Werk & Studie alle pijlers

Kraamverzorgster

08-12-2011 20:56 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello ladies!

Werken als kraamverzorgster lijkt mij erg leuk, werken met blije mensen en met baby's.

Ik wil me daar even goed in verdiepen. Zijn hier kraamverzorgsters die mij wat informatie kunnen geven? Wat bevalt wel, wat niet. Wat vind je leuk, wat niet. Welke eigenschappen moet je bezitten etc. Even een totaalbeeld schetsen.

Is het zo leuk als dat het me lijkt? Of ben je tegenwoordig een veredelde huishoudster en heb je amper met de ouders en het kind te maken?

Ik hoop dat er dames zijn die mij meer kunnen vertellen
Je beseft wel dat niet alle mensen blij zijn? Dat je soms ook moeilijke situaties tegen kunt komen zoals het overlijden van een kindje?
Wat stukje cake zegt. Niet iedereen is blij en gelukkig na een bevalling. Daar moet je ook mee kunnen omgaan.
Daar had ik nog niet over nagedacht idd maar dat hoort er ook bij ja..
flink topic over kraamzorg
Je bent inderdaad een soort schoon maker die af en toe mag helpen met het verzorgen van het kind en moeder maar denk dat je zoiezo 50% er van uit kan gaan dat het huishoudelijke taken zijn. En je kunt als kraamverzorger ook verdrietige dingen mee maken overlijden ziektes..
PND of een Psychose. Dat moet je ook kunnen herkennen.

Trouwens, mijn onderkant lag zo uit elkaar dat mijn kraam de baby mocht doen hoor.
Ik had een geweldige kraamhulp. Een kraamengel zeg maar. Ze heeft me geleerd voor mijn baby te zorgen, ze heeft me met de borstvoeding geholpen (daar had ze heel veel up to date kennis over, ze had ook net weer een cursus gedaan) maar ze verschoonde ook dagelijks ons 2 persoons bed met zware matrassen en jumbo-groot dekbed, maakte minimaal 1 keer per dag beide toiletten schoon en de badkamer, draaide 4, 5 of 6 wassen per dag, stofzuigde het hele huis, ving de visite op, smeerde broodjes, zette koffie, maakte fruitsalade en had dan ook nog tijd om rustig bij me te zitten en te vragen hoe het met mij ging en met Ko en met mijn man en hoe de bevalling was geweest etc.

Het lijkt mij een heel heel zwaar beroep dat echt een roeping moet zijn als je het goed wilt doen.
Oh ja. De beruchte onderkant. Die werd ook nog dagelijks geinspecteerd. Daar had ze dus ook nog tijd voor.
Ah dank Yamuna! Ik forum mobiel dus weet niet hoe ik moet zoeken.

Ziektes en overlijden horen er ook bij. Niet leuk maar geen één baan is altijd 100% leuk toch?

PND en psychoses herken ik wel ondertussen.

Dit soort dingen ga je toch ook krijgen met de opleiding/trainingen lijkt mij?
Wat Kaetje zegt. Zo was de mijne ook.

Zo lief! En ze luisterde 20.000 keer per dag naar mijn gruwelijke bevallingsverhaal.

Maar lijkt mij dat je dat allemaal leert idd.
Het lijkt mij echt een zwaar beroep. Ze moet de conditie van een marathonloper gehad hebben. Ze ging wel 100 keer per dag de trap op en af. Zorgde er ook voor dat ik continu voorzien was van minimaal 1 vol glas drinken en iets te snacken. En ze had een geheugen als een olifant. Dat is natuurlijk niet noodzakelijk maar zij wist op dag 5 wat Ko op dag 2 woog en hoe veel hij op dag 3 woog. En hoe laat de huisarts zou komen, hoe laat de hielprikmevrouw zou komen, hoe laat de lactatiekundige zou bellen, welke borst ik moest voeden etc.
Ik kom uit de kinderopvang dus het geheugen en die conditie zit er wel in maar die zal ik even moeten trainen haha..

Het lijkt mij zo'n 'warm' beroep
Ongelooflijk eigenlijk. Ik zou het niet kunnen.

Gelukkig zijn er genoeg die het wel kunnen, anders had ik mooi gezeten zeg.
Het lijkt me een prachtig beroep!

Maar ook zwaar, zowel fysiek als emitioneel .
Hier ook een super hardwerkende engel.

En ook mij lijkt het een zwaar beroep.

Onze kraamverzorgster:

-verzorgde mij (kraamvrouw)

-hielp met de verzorging voor de baby

-leerde ons de basis over babyverzorging

-hielp bij de borstvoeding

-bestierde het complete huishouden en deed dat supergrondig

-ontving bezoek

-hield in de gaten hoe het met mij ging, hoe het met baby ging, hoe de moeder-baby hechting ging

- controleerde ook hoe het met de andere hechtingen ging

-stond continue paraat voor vragen en hulp

-rapporteerde richting verloskundige

-was rustig aanwezig en gaf me zelfvertrouwen door haar manier van feedback geven

-was vooral mij aan het coachen in babyverzoring ipv zelf te koetelen met de baby.

Vooral dat laatste lijkt me belangrijk om te beseffen.

Dat het niet vooral babyknuffelen is.

Weet je vast wel, maar toch.

Hoewel ik zelf bijna direct op de been was en dus voor mezelf en baby probeerde te zorgen was ik zò blij met haar.
Ik ben een mensen mens dus wat dat betreft spreekt het me aan. De kinderopvang vond ik leuk, de bedrijven waar ik werkte daarentegen..

En ik ben goed in schoonmaken haha, dat scheelt

Ik hoop dat er nog meer reacties komen. Ik ga morgen het internet doorspitten naar ervaringen etc. Iig bedankt voor de reacties tot nu toe dames!
Wat ik ook heel fijn vond aan mijn kraamhulp is dat ze me vroeg welk beddengoed ik op bed wilde en welke kleertjes ze voor Ko klaar zou leggen. Het beddengoed vond ik nog niet eens zo belangrijk maar de kleertjes vond ik heerlijk, dat ik die zelf uit kon zoeken. Ze heeft ook nog wieg, ledikant en kinderwagen op de juiste manier opgemaakt. Het zijn allemaal kleine dingen. Ik denk dat het een heel mooi beroep is als je een zorgzaam type bent.
Ik kom uit de kinderopvang dus ik mag hopen dat ik zorgzaam ben

Nee serieus, dat soort dingen klinken goed. Las net ook al iets in de trant van de moeder gerust stellen. Lijkt mij mooi als je dat kan
Goed dat je je hier in verdiept! Het is echt een heel mooi vak, maar heeft wat praktische haken en ogen die je beter op voorhand kunt kennen. Een paar voorbeelden:

Je staat vaak 's nachts op wacht om te assisteren bij bevallingen en blijft daarna zo'n 7-8 dagen bij een gezin. Dat betekend dus 7-8 dagen achter elkaar werken en pas daarna weekend. Soms is er verlenging nodig in een gezin en dan vinden ze het fijn als je zelf blijft (dus nog 2 dagen extra werken). Ik weet niet of je zelf kleine kinderen en/of partner hebt, maar die moeten hier ook zeker mee om kunnen gaan.

Het ligt er ook heel erg aan in welke regio je werkt, wat je taken zijn. In de grote steden is er een groot tekort aan kraamverzorgsters. Daar ga je op één dag vaak meerdere gezinnen af. Dan doe je echt puur de medische controles en dan vlug naar het volgende gezin. In de provincie blijf je meestal meer uren in een gezin en kun je meer een band opbouwen.

Je moet je ook goed kunnen aanpassen. Je moet eigenlijk een soort kameleon zijn en opgaan in het gezin en hun wensen. Je werkt ook veel samen met verloskundigen en zij werken ook weer allemaal anders. In het begin is het echt een gepuzzel wat een bepaalde verloskundige(praktijk) van je wil.

En tot slot: de verantwoordelijkheid. Denk je die aan te kunnen? Voor sommigen echt een struikelblok.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes met oriënteren!

p.s. misschien had je hem al gevonden, maar deze site is ook handig: http://www.nbvk.nl/
Dankjewel tieneke!

De dagen achter elkaar/het weekend niet vrij zijn is geen probleem gelukkig

Het aanpassen zal wel even wennen zijn maar dat is een kwestie van komt tijd komt raad denk ik.

De verantwoordelijkheid had ik ook op de kinderdagverblijven. Geen problemen mee gehad. Nu is dat als kraamverzorgster iets anders want je hebt meer verantwoordelijkheid op andere gebieden.

Als ik dit ga doen, ga ik vast nog genoeg leren hierover tijdens de opleiding.

Bedankt voor de site, ik ga daar morgen even naar kijken. Ben blij met je informatie!
quote:chocolover schreef op 08 december 2011 @ 21:08:

PND en psychoses herken ik wel ondertussen.

Das knap
Je moet wel tegen VEEL bloed kunnen en tegen het opruimen ervan...

Toevoeging: En natuurlijk compleet uitgescheurde, bont-en-blauwe, gehechte, opgezwollen, naar oud bloed meurende 'onderkantjes' durven verzorgen...
quote:Java schreef op 08 december 2011 @ 23:08:

Je moet wel tegen VEEL bloed kunnen en tegen het opruimen ervan...

Toevoeging: En natuurlijk compleet uitgescheurde, bont-en-blauwe, gehechte, opgezwollen, naar oud bloed meurende 'onderkantjes' durven verzorgen...

Niet alles gelijk verklappen joh!

Chocolover, zo te lezen ben je erg enthousiast, leuk toch als je iets graag wilt (gaan doen)?

Volgens mij is het ook een zwaar maar wel mooi beroep.

Tegenwoordig zijn er ook minder uren per gezin, en ben je er in principe alleen voor moeder en kind (ten minste dat was bij mij zo).

Dus je moet wel bij wijze van spreke de slaapkamer en toilet schoonmaken, maar hoeft niet het hele huishouden te doen.
Ik ga het gewoon proberen! Het lijkt me echt leuk werk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven