Taboevoedsel
zondag 11 december 2011 om 15:49
Heb de index even doorgekeken maar kon niets vinden wat hierop leek, dus hoop dat dit topic er ook inderdaad nog niet is!
Ik vroeg me af of jullie ook etenswaar hebben waar voor jullie een taboe op rust, en zo ja, waarom? Heb al verschillende dingen gehoord: überhaupt geen vlees vanwege vegetarisme, geen tonijn vanwege het uitsterven daarvan, geen varkensvlees vanwege religie, geen suiker vanwege medische redenen, bijvoorbeeld, maar ben benieuwd of er nog meer dingen zijn
En zo ja, hoe gaan jullie ermee om? Als je iemand anders datzelfde eten wél ziet eten, probeer je ze dan te overtuigen dat ze dat niet zouden moeten doen?
Ben benieuwd!
Ik vroeg me af of jullie ook etenswaar hebben waar voor jullie een taboe op rust, en zo ja, waarom? Heb al verschillende dingen gehoord: überhaupt geen vlees vanwege vegetarisme, geen tonijn vanwege het uitsterven daarvan, geen varkensvlees vanwege religie, geen suiker vanwege medische redenen, bijvoorbeeld, maar ben benieuwd of er nog meer dingen zijn
En zo ja, hoe gaan jullie ermee om? Als je iemand anders datzelfde eten wél ziet eten, probeer je ze dan te overtuigen dat ze dat niet zouden moeten doen?
Ben benieuwd!
zondag 11 december 2011 om 15:52
Ik eet niet graag voedsel waarvan ik weet dat de grootschalige houtkap (ernstige ontbossing) toeneemt.
Ik probeer niet om anderen te overtuigen als ik ze iets zie eten wat mij niet zint.
Dat vind ik echt opdringerig. Ik houd liever een betoog (mondeling of schriftelijk) om op de effecten te wijzen, dan dat ik mensen ga aanspreken op hun eetgedrag.
Ik probeer niet om anderen te overtuigen als ik ze iets zie eten wat mij niet zint.
Dat vind ik echt opdringerig. Ik houd liever een betoog (mondeling of schriftelijk) om op de effecten te wijzen, dan dat ik mensen ga aanspreken op hun eetgedrag.
zondag 11 december 2011 om 15:53
Ik ga niemand zeggen wat ze wel of niet moeten eten, dat vind ik te ver gaan. Iedereen moet zelf die keuzes maken. Ik eet zelf volledig vegetarisch. Wat ik wel verschrikkelijk vind is met kerst de commerciele foie gras. Verschrikkelijk hoe ze die dieren in korte tijd zo vetmesten en dwangvoederen, bah.
zondag 11 december 2011 om 15:55
quote:flowerbombje schreef op 11 december 2011 @ 15:53:
Welk voedsel valt in die categorie Artpiraat?
Producten met palmolie en bepaalde sojaproducten.
Maar er zullen nog tal van voedingsmiddelen zijn die ook een effect hebben op de ontbossing.
Helaas zit palmolie in heel veel producten, dus voorkomen kan nooit volledig.
Zelfs al zou je alle etiketten lezen, dan komen bestanddelen als palmolie ongemerkt voor als grondstoffen.
http://www.wnf.nl/nl/wat_ ... ssen/ontbossing/palmolie/
http://www.leerwiki.nl/Pa ... et_gevaar_voor_ontbossing
Welk voedsel valt in die categorie Artpiraat?
Producten met palmolie en bepaalde sojaproducten.
Maar er zullen nog tal van voedingsmiddelen zijn die ook een effect hebben op de ontbossing.
Helaas zit palmolie in heel veel producten, dus voorkomen kan nooit volledig.
Zelfs al zou je alle etiketten lezen, dan komen bestanddelen als palmolie ongemerkt voor als grondstoffen.
http://www.wnf.nl/nl/wat_ ... ssen/ontbossing/palmolie/
http://www.leerwiki.nl/Pa ... et_gevaar_voor_ontbossing
zondag 11 december 2011 om 15:57
Foie gras eet ik uit principe niet. Ik eet verder wel vlees, maar zoveel mogelijk biologisch. Ik zou nooit mensen overtuigen hetzelfde te doen. Iedereen moet dat voor zichzelf weten. Bovendien ben ik ook niet perfect en dan krijg je zo'n pot verwijt de ketel gedoe.
Verder mag ik geen grapefruitsap vanwege medische redenen (medicijnen), maar dat vind ik wel iets anders.
Verder mag ik geen grapefruitsap vanwege medische redenen (medicijnen), maar dat vind ik wel iets anders.
zondag 11 december 2011 om 15:58
Foie gras voor mij persoonlijk.
En er is een topic geweest over het eten van walvisvlees. Dat zou mij ook te ver gaan. Alle dieren trouwens die met uitsterven bedreigd zijn.
Ja en in China ben ik ooit geweest en die eten echt alles wat beweegt. Vreselijk, ik had een briefje bij me met dingen in het Chinees wat ik echt niet wil eten. O.a. organen, hersenen, katten, honden, ratten en nog veel meer dieren. Ik heb geen behoefte om het alleen al te proeven.
Gister sprak ik iemand en die beweerde iemand te kennen die kok was bij een chinees restaurant in mijn woonplaats, die gebruikte hondenvoer in hun gerechten. Nou of het wel of niet waar is, walgelijk. Qua eten ben ik niet heel erg avontuurlijk dat ik alles een keer geproefd wil hebben. Insecten gefrituurd mogen ook aan mij voorbij gaan.
En er is een topic geweest over het eten van walvisvlees. Dat zou mij ook te ver gaan. Alle dieren trouwens die met uitsterven bedreigd zijn.
Ja en in China ben ik ooit geweest en die eten echt alles wat beweegt. Vreselijk, ik had een briefje bij me met dingen in het Chinees wat ik echt niet wil eten. O.a. organen, hersenen, katten, honden, ratten en nog veel meer dieren. Ik heb geen behoefte om het alleen al te proeven.
Gister sprak ik iemand en die beweerde iemand te kennen die kok was bij een chinees restaurant in mijn woonplaats, die gebruikte hondenvoer in hun gerechten. Nou of het wel of niet waar is, walgelijk. Qua eten ben ik niet heel erg avontuurlijk dat ik alles een keer geproefd wil hebben. Insecten gefrituurd mogen ook aan mij voorbij gaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 11 december 2011 om 15:59
quote:Moonlight82 schreef op 11 december 2011 @ 15:58:
Voor veevoer worden ook hele stukken bos gekapt maar ik weet niet of je kunt nagaan voor welk vlees dat uiteindelijk wel/niet geldt.
Dat is ook ingewikkeld.
Het is nu eenmaal de praktijk dat je niet alle etiketten gaat lezen als je uit je werk nog even snel iets te eten wilt halen.
Voor veevoer worden ook hele stukken bos gekapt maar ik weet niet of je kunt nagaan voor welk vlees dat uiteindelijk wel/niet geldt.
Dat is ook ingewikkeld.
Het is nu eenmaal de praktijk dat je niet alle etiketten gaat lezen als je uit je werk nog even snel iets te eten wilt halen.
zondag 11 december 2011 om 16:01
Onder 'medische redenen' bedoel ik eigenlijk ook de effecten die het kan hebben op je lichaam, da's niet helemaal duidelijk uitgedrukt. Een kennis van me heeft suiker bijna helemaal uit haar dieet geschrapt omdat ze er heel veel nare verhalen over heeft gelezen, bijvoorbeeld - 't is interessant om te zien wat ze als vervangers gebruikt, ik kan er nog wat van leren.
Over etiketten: soms is het eng wat wordt 'verzwegen', soms weet je gewoon echt niet wat je binnen krijgt...
Over etiketten: soms is het eng wat wordt 'verzwegen', soms weet je gewoon echt niet wat je binnen krijgt...
zondag 11 december 2011 om 16:13
Voor mij geen taboe, ik eet verschillende dingen niet omdat ik ze gewoon niet lust, maar ik gun een ander best zijn zuurkoolprakje of haring.
Bij masterchef Australie werden varkensoortjes klaargemaakt, bij mij liepen de rillingen over de rug, de jury kon bijna niet wachten om te proeven
Het is dus maar waar je geboren bent
Bij masterchef Australie werden varkensoortjes klaargemaakt, bij mij liepen de rillingen over de rug, de jury kon bijna niet wachten om te proeven
Het is dus maar waar je geboren bent
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 11 december 2011 om 16:13
quote:nicky_67 schreef op 11 december 2011 @ 16:00:
Ik heb wat moeite met het woord 'taboe'.
Klinkt alsof je als vegetariër dan toch stiekum een rookworst in huis hebt, die je op eet nadat je de gordijnen hebt dichtgedaan. Zoiets.Da's natuurlijk niet de bedoeling Ik gebruik het woord 'taboe' in deze niet om 'stiekem gedrag' uit te drukken, en zou het ook nooit zo gebruiken. Als voor mij op bepaald eten een taboe rust zal ik dat niet eten, ook niet stiekem.
Ik heb wat moeite met het woord 'taboe'.
Klinkt alsof je als vegetariër dan toch stiekum een rookworst in huis hebt, die je op eet nadat je de gordijnen hebt dichtgedaan. Zoiets.Da's natuurlijk niet de bedoeling Ik gebruik het woord 'taboe' in deze niet om 'stiekem gedrag' uit te drukken, en zou het ook nooit zo gebruiken. Als voor mij op bepaald eten een taboe rust zal ik dat niet eten, ook niet stiekem.
zondag 11 december 2011 om 16:24
zondag 11 december 2011 om 16:27
zondag 11 december 2011 om 16:33
Ik ben vegetarier, maar ik bemoei me niet met wat andere mensen eten. Nouja, als mijn vriend ineens zou komen aanzetten met bergen kiloknallers zou ik daar wel wat van zeggen maar hij eet als hij vlees eet eigenlijk altijd biologisch vlees. Behalve misschien als hij bij vrienden ofzo eet maar wat die kopen daar bemoei ik me ook niet mee, zolang ik het maar niet op hoef te eten.
Al zijn er wel momenten dat ik mijn mond niet kan houden, vb: mijn vader heeft wel eens wat konijnen voor het vlees. Dat zijn vrolijke scharrelkonijnen die goed verzorgd worden etc etc. En op een gegeven moment worden ze dan geslacht en opgegeten. Nou was er een kennis van mij die dat allemaal toch zo verschrikkelijk zielig vond blablabla, maar zelf wel constant vlees uit de supermarkt halen want zodra het in een plasticje zit is het blijkbaar niet meer zielig. Zucht.
Maar goed, dan beginnen ze er zelf over natuurlijk. Ik zou niet iemand die ik op straat een frikandel zie wegwerken een preek gaan geven.
Al zijn er wel momenten dat ik mijn mond niet kan houden, vb: mijn vader heeft wel eens wat konijnen voor het vlees. Dat zijn vrolijke scharrelkonijnen die goed verzorgd worden etc etc. En op een gegeven moment worden ze dan geslacht en opgegeten. Nou was er een kennis van mij die dat allemaal toch zo verschrikkelijk zielig vond blablabla, maar zelf wel constant vlees uit de supermarkt halen want zodra het in een plasticje zit is het blijkbaar niet meer zielig. Zucht.
Maar goed, dan beginnen ze er zelf over natuurlijk. Ik zou niet iemand die ik op straat een frikandel zie wegwerken een preek gaan geven.
zondag 11 december 2011 om 16:33
Ik eet in principe alles, maar wegens bio-industrie vlees wel zoveel mogelijk biologisch.
En ik probeer onnodige toevoegingen zoveel mogelijk te vermijden, dus bewerkte producten gebruik ik niet of biologisch. Dus geen aspartaam, MSG etc.
Suiker en zout beperkt, maar als ik moet kiezen tussen echte suiker of een zoetstof neem ik suiker.
Van de smaak van orgaanvlees houd ik niet, maar verwerkt in een zelfgebakken paté van schoonvader lust ik best kippenhartjes en lever. En bloedworst, heerlijk!
En ik probeer onnodige toevoegingen zoveel mogelijk te vermijden, dus bewerkte producten gebruik ik niet of biologisch. Dus geen aspartaam, MSG etc.
Suiker en zout beperkt, maar als ik moet kiezen tussen echte suiker of een zoetstof neem ik suiker.
Van de smaak van orgaanvlees houd ik niet, maar verwerkt in een zelfgebakken paté van schoonvader lust ik best kippenhartjes en lever. En bloedworst, heerlijk!
zondag 11 december 2011 om 16:37
Trouwens, in het kader van bemoeienissen met andermans voedsel valt het mij wel op dat het veel vaker voorkomt dat vleeseters tegen mij gaan zeuren omdat ik geen vlees eet dan omgekeerd. Ik ken vrij veel vegetaries maar die hebben geen van allen een militante bekeringsdrift ofzo terwijl vleesetens dan aankomen met: waarom eet je geen vlees? Maar waarom eet je dan wel eieren? En waarom eet je dan geen biologisch vlees? Maar soja is toch ook slecht voor het milieu? (eet amper sojaproducenten maar kennelijk hebben veel mensen het idee dat vegetariers voornamelijk op soja leven)