling is elke keer zo groot. Vandaar dat ik nu ook niet meer aanleg. Gaat dit verdriet ooit over? Vind het ook een beetje stom van mezelf. Het is al bijna 4 maanden zo, maar toch speelt elke keer die teleurstelling weer op.Ik had me zo vreselijk verheugd op de borstvoedingstijd, met een tevreden babytje aan de borst. Het leek me heerlijk. Heb er nooit van kunnen genieten helaas.
Maar ben blij met dit topic! Zal me later op de dag eens fatsoenlijk aan jullie voorstellen.
Heb nu last van een enorme productiedip dus ga weer ff aan m'n kolf hangen.
Tot later!
dinsdag 6 december 2011 om 16:02
Quacker, ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen...
Kan je het per week bekijken? Of per 48 uur? Misschien gaat het morgen weer beter? Het is heel moeilijk om de knoop door te hakken omdat je niet meer terug kan natuurlijk. Praat je er ook over met je man? Het is gewoon rot als het niet gaat zoals je wilt...
Ben je ook onder narcose geweest eigenlijk? Ik weet niet of en hoe lang dat effect kan hebben?
Kan je het per week bekijken? Of per 48 uur? Misschien gaat het morgen weer beter? Het is heel moeilijk om de knoop door te hakken omdat je niet meer terug kan natuurlijk. Praat je er ook over met je man? Het is gewoon rot als het niet gaat zoals je wilt...
Ben je ook onder narcose geweest eigenlijk? Ik weet niet of en hoe lang dat effect kan hebben?
dinsdag 6 december 2011 om 16:22
Ik geef mijn gevoel voorrang en blijf nog even bezig. Ik kan het gewoon nog niet. Maar binnenkort gaan ze op grotere hoeveelheden ovr denk ik en is het niet meer voldoende voor één voeding allebei. Maar misschien kan ik dan genoegen nemen met om de dag één kindje één voeding. Ik stel mijn normen steeds bij, ik kom van twee baby's volledig voeden . Ben dus al aardig bijgesteld.
Ik ben onder volledige narcose geweest. Heb geen idee wat de invloed daarvan is. Weet wel dat het of nog niet goed zit in mijn baarmoeder, of ik ongesteld ben geweest. De 22e moet ik weer op controle, ben erg benieuwd.
Ik ben onder volledige narcose geweest. Heb geen idee wat de invloed daarvan is. Weet wel dat het of nog niet goed zit in mijn baarmoeder, of ik ongesteld ben geweest. De 22e moet ik weer op controle, ben erg benieuwd.
dinsdag 6 december 2011 om 16:50
Heb idd nog een bloeding gehad en heb nog veel krampen. Bloeding was te weinig voor een menstruatie, maar het zou kunnen. Weet iemand trouwens hoe lang je baarmoeder kan blijven krampen bij bv/kolven? Ik heb dat nog regelmatig en dat lijkt me zo lang.
Ik volg mijn gevoel en denk wat jij zegt, wie weet wat morgen brengt .
Ik volg mijn gevoel en denk wat jij zegt, wie weet wat morgen brengt .
dinsdag 6 december 2011 om 16:53
Ik heb trouwens een aardig verleden qua baarmoederproblemen na de ks van oudste dochter. Meerdere ingrepen gehad, baarmoeder is 'gewoon' niet topfit meer. Zelf denk ik dat dat de reden is waarom de tweede zwangerschap dmv IVF tot stand is gekomen, op de natuurlijke wijze lukte het niet meer, terwijl de oudste in ronde acht een feit was (na een bbz in ronde zes). En toen was ik ook al 34. Niet de jongste meer dus, in deze context.
dinsdag 6 december 2011 om 17:07
dinsdag 6 december 2011 om 17:07
Q, hoe vaak moet je kolven voor de 200? Respect hoor!
Jee ik lees het vijf tot zeven keer. Das niet veel... Hmm, apart. Stimulatie genoeg zou je zeggen, met zo vaak kolven. Je bent een bikkel.
Luna, welkom! Vier maanden, stoer! Zit nu op 7 weken en gaat wel lekker. Het haalt het voor geen meter bij live bv en ik mis dat vreselijk. Maar ja, na verloop van het opgroeien van je kind wordt bv minder een ding. Oudste zit op school, ik denk niet vaak meer aan borstvoeding icm haar nu wel weer 's omdat dit niet lukt..
Jee ik lees het vijf tot zeven keer. Das niet veel... Hmm, apart. Stimulatie genoeg zou je zeggen, met zo vaak kolven. Je bent een bikkel.
Luna, welkom! Vier maanden, stoer! Zit nu op 7 weken en gaat wel lekker. Het haalt het voor geen meter bij live bv en ik mis dat vreselijk. Maar ja, na verloop van het opgroeien van je kind wordt bv minder een ding. Oudste zit op school, ik denk niet vaak meer aan borstvoeding icm haar nu wel weer 's omdat dit niet lukt..