waarom doet mijn moeder zo :(

10-12-2011 01:18 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een hele rot situatie :( ik werk in de horeca in de weekenden en meestal ben ik op vrijdag rond 11 uur klaar. Vandaag was het erg druk dus werd het later, half 1. Ik wist al wel dat mijn moeder erg in paniek zou raken dus probeerde ik zo snel mogelijk thuis te komen. Maar toen ik thuis kwam trof ik haar geschrokken, haast bijna in schok aan in de woonkamer! Ze begon helemaal te schreeuwen tegen mij en vroeg waarom ik niet had gebelt dat ik later thuis zou komen terwijl ze heel goed weet dat ik onder werktijd niet mag bellen! Maar als zij in paniek is denkt ze niet logisch, dat is vaker bij haar. Het ergst vind ik nog dat ze zei dat ik niet nodig voor haar ben en dat ik maar moet stoppen met werken! Ik heb haar rustig proberen uit te leggen dat het druk was en ik echt niet kon bellen maar daar wou ze niet naar luisteren :( ik ben in tranen uitgebarsten in bed want ik vind het verschrikkelijk dat mijn moeder zo erg in paniek kan zijn en dat ze dan dingen zegt die ze niet meent. Ik ben bang dat ze morgen nog steeds raar doet maar ik kon er echt helemaal niks aan doen! Dit gedrag heeft ze vaker als ze in paniek is, dan geeft ze mij de schuld terwijl ik er niks aan kon doen. Herkent iemand dit gedrag? Ik vind het heel erg voor haar want ik weet dat ze niet zo wil doen. Misschien was ze nog erger in paniek omdat er vanavond hier dicht in de buurt een meisje is dood geschoten? Pff voel mij even heel kut! Het is dan zo moeilijk om het uit te leggen terwijl ze het echt niet wil horen en denkt dat zij alleen maar gelijk heeft.
Hoe oud ben je? Kan je haar dan niet even sms-en tussendoor? Voorkomt een hoop problemen.
onderweg naar huis had je best je moeder kunnen bellen, vooral omdat je weet dat zij snel in paniek raakt
Desnoods sms je even op de wc.
Dankjewel voor de reacties! Ik ben begin 20. Het probleem is dat mijn moeder niet weet hoe ze smsjes moet lezen. En ik wou haar ook niet wakker bellen onderweg want misschien was ze vandaag juist niet in paniek? Het is vaker zo geweest dat ik later thuis kwam en dan vond ze het niet erg, maar soms ook wel..
Kan je niet aan je baas uitleggen dat je je moeder moet laten weten dat het later wordt? Zo'n kost je maar 1 minuutje!

Verder, rot voor je,Zo zie je maar weer dat niemand perfect is! Ook je moeder niet, als ze zo in paniek is, zegt ze vast dingen die ze niet meent.
Dat doodgeschoten meisje zal er geen goed aan gedaan hebben,

Jij weet wat er aan de hand is, het is gewoon druk, je moeder weet dat niet en haalt zich allerlei enge dingen in het hoofd.

En die angst ontlaadt zich dan in boosheid. (denk maar aan al die kinderen die een poosje verdwaald waren ofzo, die eerst allerlei verweiten krijgen en daarna, als de angst geweken is, in de armen gesloten en verwend worden.

Je zult misschien toch met je chef moeten bespreken dat bij drukte je even moet bellen.

Ik ergerde me vroeger ook aan mn moeder, als ze zich zo druk maakte. 5 minuten later kon nog, dan was ik misschien tanken, maar na 6 minuten zag ze al een ongeluk gebeuren.

Helaas was er toen geen variabele werktijd, waardoor ik echt iedere dag op dezelfde tijd thuis was, beetje variatie was rustgevender geweest denk ik
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als jij begin 20 bent, moet je moeder nog niet zo oud zijn dat ze geen smsjes lezen kan leren. het is mij ook gelukt, en ik ben 55+

59 om eerlijk te zijn
Leer haar sms- jes lezen. Tja, je bent begin 20 dus wanneer je thuiskomt moet geen probleem meer zijn. Ik heb ook wel eens een ongerust gevoel als mijn kinderen laat thuiskomen, maar geen paniek, en dan heb ik het over een uur of 05:00 smorgens

Maar als ik dan sms en bericht terug heb gehad is het ook goed.
nlies, ik sms met mijn moeder van 73! hahaha
quote:madamemicmac schreef op 10 december 2011 @ 01:36:

nlies, ik sms met mijn moeder van 73! hahaha

Nooit te oud om te leren.

;)
quote:madamemicmac schreef op 10 december 2011 @ 01:25:

Desnoods sms je even op de wc.Toen ik wel eens in een winkel werkte waar je uiteraard niet kan mag smsen of bellen heb ik wel eens 2 dingen gecombineerd, als je naar het toilet moet even snel een sms sturen (dus alleen in `noodgevallen` om iemand te zeggen dat het wat later wordt, niet om een lulreden).
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik denk dat als jij begin 20 bent, je moeder toch langzaam iets moet proberen te gaan doen aan haar angst. Als je straks uit huis bent heeft ze ook die controle niet meer, hoe gaat ze dan slapen?

Het lijkt me een vervelend probleem voor beide partijen.

En een sms moet ze toch wel kunnen leren lezen? in het ergste geval geef je haar zo'n super simpel mobieltje die speciaal voor ouderen gefabriceerd worden, dat kan bijna niet mis gaan.
Ik heb het haar zo vaak laten zien maar ze snapt er niks van! Mijn moeder is 57. Ik weet wel zeker dat ze allemaal gekke dingen in haar hoofd is gaan denken.
Heeft ze dit met meerdere dingen, dat ze overbezorgd is?

Of alleen met het idee van jou, op straat 's nachts?

Hebben jullie het wel eens over de toekomst?

Hoe ziet ze dit voor zich als jij op je zelf woont?

Ik denk dat als haar angst zo sterk is dat ze jou vraagt maar niet te gaan werken, dat je dan wel kan spreken van een probleem.

Dat ze deze specifieke avond met een doodgeschoten meisje in de buurt, volledig overstuur is, is natuurlijk begrijpelijk en normaal.
quote:desyyyy schreef op 10 december 2011 @ 01:42:

Ik heb het haar zo vaak laten zien maar ze snapt er niks van! Mijn moeder is 57. Ik weet wel zeker dat ze allemaal gekke dingen in haar hoofd is gaan denken.Misschien een leeftijdgenoot van haar (zus vriendin) in het complot betrekken,dat die het haar leert. Misschien heeft ze daar meer vertrouwen in, als die het kan moet ik het ook kunnen.
Ik begreep trouwens niet helemaal wat je schreef in de OP over wat ze tegen je zei.

Ze zei jou niet nodig te hebben??

In wat voor opzicht? Ik vind dat wel een rare opmerking van moeder naar dochter.

geef je even een virtuele knuffel
mijn moeder is trouwens ook absoluut geen ster met mobieltje of computers. Dat is, in haar geval, niet het niet kunnen, maar er simpelweg niet het geduld voor kunnen opbrengen.

Als dat bij jouw moeder ook het geval is, dan mag ze wel wat meer moeite doen om het te leren, want het kan niet zo zijn, dat jij zo meteen de deur niet meer uit kan omdat zij bang is.
Elfje, ze zei dat ze mij nergens voor nodig heeft. Dat klopt dus niet want als ze normaal doet dan heeft ze mij echt nodig en dat laat ze ook merken. Ze zei ook dat ze door mij een paar jaar minder gaat leven door de stress die ik soms veroorzaak bij haar. Tegen mijn vader zegt ze ook wel soms stomme dingen, maar zo is dat altijd al geweest. Ze heeft dit wel vaker met dingen, kan zo niet een voorbeeld opnoemen. Ze is te bang dat er iets gebeurt of wat dan ook. Ik heb haar wel vaker gezegt dat ze moet stoppen met haar gedrag maar zoals de rest van haar zussen ook zegt: zo is ze haar hele leven geweest dus er valt niks aan te veranderen. Ze wil alles precies hebben en zekerheid, ze is ook snel geïrriteerd.
Alles komt van 2 kanten! Je moeder zou toch echt ook naar zichzelf moeten kijken. Dat jij wat langer moet werken en zij dan ongerust wordt, oke je hebt niks laten weten maar is het dan opeens geoorloofd om je helemaal te laten gaan en je dochter zo te gaan behandelen? Moet je dan continu op je tenen blijven lopen uit angst voor ruzies om.wat jij wel niet allemaal fout zou doen? Zo te horen is het niet de eerste keer dat ze zo doet en ook als je dochter te laat komt hoor je je als moeder verstandig te gedragen ipv je emoties en frustraties maar los te laten!

Ze had namelijk ook kunnen zeggen, ik ben de hele avond ongerust geweest, ik geloof je dat je niet mag bellen en ik weet dat het aan mij ligt dat ik zon overdreven paniek krijg maar vraag eens aan je baas of je toch even iets mag laten weten als het zo ver uitloopt, ik maak me altijd zorgen dat zal hij heus wel begrijpen.. Enz. Ipv je zo te gaan behandelen en uitschelden! En zelfs als je dat echt niet mag is zij zelf degene die, ookal kan ze zeker ongerust zijn, moet dealen met haar erge paniek.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Expressed_emotion

Lees deze link eens.

De enige manier om hiermee om te gaan is je ervoor af te sluiten. Je kunt je moeder niet veranderen, je kunt alleen jezelf veranderen. Pas als je moeder gelukkig is zou ze niet meer zo tegen je doen en jij kunt en hoeft haar niet gelukkig te maken.. Dus probeer er zo weinig mogelijk op in te gaan en je ervoor af te sluiten! Zij moet er mee dealen, jij bent niet verantwoordelijk voor haar psyche en hoeft niet de dupe te worden van dat haar frustraties op jou uitleeft. Het klinkt hard maar je kunt haar gwn niet veranderen of gelukkig maken, dat kan ze alleen zelf.
quote:desyyyy schreef op 10 december 2011 @ 01:55:

Elfje, ze zei dat ze mij nergens voor nodig heeft. Dat klopt dus niet want als ze normaal doet dan heeft ze mij echt nodig en dat laat ze ook merken. Ze zei ook dat ze door mij een paar jaar minder gaat leven door de stress die ik soms veroorzaak bij haar. Tegen mijn vader zegt ze ook wel soms stomme dingen, maar zo is dat altijd al geweest. Ze heeft dit wel vaker met dingen, kan zo niet een voorbeeld opnoemen. Ze is te bang dat er iets gebeurt of wat dan ook. Ik heb haar wel vaker gezegt dat ze moet stoppen met haar gedrag maar zoals de rest van haar zussen ook zegt: zo is ze haar hele leven geweest dus er valt niks aan te veranderen. Ze wil alles precies hebben en zekerheid, ze is ook snel geïrriteerd.Dan zeg je de volgende keer als je naar werk gaat: "Mam, ik denk dat ik een uur of 3 thuis ben".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:desyyyy schreef op 10 december 2011 @ 01:55:

Elfje, ze zei dat ze mij nergens voor nodig heeft. Dat klopt dus niet want als ze normaal doet dan heeft ze mij echt nodig en dat laat ze ook merken. Ze zei ook dat ze door mij een paar jaar minder gaat leven door de stress die ik soms veroorzaak bij haar. Tegen mijn vader zegt ze ook wel soms stomme dingen, maar zo is dat altijd al geweest. Ze heeft dit wel vaker met dingen, kan zo niet een voorbeeld opnoemen. Ze is te bang dat er iets gebeurt of wat dan ook. Ik heb haar wel vaker gezegt dat ze moet stoppen met haar gedrag maar zoals de rest van haar zussen ook zegt: zo is ze haar hele leven geweest dus er valt niks aan te veranderen. Ze wil alles precies hebben en zekerheid, ze is ook snel geïrriteerd.

Au dat doet pijn. En ik vind dat eerlijk gezegd niet kunnen dat ze zo tegen jou praat. Als je nou aan het feesten was, en je komt later dan afgesproken , a la, maar je was aan het werk.

Het lijkt me geen fijne situatie voor jou.

Heb je geen mogelijkheid om op kamers te gaan? Dan krijg je een beetje rust, moet zij wel met haar problemen leren omgaan en wordt jullie relatie misschien iets ontspannender.
Wat goed van je dat je duidelijk voor ogen hebt dat wat ze zegt niet waar is, en dat ze je wél nodig heeft! Goed onthouden!
Volgens mij moet je op kamers gaan. Zodat ze niet meer alles mee krijgt van jou leven. Je bent volwassen. Ze lijkt dat maar moeilijk te kunnen accepteren.

Als ze niet in paniek is kunnen jullie het dan ook over haar gedrag hebben? En kan ze dan ook toegeven dat ze overbezorgd is?

Ik heb nu zelf twee kinderen en moet er ook niet aan denken dat er iets met ze gebeurd. Maar ja je moet ze op een gegeven moment los laten. Anders scheep je je kinderen met je eigen probleem op.

Ik hoop dat jullie eruit komen en dat je moeder en jij iets meer afstand kunnen nemen van elkaar.
Mocht je moeder nog geen mobiel hebben de nokia ( ze noemen het classic uitvoering) is heel goed te leren voor wat oudere mensen. simpel en eenvoudig, met weinig extra's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven