Jongen met bloosangst

10-12-2011 01:33 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
- Opgelost -
Misschien helpt het om te bedenken dat je niet de enige bent, want dat denk je nu wel natuurlijk.

Nooit andere mensen zien blozen?

En ik denk eigenlijk niets als ik een jongen zie blozen, Het overkomt je, en het gaat wel weer n keer over.

En verder , wees lief voor jezelf. Moeten anderen ook perfectionistisch zijn van jou? mogen die nooit iets laten vallen,?

moeten die altijd precies kunnen zeggen wat ze bedoelen?

Als je op minstens 1 van die dingen"nee"kunt zeggen, waarom kun je dan tegen jezelf geen nee zeggen wat dat betreft, dus: Nee het is niet erg als ik een fout maak, als ik iets niet helemaal goed heb, als ik mors met iets.

En eigenlijk vind ik persoonlijk die zelfverzekerde figuren maar eng, als de ander een steekje laat vallen, mag ik dat ook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind het helemaal niet erg als iemand bloost, juist leuk!
Hallo Darrius,

Ik kan me voorstellen dat je het als vervelend ervaart. Ik studeer zelf psychologie en heb tijdens college een keer een filmpje gezien van iemand die ook bloosangst had. Door een psycholoog werd haar continu gevraagd "en wat dan?" Zij vertelde dus dat ze veel bloosde. De man vroeg daarop; "Ja, oke, en dan?" Zij dacht dus dat iedereen dat zou zien. Waarop hij dezelfde vraag stelde als hiervoor. Dit ging maar door een door. Uiteindelijk kwam zij met de conclusie dat het eigenlijk niet zo erg is. Veel mensen zal het niet eens opvallen, merken het niet en als ze het wel zien, wat dan? Dan niks. Niemand zal denken dat jij een raar persoon bent. Iedereen bloost wel eens. Uiteindelijk zei ze zelf ook dat het inderdaad niets geks is, dat het eigenlijk heel normaal is en dat niemand haar zal veroordelen als ze zien dat zij bloost. En dit alles binnen 5 minuten. Binnen die 5 minuten heeft zij eigenlijk haar eigen probleem opgelost.

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit bij iedereen werkt, maar misschien heb je er iets aan.
quote:Primabella schreef op 10 december 2011 @ 02:15:

Ik vind het helemaal niet erg als iemand bloost, juist leuk!Voor jou misschien wel, maar voor degene die bloost niet.
Ik vind blozen ook lief. Niets om je voor te schamen. Maak je niet zo druk over wat anderen van je denken, het kan ook heel anders zijn. Mijn beste vriend stottert erg en dat is uiteraard voor hem heel vervelend maar ik vind het lief. Geeft een kwetsbaarheid aan, dat is niet erg!!
Nou hier een van de velen die er ook last van heeft

ach je kan er weinig aan doen.

En tja , ze zeggen wel vaak praten met mensen.. Ja en dan, vraag ik me af.

Want onzeker ben ik niet, boeit me ook geen zak wat mensen denken. Maar onbewust he..
Sinds ik in een onderzoek las dat mensen die blozen sympathieker worden gevonden dan mensen die dat niet doen, vind ik het helemaal niet zo erg meer. En sinds ik me realiseer dat niks helpt, heb ik me er aardig bij neer kunnen leggen. Inmiddels nu ik volwassen ben zegt nooit iemand er meer iets over. Sommige die dat wel doen vind ik altijd een beetje sneu en kinderachtig. Ik kan er veel beter boven staan. Ik hoop dat die tijd voor jou ook komt.
ik heb t ook,bloosangst! en het is echt geen pretje om te hebben,die angst die je heel de tijd voelt en het gevoel dat e weg wilt vluchten in bepaalde situaties is heeeel vermoeiend en rot.

een half jaar geleden was het op zn ergst bij mij,was er continu mee bezig en werd er echt depressief van.

ben toen naar de dokter gegaan (na heel lang uitstellen en twijfelen natuurlijk) en heb toen medicijnen gehad en ben bij n psycholoog terechtgekomen. nu gaat het n stuk beter,ik heb het nog wel maar het beheerst mijn leven niet meer,als het gebeurt dan jammer,en merk dat t daardoor steeds beter gaat,ben er echt nog lang niet vanaf hoor,denk dat t blozen ook gewoon bij me hoort,maar het interreseert me gewoon n stuk minder allemaal,komt natuurlijk ook door de medicijnen die ik nog steeds slik,die halen de scherpe randjes ervanaf zeg maar.

sterkte!! ik weet echt hoe klote het is!
.
Hoe oud ben je nu?

Met de jaren (en de therapie en de coaching...) steeg mijn zelfvertrouwen en verdween het blozen en ook het op onmogelijke momenten-werk!!- huilen.

Dat het huilen ophield daar ben ik ontzettend blij mee maar het blozen mis ik nu weleens... Ik ben een flapuit en laatst maakte ik een te lompe grap. Toen steeg het bloed me toch weer eens naar de kaken, ik maakte er gebruik van door te zeggen dat ik soms weleens wijs probeer te doen maar dat mijn rode kop alleen maar bewijst dat ik eigenlijk heel lief ben.

Het blozen en het huilen heb ik trouwens net na mijn dertigste "losgelaten"...

Als ik een ander zie blozen (en dat gebeurt nog best vaak, ook grote kerels met een management functie) dan denk ik er niets stoms van. Afhankelijk van de situatie wint iemand mijn sympathie ermee of stel ik het enkel vast.

Die oorzaak, dat heel streng zijn voor jezelf, pak die aan, daar zit de sleutel. Sterkte ermee
Sito, heb je de vraag van TO wel gelezen?

Er wordt gevraagd wat WIJ ervan vinden als een jongen bloost. Dus ik snap je opmerking niet.
Wat naar voor je, darrius. Hopelijk kan je er door therapie vanaf komen, het lijkt me heel vervelend als het je leven zo beheerst.

Om antwoord te geven op je vraag: ik vind het helemaal niet erg. Soms zelfs wel schattig. Maar zeker niet raar, onaantrekkelijk of wat dan ook.
Bedankt voor alle reacties. Ik voel me hierdoor zeker wat beter. Ik zal het ook proberen mee te nemen en er voornamelijk aan denk wanneer hét weer gebeurd.

Dat het schattig etc is hoor ik heel vaak, maar het is vooral het gevoel. Het is echt vreselijk en omdat ik er zo mee bezig ben gaat mijn concentratie en denkvermogen met 50% naar beneden. Dit hoop ik dus aan te pakken de komende weken en hopelijk kan ik dan weer mijn leven oppakken. Blozen vind ik verder ook geen enkel probleem, zeker niet als je een fout begaat, maar het is wel erg ongemakkelijk als je het bij elke sociale situatie doet.

@nlies

Ik zie niet zo vaak mensen blozen nee, maar als ik het zie denk ik er ook weinig van. Hooguit dat ik het vervelend voor die persoon vind en bij meisjes vind ik het eerder schattig <3. Maar omdat ik zo streng ben naar mijzelf toe, ben ik er continu mee bezig en dan vooral proberen het te bestrijden ipv accepteren.

@nana76

Ik ben nu 22 jaar, dus ik sta nu echt even stil in mijn ontwikkeling wat heel jammer is.

Maar goed, nogmaals dank voor de reacties. Dat waardeer ik heel erg!
Hoi, darrius,

Van het blozen kom je mischien nooit af. Ik ben 46, en heb het nog regelmatig. Alleen ik heb nu zoiets van, oke het is zo jammer dan. Doe gewoon mn zegje, al kleur ik 'tot mn navel' .
Hoi Darrius,

Jou verhaal deed me echt enorm aan mezelf denken.. Ik ben nu ong. 3 jaar klaar met de middelbare school en daar was voor mij alles begonnen.. het hele blozenverhaal. Ook ik had midden in de klas een x dat ik knal rood werd.. en vanaf dat moment is het allemaal maar erger geworden. En omdat mensen er vaak opmerkingen over maken is het ook heel moeilijk te negeren dat je bloost...

een troost: hoe het precies is gekomen weet ik niet, maar ik heb er nauwelijks meer last van! met de jaren is het weg gegaan en heeeeeel af en toe heb ik er weer even last van, maar dan kan ik er zelfs om lachen! Ik weet niet precies hoe oud jij bent, maar het kan dus gewoon overgaan omdat je erover heen groeit!

Ik heb ook bij een psycholoog gezeten.. daardoor voelde ik me alleen maar slechter. uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om zelf stappen te ondernemen. dingen gewoon DOEN en schijt hebben aan wat mensen denken als je rood wordt. op een feestje is het makkelijker want drank doet wonderen! (geen goeie tip dit haha maar voor mij heeft het geholpen)

Ik hoop dat je er wat aan hebt dat je zeker niet de enige bent.. en dat het ook gewoon over kan gaan ook al is het op dat moment zelf mss moeilijk te geloven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven