De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
.
voor Jule. Ik vind je dapper hoor, dat je doorzet! Heb je al eens een consult gehad bij een lactatiekundige? Hier was laatst toch iemand die zelfs een consult had gehad via internet? En kan je het opbrengen om 's nachts te kolven? Juist bij een lagere productie schijnt dat op de lange termijn écht noodzakelijk te zijn... Je kan de hele zooi op het nachtkastje laten staan en dan 's ochtends meteen geven. Dan hoef je het niet te koelen.

En Quacker, misschien kan je de gyn vragen of je baarmoeder nog groot was en nog krimpen? Omdat je lichaam ook nog niet helemaal uitgezwangerd was met die placentarest kan het misschien langer duren dan normaal. Ik zou denken dat ze dat dan tijdens de ingreep misschien gezien/gevoeld/gemerkt hebben?
Ik heb een paar keer een consult per email gehad bij eurolac. Is snel en heel goedkoop (15 euro, mijn "eigen" lk is veel duurder) en het is gewoon een erg goede lactatiekundige.
Ok, geen goed idee:

- kolf aanzetten als je tepel stijf is van de kou.

- zoonlief omdraaien met een bijna vol kolfflesje aan de borst (hele box nat, weg melk)

dat multitasken zit er nog niet zo goed in...
.
.
Oh jule, wat balen! Melk productie is vaak pas echt stabiel bij 9 tot 10 maanden...erg laat dus. Maar jee, 30cc! Ook jij bent een bikkel.

En idd, maak er een leuke maand van en niet teveel er over nadenken, per dag kijken en gewoon kolven. Of af en toe niet en lekker aan de wijn gaan!

je tip niet uitgevoerd. Ik kolf maar tien tot vijftien minuten en neem dat als rustmoment. Best lastig plannen met kleuger, peuter en baby..maar heb het nodig. Ik lees de krant. En Jn nood lukt het om speentje terug te stoppen (of ik schakel een dochter in)

Ik ben het op de klok kijken erg beu. Om de zoveel uur kolven, voeden..blegh.

Oh wat ontzettend zuur (letterlijk morgen ;) ) van dat volle flesje! Is mij vd week twee keer overkomen: hele scheut over het aanrecht.

Hebben lk's ook ervaring met kolven? Ft ?

Zoon drinkt nog steeds 150, strak om de drie uur overdag. Geef ik m meer, dan spuugt ie.

Kaatje, ga je er straks weer voor bij je tweede?
Zoon heeft vd week een keer geslapen van 9 tot half acht! Heb toen niet gekolft en direct 300 cc 's morgens. Maar ik durf de nacht sessies niet weg te laten. Misschien om en om. Al was z'n slaap actie eenmalig. Vanmcht erg onrustig en honger m 12 uur en half vijf.
.
Wat apart jule! Je had eerst meer, dus kolf staat wel goed afgesteld bij je.

Bv thee gedronken, bruin bier, cashew noten?

Je zoon(?) geniet vast dubbel op van die zuurverdiende 20 cc. En niet laten vallen/omstoten hè? ;)
Rosa, ik ga zeker weer proberen om borstvoeding te geven! Ik heb deze zwangerschap steeds gezegd dat ik het niet zie zitten om weer fulltime te gaan kolven maar met nog 5 weken tot de uitgerekende datum heb ik met man afgesproken dat we het gewoon bekijken. We hebben opvang voor Ko en mijn ouders willen graag helpen. In de praktijk zal ik alleen op woensdag alleen zijn met 2 kindjes. Dus dat zou het kolven niet in de weg moeten staan eigenlijk. Aan de andere kant wil ik ook de realiteit niet uit het oog verliezen. Ik heb altijd gezegd dat ik zou blijven kolven zo lang het goed ging en zolang ik het zag zitten. Maar ik weet ook nog goed hoe ontzettend veel tijd ik over hield toen ik gestopt was. En dat het ook een soort rust gaf dat Bertha (de kolf) niet meer overal mee naar toe hoefde.

Ik hoop dat ik er niet over na hoef te denken en dat Kaedootje gewoon meteen goed aan de borst wil drinken. Ik wil best wat tegenslagen proberen te overwinnen maar een afwijzing vanaf dag 1 zoals Ko deed zo ik wel echt en ontmoediging vinden...
Jule x 3
Dames, ik moet bekennen dat ik vorige week de beslissing heb gemaakt om te stoppen met kolven. Ik kolfde nog maar 2x per dag dus was mijn productie nog maar 60-80cc in totaal. Omdat C nu niet echt meer aanhapt (maar vandaag wel?, de 3 keer daarvoor niet) heb ik besloten om te stoppen. Ik vond het altijd nog zo gezellig. Kolven 's nachts doen ik al vanaf 4 wkn niet meer ofzo, want ik kolfde 's nachts maar 20 cc in een halfuur......... nou daar ben ik niet een halfuur voor wakker. Ik kolf nu nog 1x in de 36 u. Enig idee hoe ik dat verder moet afbouwen?

Bij mij lekken de flesjes ook maar niet als ik alles goed heb schoongemaakt......
Drenthegirl, je kan gewoon stoppen nu denk ik. Als je dat eng vindt kan je ook steeds een minuut korter kolven. Zolang je kolft houd je de productie in stand dus blijf je ook wat produceren. Ik ben zelf gewoon gestopt toen ik nog 1 keer per dag kolfde (was het een keer vergeten en heb toen maar afgewacht of er erg veel druk op mijn borsten zou komen.) en hoewel ik bij 1 keer kolven altijd nog minimaal 200 ml uit de borsten haalde heb ik geen stuwing of ontsteking gekregen. Ik huurde de kolf en heb hem nog een paar dagen langer in huis gehouden voor de zekerheid maar had hem echt niet meer nodig.
@ lunaster!!! jij ook hier! Wist niet dat jij ook zolang al kolfde!

Ik heb er ook enorm veel verdriet van gehad. Nu heb ik besloten om te stoppen met kolven omdat C nu niet echt meer aanhapt, dat hield het kolven op de been. Nu ik heb besloten om te stoppen, geeft het wel veel rust in mijn hoofd. C kreeg altijd al combi van bv en fv. Nu nog een restantje uit de diepvries en dan helemaal over op de bv (ook al doet het nog pijn in mijn hart). Hopelijk hapt de 2de wel goed aan!
Ik heb nog nooit 200ml gekolfd! Ik ben enorm bang voor borstontsteking. De lactatiekundige heeft contact met mij opgenomen omdat ze graag de foto's van mijn borsten in haar lesmateriaal wil opnemen hahah.... mmmm eignelijk best erg dat ze een foto wil hebben van mijn borstontsteking dan was het wel heel erg.
Als je er zo bang voor bent zou ik gewoon elke 36 uur door gaan en dan steeds een minuut korter. Even de kookwekker er bij.

Een borstontsteking heb ik gelukkig nooit gehad, lijkt me vreselijk!
Drenthegirl, jammer dat het zo loopt, maar een begrijpelijke beslissing. Ik kan je niet helpen in je afbouwschema, met zo'n productie moet dat niet al te lastig zijn. Dat was het bij de bvperiode van mijn oudste niet in elk geval.

Jullie hebben het over lekkende flesjes? Nog nooit meegemaakt, ik heb de Medela Swing, met de gewone Medelaflesjes.

Biebele, is mij ook eens gebeurd, dat vind ik zó zonde!

Tussenstand met nog 1 x kolven voor de boeg 180 cc. Ik hoop op nog 20 straks, maar dat zal niet lukken aangezien ik om half tien nog 20 cc gekolfd heb en ik om elf uur met het slaapritueel wil beginnen. Valt me toch nog mee, uiteindelijk.
Jule, je tip niet uitgevoerd, al vind ik hem super. Maar voel me in gezelschap al zo a-sexy met die kolf .
Haai.

Ik ben dus LunaSter en Lunetje is in augustus geboren. Had vanaf het begin al het gevoel dat het niet helemaal lekker liep de borstvoeding. Het leek wel alsof ze dronk, maar viel steeds in slaap. Koppelde ik haar af dan wilde ze weer. Ik heb weken zo doorgelummeld met elk uur een baby aan mn tiet. Was gesloopt. Daarbij had ze een verkeerde drinktechniek waardoor mijn tepels zoveel pijn deden. Ik wist niet dat er zoveel bloed uit een tepel kon komen. Lunetje dronk mijn bloed. Ik trok het echt niet meer. Mijn dagen bestonden alleen maar uit voeden, voeden, voeden.

Eerst Lunetje aan de borst, daarna bijkolven en haar geven omdat ze anders niet genoeg binnenkreeg. Daar was ik 1.5 uur mee bezig. Uur later begon alles weer opnieuw.

Zodoende ben ik fulltime gaan kolven.

Ze heeft 14 weken en 3 dagen volledige bv gehad, maar toen kon ik het niet meer bijbenen met mijn productie ondanks het s nachts kolven.

Het brak me op, en omdat ik toen toch al af en toe kv moest bijgeven ben ik ook gestopt met het 's nachts kolven. Aangezien Lunetje een heel slecht slapertje is en alleen de nachten redelijk gaan en ik dan ook ff wat rust kan/kon pakken had ik het hard nodig om niet elke 2.5 uur mijn wekker te zetten om te kolven.

Hoogste opbrengst is 740 cc geweest. Paar weken terug was het gemiddeld 500 cc en heb ik mijn voorraad uit de vriezer opgemaakt. Nu kolf ik nog maar 350 cc per dag (gemiddeld). Heb een enorme productiedip. Omdat ik niet weer s nachts wil gaan kolven, kolf ik overdag nu heel vaak. Stuk of 8 keer. Ben benieuwd of ik resultaat merk. Ben ook begonnen met fenegriek tabletten.

Heb domperidon in huis gehaald maar wil eerst kijken of dit iets uithaald.

Meiden, respect voor jullie. Het is niet niks allemaal.

Ik ga me installeren voor de co assistent met de kolf.

Fijne avond!
Drenthegirl!
.
.
Ik at heel veel cashewnoten. Ongezouten ongeveer een half bakje per dag. Heb er echt van moeten afkicken later Maar ik was dus wel net een domofabriek. Ik zou het proberen, cashewnoten. En bij elke keer kolven minimaal 250 ml warm drinken. Thee, warme melk met anijs, thee, thee, thee.
Lunaster, precies hier hetzelfde!! Wat kunnen je tepels zeer doen he? Helemaal als er bloed uitkomt... ik vond het ook zo erg om te zien dat C onder het bloed zat!!!

Ik heb behalve borstvoedingsthee niks geprobeerd om de productie te verhogen. MIjn VK geloofde niet in de spray, domperidom heb ik ook niet geprobeerd. Ik heb maximaal 400-500ml gekolfd op een dag. Maar dat heeft maar heel kort geduurd.

Ik heb de laatste keren bij elke live voeding foto's laten maken, daardoor kon ik afscheid nemen. Vind het nog steeds moeilijk maar het geeft zoveel rust. Ik was net zoals lunaster alleen maar bezig met voeden en kolven.

Ik vind het echt heel knap dat jullie nog kolven, maar ik kon het niet meer.....!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven