waarom doet mijn moeder zo :(

10-12-2011 01:18 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een hele rot situatie :( ik werk in de horeca in de weekenden en meestal ben ik op vrijdag rond 11 uur klaar. Vandaag was het erg druk dus werd het later, half 1. Ik wist al wel dat mijn moeder erg in paniek zou raken dus probeerde ik zo snel mogelijk thuis te komen. Maar toen ik thuis kwam trof ik haar geschrokken, haast bijna in schok aan in de woonkamer! Ze begon helemaal te schreeuwen tegen mij en vroeg waarom ik niet had gebelt dat ik later thuis zou komen terwijl ze heel goed weet dat ik onder werktijd niet mag bellen! Maar als zij in paniek is denkt ze niet logisch, dat is vaker bij haar. Het ergst vind ik nog dat ze zei dat ik niet nodig voor haar ben en dat ik maar moet stoppen met werken! Ik heb haar rustig proberen uit te leggen dat het druk was en ik echt niet kon bellen maar daar wou ze niet naar luisteren :( ik ben in tranen uitgebarsten in bed want ik vind het verschrikkelijk dat mijn moeder zo erg in paniek kan zijn en dat ze dan dingen zegt die ze niet meent. Ik ben bang dat ze morgen nog steeds raar doet maar ik kon er echt helemaal niks aan doen! Dit gedrag heeft ze vaker als ze in paniek is, dan geeft ze mij de schuld terwijl ik er niks aan kon doen. Herkent iemand dit gedrag? Ik vind het heel erg voor haar want ik weet dat ze niet zo wil doen. Misschien was ze nog erger in paniek omdat er vanavond hier dicht in de buurt een meisje is dood geschoten? Pff voel mij even heel kut! Het is dan zo moeilijk om het uit te leggen terwijl ze het echt niet wil horen en denkt dat zij alleen maar gelijk heeft.
1. Uit huis gaan helpt.

2. Ik vind dat je best tegen je werkgever mag zeggen dat je even moet bellen als je langer moet werken dan gepland. Als je zou samenwonen zou je vriend ook graag willen weten waarom je later bent neem ik aan.
En wat betreft het gedrag van je moeder, ik ken het wel van een ander familielid: ja en amen knikken, ene oor in andere oor uit.
Als je in de horeca werkt, dan kan je wel blijven bellen met het thuisfront, want iedere avond is anders.

Je bent begin 20, dan zou je moeder er niet meer zo bovenop moeten zitten. Tijd om uit te vliegen.
quote:desyyyy schreef op 10 december 2011 @ 01:55:

Elfje, ze zei dat ze mij nergens voor nodig heeft. Dat klopt dus niet want als ze normaal doet dan heeft ze mij echt nodig en dat laat ze ook merken. Ze zei ook dat ze door mij een paar jaar minder gaat leven door de stress die ik soms veroorzaak bij haar. Tegen mijn vader zegt ze ook wel soms stomme dingen, maar zo is dat altijd al geweest. Ze heeft dit wel vaker met dingen, kan zo niet een voorbeeld opnoemen. Ze is te bang dat er iets gebeurt of wat dan ook. Ik heb haar wel vaker gezegt dat ze moet stoppen met haar gedrag maar zoals de rest van haar zussen ook zegt: zo is ze haar hele leven geweest dus er valt niks aan te veranderen. Ze wil alles precies hebben en zekerheid, ze is ook snel geïrriteerd.Herkenning, herkenning, herkenning. Heeft ze ook verlatingsangst?
Is je moeder al eens naar de dokter geweest voor haar overdreven angsten?
Een moeder die dingen zegt die ze niet meent, is zeer herkenbaar. Dat zal ze toch echt zelf moeten veranderen, maar zolang ze zelf geen probleem ziet, lukt dat niet. Het gebeurt inderdaad vooral bij de mensen van wie ze het meeste houden, omdat ze zich daar veilig voelen. Inderdaad belangrijk en goed dat je weet dat ze het eigenlijk niet meent. En verder alleen het advies om wel jezelf te blijven en je niet aan te passen door haar gedrag.
Ik heb het haar zo vaak laten zien maar ze snapt er niks van!

Of ze wil het niet snappen. Ik ben 58, lees SMS, Twitter, whatsup...etc. Dat kan ieder mens leren, als je maar wilt!
Ik denk het ook. Ze doet het een beetje voorkomen alsof ze hoogbejaard is ofzo, maar ze is pas 58! Ik ken niemand van die leeftijd (en ouder, behalve veel ouder zoals mijn opa en oma van 92) die niet kan smsen.
Mijn oma van 87 kan sms-en, Skypen en Facebooken.

Jouw moeder moet wat meer haar best gaan doen om te leren sms-en, ze gedraagt zich volgens mij als een bejaarde.

En jij moet bellen als je later bent. Geen bedrijf waar je niet even mag bellen om te zeggen dat je later komt.
Je moeder's gedrag komt een beetje zorgwekkend op me over. Heeft ze hier wel eens hulp voor gezocht? Dat je je zorgen maakt als je dochter wat later is, is logisch, maar wat ze allemaal tegen je roept vind ik wel ver gaan.

Hoe gaat ze verder om met dingen die onzeker zijn? Heeft ze meer angsten?
Nee ze heeft geen verlatingsangst. Nu is trouwens alles weer goed, ze doet normaal. Ze heeft niet echt nog wat angsten. Ze wil alleen familie leden onder haar houden zodat ze er mee kan handelen hoe zij het wil. Ze ziet het trouwens zelf nooit als een probleem. En ik pas mij nooit aan hoe ze het wil hebben.
Je bent begin 20? Jeetje, begrijp niet zo goed dat je moeder zo in paniek is dan. De meesten van jouw leeftijd wonen niet meer thuis en dan hebben die ouders ook totaal geen zicht op het komen en gaan van hun kinders.

Is het dan misschien geen tijd voor jou om op eigen poten te gaan staan?
Wat naar Desy, ik kan me voorstellen dat je je door het gedrag van je moeder gemanipuleert voelt. In dit geval was het een kleine moeite geweest om haar even te bellen of smssen. Als je met iemand had afgesproken die je na je werk op zou halen, had je dat ook moeten doen. Ik denk niet dat je werkgever daar een probleem van maakt. Aan de andere kant heb je helemaal gelijk dat je er niet in mee wilt gaan, alleen door je niet te laten manipuleren geef je aan waar jouw grenzen liggen.

Leg haar uit dat je met dit werk niet zeker weet hoe laat het wordt. Soms omdat het werk uitloopt, maar soms ook omdat je na werktijd samen nog wat wilt drinken. Hou die ruimte open voor jezelf.

Heeft haar angst er ook mee te maken hoe je naar je werk gaat? Vindt ze 's nachts alleen fietsen eng en zou het op te lossen zijn als je met de auto gaat of samen fietst?
je hebt het ook over je vader kan hij dan ook geen sms lezen?

kan me best voorstellen dat ze ongerust werd maar op deze manier reageren is sterk overdreven en kan natuurlijk niet.

ga je wel eens uit?

"moet" je dan ook nog op een bepaalde tijd thuis zijn?

jammer dat je moeder zelf niet inziet dat ze een probleem heeft, er zijn wel degelijk goede therapieën waarmee ze dit onder controle kan krijgen

vind het trouwens wel raar dat je niet even mag bellen om te vertellen dat het later word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven