Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen: deel 3

29-01-2011 13:49 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je een beugel of overweeg je een omdat je je al jaren aan je gebit stoort, of omdat je gebit het volgens de tandarts zo geen 10 jaar meer uithoudt? Baal je van dat metalen geval in je mond en wil je soms nog het liefst naar buiten met een zak over het hoofd? Praat er gerust over met lotgenoten! Klagen mag uiteraard ook. Hier ondersteunen we elkaar en kletsen we erop los bij een zacht gebakje of soep

Dit is het overzicht der beugelmenschen:

'A smile is the prettiest thing you can wear': we zien jouw smile hier dan ook zeer graag terug in (al dan niet vergelijkende) foto's!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Ach, eet gewoon voorzichtig. Ik had op een gegeven moment van die dunne flubberdraden beneden, die ook over de gaten van mijn getrokken kiezen liepen, dus ik moest oppassen om geen deuken te krijgen. Wel, die heb ik gekregen, maar niet van noten/biefstuk/chips/.. maar verschillende keren van geweekte cornflakes.

Ik bedoel, dan mocht ik echt niks meer eten

En de operatiekoorts is hier wel toegeslagen merk ik! Jullie gaan dat goed doen!
En een elektrische tandenborstel zou ook geen problemen mogen geven, ik gebruik het niet vaak omdat ik het niet zo fijn vind met beugel, maar er is nog nooit iets gebeurd als ik hem wel gebruik.
@Roxy: nee, 3de keer geloof ik. Maar nu volgt zo'n minder buigzame draad waar ik de naam altijd van kwijt ben.

Ik gebruik dus juist altijd een elektrische tandenborstel. Dat voelt veel schoner aan. Ik had hem zelfs mee op camping afgelopen zomer
@berry: ik poets ouderwets, dus de elektrische tandenborstel zal het probleem niet zijn.

Soms heb ik het idee dat van heel plakkerig eten (bagels, cornflakes, muesli) de spanning op de draad toeneemt omdat er erg veel achter blijft plakken. Maar al met al is het zo verschillend wanneer ze loskomen, dat ik eigenlijk denk dat het gewoon pech is. Dus gewoon blijven genieten van die chipjes!
Na het nog eens bekijken van de foto;s van Yetje viel mij ineens op dat ze de boven en ondertanden niet recht op elkaar had staan. Nu keek ik vandaag eens goed in de spiegel en zag ineens dat ik dat ook heb, dit was me echt nog NOOIT opgevallen. Nu is het al wel altijd zo dat ik mijn tanden in rust nooit op elkaar heb omdat dat voor mijn gevoel niet lekker past, maar dat verschil is mij dus nooit opgevallen.

Maar nu vroeg ik mij dus af of dat met een beugel te corrigeren is of dat daar een operatie voor nodig is. Misschien kunnen jullie me een beetje gerust stellen!
Wat bedoel je eigenlijk precies met niet op elkaar?

Zoiets? Dit is een open beet:

Maar het hangt sowieso van jou persoonlijk af hoor. Er zijn mensen met bv. een open beet zoals hier, die moeten geopereerd worden en er zijn mensen die bij diezelfde beet niet moeten geopereerd worden (zoals BoPeep).

Soms krijg je ook de keuze, zoals ik (overbeet).
Morgen één maand verder dan lig ik onder het mes,komt steeds dichterbij zo
Misschien bedoelt demiehdk de mediaanlijn die niet boven elkaar zit? Dat was mijn eerste gedachte toen ik het las
Spannend Melice! Niet te zenuwachtig hoop ik?

En tja ik weet het ook niet haha, maar 'in rust' en zo klinkt toch niet echt als een mediaanlijn. We horen het wel
Ja sorry. idd niet heel duidelijk zoals ik het omschreef. Maar ik bedoel de mediaanlijn! Yetje heeft bij een aantal foto's een winkelhaakje op de foto gezet. Die bedoelde ik.

Met in rust bedoel ik dat ik dan eigenlijk nooit mijn kiezen op elkaar zet, ik zet meestal mijn tong tussen mijn tanden. (snappen jullie het nog?
Hello allemaal, ben een tijdje offline geweest ontzettend druk met van alles en nog wat.

Met de beugel gaat het wel goed. Er zijn dagen dat ik echt gevoelige tanden en kiezen heb betekent dat, dat ze zich aan het verplaatsen zijn? Wat een enorm verschil is dat de uitstekende hoektanden al een stuk achter zijn geschoven en nu gelijk staan met de andere voortanden ben hier echt blij mee!!! Een gat waar een kies uitgetrokken is trekt ook heel snel dicht.. De overige drie gaten vooral beneden gaan wel langzaam. Al met al echt superblij dat er zo snel resultaat is.

Met eten gaat t veel beter. Sommige etenswaren zoals sla en harde stukken zijn wel moeilijk (sla blijft echt hangen in me beugel haha) een minpuntje is dat me tanden geel zijn geworden! Welke tandpasta kan hier wat aan doen? Ik gebruik gewoon prodent, maar hoe vaak ik ook poets ze blijven echt geel. Dit had ik dus nooit. De elastiekjes om de keramische slotjes zijn wel geel geworden, maar krijg volgende week dinsdag weer nieuwe stiekjes en het wordt strakker gemaakt.

Wat de zorgverzekering betreft pfoei laatst een rekening van 916 euro moeten betalen krijg weliswaar 75% vergoedt maar zie het maar in 1 keer te betalen..

Maar... ben echt happy hiermee laat staan als het helemaal klaar is.
quote:Demiehdk schreef op 03 december 2011 @ 22:24:

Na het nog eens bekijken van de foto;s van Yetje viel mij ineens op dat ze de boven en ondertanden niet recht op elkaar had staan. Nu keek ik vandaag eens goed in de spiegel en zag ineens dat ik dat ook heb, dit was me echt nog NOOIT opgevallen. Nu is het al wel altijd zo dat ik mijn tanden in rust nooit op elkaar heb omdat dat voor mijn gevoel niet lekker past, maar dat verschil is mij dus nooit opgevallen.

Maar nu vroeg ik mij dus af of dat met een beugel te corrigeren is of dat daar een operatie voor nodig is. Misschien kunnen jullie me een beetje gerust stellen!Bij mij gaan ze het met de beugel corrigeren. (ze hebben nog niet gepraat over operatie) In januari gaan ze asymmetrisch trekken zodat ze alles kunnen schuiven..
@ melice dus neem als voorzorgmaatregel een potje creme @ dermie het kan denk ik ook wel alleen met de beugel opgelost worden, maar zal wel meer tijd kosten. Misschien dat lotte het zeker weet? En anders je orthodontist
Mediaanlijn kan inderdaad wel alleen met de beugel opgelost worden, bij mij stond ie al goed, toen werd hij verkeerd getrokken, en nu gaat het weer in de juiste richting

Gaat nog redelijk makkelijk denk ik.

@Bruidje: haha sla geeft hier ook nog steeds dikke pret, zelfs uuuren later nog

Ik zou zeggen: geen sla op het huwelijksmenu

Gaten boven gaan inderdaad stukken sneller dan gaten beneden. Maar die zie je gelukkig niet zo.
@bruidje, het wil vaak wel helpen als je de rekening zodra je hem krijgt meteen opstuurd naar de verzekering.

je hebt meestal een maand de tijd om te betalen en over het algemeen zal je het geld (75%) voor die 30 dagen wel terug hebben op je eigen rekening en hoef je dus niet eerst 100% voor te schieten.;)
De medialijn (als het niet te erg is) kunnen ze met beugelen ook wel corrigeren. Bij mij was het ook niet helemaal gelijk en nu wel.

Ik ben vandaag weer bij de ortho geweest en hij wist dus van geen operatie en overleg met de kaakchirurg!! Erg vreemd dit.

Hij ziet hem deze week en dan gaat ie eens uitzoeken hoe of wat!

En als ik weer een oproep kreeg moet ik toch eerst met de hem (de ortho) overleggen.

Verder hebben ze weer ijzerdraaidjes gedaan om de ruimte sneller dicht te krijgen. En voor de rest was het dus schijnbaar wel goed.

Ze zijn daar niet erg spraakzaam!
quote:cheese schreef op 05 december 2011 @ 12:14:

Ze zijn daar niet erg spraakzaam!

Wat is dat toch jammer hè...

Ik vind het juist héérlijk om dingen uit te leggen, maar dat zal m'n juffenbloed wel zijn.
Dat is echt jammer dat ze zo weinig vertellen. Ik weet dan ook niet precies wat ik moet vragen dus is het vaak stil bij de ortho

Maar ze kunnen toch gewoon zeggen wat ze aan het doen zijn en waarom enzo.
quote:dutchie34 schreef op 05 december 2011 @ 21:54:

Maar ze kunnen toch gewoon zeggen wat ze aan het doen zijn en waarom enzo.

De meeste patiënten vinden dat inderdaad erg leuk, en hun ouders ook. Ik had vandaag een jongen die voor het eerst een RVS draad kreeg, in plaats van een flexibele nikkel-titanium. Ik liet 'm het verschil zien, en boog de flexibele alle kanten op, waarna die steeds weer in de oorspronkelijke vorm terugsprong. Hij vond het hélemaal het einde, en wilde zelf ook buigen. Mocht ie, van mij. Moeder kwam er helemaal bij staan, had geen idéé dat het zo werkte.

Ja, dat vind ik dan geweldig, echt.

Eigenlijk het leukste van het werk.
@Lotte, het maakt het werken toch ook veel leuker op die manier.

Ik snap wel dat ze zo tevreden zijn met jouw als ortho-assistente!
Dank je cheese

Ik compenseer met m'n gezelligheid wel een beetje m'n gestuntel hoor, af en toe.... Want oh, m'n handen doen soms nog steeds niet wat ik in m'n hoofd heb.

Maargoed, dat is allemaal te leren, denk ik dan maar.
Hey Lotte. Ik lees veel mee hier. En hoop over een half jaar dat mijn beugel eruitgaat. Maar ik lees dat je helpt bij de ortho. Doe je de opleiding voor assistent? Ik ben gewoon benieuw hoor. Wellicht heb je het ergens verteld mAar heb ik het gemist.

Ik moet ook steeds zelf vragen aan de ortho of assistent wat ze aan het doen zijn. Vorige x vroeg ik of het mijn laatste draad was, maar het was mijn voorlaatste draad. Hoop nu wel schot in te krijgen. Heb ook de elastieken gekregen die ik onder en boven in een driehoek moet bevestigen.

Ik heb een keramische beugel maar ik krijg gelukkig geen witte elastiekjes meer om de beugel maar ze doen het met een ijzer draadje. Ik heb nu geen last meer van een gele glimlach. Daar ben ik wel blij mee, ik drink veel koffie en thee en eet vaak gekruid. Ik had vaak al na een week gele elastieken.
quote:hadda schreef op 06 december 2011 @ 11:42:

Hey Lotte. Ik lees veel mee hier. En hoop over een half jaar dat mijn beugel eruitgaat. Maar ik lees dat je helpt bij de ortho. Doe je de opleiding voor assistent? Ik ben gewoon benieuw hoor. Wellicht heb je het ergens verteld mAar heb ik het gemist.

Hoi hadda,

Ik ben gediplomeerd tandartsassistente, en nu sinds een jaar in opleiding voor ortho-assistente. Ik leer het in de praktijk. In het begin één middag per week, maar inmiddels al drie. Twee middagen in onze eigen praktijk, waar op die dagen een orthodontist speciaal naartoe komt. Eén middag in de praktijk van mijn eigen orthodontist.

Er bestaan wel opleidingen voor, maar die zijn erg duur (2000 euro voor acht dagen bijvoorbeeld). Zoveel geld heb ik niet, en uiteindelijk leer je in de praktijk hetzelfde.

Ik hoop op een baantje in een echte orthopraktijk, in de toekomst.
Hey Lotte, leuk dat je op die manier de kans krijgt om je door te ontwikkelen tot ortho - assistent. Je hebt natuurlijk al een goede basis. Voor ons hier ook handig iemand die er zoveel verstand van heeft hier op het forum. Ik lees veel mee leer er meer van dan van wat de ortho verteld. Omdat die weinig uitlegd en altijd heel weinig tijd heeft.

Succes, en weet zeker dat je wel aan de slag komt als ortho assistent.
@lien90, haha nee absoluut geen sla!

@bostonbeertje, dat is echt een hele goede tip van jou! Reuze bedankt!

Voor de rest ben vandaag weer bij ortho geweest alles is goed! De boel is wat strakker gemaakt dmv nieuw draadje erdoor en beneden zijn er elastieken in gedaan zodat de gaten dicht getrokken worden. Mochten mijn bovenste elastiekjes rondom mijn keramsiche slotjes verkleuren dan mag ik langs voor nieuwe en is geheel gratis.. Dit wist ik niet hihi. Heb meer dan een maand met verkleurde (geel) elastiekjes gelopen was niet echt opvallend maar toch.. :D

Mijn orto zegt ook alles wat ze doen hoor, als het niet tijdens de behandeling is krijg ik het ook na de behandeling te horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven